Fejl på overkørsler i Nordjylland (Generelt)
Signalprogrammets bomdrev ved overkørsler kan ikke tåle snevejr - så nu er et stort antal defekt i Nordjylland.
https://www.tv2nord.dk/nordjylland/pas-paa-toget-banedanmark-advarer-om-risiko-for-fejl...
Det var vist aldrig et problem ved de gamle DSI-bomdrev, de virker også i snevejr og blæst...
Det gør da ikke noget, her i Danmark er vi så glade for at indføre ny uafprøvet teknologi.Sønderjylland kan også være med, uden sne og signalprogrem.
Hej alle banekyndige!
Indlægget "kaldte mig på banen", idet jeg refererer til den mange gange omtalte snevinter 1978-79, "hvor jeg var der selv"! På et tidspunkt midt under snestormen, som i Sønderjylland startede den 28. december 1978 kl. 16.04½, da de første spæde snefnug faldt på perronen i Padborg, lige som min trofaste flt S A Rothmann og jeg selv var på vej ud af døren til en "rettidig fyraften", for alt så "fredeligt ud". Og så gik det stærkt. Kl. ca. 20.00 var vi med hjælpetog ude på Sønderborgbanen ved Rinkenæs for at bjærge et fastkørt tog, som blev trukket tilbage til Tinglev, hvor kommunen med borgmesteren i spidsen sørgede for indkvartering af togets passagerer på byens skoler m. v. ("Ikea-løsningen", jf. Aalborg i forgårs). Og tilbage til overkørslerne: I løbet af de kommende dage fandt vi ud af, at grunden til, at vore automatiske bomanlæg ikke virkede, var noget "så simpelt", som at kontravægtene på bommene var blevet begravet i snedriver. Så blev der sendt mandskab rundt med skovle til at grave kontravægtene fri, hvorefter bomanlæggene fungerede normalt igen. Det var "den korte version" om den snestorm, som er beskrevet i utallige andre beretninger - også af mig selv i tidens løb.
God weekend derude i landet!
Ove af Erritsø
fhv. "snekriger" i Driftsområde Padborg ANNO 1973 - 1989