Herlig nyhed - og tillykke til Uppsala.
Så bliver Uppsala en "rigtig" storby.
Aalborg har fuld gang i deres Skod+ bus projekt - som på ingen måde vil løfte Aalborg ud af det provinsielle præg, som de horder af busser i byens gader så glimrende bidrager til.
Selvom projektet så blev kaldt Supersupersuperplusplusplusbus, så er og bliver de kommende busser i deres lånte fjer - i form af strømlinet letbaneforklædning - stadig kun skrumplende bumlebybusser, som ud over bl.a. ikke-eksisterende komfort, rystelser i huse langs ruterne, pibende bremser m.m. også udmærker sig ved at forurene overfladevandet fra vejene med mikropartikler fra slitage af dæk og bremser, at bidrage til sporkøring i asfalten, samt et højere energiforbrug pr. personkilometer sammenlignet med en letbane.
Uppsala med sine 177.000 indbyggere har set lyset - mens Aalborg med sine 211.000 indbyggere fortsat er så busforelsket, at det lykkedes at prakke dem sådan en kopivare på.
Sandsynligvis kommer ingen af beslutningstagerne til at skrumple rundt i Supersupersuperplusplusplusbusserne - men vi siger da så mange tak og ønsker Aalborg et stort tillykke - eller no'et.
Det forgange døgn har med al tydelighed vist, hvor sårbar gummihjulsbaseret transport er ved snefald - bybusserne i Aalborg har stået stille siden i går eftermiddag, mens NJ's tog nu ruller igen og kører omtrent planmæssigt.
Bare lige for at få tallene på plads:
Aalborg: 119.219 (2021) indbyggere, (Aalborg-Nørresundby 142.937 indbyggere (2021)), kommunen: 219.487 indbyggere (2021)
https://da.wikipedia.org/wiki/Aalborg
Uppsala: 165.456 indbyggere (2020), kommunen: 236.509 indbyggere (2021)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsala
Så ud fra tallene er det nok ret beset nemmere at få vedtaget et letbaneprojekt i Uppsala, med flere indbyggere end Aalborg.
Men ja, det ville da være dejligt med en mere progressiv tilgang til letbaner.
Især her i Kjøbenhavnstrup er det uden for min fatteevne at f.eks. 5C (med de nye lede busser) endnu ikke er omlagt til letbane.