To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges (Generelt)
1) Timedrift med batteritog fra Kiel til og fra Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.
2) Timedrift med regionaltog mellem Hamborg og Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.
Løsning 1 vil kræve Stadler Flirt Akku togsæt fra rammeaftalen med Stadler.
Løsning 2 vil først kunne ibrugtages i 2027 hvor den nuværende kontrakt med DB Regio på RE7 (Hamburg-Flensburg) udløber. Der skal nemlig anskaffes nye to-system togsæt til denne løsning, hvilket først kan lade sig gøre i forbindelse med udbud af en ny kontrakt. De nuværende tog på RE7 er bygget i 2015/16.
Også i løsning 1 skal de nye tog vel være tosystems, hvis de skal køre inden 2027 (hvor der efter planen skal komme ETCS Fredericia-Padborg). Jeg tror ikke dansk ATC er standardudstyr på Stadler Flirt Akku.
Eller håber man mon at få det klassificeret som tilslutningskørsel?
(Umiddelbart ville man måske ikke tro det burde koste en bondegård at lægge indusi-magneter ud ved de 2-3 snese eksisterende signaler togene skulle passere, men det gør sådan noget alligevel altid når der bliver regnet på det).
--
Henning Makholm