Der er flere udfordringer:
1. Det er i forvejen nemt at komme fra Aalborg by ud til lufthavnen med kollektiv trafik. Nordfra har det altid været mere besværligt, da det har krævet omstigning til bus i Lindholm. Så selvom det ikke var samfundsøkonomisk rentabelt at lade den eksisterende bane svinge forbi lufthavnen, så var der nok den løsning man skulle have valgt medmindre man droppede banen.
2. Der er relativt få fly til og fra Aalborg Lufthavn, og stort set intet opland af arbejdspladser. Det gør jo naturligvis at når toget kører hver time og der er nogle timer midt på dagen hvor der ikke er fly, så kører togene tomme. Derudover går rejsemønsteret fra Aalborg jo også primært mod København og man tager næppe fra Aarhus til Aalborg for at flyve til København.
3. Det er pt. kun lyntoget der betjener lufthavnen, hvilket udelukker rejsende fra Hadsten, Langå, Arden, Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg. Det var meningen at Nordjyske Jernbaner skulle supplere ved at forlænge nærbanen igen ud til Aalborg Lufthavn fra 12. december, men det er blevet udskudt pga. personalemangel.
4. Togene til Aalborg Lufthavn bliver meget ofte delaflyst mellem Aalborg og Aalborg Lufthavn. Der er kun en vendetid på 10 minutter i lufthavnen og et ophold på 12 minutter igen inde på Aalborg station sydgående. Men er lyntoget mere end 5-10 minutter forsinket når det rammer Skørping sydfra, så sendes Nordjyske Jernbaner afsted før lyntoget og der delaflyses til Aalborg Lufthavn. Så hvis man skal tage toget til lufthavnen så skal man sørge for at der er tid nok til at toget er 30 minutter forsinket + tid til bus/taxa fra Aalborg til Aalborg Lufthavn.
Det positive er så at der i det mindste er flere der står af og på i Aalborg Vestby og Lindholm, men det var der jo også før DSB og NJ besluttede at kastrere Aalborg Nærbane på midten. Så er det jo nemt for regionen/NJ at sige at de kan køre billigere end DSB, når de bare vælger at forkorte nærbanen fra Lindholm til Aalborg så der kun skal bruges et togsæt fremfor to togsæt.
Desværre var der ikke nogle der ved dette projekt sagde "kejseren har ikke noget tøj på / jamen der er jo ikke noget behov" som ellers fik stoppet andre spildprojekter som Tullebanen og Bodegaomfartsvejen i Mariager.
Det er et fint projekt. Måske kunne det være bygget lidt senere, men så ville mange søge at aflyse det til fordel for en ligegyldig omfartsvej ved Sønder Bulderpladder, og veje bliver ikke diskuteret, når først de er bygget, fordi man ikke skal forholde sig til driften.
Den her strækning koster reelt ingenting, og det er generelt fordelagtigt for driften med en alternativ endestation, når en dobbeltsporet bane efter en væsentlig station bliver enkeltsporet. Hvis målet i hvert fald er flest mulig passagerer på længere sigt.
Betjeningen er selvfølgelig håbløs for nuværende, men det vil forhåbentlig ændre sig. Målet må være at gøre det til Aarhus lufthavn, i hvert fald for norden. Klima-dagsordenen forsvinder ikke. Der kommer jernbane til Goteborg lufthavn i fremtiden. At flyve aalborg-goteborg også for at komme til stockholm er en brøkdel af længden Billund-arlanda. Det samme gælder norge. At nøjes med at hoppe over vandet i små fly vil også være afgørende ift brint/el fly. Muligheder for hoteller og erhvervsparker i området vil også være oplagt. Der er mange muligheder for få penge.
Alle projekter kan ikke beregnes. Når anlægssummen er lille må der være en vis risikovillighed, især ift at bygge noget, der langsigtet kan ændre ting.
Udfordringen her er at få passagertallet op på et niveau, hvor man for alvor kan udnytte den her strækning.