Snerydning og ERTMS (Generelt)
Snerydningstog er defineret i OR-F på side 42.
Det er ikke en særlig dyb definition (sådan er det tit med OR-F), men i og med at det kører i enten FS-mode eller OS-mode, kører det under samme vilkår som “almindelige” tog.
FS-mode er den tilstand, et tog normalt kører i under ETCS. Her er fuld overvågning af togets hastighed, position, og hvor langt køretilladelsen gælder.
OS-mode er kørsel på sigt, stadig med overvågning af position og afstand til køretilladelsens endepunkt, men med en maks hastighed på 40 km/t.
Et tog kan vende nøjagtigt hvor trafiklederen giver det lov i ETCS, så det med at køre frem og tilbage kan også lade sig gøre (omend det måske er lidt mere omstændigt).
Mon ikke nærmere et snerydningstog kommer til at køre efter "OR.DEF.382 Ikke overvåget kørsel" ?
Altså en sporspærring mellem to veldefinerede punkter, hvor der så kan sneryddes, uden yderligere sikkerhedsmeldinger, før snerydningen er afsluttet og toget skal videre til næste område.
Sidebemækrning, hvilket diesel lokomotiv forestiller du dig kører med sne-ploven på ETCS-strækningen ?