Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021 (Generelt)

af TonyTraynor, 10/12 2021, 11:29 (1079 dage siden)

ME 1536
6310 Næstved – København 02.30 – 03.11

ME 1503
1512 Kalundborg – København 07.45 - 09.12

ME 1511
1564 Kalundborg – København 20.45 - 22.12

ME 1505
9643 København – Østerport 16.36 - 16.43
2567 Østerport - Holbæk 17.12 - 18.23
2554 Holbæk - Østerport 18.37 - 19.52
2579 Østerport – Holbæk 20.12 - 21.23
2566 Holbæk – Østerport 21.37 - 22.52
9768 Østerport – København 23.00 - 23.09

Mvh Tony

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af carolus rex, 10/12 2021, 15:39 (1078 dage siden) @ TonyTraynor

ja det er lidt mærkeligt at tænke på synes jeg, men man kan dog være heldig at møde/høre en MY og Mx nogen gange, så helt slukket bliver GM motorene dog ikke.

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Danskjävlar, 10/12 2021, 16:52 (1078 dage siden) @ carolus rex

Og dog. Vi ved jo at de bliver solgt til et leasing selskab i Sverige, men jeg har hørt at Contec rail skulle have en aftale om at lease nogle af lokomotiverne. Så det lader til at de bliver hængende på dansk jord et stykke tid endnu

2021-12-11 Sidste dag med DSB Me lokomotiver i DK

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/12 2021, 19:00 (1078 dage siden) @ Danskjävlar
redigeret af Per Holm, 10/12 2021, 19:48

Og dog. Vi ved jo at de bliver solgt til et leasing selskab i Sverige, men jeg har hørt at Contec rail skulle have en aftale om at lease nogle af lokomotiverne. Så det lader til at de bliver hængende på dansk jord et stykke tid endnu

Nogle af de 32 TMe triller allerede rundt i Norge og en af lokomotiv-jenterne (Mona Johanne Samdahl) er flittig til at skrive i de danske Facebook-grupper "Danske lokomotiver" og "Jernbaneforum" om sin arbejdsplads. Hun fortæller blandt andet at dem hun kører ikke længere har vekselblink men istedet har kameraovervågning.

Alle 32 TMe skal ombygges til ETCS og med relevante STM kan de så køre hvor det skal være i Skandinavien.


PS. Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med firmaet så check det hellere ud: Nordic Re-Finance AB og kig på deres liste over lokomotiver og på alt det dokumentation som de har overtaget fra DSB og lagt ud på hjemmesiden.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Avatar

2021-12-11 Sidste dag med DSB Me lokomotiver i DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/12 2021, 23:28 (1078 dage siden) @ Per Holm

Alle 32 TMe skal ombygges til ETCS og med relevante STM kan de så køre hvor det skal være i Skandinavien

Det må jo så også gælde Lindholm-Hirtshals?

2021-12-11 Sidste dag med DSB Me lokomotiver i DK

af larsht, 10/12 2021, 23:33 (1078 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Alle 32 TMe skal ombygges til ETCS og med relevante STM kan de så køre hvor det skal være i Skandinavien


Det må jo så også gælde Lindholm-Hirtshals?

Det ligger i hvert fald i Skandinavien............

Avatar

2021-12-11 Sidste dag med DSB Me lokomotiver i DK

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/12 2021, 23:48 (1078 dage siden) @ larsht

Alle 32 TMe skal ombygges til ETCS og med relevante STM kan de så køre hvor det skal være i Skandinavien


Det må jo så også gælde Lindholm-Hirtshals?


Det ligger i hvert fald i Skandinavien............

Ja, så er det jo bare med at komme i gang. Jeg mindes stadig en tidligere havnedirektør udtale noget om, hvor mange transporter "han havde på hånden" ("tre tog pr. uge med hver 40 sættevogne"). (Jeg kender godt "problemerne" med omløb i Hjørring og manglende kanaler i dagtimerne). Men: "Hvor der er en vilje, der er der også en vej" (jernbane).

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Bent Larsen, Kalundborg, 11/12 2021, 20:34 (1077 dage siden) @ TonyTraynor

Hej
Sidste ME fra Kb
Vh
Bent Larsen
[image]

Avatar

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Erik H, Frederikssund, 12/12 2021, 11:52 (1077 dage siden) @ Bent Larsen

DSB Litra ME

5/6 1981 - 11/12 2021

Du er savnet af mange
Tak for 40 gode år


Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Karsten Jensen, 12/12 2021, 16:28 (1076 dage siden) @ Erik H

Kunne DB cargo ikke gave erstattet deres MZ lokomotiver med ME? De er jo trodsalt lidt nyere. Men selvfølgelig ikke ligeså kraftige.

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Bent Larsen, Kalundborg, 12/12 2021, 17:31 (1076 dage siden) @ Karsten Jensen

Hej
En MZ/4 er nok nemmere at vedligeholde og få reservedele til.
Vh
Bent Larsen

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Danielsen, 12/12 2021, 22:16 (1076 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
En MZ/4 er nok nemmere at vedligeholde og få reservedele til.
Vh
Bent Larsen

Hvorfor er de det (jeg spørger af nysgerrighed :-) )?

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Bent Larsen, Kalundborg, 12/12 2021, 23:03 (1076 dage siden) @ Danielsen

Hej
Fordi der fortsat kører i tusindvis af GM lok. rundt om i verden med stort set samme teknik, lidt moderniseret med årene, ME har en anden Teknik som var helt ny ( bortset fra GM motoren) men som tiden er løbet fra, derfor svær at skaffe reservedele til. Læs f.eks. MM 5 der er hele historien.
Vh
Bent Larsen

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Jens N, Fredericia, 12/12 2021, 21:39 (1076 dage siden) @ Karsten Jensen

Kunne DB cargo ikke gave erstattet deres MZ lokomotiver med ME? De er jo trodsalt lidt nyere.

Der er tre år fra sidste MZ til første ME.

Mvh. Jens

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 12/12 2021, 18:41 (1076 dage siden) @ TonyTraynor

Sisdte dag med DSB ME lokomotiver i DK: Lørdag 11.12.2021

af Danielsen, 12/12 2021, 20:44 (1076 dage siden) @ Henrik Hansen

De fik også deres debut lige inden den hårde sne-/isvinter 81-82.

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak