Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Problemer på Kystbanen 6/12 (Generelt)

af Danielsen, 6/12 2021, 07:53 (1083 dage siden)

Jeg sidder netop nu i myldretidstoget fra Kh til Helsingør. Skulle egentlig til Espergærde, men den sprang Humlebæk og Espergærde over og kørte ikke længere end til Snekkersten, hvor jeg nu venter på, at vi kører tilbage igen. Der er INGEN information om, hvad der foregår, hverken bane.dk eller på DSBs hjemmeside. Nogen der ved, hvad der foregår?

Problemer på Kystbanen 6/12

af Banemanden, 6/12 2021, 08:19 (1083 dage siden) @ Danielsen

Jeg sidder netop nu i myldretidstoget fra Kh til Helsingør. Skulle egentlig til Espergærde, men den sprang Humlebæk og Espergærde over og kørte ikke længere end til Snekkersten, hvor jeg nu venter på, at vi kører tilbage igen. Der er INGEN information om, hvad der foregår, hverken bane.dk eller på DSBs hjemmeside. Nogen der ved, hvad der foregår?

Hvis det er et enkelt tog der er påvirket, er det ikke noget der vil blive noteret på dsb.dk. Det sker med jævne mellemrum at togene er forsinket fra Sjælland eller Sverige og for at få dem ind i det rigtige løb til tiden, kan man skippe stationer og vende dem på Snekkersten. Så er toget ikke håbløst bagud allerede ved afgang fra Helsingør.

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 6/12 2021, 09:22 (1083 dage siden) @ Danielsen

Jeg sidder netop nu i myldretidstoget fra Kh til Helsingør. Skulle egentlig til Espergærde, men den sprang Humlebæk og Espergærde over og kørte ikke længere end til Snekkersten, hvor jeg nu venter på, at vi kører tilbage igen. Der er INGEN information om, hvad der foregår, hverken bane.dk eller på DSBs hjemmeside. Nogen der ved, hvad der foregår?

Et hurtigt kig på dsb.dk:

Fra mandag til fredag fra den 6. til og med den 10. december kører der færre tog mellem Østerport/København H og Holbæk samt mellem Nivå og Cph Lufthavn.
Vi henviser i stedet til de øvrige tog, og på Kystbanen kan du i stedet tage Helsingør-togene, der vil standse ved alle stationer mellem København H og Nivå/Helsingør.
Morgentog erstattet af Togbus fra Nivå til Helsingør
I samme periode standser morgentogene fra København H ikke mellem Nivå og Helsingør. Fra Nivå kører der i stedet Togbusser, som standser ved mellemstationerne. Det gælder fra kl. 5.37 til og med kl. 9.17.

Måske vendte dit tog i Snekkersten grundet forsinkelse (?)

(EDIT: for historikkens skyld… du postede dit indlæg ‘ mandag 06. december, 2021, 07:53’)

Problemer på Kystbanen 6/12

af Frank Poulsen, 6/12 2021, 09:58 (1083 dage siden) @ thomastog

Jeg sidder netop nu i myldretidstoget fra Kh til Helsingør. Skulle egentlig til Espergærde, men den sprang Humlebæk og Espergærde over og kørte ikke længere end til Snekkersten, hvor jeg nu venter på, at vi kører tilbage igen. Der er INGEN information om, hvad der foregår, hverken bane.dk eller på DSBs hjemmeside. Nogen der ved, hvad der foregår?


Et hurtigt kig på dsb.dk:

Fra mandag til fredag fra den 6. til og med den 10. december kører der færre tog mellem Østerport/København H og Holbæk samt mellem Nivå og Cph Lufthavn.
Vi henviser i stedet til de øvrige tog, og på Kystbanen kan du i stedet tage Helsingør-togene, der vil standse ved alle stationer mellem København H og Nivå/Helsingør.
Morgentog erstattet af Togbus fra Nivå til Helsingør
I samme periode standser morgentogene fra København H ikke mellem Nivå og Helsingør. Fra Nivå kører der i stedet Togbusser, som standser ved mellemstationerne. Det gælder fra kl. 5.37 til og med kl. 9.17.

Måske vendte dit tog i Snekkersten grundet forsinkelse (?)

(EDIT: for historikkens skyld… du postede dit indlæg ‘ mandag 06. december, 2021, 07:53’)

Så må man jo formode at de i toget har kaldt ud ved ankomsten til Nivå, at skal man af undervejs skal man skifte til togbus...

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 6/12 2021, 10:40 (1083 dage siden) @ Frank Poulsen

Så må man jo formode at de i toget har kaldt ud ved ankomsten til Nivå, at skal man af undervejs skal man skifte til togbus...

Det gjorde de så IKKE!

Problemer på Kystbanen 6/12

af Frank Poulsen, 6/12 2021, 10:44 (1083 dage siden) @ Danielsen

Ja det er lidt mærkeligt hvis de intet siger :(

Selvom det ikke er en sidste øjebliks ændring, men besluttet i fredags måske, så vil jeg stadig mene at det ikke er tidlig nok til at man ikke skal informere. Men det kan være DSB har interne regler for den slags hvornår de skal kalde ud om ting. Men dårlig service kan vi godt blive enig om, uanset om det er forglemmelse eller praktik at man ikke gør det.

Problemer på Kystbanen 6/12

af steenth, 6/12 2021, 10:48 (1083 dage siden) @ Danielsen

Så må man jo formode at de i toget har kaldt ud ved ankomsten til Nivå, at skal man af undervejs skal man skifte til togbus...


Det gjorde de så IKKE!

Det vil bedre for dig at få via facebook-gruppen KystbanenLive. Der sker en opsamling af hvad folk har observeret.

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 6/12 2021, 10:53 (1083 dage siden) @ steenth

Så må man jo formode at de i toget har kaldt ud ved ankomsten til Nivå, at skal man af undervejs skal man skifte til togbus...


Det gjorde de så IKKE!


Det vil bedre for dig at få via facebook-gruppen KystbanenLive. Der sker en opsamling af hvad folk har observeret.

Tak for det. Jeg kan se, at forvirringen derinde er lige så stor som i mit hoved over, hvad der sker :-)

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 6/12 2021, 11:18 (1083 dage siden) @ steenth

Så må man jo formode at de i toget har kaldt ud ved ankomsten til Nivå, at skal man af undervejs skal man skifte til togbus...


Det gjorde de så IKKE!


Det vil bedre for dig at få via facebook-gruppen KystbanenLive. Der sker en opsamling af hvad folk har observeret.

Min erfaring er at man skal have kritiske briller på, når man læser konklusionerne.

F.eks at der himles op over at tog er 20 minutter forsinkede i perioder med 20 minutters drift.

Eller opslag lørdag “mit tog er 7 minutter forsinket”, der bliver fulgt op om mandagen, med “det fortsætter åbenbart, mit tog er 9 minutter forsinket” (frit citeret).

Jeg fornemmer et stort behov for at være forurettet, og pilen peger næsten altid på DSB, og deres sporarbejde. Hvis nogen formaster sig at irettesætte, med fakta, så er der optræk til shit-storm. Så opsamling… muligvis… men oftest af subjektive oplevelser, som regel ikke faktuel/reel konklusioner.

Problemer på Kystbanen 6/12

af mikedk2100, 6/12 2021, 11:35 (1083 dage siden) @ thomastog

Så må man jo formode at de i toget har kaldt ud ved ankomsten til Nivå, at skal man af undervejs skal man skifte til togbus...


Det gjorde de så IKKE!


Det vil bedre for dig at få via facebook-gruppen KystbanenLive. Der sker en opsamling af hvad folk har observeret.


Min erfaring er at man skal have kritiske briller på, når man læser konklusionerne.

F.eks at der himles op over at tog er 20 minutter forsinkede i perioder med 20 minutters drift.

Eller opslag lørdag “mit tog er 7 minutter forsinket”, der bliver fulgt op om mandagen, med “det fortsætter åbenbart, mit tog er 9 minutter forsinket” (frit citeret).

Jeg fornemmer et stort behov for at være forurettet, og pilen peger næsten altid på DSB, og deres sporarbejde. Hvis nogen formaster sig at irettesætte, med fakta, så er der optræk til shit-storm. Så opsamling… muligvis… men oftest af subjektive oplevelser, som regel ikke faktuel/reel konklusioner.

Det er muligt, at konklusionerne er forhastede og ikke helt i overensstemmelse med den verden, som banefolkene gerne vil have. Men som pendler giver disse facebookgrupper (i hvert fald den for min pendlerstrækning) mig information, som jeg ikke kan få andre steder - fx at toget kører med nedsat hastighed af en eller anden grund, at toget holder for rødt pga signalfejl, at det er forsinket 7 minutter eller helt aflyst, at det er et kort tog, at det er fyldt op med passagerer allerede eller at varmeanlægget er gået amok.

Som Steenth skriver, så er det netop en opsamling af, hvad folk observerer, og ikke hvad en medarbejder bag en skærm i København mener folk skal vide - og vigtig information for mig, der så kan beslutte om jeg skal blive lidt længere på jobbet eller finde en anden vej hjem :-D

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 6/12 2021, 10:48 (1083 dage siden) @ thomastog

Et hurtigt kig på dsb.dk:

Fra mandag til fredag fra den 6. til og med den 10. december kører der færre tog mellem Østerport/København H og Holbæk samt mellem Nivå og Cph Lufthavn.
Vi henviser i stedet til de øvrige tog, og på Kystbanen kan du i stedet tage Helsingør-togene, der vil standse ved alle stationer mellem København H og Nivå/Helsingør.
Morgentog erstattet af Togbus fra Nivå til Helsingør
I samme periode standser morgentogene fra København H ikke mellem Nivå og Helsingør. Fra Nivå kører der i stedet Togbusser, som standser ved mellemstationerne. Det gælder fra kl. 5.37 til og med kl. 9.17.

Måske vendte dit tog i Snekkersten grundet forsinkelse (?)

(EDIT: for historikkens skyld… du postede dit indlæg ‘ mandag 06. december, 2021, 07:53’)

Tak! Det er så kommet på dsb.dk efterfølgende. Da jeg tjekkede stod der kun noget om at man skulle huske mundbind. Og mit tog var helt rettidigt, så det var ikke derfor det vendte i Snekkersten.

Så bare til almen moro: jeg tog toget 6.59 fra Kh. Undrede mig lidt, da det ikke standsede i Humlebæk, og undrede mig MEGET, da det ikke standsede i Espergærde. Vi får at vide, at toget vender i Snekkersten og kører tilbage mod København og Sorø. Jeg kan se af rejseplanen, at jeg skal tage et tog tilbage mod København for at komme til Espergærde. Jeg går selvfølgelig ud fra, at det er det tog, jeg sidder i, så jeg bliver siddende. Jeg bliver derfor noget forbløffet, da toget heller ikke denne gang standser i Espergærde, men først i Humlebæk. Så må jeg stå af og igen vente på et tog nordpå, som så er erstattet af en togbus. Summa summarum, jeg var på Espergærde st. ca 45 minutter senere end forventet...

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 6/12 2021, 11:11 (1083 dage siden) @ Danielsen

Et hurtigt kig på dsb.dk:

Fra mandag til fredag fra den 6. til og med den 10. december kører der færre tog mellem Østerport/København H og Holbæk samt mellem Nivå og Cph Lufthavn.
Vi henviser i stedet til de øvrige tog, og på Kystbanen kan du i stedet tage Helsingør-togene, der vil standse ved alle stationer mellem København H og Nivå/Helsingør.
Morgentog erstattet af Togbus fra Nivå til Helsingør
I samme periode standser morgentogene fra København H ikke mellem Nivå og Helsingør. Fra Nivå kører der i stedet Togbusser, som standser ved mellemstationerne. Det gælder fra kl. 5.37 til og med kl. 9.17.

Måske vendte dit tog i Snekkersten grundet forsinkelse (?)

(EDIT: for historikkens skyld… du postede dit indlæg ‘ mandag 06. december, 2021, 07:53’)


Tak! Det er så kommet på dsb.dk efterfølgende. Da jeg tjekkede stod der kun noget om at man skulle huske mundbind. …

Hvad der er sket for dig kan jeg ikke svare på, men der linkes til samme trafikinformation, for to dage siden i dette opslag på FB.

Problemer på Kystbanen 6/12

af sil1207, 6/12 2021, 16:10 (1082 dage siden) @ Danielsen

Tillad mig at være lidt fræk at spørge...

Tjekkede du rejseplanen inden du tog afsted? Evt. på dinstation.dk? Kiggede du på informationsskærmen om der stod at toget standsede i Espergærde?

Når alle de spørgsmål så er stillet, vil jeg dog også sige at der er noget helt galt i øjeblikket, og de ændringer der er lavet er intet mindre end hul i hovedet. Jeg kommer til at grave meget mere i det. På trods af mine spørgsmål, så bearbejder jeg dig overhovedet ikke for at være vildfaren i det der cirkus.

Problemer på Kystbanen 6/12

af RasmusD, 6/12 2021, 16:21 (1082 dage siden) @ sil1207

Tjekkede du rejseplanen inden du tog afsted? Evt. på dinstation.dk? Kiggede du på informationsskærmen om der stod at toget standsede i Espergærde?

Rejseplanen er tilsyneladende først blevet opdateret i løbet af dagen.

Generelt har jeg indtryk af, at DSB selv meget sent har fået overblik over ugens ændringer. Det virker meget “sidste øjeblik”-agtigt.

Som jeg har forstået det, er situatione kort fortalt således:
Alle 13xx-togene mellem Nivå og CPH lufthavn er aflyst.
20xx-togene mellem Helsingør og Sverige er erstattet af nødkøreplanen 7720xx, med stop på alle stationer.
Det giver mindre plads til 44xx-myldretidstogene, der derfor kører efter en ændret køreplan hvor de springer stationer nord for Nivå (mod Helsingør om morgenen, mod København om eftermiddagen).

Hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Jeg kan kun gætte. Men hvis det er ligesom forleden, hvor der var færre tog til Holbæk (det er der i øvrigt også i denne uge), så er noget sporarbejde blevet forsinket/meldt ud for sent, så der ikke er personale nok til at køre alle afgange.

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 6/12 2021, 16:31 (1082 dage siden) @ sil1207

Tjekkede du rejseplanen inden du tog afsted? Evt. på dinstation.dk? Kiggede du på informationsskærmen om der stod at toget standsede i Espergærde?

Det plejer jeg normalt ikke at gøre, da jeg efterhånden har kørt med Kysten i snart 10 år og kender afgangstiderne. Men lige her til morgen tog jeg undtagelsesvist myldretidstoget 6.59, og så ville jeg lige tjekke det præcise afgangstidspunkt. Da den så foreslog, at jeg skulle tage til Snekkersten og køre tilbage, tænkte jeg, at det måtte være en fejl. Da jeg kom ned på Kh stod der da også på toget, at det kørte til Helsingør. Det i kombination med, at der intet blev sagt i højtalerne, at toget kørte til tiden osv. bekræftede mig bare i, at det måtte være fejl. Jeg har fx tidligere oplevet, at skærmene i afgangshallen har vist massive forsinkelser for så blot at finde ud af, når man kom ned på perronen, at alt kørte normalt.

Jeg har kørt med Kystbanen nu i snart 10 år mellem Kh og Espergærde, og jeg har da oplevet min del af forsinkelser og aflysninger. Men det har altid været noget, der har været "til at forstå", altså signalfejl i Røret, nedfaldne køreledninger, personpåkørsler, massive forsinkelser fra Sverige, væltede træer, sporspærring i det ene spor etc. Men jeg har ALDRIG oplevet, at morgentogene pludselig springer både Humlebæk og Espergærde over i den ene retning, og uden anden forklaring end "driftsforstyrrelser".

Problemer på Kystbanen 6/12

af sil1207, 6/12 2021, 16:54 (1082 dage siden) @ Danielsen

Jeg har kørt med Kystbanen nu i snart 10 år mellem Kh og Espergærde, og jeg har da oplevet min del af forsinkelser og aflysninger. Men det har altid været noget, der har været "til at forstå", altså signalfejl i Røret, nedfaldne køreledninger, personpåkørsler, massive forsinkelser fra Sverige, væltede træer, sporspærring i det ene spor etc. Men jeg har ALDRIG oplevet, at morgentogene pludselig springer både Humlebæk og Espergærde over i den ene retning, og uden anden forklaring end "driftsforstyrrelser".

Altså den helt basale forklaring er at der mangler lokoførere. Så kan man diskutere HVORFOR man mangler lokoførere. Og som jeg kan lade mig fortælle, er der ikke rigtig nogen der ved hvorfor. Tidligere har det skyldtes at planer til sporarbejder blev færdiggjort for sent, for sent til at man kunne ændre i lokoførernes mødetider. Men dette problem er ikke ligeså aktuelt længere, og derfor bliver der nu stillet spørgsmålstegn ved hvorfor der nu mangler lokoførere.

Jeg har ligeledes aldrig oplevet nogen lignende planlægning (eller rettere mangel på samme) og jeg vil mene at den løsning man har fundet frem til her, er intet mindre end hjernedød.

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 7/12 2021, 09:08 (1082 dage siden) @ sil1207

Altså den helt basale forklaring er at der mangler lokoførere. …

Din beskyldning må du så gerne underbygge med lidt fakta. Er det blot et gæt fra dig, eller har du noget konkret at bygge din påstand på ?

Problemer på Kystbanen 6/12

af sil1207, 7/12 2021, 17:48 (1081 dage siden) @ thomastog

Jeg arbejder med det. Jeg kan sige så meget at diverse aflysninger, tillysninger, bortfald af standsning m.m. alt sammen er tilknyttet en sag med navnet "Mangel på lkf"

Men jeg har ikke som sådan behov for at "bevise" noget, det er jo et åbent internetforum, og så må man selv vælge hvor troværdigt det er :-)

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 8/12 2021, 09:01 (1081 dage siden) @ sil1207

Jeg arbejder med det. Jeg kan sige så meget at diverse aflysninger, tillysninger, bortfald af standsning m.m. alt sammen er tilknyttet en sag med navnet "Mangel på lkf"

Men det er ikke den eneste årsag. Så du tegner et meget unuanceret billede, der giver et uretfærdigt indtryk.

Hvis spor-arbejder overleveres for sent, til at DSB kan planlægge det optimalt, og dermed ikke udnytte/planlægge lkf’ernes tid, sammenfaldende med lidt forhøjet sygdom (samtidig med at der meldes om overskud af lkf’er).

Så mener du det er ærligt blot at sige, at det er fordi der for mange lkf’er syge (til at dække den ikke-optimale planlægning) ?

Læs lidt i nyhederne det sidste stykke tid, hvor det kom frem at det ikke alene var p.g.a sygdom, men at man ville give en simpel forklaring, som kunne være i en 140 tegns twitter-besked.

Læs f.eks: “DSB gav ansatte skylden for 120 aflysninger: 'Vores kunder har brug for en simpel forklaring'

Men jeg har ikke som sådan behov for at "bevise" noget, det er jo et åbent internetforum, og så må man selv vælge hvor troværdigt det er :-)

Hvis ikke man kan underbygge sine påstande, er de blot påstande. Så ja, hvis afsender ikke kan underbygge sine påstande, så må man jo vurdere om, det er hele sandheden, eller blot en subjektiv/farvet mening/holdning.

Problemer på Kystbanen 6/12

af sil1207, 8/12 2021, 13:00 (1081 dage siden) @ thomastog

Så mener du det er ærligt blot at sige, at det er fordi der for mange lkf’er syge (til at dække den ikke-optimale planlægning) ?

Overhovedet ikke, og det har jeg heller skrevet :-)
Faktisk har jeg overhovedet ikke nævnt ordet sygdom

Problemer på Kystbanen 6/12

af Scharfenberg, 8/12 2021, 13:38 (1081 dage siden) @ thomastog

Jeg arbejder med det. Jeg kan sige så meget at diverse aflysninger, tillysninger, bortfald af standsning m.m. alt sammen er tilknyttet en sag med navnet "Mangel på lkf"


Men det er ikke den eneste årsag. Så du tegner et meget unuanceret billede, der giver et uretfærdigt indtryk.

Beklager, Thomastog. Her er det vist din uvidenhed, der spiller dig et puds. Mangel på lkf. pga. for mange sene ændringer i planprocessen fra BDK's side er netop den primære årsag. Du burde da kvittere for, at nogen her i forum er åben om årsagen.

Men jeg har ikke som sådan behov for at "bevise" noget, det er jo et åbent internetforum, og så må man selv vælge hvor troværdigt det er :-)


Hvis ikke man kan underbygge sine påstande, er de blot påstande. Så ja, hvis afsender ikke kan underbygge sine påstande, så må man jo vurdere om, det er hele sandheden, eller blot en subjektiv/farvet mening/holdning.

Eklatant vås, Thomastog!

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 9/12 2021, 09:17 (1080 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis ikke man kan underbygge sine påstande, er de blot påstande. Så ja, hvis afsender ikke kan underbygge sine påstande, så må man jo vurdere om, det er hele sandheden, eller blot en subjektiv/farvet mening/holdning.


Eklatant vås, Thomastog!

Hvorledes ? Du mener man skal tillægge ikke-underbyggede påstande samme værdi, som påstande der kan dokumenteres ?

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 9/12 2021, 09:22 (1080 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg arbejder med det. Jeg kan sige så meget at diverse aflysninger, tillysninger, bortfald af standsning m.m. alt sammen er tilknyttet en sag med navnet "Mangel på lkf"


Men det er ikke den eneste årsag. Så du tegner et meget unuanceret billede, der giver et uretfærdigt indtryk.


Beklager, Thomastog. Her er det vist din uvidenhed, der spiller dig et puds.

Ved ikke hvad du vil med den sviner ?

Mangel på lkf. pga. for mange sene ændringer i planprocessen fra BDK's side er netop den primære årsag. Du burde da kvittere for, at nogen her i forum er åben om årsagen.

Tak for at indrømme, at situationen ikke blot er ‘.. altsammen er tilknyttet en sag med navnet “Mangel på lkf”’ (min markering), som det udlægges i starten. Men at billedet er mere nuanceret, og “sene ændringer…” også er en del af forklaringen.

Præcis den pointe jeg kom med.

Problemer på Kystbanen 6/12

af steenth, 7/12 2021, 22:47 (1081 dage siden) @ sil1207

Altså den helt basale forklaring er at der mangler lokoførere. Så kan man diskutere HVORFOR man mangler lokoførere. Og som jeg kan lade mig fortælle, er der ikke rigtig nogen der ved hvorfor. Tidligere har det skyldtes at planer til sporarbejder blev færdiggjort for sent, for sent til at man kunne ændre i lokoførernes mødetider. Men dette problem er ikke ligeså aktuelt længere, og derfor bliver der nu stillet spørgsmålstegn ved hvorfor der nu mangler lokoførere.

Jeg har ligeledes aldrig oplevet nogen lignende planlægning (eller rettere mangel på samme) og jeg vil mene at den løsning man har fundet frem til her, er intet mindre end hjernedød.

Jeg har fundet denne forklaring, som er skrevet hos DSB. Citat:
"Situationen er den, at
* vi i disse dage har et sygefravær blandt lokoførerne på omkring 60, hvor det normalt ligger på 40 om dagen
* at et større sporarbejde ved Slagelse gør, at vi er nødt til at omdisponere flere tjenester
* vi i forvejen har en presset planproces, hvor Banedanmark meget sent overleverer sporarbejder – ofte langt efter aftalt tid. Det giver i sidste ende et større forbrug af tog- og lokoførere"
DSB har en gruppe lokomotivfører til at dække uforudset brug. Men den gruppe har været for lille til uforudsete ting. Og arbejdstiden for lokomotivfører er svært at flytte efter at de har fået meldt deres ture ud..

Problemer på Kystbanen 6/12

af Jens Hansen, 8/12 2021, 07:32 (1081 dage siden) @ steenth


Jeg har fundet denne forklaring, som er skrevet hos DSB. Citat:
"Situationen er den, at
* vi i disse dage har et sygefravær blandt lokoførerne på omkring 60, hvor det normalt ligger på 40 om dagen
* at et større sporarbejde ved Slagelse gør, at vi er nødt til at omdisponere flere tjenester
* vi i forvejen har en presset planproces, hvor Banedanmark meget sent overleverer sporarbejder – ofte langt efter aftalt tid. Det giver i sidste ende et større forbrug af tog- og lokoførere"
DSB har en gruppe lokomotivfører til at dække uforudset brug. Men den gruppe har været for lille til uforudsete ting. Og arbejdstiden for lokomotivfører er svært at flytte efter at de har fået meldt deres ture ud..

Så kunne nogen her måske uddybe nogle af forholdene?

Sygefraværet - hvad skyldes det? Sygdom ville nogen sige, men historien har tidligere vist at "utilfredshed" også kan være en sygdom.

Slagelse - sporarbejdet har kørt hele året, hvad er der pludselig ændret?

Banedanmark overlevere sent sporarbejder - hvilke nye arbejder er det som har "væltet læsset"?

DSBs lokofører reserve - hvorfor en den reduceret, når vi står midt i "århundredets" fornyelser?

JH

Problemer på Kystbanen 6/12

af Mads, 8/12 2021, 12:16 (1081 dage siden) @ Jens Hansen


Jeg har fundet denne forklaring, som er skrevet hos DSB. Citat:
"Situationen er den, at
* vi i disse dage har et sygefravær blandt lokoførerne på omkring 60, hvor det normalt ligger på 40 om dagen
* at et større sporarbejde ved Slagelse gør, at vi er nødt til at omdisponere flere tjenester
* vi i forvejen har en presset planproces, hvor Banedanmark meget sent overleverer sporarbejder – ofte langt efter aftalt tid. Det giver i sidste ende et større forbrug af tog- og lokoførere"
DSB har en gruppe lokomotivfører til at dække uforudset brug. Men den gruppe har været for lille til uforudsete ting. Og arbejdstiden for lokomotivfører er svært at flytte efter at de har fået meldt deres ture ud..


Så kunne nogen her måske uddybe nogle af forholdene?

Sygefraværet - hvad skyldes det? Sygdom ville nogen sige, men historien har tidligere vist at "utilfredshed" også kan være en sygdom.
[...]
JH

Det kan også være grundet corona - enten sygdom eller nærkontakt, som kræver man bliver hjemme indtil man er testet.

Problemer på Kystbanen 6/12

af steenth, 8/12 2021, 13:02 (1081 dage siden) @ Jens Hansen


Jeg har fundet denne forklaring, som er skrevet hos DSB. Citat:
"Situationen er den, at
* vi i disse dage har et sygefravær blandt lokoførerne på omkring 60, hvor det normalt ligger på 40 om dagen
* at et større sporarbejde ved Slagelse gør, at vi er nødt til at omdisponere flere tjenester
* vi i forvejen har en presset planproces, hvor Banedanmark meget sent overleverer sporarbejder – ofte langt efter aftalt tid. Det giver i sidste ende et større forbrug af tog- og lokoførere"
DSB har en gruppe lokomotivfører til at dække uforudset brug. Men den gruppe har været for lille til uforudsete ting. Og arbejdstiden for lokomotivfører er svært at flytte efter at de har fået meldt deres ture ud..


Så kunne nogen her måske uddybe nogle af forholdene?

Sygefraværet - hvad skyldes det? Sygdom ville nogen sige, men historien har tidligere vist at "utilfredshed" også kan være en sygdom.

Denne gang ligner det bare det er mere sygdom.

Slagelse - sporarbejdet har kørt hele året, hvad er der pludselig ændret?

DSB bruger mere personale end normalt på at håndtere det sporarbejde...

Banedanmark overlevere sent sporarbejder - hvilke nye arbejder er det som har "væltet læsset"?

Det er ikke nye ting, men det, som er planlagt, som ikke er blevet færdig til tiden. Så man ikke kan kører med den køreplan, som der er planlagt personale til

DSBs lokofører reserve - hvorfor en den reduceret, når vi står midt i "århundredets" fornyelser?

Det er ikke reduceret. Der er bare større brug af den..

Mvh
Steen

Problemer på Kystbanen 6/12

af RasmusD, 8/12 2021, 13:17 (1081 dage siden) @ steenth

Og så er der også den faktor, at DSB i starten af året sagde farvel til mellem 30 og 50 lokomotivførere, fordi man mente at de var i overskud ifht behovet i driften...

Problemer på Kystbanen 6/12

af Pip Hans, 8/12 2021, 09:10 (1081 dage siden) @ steenth

Hvorfor skal et sporarbejde i Slagelse på virke Kystbanen?

Er meningen med den kommende ændring i trafikken ikke, at påkørsel af en elg i Sverige ikke må påvirke Kystbanen?

Så må Slagelse vel heller ikke?

Problemer på Kystbanen 6/12

af andersj, Aalborg, 8/12 2021, 09:47 (1081 dage siden) @ Pip Hans

Hvorfor skal et sporarbejde i Slagelse på virke Kystbanen?

Er meningen med den kommende ændring i trafikken ikke, at påkørsel af en elg i Sverige ikke må påvirke Kystbanen?

Så må Slagelse vel heller ikke?

Det her handler om begrænsede ressourcer, hvor man så må prioritere.

Der er ikke rigtig andet at gøre hvis man skal opretholde en nogenlunde grundbetjening på Sjælland. Ringsted/Sorø-togene er aflyst, halvdelen af Holbæk-togene er aflyst. Roskilde er nede på 20 minutters drift ind mod København H. Det giver jo ikke mening at skulle

--
Mvh Anders

Problemer på Kystbanen 6/12

af mikedk2100, 8/12 2021, 09:59 (1081 dage siden) @ Pip Hans

Hvorfor skal et sporarbejde i Slagelse på virke Kystbanen?

Er meningen med den kommende ændring i trafikken ikke, at påkørsel af en elg i Sverige ikke må påvirke Kystbanen?

Så må Slagelse vel heller ikke?

Det handler vel om disponering af materiel. Noget vi passagerer jo burde vide ifølge Ivar.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=170855

Problemer på Kystbanen 6/12

af Scharfenberg, 8/12 2021, 13:29 (1081 dage siden) @ mikedk2100

Hvorfor skal et sporarbejde i Slagelse på virke Kystbanen?

Er meningen med den kommende ændring i trafikken ikke, at påkørsel af en elg i Sverige ikke må påvirke Kystbanen?

Så må Slagelse vel heller ikke?


Det handler vel om disponering af materiel. Noget vi passagerer jo burde vide ifølge Ivar.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=170855

Næsten rigtigt. Den primære årsag er omdisponering af personale som følge af ekstraordinært stort træk på lokomotivførertjenester pga. af meget sene ændringer i planprocessen fra BDK. Og trafikalt kigger man så på, hvor det trods alt har mindst indgribende konsekvenser at reducere. Og da fx Kbh.-Holbæk og CPH-Østerport/Nivå/Helsingør normalt har en forholdsvis højfrekvent køreplan, er det her man reducerer driften.

Problemer på Kystbanen 6/12

af Peter Christensen, 8/12 2021, 13:49 (1081 dage siden) @ Scharfenberg

Næsten rigtigt. Den primære årsag er omdisponering af personale som følge af ekstraordinært stort træk på lokomotivførertjenester pga. af meget sene ændringer i planprocessen fra BDK.

Hvorfor planlægges med at BDK bliver færdig til tiden?
Særligt med dén historik BDK har haft de senere år....

Problemer på Kystbanen 6/12

af Niels Bak, 8/12 2021, 17:54 (1080 dage siden) @ Peter Christensen

Næsten rigtigt. Den primære årsag er omdisponering af personale som følge af ekstraordinært stort træk på lokomotivførertjenester pga. af meget sene ændringer i planprocessen fra BDK.

Hvorfor planlægges med at BDK bliver færdig til tiden?
Særligt med dén historik BDK har haft de senere år....

Fordi hvis du ikke planlægger med det, og de så faktisk bliver færdig til tiden, så kan du let stå med et endnu større problem - og hele skylden for det alene.

Problemer på Kystbanen 6/12

af Peter Christensen, 8/12 2021, 22:55 (1080 dage siden) @ Niels Bak

Fordi hvis du ikke planlægger med det, og de så faktisk bliver færdig til tiden, så kan du let stå med et endnu større problem - og hele skylden for det alene.

Dét virker jo også tiltrækkende på de rejsende med masser af aflysninger og omlægninger. Men hva' - de rejsende er jo ikke kunder i traditionel forstand; det er ministeriet, som forekommer jævnt ligeglad med de rejsende.

Problemer på Kystbanen 6/12

af larsht, 6/12 2021, 22:05 (1082 dage siden) @ Danielsen

Tjekkede du rejseplanen inden du tog afsted? Evt. på dinstation.dk? Kiggede du på informationsskærmen om der stod at toget standsede i Espergærde?


Det plejer jeg normalt ikke at gøre, da jeg efterhånden har kørt med Kysten i snart 10 år og kender afgangstiderne. Men lige her til morgen tog jeg undtagelsesvist myldretidstoget 6.59, og så ville jeg lige tjekke det præcise afgangstidspunkt. Da den så foreslog, at jeg skulle tage til Snekkersten og køre tilbage, tænkte jeg, at det måtte være en fejl. Da jeg kom ned på Kh stod der da også på toget, at det kørte til Helsingør. Det i kombination med, at der intet blev sagt i højtalerne, at toget kørte til tiden osv. bekræftede mig bare i, at det måtte være fejl. Jeg har fx tidligere oplevet, at skærmene i afgangshallen har vist massive forsinkelser for så blot at finde ud af, når man kom ned på perronen, at alt kørte normalt.

Så du søger og får informationer om den ændrede togdrift og vælger ikke at tage den seriøst - for herefter at oprette denne tråd?

Hmmm, det havde jeg ikke gjort ;)

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 6/12 2021, 22:36 (1082 dage siden) @ larsht

Så du søger og får informationer om den ændrede togdrift og vælger ikke at tage den seriøst - for herefter at oprette denne tråd?

Hmmm, det havde jeg ikke gjort ;)

Ja, for som jeg skriver, havde jeg simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at man ville springe Nivå, Humlebæk og Espergærde over! Især ikke, når jeg ikke kunne få det bekræftet på DSBs hjemmeside eller ved højtalerudkald i toget/på Kh. På normale afgange plejer de at gøre meget ud af, at toget ikke standser mellem Hellerup og Kokkedal. Her til morgen sagde de NADA. Espergærde har et gymnasium (hvor jeg tilfældigvis arbejder), så stationen bliver faktisk benyttet af ret mange om morgenen - præcis i den periode, hvor man så har valgt ikke at standse...

Men ja, hvis du vil: min fejl. Men så sidder jeg så i Snekkersten, og kan se af rejseplanen, at jeg skal med et tog tilbage igen, der kører fra spor 2. Toget, jeg sidder i, holder i spor 2, så jeg forventer selvfølgelig, at det er det tog, jeg skal med tilbage. Det var det ikke, for det sprang igen Espergærde over. Tilsyneladende skulle jeg have stået af i Snekkersten og ventet på et andet tog, der kom et par minutter senere! Igen var der ingen information om, at toget ikke ville stoppe i Espergærde, eller hvad man skulle gøre, hvis man skulle af dér.

Du kan sige hvad du vil, men god kundeinformation er det sgu ikke!

Men baggrunden for at oprette tråden var også mere at få svar på, hvad pokker der var grunden til denne meget ejendommelige trafikomlægning.

Problemer på Kystbanen 6/12

af larsht, 6/12 2021, 23:03 (1082 dage siden) @ Danielsen

Så du søger og får informationer om den ændrede togdrift og vælger ikke at tage den seriøst - for herefter at oprette denne tråd?

Hmmm, det havde jeg ikke gjort ;)


Ja, for som jeg skriver, havde jeg simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at man ville springe Nivå, Humlebæk og Espergærde over! Især ikke, når jeg ikke kunne få det bekræftet på DSBs hjemmeside eller ved højtalerudkald i toget/på Kh. På normale afgange plejer de at gøre meget ud af, at toget ikke standser mellem Hellerup og Kokkedal. Her til morgen sagde de NADA. Espergærde har et gymnasium (hvor jeg tilfældigvis arbejder), så stationen bliver faktisk benyttet af ret mange om morgenen - præcis i den periode, hvor man så har valgt ikke at standse...

Men ja, hvis du vil: min fejl. Men så sidder jeg så i Snekkersten, og kan se af rejseplanen, at jeg skal med et tog tilbage igen, der kører fra spor 2. Toget, jeg sidder i, holder i spor 2, så jeg forventer selvfølgelig, at det er det tog, jeg skal med tilbage. Det var det ikke, for det sprang igen Espergærde over. Tilsyneladende skulle jeg have stået af i Snekkersten og ventet på et andet tog, der kom et par minutter senere! Igen var der ingen information om, at toget ikke ville stoppe i Espergærde, eller hvad man skulle gøre, hvis man skulle af dér.

Du kan sige hvad du vil, men god kundeinformation er det sgu ikke!

Men baggrunden for at oprette tråden var også mere at få svar på, hvad pokker der var grunden til denne meget ejendommelige trafikomlægning.

Jeg tænker da at du bør spørge DSB - der er nok en pæn chance for at de trods alt ved det ;-)

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 6/12 2021, 23:18 (1082 dage siden) @ larsht


Jeg tænker da at du bør spørge DSB - der er nok en pæn chance for at de trods alt ved det ;-)

Nu kunne det jo være, at der var nogen her, der vidste det. Der er trods alt mange vidende folk her på sitet, dig selv inklusive ;-)

Problemer på Kystbanen 6/12

af thomastog, 7/12 2021, 09:11 (1082 dage siden) @ Danielsen

Så du søger og får informationer om den ændrede togdrift og vælger ikke at tage den seriøst - for herefter at oprette denne tråd?

Hmmm, det havde jeg ikke gjort ;)


Ja, for som jeg skriver, havde jeg simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at man ville springe Nivå, Humlebæk og Espergærde over!

Men dit første opslag på rejseplanen oplyste at det var sådan ?

Hvis du ikke forstår det, og ikke er sikker… Hvad sagde togføreren, da du spurgte vedkommende i toget ?

Problemer på Kystbanen 6/12

af Danielsen, 7/12 2021, 09:28 (1082 dage siden) @ thomastog

Men dit første opslag på rejseplanen oplyste at det var sådan ?

Hvis du ikke forstår det, og ikke er sikker… Hvad sagde togføreren, da du spurgte vedkommende i toget ?

Ja, men som jeg har sagt flere gange, så kunne jeg ikke forestille mig andet, end at det var en fejl (fx at jeg ved en fejl havde bedt om at køre via Snekkersten eller lignende). Da der på toget stod, at det kørte til Helsingør blev jeg blot bekræftet i, at alt var normalt og at rejseplanen var gal på den, og jeg spurgte derfor ikke togføreren (hvorfor skulle jeg, hvis min forventning var at toget ville køre normalt?) Det var først da toget ikke standsede i Humlebæk, at jeg blev klar over, at noget var galt, men der var det jo lidt for sent at gøre noget ved.

Og nu har jeg altså være pendler på Kysten i snart 10 år, og følger med i, hvad der sker på jernbanen i det hele taget, og jeg har altså ikke oplevet noget lignende. Og det var der en del af mine medpassagerer der heller ikke havde...

Problemer på Kystbanen 6/12

af steenth, 6/12 2021, 20:05 (1082 dage siden) @ sil1207

Tillad mig at være lidt fræk at spørge...

Tjekkede du rejseplanen inden du tog afsted? Evt. på dinstation.dk? Kiggede du på informationsskærmen om der stod at toget standsede i Espergærde?

De fleste faste bruger tjekker hverken Din Station eller rejseplanen, når de forventer at der er normalt drift. Så der er normalt kaos den første dag med ændringer...

Når alle de spørgsmål så er stillet, vil jeg dog også sige at der er noget helt galt i øjeblikket, og de ændringer der er lavet er intet mindre end hul i hovedet. Jeg kommer til at grave meget mere i det. På trods af mine spørgsmål, så bearbejder jeg dig overhovedet ikke for at være vildfaren i det der cirkus.

Der ser ud til at beslutning er taget for tæt op til ændringen, så bl.a. Rejseplanen kunne ikke nå at blive opdateret og folk opdager det først når de kommer til stationen. DSB siger selv at de gør for at undgå at få aflysninger i sidste øjeblik, så de vil hellere aflyse på forhånd, så de kan få frigivet personale til andre tog, hvor der mangler personale... Årsagen skulle være at sporarbejdet ved Slagelse kræver mere personale, som tager af reserverne...

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af Scharfenberg, 7/12 2021, 10:40 (1082 dage siden) @ steenth

Ja, det er pendlerens forbandelse, som jeg selv har stået i. Hvornår skal man stole på trafikinformationen, og hvornår skal man stole på sin egen mavefornemmelse.

På linje F inden man ombyggede de korte litra SE, så der blev bedre plads til cykler, opstod der altid kaos, fordi afgangene blev kørt skiftevis med korte og lange tog. De 'korte' afgange løb folk med cykler spidsrod, og en dag fortalte jeg en yngre kvinde med cykel, at hvis hun var smart, ventede hun lige fem minutter på det næste tog, som plejede at være langt og med masser af plads til cykler. Som jeg sagde: Der er faktisk systematik i det. Men der kunne jeg godt mærke, at mine fakta var i svær konkurrence med hendes egen fornemmelse om, at den næste afgang helt sikkert også måtte være kort.

Et andet eksempel: Efter at man er begyndt at køre one stop lyn fra Aarhus H om eftermiddagen med IC4, er nogle pendlere begyndt at forveksle 'deres' afgang med regionaltoget mod Esbjerg med one stop lynet. Nogle kigger faktisk på afgangsskærmen inden afgang og ser, at der står 'mod København', og så tænker de, at det er helt sikkert en fejl. IC4 kører da altid til Esbjerg og ikke til København. Det er da bedre at stole på sin egen mavefornemmelse - altså lige indtil de havner i Odense. Så husker de fremover at kigge på afgangsskærmen :-D

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af thomastog, 7/12 2021, 10:51 (1082 dage siden) @ Scharfenberg

Ja, det er pendlerens forbandelse, som jeg selv har stået i. Hvornår skal man stole på trafikinformationen, og hvornår skal man stole på sin egen mavefornemmelse.

Personalet på toget bør vide (eller kunne finde ud af), hvordan toget kører; derfor jeg spurgte til hvad togføreren på toget oplyste, da man spurgte.

På linje F inden man ombyggede de korte litra SE, så der blev bedre plads til cykler, opstod der altid kaos, fordi afgangene blev kørt skiftevis med korte og lange tog. De 'korte' afgange løb folk med cykler spidsrod, og en dag fortalte jeg en yngre kvinde med cykel, at hvis hun var smart, ventede hun lige fem minutter på det næste tog, som plejede at være langt og med masser af plads til cykler. Som jeg sagde: Der er faktisk systematik i det. Men der kunne jeg godt mærke, at mine fakta var i svær konkurrence med hendes egen fornemmelse om, at den næste afgang helt sikkert også måtte være kort.

Det sker ikke kun med cykler. Har oplevet en SE, propfyldt. Man kunne se næste tog holde og vente på at komme til perron.

Sagde at man med fordel kunne vente på næste tog, hvor der formodentlig ville være siddepladser til alle. Samt at det var fjollet at stå at blokere dørene i 4 minutter, for blot at konkludere at ikke alle kunne være i det tog, fremfor at lade det køre og vente under 2 minutter på det næste.

“Først mig” mentaliteten i det ekstreme.

Gæt, om der gik 4 minutter før folk lod toget køre, uden at komme med ;-)

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af Petteri, 7/12 2021, 11:06 (1082 dage siden) @ thomastog

Det sker ikke kun med cykler. Har oplevet en SE, propfyldt. Man kunne se næste tog holde og vente på at komme til perron.

Sagde at man med fordel kunne vente på næste tog, hvor der formodentlig ville være siddepladser til alle. Samt at det var fjollet at stå at blokere dørene i 4 minutter, for blot at konkludere at ikke alle kunne være i det tog, fremfor at lade det køre og vente under 2 minutter på det næste.

“Først mig” mentaliteten i det ekstreme.

Gæt, om der gik 4 minutter før folk lod toget køre, uden at komme med ;-)

Dét prøvede jeg engang med et tog i Odense. Alle tog fra Jylland var forsinket mod København, og det var fredag eftermiddag ved 17-tiden. Ifølge tavlerne var rækkefølgen af afgående tog et 8xx-tog til Østerport, så et 1xx-tog til CPH og så et lyntog til CPH. Jeg kunne se at rigtigt mange tog første tog mod Sjælland, men jeg valgte at blive stående til lyntoget skulle ankomme små 10 minutter senere. Da lyntoget kom, var der 4-5 passagerer tilbage, og vi passede første tog i Nyborg, og næste tog i Korsør.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide mig sikker på, at alle skulle til København, men fredag eftermiddag plejer lyntoget at blive godt fyldt i Odense.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af krabsen, 7/12 2021, 17:56 (1081 dage siden) @ Petteri

Dét prøvede jeg engang med et tog i Odense. Alle tog fra Jylland var forsinket mod København, og det var fredag eftermiddag ved 17-tiden. Ifølge tavlerne var rækkefølgen af afgående tog et 8xx-tog til Østerport, så et 1xx-tog til CPH og så et lyntog til CPH. Jeg kunne se at rigtigt mange tog første tog mod Sjælland, men jeg valgte at blive stående til lyntoget skulle ankomme små 10 minutter senere. Da lyntoget kom, var der 4-5 passagerer tilbage, og vi passede første tog i Nyborg, og næste tog i Korsør.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide mig sikker på, at alle skulle til København, men fredag eftermiddag plejer lyntoget at blive godt fyldt i Odense.

Også i Metroen kan det betale sig at tænke lidt strategisk:

Når f.eks. en torsdagskoncert er forbi er der sort af mennesker på station DR byen, der alle vil ind mod centrum.
Så tager man første, sydgående tog og vender rundt på Sundby. Vupti: Siddeplads i næste tog uden at stå i kø :-).

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 7/12 2021, 18:05 (1081 dage siden) @ krabsen

Også i Metroen kan det betale sig at tænke lidt strategisk:

Når f.eks. en torsdagskoncert er forbi er der sort af mennesker på station DR byen, der alle vil ind mod centrum.
Så tager man første, sydgående tog og vender rundt på Sundby. Vupti: Siddeplads i næste tog uden at stå i kø :-).

Når bare du husker også at checke ind på Sundby så du ikke bliver afkrævet kontrolafgift for returkørsel. :-)

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af krabsen, 7/12 2021, 20:06 (1081 dage siden) @ Per Holm

Også i Metroen kan det betale sig at tænke lidt strategisk:

Når f.eks. en torsdagskoncert er forbi er der sort af mennesker på station DR byen, der alle vil ind mod centrum.
Så tager man første, sydgående tog og vender rundt på Sundby. Vupti: Siddeplads i næste tog uden at stå i kø :-).


Når bare du husker også at checke ind på Sundby så du ikke bliver afkrævet kontrolafgift for returkørsel. :-)

Det er kun et issue, hvis kontrollen kommer på strækningen mellem Sundby og DR byen - derefter dækker indcheck på DR byen. :-)

men naturligvis gør jeg det..

Problemer på Kystbanen 6/12. OT: Mavefornemmelser

af Petteri, 7/12 2021, 21:01 (1081 dage siden) @ krabsen

Dét prøvede jeg engang med et tog i Odense. Alle tog fra Jylland var forsinket mod København, og det var fredag eftermiddag ved 17-tiden. Ifølge tavlerne var rækkefølgen af afgående tog et 8xx-tog til Østerport, så et 1xx-tog til CPH og så et lyntog til CPH. Jeg kunne se at rigtigt mange tog første tog mod Sjælland, men jeg valgte at blive stående til lyntoget skulle ankomme små 10 minutter senere. Da lyntoget kom, var der 4-5 passagerer tilbage, og vi passede første tog i Nyborg, og næste tog i Korsør.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide mig sikker på, at alle skulle til København, men fredag eftermiddag plejer lyntoget at blive godt fyldt i Odense.


Også i Metroen kan det betale sig at tænke lidt strategisk:

Når f.eks. en torsdagskoncert er forbi er der sort af mennesker på station DR byen, der alle vil ind mod centrum.
Så tager man første, sydgående tog og vender rundt på Sundby. Vupti: Siddeplads i næste tog uden at stå i kø :-).

Og A-busserne, når man kan se en hel stribe. Den sidste er oftest tom, og den overhaler de andre andre på vejen.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.


Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak