Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Trafikvision 2030 (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/12 2021, 21:43 (1079 dage siden)

NJS - Forum for nordisk jernbanesamarbejde havde i går arrangeret en kort præsentation fra DSB omkring både K22 og DSB's Trafikvison 2030. Bemærk at det er en vision og ikke en fastlagt plan.

Slides fra presentationen kan hentes her: https://www.njs.one/nationella-avdelningar/danmark/tidligere-arrangementer/

På slide 18 ses et liniekort, der ikke levner meget plads til eventuelle operatører der vil køre i fri trafik.

Især lyntogsystemet er interessant, da man vil have en stiv 30-minutters drift på lyntogene helt fra København til Aalborg. Mellem Odense og Randers stopper de to systemer så ved forskellige stationer så de kan holde 30-minutters driften og samtidig komme hurtigere frem.
Det ene tog stopper i Odense, Vejle, Horsens, Aarhus, Langå, Randers og Hobro mens det andet stopper i Odense, Fredericia, Skanderborg, Aarhus, Hadsten, Randers og Hobro.

IC-toget afkortes til København-Aarhus og får færre stop på Sjælland (Sorø+Korsør springes over) og flere i Jylland (Hedensted og Viby Jylland).

Bemærk også at DSB nævner et muligt stop i Erritsø samt ønske om en S-tog tunnel til Helsingborg og en eksprestunnel i København til S-togene.

--
Mvh Anders

DSB Trafikvision 2030

af anho, 9/12 2021, 22:53 (1079 dage siden) @ andersj

Andre interessante ting at lægge mærke til:

  • Det er kun intercitytoget via Roskilde til Aarhus der mister stoppene ved Sorø og Korsør. IC via Ny Bane mod Esbjerg og Kolding-(evt. Sønderborg) standser fortsat ved disse stationer.
  • Hurtigtoget til Hamborg kommer til at standse ved både Ringsted, Vordingborg og Nykøbing F i Danmark - men springer knudepunktet Ny Ellebjerg over.
  • Der er en del ekstra plads til fri trafik på Ny Bane, afhængigt af hvordan man ombygger København H. I en løsning med "meget lange perroner" og hollandske kryds, kan man potentielt få plads til 4 ekstra tog ud over hvad DSB har planlagt. Ringsted Station vil formentlig blive flaskehalsen, med mindre man laver en fuldstændigt niveaufri udfletning.
  • Røret/Boulevardbanen får kun 8 tog i timen - så kan man ikke længere bruge den som syndebuk! Hvidovre Fjern-Roskilde får 12 i timen.
  • Der er ikke taget højde for Ny Bane Silkeborg.
  • Nogen har spildt rød maling ud over regionaltoget til Nykøbing F og lyntoget til Hamborg. Eller måske håber man på at Tyskerne vil sende nogen ICE'er herop?

Delen om S-tog er også interessant. I deres linjekort for fremtidsscenariet med en eksprestunnel springer alle tog på Kystbanen, Nordbanen, Hareskovbanen og Køge Bugt-banen over minimum to stationer. Det minder lidt om et skip-stop A/B system som Chicago havde i 80(?)'erne. Det er ikke den samme eksprestunnel som Ekspresgruppen har arbejdet med, men ligner stadig et solidt projekt.

DSB Trafikvision 2030

af andersj, Aalborg, 9/12 2021, 23:14 (1079 dage siden) @ anho

Andre interessante ting at lægge mærke til:

  • Der er ikke taget højde for Ny Bane Silkeborg.
  • Nogen har spildt rød maling ud over regionaltoget til Nykøbing F og lyntoget til Hamborg. Eller måske håber man på at Tyskerne vil sende nogen ICE'er herop?

Ny Bane Silkeborg bliver nok en del af det øvrige MVJ-net med batteritog. Spørgsmålet er også om Odense-Fredericia ikke også materiel- og operatørmæssigt bliver slået sammen med Svendborgbanen så man kan køre to mindre batteritog i timen fremfor en 300-sæders Coradia Stream. Der bliver jo plads nok når Ny Bane Vestfyn er færdig.

Togene til Hamburg kan med DSB-materiel ikke blive andet end IC-tog. ICE er et DB-varemærke og EC kræver at der er mulighed for køb af mad og drikke på toget. Til Nykøbing F er det måske en god idé at kalde togene for IC, da passagerne så bedre kan kende forskel på stoptog over Ringsted, stoptog over Køge og hurtigtog. Det hurtigste af de to IC-tog standser ikke mellem København og Næstved.
Inden Esbjerg-Aarhus blev omstillet til MR og senere MG kørte de også som IC-tog med IC3'er.

--
Mvh Anders

DSB Trafikvision 2030

af Henning Makholm ⌂, 9/12 2021, 23:58 (1079 dage siden) @ anho

Der er en del ekstra plads til fri trafik på Ny Bane, afhængigt af hvordan man ombygger København H. I en løsning med "meget lange perroner" og hollandske kryds, kan man potentielt få plads til 4 ekstra tog ud over hvad DSB har planlagt. Ringsted Station vil formentlig blive flaskehalsen, med mindre man laver en fuldstændigt niveaufri udfletning.

Det vil nu også være hul i hovedet at lave andet end en fuldstændigt niveaufri udfletning ved Ringsted, når først man giver sig til at bygge broer. Blot to broer kan gøre det fuldstændig niveaufrit i alle kombinationer:
[image]

Og ingen af de halvvejs løsninger (med delvist krydsende togveje) jeg har set planlagt har alligevel færre broer end det,

--
Henning Makholm

DSB Trafikvision 2030

af anho, 10/12 2021, 01:23 (1079 dage siden) @ Henning Makholm

Tegningen fra BaneDanmarks beslutningsoplæg har kun én enkelt bro, som dog bærer to spor.

DSB Trafikvision 2030

af _NCLI_, 10/12 2021, 01:47 (1079 dage siden) @ anho

Forstår jeg !Vision 2030" rigtigt, når det ser ud som om at ingen tog kommer til at køre igennem Hovedbanen i fremtiden?

Det er da egentlig ikke den værste idé. Har man egentlig overhovedet brug for en eksprestunnel i det scenarie? Så er der jo to spor i hver retning for S-tog gennem røret, hvis der kommer S-tog på Kystbanen.

DSB Trafikvision 2030

af andersj, Aalborg, 10/12 2021, 14:09 (1079 dage siden) @ _NCLI_

Forstår jeg !Vision 2030" rigtigt, når det ser ud som om at ingen tog kommer til at køre igennem Hovedbanen i fremtiden?

Det er da egentlig ikke den værste idé. Har man egentlig overhovedet brug for en eksprestunnel i det scenarie? Så er der jo to spor i hver retning for S-tog gennem røret, hvis der kommer S-tog på Kystbanen.

I Trafikvision 2030 er Kystbanen stadig normal jernbane med regionaltog.

Selv hvis Kystbanen bliver omstillet til S-tog, så vil Hovedbanegården ikke have nok kapacitet til at vende alle fjern- og regionaltog. Man vil derfor fortsat skulle have tog gennem røret til Østerport og/eller Hellerup for at vende.

Eksprestunnellen har også nogle andre formål end blot at øge kapaciteten. Som navnet hentyder så vil tunnellen også give en rejsetidsbesparelse for passagere der rejser igennem midtbyen på 10 minutter i forhold til at køre igennem røret. Det er mange rejser på tværs i hovedstadsområdet der i dag tager for lang tid med kollektiv transport. Desuden vil den også give adgang til direkte kollektiv trafik fra store dele af hovedstadsområdet til Rigshospitalet - noget en evt. ny metro ikke kan.

--
Mvh Anders

DSB Trafikvision 2030

af _NCLI_, 10/12 2021, 00:43 (1079 dage siden) @ andersj

Det er godt nok en visionsløs vision for fjerntog i 2030.

Ingen nattog skal stoppe i Ny Ellebjerg, ingen Vejlefjordbro, ingen non-stop lyntog mellem landets fem største byer, ingen direkte tog sydfra til lufthavnen, kun et tog hver anden time syd for Nykøbing F, etc, etc.

Den her køreplan skriger på, at DE og SJ skal køre de "egentlige" lyntog. Det er de så også de eneste der har materiel til, men det er jo DSBs eget valg.

Hvor meget de så kommer til at kunne udnytte deres tophastighed, når DSB har tænkt sig at køre tog med en topfart på 200 km/t hvert 7.5 minut Ny Ellebjerg-Ringsted, og hvert 12. minut på den nye bane over Vestfyn.

Suk...

DSB Trafikvision 2030

af anho, 10/12 2021, 01:16 (1079 dage siden) @ _NCLI_

Tja, man får jo næppe en Shinkansen-løsning med overhaling af DSB's tog ved mellemliggende stationer... dertil mangler der jo overhalingsspor, og desuden ville folk nok brokke sig over de fem minutters længere rejsetid. Det værende sagt, så er det nok ikke umuligt at presse hurtige tog ind i sådan en plan - hvis bare DSB's tog bliver klemt lidt sammen. Man kan køre et højhastighedstog cirka hvert fjerde minut, som øvre grænse (Tohoku og Tokaido Shinkansen kommer begge op på dette niveau), så hvis man klumper DSB's tog ad Ny Bane Ringsted og Vestfyn sammen i grupper kan man køre hurtigere tog imellem de grupper. Hvis der stadig skal køre dobbeltdækkere ad Ny Bane Ringsted bliver det straks sværere!

Hvad angår kørsel af rigtige hurtigtog, så er SJ jo ikke bedre end DSB - deres X2000 rammer også loftet ved 200 km/t, og mig bekendt har de ikke nogen tog der er hurtigere end det. Det efterlader kun DB, medmindre at SNCF eller RENFE skulle få blod på tanden i lille Danmark...

En opgraderet version af Talgo-stammerne (denne opgradering kan eftermonteres og er vist ikke dyr) kan tillade dem at køre op til 250 km/t. Så mangler man bare lokomotiver der kan trække dem med den hastighed. Og nogle flere stammer, så de kan bruges i indenrigstrafikken.

DSB Trafikvision 2030

af _NCLI_, 10/12 2021, 01:41 (1079 dage siden) @ anho

Tja, man får jo næppe en Shinkansen-løsning med overhaling af DSB's tog ved mellemliggende stationer... dertil mangler der jo overhalingsspor, og desuden ville folk nok brokke sig over de fem minutters længere rejsetid. Det værende sagt, så er det nok ikke umuligt at presse hurtige tog ind i sådan en plan - hvis bare DSB's tog bliver klemt lidt sammen. Man kan køre et højhastighedstog cirka hvert fjerde minut, som øvre grænse (Tohoku og Tokaido Shinkansen kommer begge op på dette niveau), så hvis man klumper DSB's tog ad Ny Bane Ringsted og Vestfyn sammen i grupper kan man køre hurtigere tog imellem de grupper. Hvis der stadig skal køre dobbeltdækkere ad Ny Bane Ringsted bliver det straks sværere!

Der er jo teknisk set mulighed for overhaling på Køge Nord, hvis det forankørende tog fortsætter via Lille Syd. Det vil nok hjælpe en del.

(Tokaido shinkansen har afgange ned til hvert 3 minut nu btw. De er gale de japanere)

Hvad angår kørsel af rigtige hurtigtog, så er SJ jo ikke bedre end DSB - deres X2000 rammer også loftet ved 200 km/t, og mig bekendt har de ikke nogen tog der er hurtigere end det. Det efterlader kun DB, medmindre at SNCF eller RENFE skulle få blod på tanden i lille Danmark...

SJ har i det mindste planer om tog der kan køre 250 km/t, det er mere end man kan sige om DSB.

En opgraderet version af Talgo-stammerne (denne opgradering kan eftermonteres og er vist ikke dyr) kan tillade dem at køre op til 250 km/t. Så mangler man bare lokomotiver der kan trække dem med den hastighed. Og nogle flere stammer, så de kan bruges i indenrigstrafikken.

Du skal vist også lige ombygge dørene, så vognene kan tryksættes. Tror det bliver dyrt. Fandt man nogensinde ud af, om det overhovedet bliver muligt for modkørende tog at passere "IC5" med mere end 250 km/t, uden at dørene bliver blæst ind?

Avatar

DSB Trafikvision 2030

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/12 2021, 00:51 (1079 dage siden) @ andersj
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 10/12 2021, 01:35

Slides fra presentationen kan hentes her: https://www.njs.one/nationella-avdelningar/danmark/tidligere-arrangementer/

DSB skal have ros for, at de ikke bare sidder på hænderne. Men et eller andet sted får det mig til at mindes en ordveksling mellem Jørgen Varnæs og Mads Skjern, hvor de taler om tæft.

Hvor er DSB’s politiske tæft? Er der ikke noget med, at transportministeren er eneaktionær i DSB SOV, eller er der noget, jeg har misset?

DSB lader som om, Togfonden DK og Timemodellen ikke findes. Det er trods alt de to ting, som den nuværende minister (og det nuværende folketingsflertal) arbejder sig hen imod. Hvad er DSB’s strategi, når de går imod sin egen ejer? Selvmordslyst? Forventning om, at flertallet skifter på et tidspunkt? (vil næppe være til DSB’s fordel). Jeg nægter at tro på, at min gamle arbejdsplads ikke har en bagtanke med sin 2030-trafikvision.

Ideen om 30-minutters lyntogsdrift Aalborg-København er i øvrigt fin - jeg glæder mig til at se den integreret i Timemodellen. Til gengæld er jeg sikker på, at Esbjerg vil brokke sig, når de opdager, at de alligevel ikke skal have lyntog (som de skal i Timemodellen). Jeg noterer mig også, at DSB vil indføre 30-minutters drift til Aalborg Lufthavn. Gad vide, hvad Region Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner har at sige til det?

Endelig er der en fejl i kortet: Mosskov mellem Arden og Skørping er ikke tegnet ind:-D

Med venlig

Thomas Boberg Nielsen

DSB Trafikvision 2030

af andersj, Aalborg, 10/12 2021, 01:45 (1079 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Visionen skulle være lavet før sommerens forlig og baserer sig på hvad der allerede er besluttet, både hvad angår materiel og infrastruktur.
Alene det at der er besluttet S-tog til Roskilde kan have have konsekvenser for visionen, da det er rigtig mange tog man vil have igennem mellem Hvidovre Fjern og Roskilde inkl. godstog på kun to spor. Der er heller ikke taget højde for at der politisk er ønske om timedrift til Sønderborg. Kystbanen er man også ved at undersøge nærmere i forhold til S-tog eller ej.

Aalborg Lufthavn har næsten altid været tiltænkt betjent udelukkende med fjerntog. NJ skulle jo køre Skørping-Hjørring-Hirtshals/Skagen hver halve time fra dag 1 dengang man stadig regnede med at første ETCS strækning i vest var Langå-Frederikshavn.

--
Mvh Anders

Avatar

DSB Trafikvision 2030

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/12 2021, 18:50 (1078 dage siden) @ andersj

Alene det at der er besluttet S-tog til Roskilde kan have have konsekvenser for visionen, da det er rigtig mange tog man vil have igennem mellem Hvidovre Fjern og Roskilde inkl. godstog på kun to spor.

Der er netop en artikel på ing.dk hvor flere trafikforskere har tommelfingeren nedad for at man fjerner de 2 fjernbanesport imellem Høje Tåstrup og Roskilde samtidig med at man udbygger brugen af Sydringen. De forudser en ny flaskehals der.

https://ing.dk/artikel/s-tog-roskilde-kolliderer-med-andre-projekter-252724

(kræver muligvis abbonnement, Sorry)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB Trafikvision 2030

af Jens Hansen, 10/12 2021, 06:38 (1079 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


DSB skal have ros for, at de ikke bare sidder på hænderne. Men et eller andet sted får det mig til at mindes en ordveksling mellem Jørgen Varnæs og Mads Skjern, hvor de taler om tæft.

Hvor er DSB’s politiske tæft? Er der ikke noget med, at transportministeren er eneaktionær i DSB SOV, eller er der noget, jeg har misset?

DSB er udmærket klar over de politiske vinde, men indretter sig efter hvem som bestemmer - ansatte i Transportministeriet.

JH

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak