Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021 (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 5/12 2021, 06:04 (1088 dage siden)
redigeret af Henning Makholm, 5/12 2021, 06:17

Der er udkommet en morsom rettelse til strækningsoversigt ETCS med gyldighed fra den 10. december:

  • Den mest substantielle ændring er vist at et enkelt stopmærke i Lundby (Lu-211) er flyttet til venstre side af sporet.
  • De aflåste par sporskifter 101 og 102 som tidligere har set ud som om de var en del af byggepladsen i Orehoved, viser sig nu at være resterne af Masnedø station. I forhold til hastighedsbåndet er det sydligste af dem dog stadig tegnet så det skulle ligge ved eller før sydenden af hastighedsnedsættelsen over Storstrømsbroen i km 125,8.
  • Der er til gengæld tilføjet to nye aflåste sporskifter et andet sted i Orehoved. Der er muligvis tale om to hele transversaler, men diagrammet for køreretning sydpå viser kun sporskifterne i spor 2, mens de ved køreretning nordpå kun ligger i spor 1! Jeg må en tur til Falster i næste weekend for at se hvad der faktisk går for sig ude i virkeligheden.
  • Den nordlige ende af spor 1 i Nykøbing Falster hedder nu igen (ligesom i TIB-S) spor 11 og har sin egen hastighedsangivelse, som dog er identisk med den for spor 1 selv.
  • Numrene på rangerområder i Nykøbing F har nu formatet "Nykøbing F 00x-y" mod tidligere "Nykøbing F 00x-00y". Det er dog stadig et ciffer mere end alle andre steder i signalprogrammet, hvor rangerområder ellers kun hedder "Stationsnavn 00x". Åbenbart har man vurderet at det var usandsynligt at vi i et lille land som Danmark får brug for en million rangerområder på stamme station, men går trods alt ikke i så små sko at storbyen Nykøbing Falster skal nøjes med tusind ...
  • Der er tilføjet et par sider med diagrammer over Rødby Færge (spor 18, 19, 20, alle usikrede), men overskriften for strækning 2 er stadig "(Næstved) - Nykøbing F Vest" og vice versa. Rødby Færge Øst eller de tre krydsningsstationer på vej over Lolland er der ingen tegn på -- end ikke "sporskiftet er aflåst"-markeringer som på Masnedø.

--
Henning Makholm

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Rørvig Station, 5/12 2021, 10:41 (1088 dage siden) @ Henning Makholm

Der er tilføjet et par sider med diagrammer over Rødby Færge (spor 18, 19, 20, alle usikrede), men overskriften for strækning 2 er stadig "(Næstved) - Nykøbing F Vest" og vice versa. Rødby Færge Øst eller de tre krydsningsstationer på vej over Lolland er der ingen tegn på -- end ikke "sporskiftet er aflåst"-markeringer som på Masnedø.

Spørgsmål: Er skinnerne Ikke pillet op mellem Rødby og Nykøbing F Vest?

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 5/12 2021, 19:21 (1087 dage siden) @ Rørvig Station

Spørgsmål: Er skinnerne Ikke pillet op mellem Rødby og Nykøbing F Vest?

Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Det ville på den ene side forklare fraværet af de mellemliggende sporskifter i strækningsoversigten -- men på den anden side gøre det desto mærkværdigere at strækningsoversigten overhovedet skal indeholde et diagram over nogen forladte spor som man aldrig igen vil kunne køre til med jernbanekøretøjer.

--
Henning Makholm

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 5/12 2021, 19:41 (1087 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Per Holm, 5/12 2021, 20:12

Spørgsmål: Er skinnerne Ikke pillet op mellem Rødby og Nykøbing F Vest?


Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Det ville på den ene side forklare fraværet af de mellemliggende sporskifter i strækningsoversigten -- men på den anden side gøre det desto mærkværdigere at strækningsoversigten overhovedet skal indeholde et diagram over nogen forladte spor som man aldrig igen vil kunne køre til med jernbanekøretøjer.

Det er vel lige som strækning 7 Lersøen (Ler) - Østerport (Kk)? Strækningen eksisterer forvaltningsmæssigt og juridisk men pt. ikke særlig meget fysisk.

Det forventes at enden af strækning 2 på et senere tidspunkt gradvist fysisk retableres med to spor fra Nf med henblik på betjening af Holeby/Lolland område med sporskifter.

Rødby (Færge?) - Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Rask Ingemann Lambertsen, 5/12 2021, 19:43 (1087 dage siden) @ Henning Makholm

Spørgsmål: Er skinnerne Ikke pillet op mellem Rødby og Nykøbing F Vest?


Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Det ville på den ene side forklare fraværet af de mellemliggende sporskifter i strækningsoversigten -- men på den anden side gøre det desto mærkværdigere at strækningsoversigten overhovedet skal indeholde et diagram over nogen forladte spor som man aldrig igen vil kunne køre til med jernbanekøretøjer.

Det virker rimelig nok, at sporene fremgår af strækningsoversigten, hvis man stadig kan komme dertil med færgen. Kan man det?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af andersj, Aalborg, 5/12 2021, 20:11 (1087 dage siden) @ Henning Makholm

Spørgsmål: Er skinnerne Ikke pillet op mellem Rødby og Nykøbing F Vest?


Hmm, det ved jeg faktisk ikke. Det ville på den ene side forklare fraværet af de mellemliggende sporskifter i strækningsoversigten -- men på den anden side gøre det desto mærkværdigere at strækningsoversigten overhovedet skal indeholde et diagram over nogen forladte spor som man aldrig igen vil kunne køre til med jernbanekøretøjer.

Sporskifterne på de tre krydsningsstationer blev fjernet for 5 år siden - Lolland Nord har dog været nedlagt i mindst 10 år.

I TIB er der heller ikke markeret sporskifter eller andet mellem Nykøbing F Vest og Rødby Øst.

De manglende sporskifter ses tydeligt inde på "Skråfoto" fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering: https://skraafoto.kortforsyningen.dk/oblivisionjsoff/index.aspx?project=denmark&id=...

--
Mvh Anders

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 5/12 2021, 20:19 (1087 dage siden) @ Per Holm

Det forventes at enden af strækning 2 på et senere tidspunkt gradvist fysisk retableres med to spor fra Nf med henblik på betjening af Holeby/Lolland område med sporskifter.

Med hvilket formål? Jeg troede hverken der var lokale godskunder eller nogen baneinterne funktioner at køre til/fra ved den gamle banegård.

--
Henning Makholm

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 5/12 2021, 20:31 (1087 dage siden) @ andersj

Sporskifterne på de tre krydsningsstationer blev fjernet for 5 år siden - Lolland Nord har dog været nedlagt i mindst 10 år.

De manglende sporskifter ses tydeligt inde på "Skråfoto" fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering: https://skraafoto.kortforsyningen.dk/oblivisionjsoff/index.aspx?project=denmark&id=...

OK. Men Rødby Øst ser stadig ud til at være der på de billeder.

--
Henning Makholm

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 5/12 2021, 20:45 (1087 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af Per Holm, 5/12 2021, 20:58

Det forventes at enden af strækning 2 på et senere tidspunkt gradvist fysisk retableres med to spor fra Nf med henblik på betjening af Holeby/Lolland område med sporskifter.


Med hvilket formål? Jeg troede hverken der var lokale godskunder eller nogen baneinterne funktioner at køre til/fra ved den gamle banegård.

Fordi Folketinget har vedtaget at sådan skal det ende. Navnet ser ud til at blive "Lolland Syd".

En redegørelse om hvorfor finder du her: "Infrastrukturen udbygges" - Artikel om "Lolland Syd" område med sporskifter.

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 5/12 2021, 21:15 (1087 dage siden) @ Per Holm
redigeret af Henning Makholm, 5/12 2021, 21:27

Det forventes at enden af strækning 2 på et senere tidspunkt gradvist fysisk retableres med to spor fra Nf med henblik på betjening af Holeby/Lolland område med sporskifter.


Med hvilket formål? Jeg troede hverken der var lokale godskunder eller nogen baneinterne funktioner at køre til/fra ved den gamle banegård.


Fordi Folketinget har vedtaget at sådan skal det ende. Navnet ser ud til at blive "Lolland Syd".

Du mener den station der tidligere har skullet hedde Holeby? Den skal ligge på strækningen mellem tunnellen og Nykøbing F. Og jeg har ikke hørt noget om at den skal have nogen sporskifer der leder mod de spor på den hidtidige Rødby Færge som man nu kan se i strækningsoversigten -- med eller uden folketingsbeslutning om det.

En redegørelse om hvorfor finder du her: "Infrastrukturen udbygges" - Artikel om "Lolland Syd" område med sporskifter.

Dér står følgende:

Togtrafikken går uden om den den gamle station i Rødbyhavn, når Femern Bælt-forbindelsen åbner. I stedet åbner en ny station med navnet Lolland Syd, som skal ligge mellem Holeby og Rødby. Stationen vil integrere Lolland i den nye og forbedrede infrastruktur, som forkorter pendlerrejsen til og fra København. Banen giver også en hurtigere adgang til kontinental-Europa, og vi skaber dermed et bedre grundlag for at trække flere virksomheder og investeringer til området. Lolland Kommune ønsker yderligere, at der etableres en regionalbane mellem Lübeck og Lolland-Falster.

Intet om sporskifter eller andre antydninger af forbindelse til de nuværende spor.

(Artiklen er ikke dateret, men navnet "Lolland Syd" er i øvrigt forældet -- økonomiudvalget i Lolland Kommune stemte i september i år for at anbefale navnet "Lolland", uden syd).

--
Henning Makholm

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af steenth, 5/12 2021, 21:53 (1087 dage siden) @ Henning Makholm

Det forventes at enden af strækning 2 på et senere tidspunkt gradvist fysisk retableres med to spor fra Nf med henblik på betjening af Holeby/Lolland område med sporskifter.


Med hvilket formål? Jeg troede hverken der var lokale godskunder eller nogen baneinterne funktioner at køre til/fra ved den gamle banegård.

Intet om sporskifter eller andre antydninger af forbindelse til de nuværende spor.

Der skal være før tunnel et sted, som kan bruges at overhale eller evt. hensætte / holde tilbage tog med problemer, hvor der skal være 4 spor. Det sted får også perroner.... Og det har ikke noget at gøre med den gamle station... (man kan håbe at de bliver så tidlig færdig, at man igen køre tog til den nye stationen. Men det har ingen lovet andet det først åbnes samtidig med tunnelen...)

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af steenth, 5/12 2021, 21:54 (1087 dage siden) @ Rørvig Station

Der er tilføjet et par sider med diagrammer over Rødby Færge (spor 18, 19, 20, alle usikrede), men overskriften for strækning 2 er stadig "(Næstved) - Nykøbing F Vest" og vice versa. Rødby Færge Øst eller de tre krydsningsstationer på vej over Lolland er der ingen tegn på -- end ikke "sporskiftet er aflåst"-markeringer som på Masnedø.


Spørgsmål: Er skinnerne Ikke pillet op mellem Rødby og Nykøbing F Vest?

Næppe. Arbejdet på den del starter først i 2022.....

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af Henning Makholm ⌂, 5/12 2021, 22:11 (1087 dage siden) @ steenth

Der skal være før tunnel et sted, som kan bruges at overhale eller evt. hensætte / holde tilbage tog med problemer, hvor der skal være 4 spor. Det sted får også perroner.... Og det har ikke noget at gøre med den gamle station... (man kan håbe at de bliver så tidlig færdig, at man igen køre tog til den nye stationen. Men det har ingen lovet andet det først åbnes samtidig med tunnelen...)

Jeg er enig i at Holeby/Lolland ikke har noget at gøre med den gamle station. Netop derfor mener jeg ikke at planerne om en ny station er et svar på hvorfor sporene på den gamle og nu forladte station nu skal optages i strækningsoversigten, hvis Rørvig havde ret i sit gæt om at strækningssporet allerede er taget op.

--
Henning Makholm

Strækningsoversigt ETCS fra 10.12.2021

af steenth, 6/12 2021, 19:49 (1086 dage siden) @ Henning Makholm

Der skal være før tunnel et sted, som kan bruges at overhale eller evt. hensætte / holde tilbage tog med problemer, hvor der skal være 4 spor. Det sted får også perroner.... Og det har ikke noget at gøre med den gamle station... (man kan håbe at de bliver så tidlig færdig, at man igen køre tog til den nye stationen. Men det har ingen lovet andet det først åbnes samtidig med tunnelen...)


Jeg er enig i at Holeby/Lolland ikke har noget at gøre med den gamle station. Netop derfor mener jeg ikke at planerne om en ny station er et svar på hvorfor sporene på den gamle og nu forladte station nu skal optages i strækningsoversigten, hvis Rørvig havde ret i sit gæt om at strækningssporet allerede er taget op.

Arbejdet imellem Nykøbing F og Rødby starter først til næste år.... Så sporet må være der. Og planen var oprindelig at det først skulle starte i 2023, så Rødby F har lidt ERTMS/ETCS, så man kunne drifte strækningen... Men det er måtte opgivet til fordel for hurtigere opstart af ombygning af strækningen....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak