Uppsala bliver (måske atter) sporvejsby (Trafikpolitik)
Herlig nyhed - og tillykke til Uppsala.
Så bliver Uppsala en "rigtig" storby.Aalborg har fuld gang i deres Skod+ bus projekt - som på ingen måde vil løfte Aalborg ud af det provinsielle præg, som de horder af busser i byens gader så glimrende bidrager til.
Selvom projektet så blev kaldt Supersupersuperplusplusplusbus, så er og bliver de kommende busser i deres lånte fjer - i form af strømlinet letbaneforklædning - stadig kun skrumplende bumlebybusser, som ud over bl.a. ikke-eksisterende komfort, rystelser i huse langs ruterne, pibende bremser m.m. også udmærker sig ved at forurene overfladevandet fra vejene med mikropartikler fra slitage af dæk og bremser, at bidrage til sporkøring i asfalten, samt et højere energiforbrug pr. personkilometer sammenlignet med en letbane.Uppsala med sine 177.000 indbyggere har set lyset - mens Aalborg med sine 211.000 indbyggere fortsat er så busforelsket, at det lykkedes at prakke dem sådan en kopivare på.
Sandsynligvis kommer ingen af beslutningstagerne til at skrumple rundt i Supersupersuperplusplusplusbusserne - men vi siger da så mange tak og ønsker Aalborg et stort tillykke - eller no'et.
Det forgange døgn har med al tydelighed vist, hvor sårbar gummihjulsbaseret transport er ved snefald - bybusserne i Aalborg har stået stille siden i går eftermiddag, mens NJ's tog nu ruller igen og kører omtrent planmæssigt.
Bare lige for at få tallene på plads:Aalborg: 119.219 (2021) indbyggere, (Aalborg-Nørresundby 142.937 indbyggere (2021)), kommunen: 219.487 indbyggere (2021)
https://da.wikipedia.org/wiki/AalborgUppsala: 165.456 indbyggere (2020), kommunen: 236.509 indbyggere (2021)
https://sv.wikipedia.org/wiki/UppsalaSå ud fra tallene er det nok ret beset nemmere at få vedtaget et letbaneprojekt i Uppsala, med flere indbyggere end Aalborg.
Men ja, det ville da være dejligt med en mere progressiv tilgang til letbaner.
Især her i Kjøbenhavnstrup er det uden for min fatteevne at f.eks. 5C (med de nye lede busser) endnu ikke er omlagt til letbane.
Indbyggertal kan ikke rigtig bruges til så meget igen når der planlægges disse projekter. Her går man efter hvor mange rejsende/borgere/arbejdspladser/uddannelsespladser der er på en given korridor. I Aalborg bygger man tæt og højt langs korridoren hvor plusbussen kommer og der er adskillige uddannelsesinstitutioner langs ruten.
At man bygger tæt og højt skyldes at man oprindeligt ville løfte det i forvejen høje passagergrundlag til at matche kapacitetn på en letbane.
Jeg er bare bange for at man overvurdere den praktiske kapacitet i de 24 meter busser, så man fra dag 1 har en underdimensioneret løsning. I starten sagde man at busserne ville have plads til "150-200" passagerer, men de busser der er købt har en teoretisk kapacitet på 155 passagerer hvilket i grove træk svarer til en praktisk kapacitet på knap 100 passagerer. Desuden kommer Nyt Aalborg Universitetshospital også til at ligge for enden af ruten og topografien samt afstanden til resten af byen gør at andelen af cykelpendlere til hospitalet bliver meget beskeden.
Her i Danmark er vi gode til at bygge underdimensionerede løsninger (minimetroen, Københavns Lufthavn station, letbanetog uden automatkoblinger så man ikke kan køre med to togsæt på Odder- og Grenåbanen osv.) og det bliver svært at få flere ombord i den kollektive trafik hvis der fra dag 1 køres med 100% belægning.
--
Mvh Anders