Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/11 2021, 13:39 (1094 dage siden)

Transportministeriet og DSB skal i samarbejde med NAH.SH og Transportministeriet i Schleswig Holstein frem mod sommeren 2022 undersøge og beslutte den fremtidige regionaltogsbetjening over grænsen ved Padborg.

Fra dansk side er der opstillet to løsningsforslag:
1) Timedrift med batteritog fra Kiel til og fra Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

2) Timedrift med regionaltog mellem Hamborg og Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

Begge løsningsforslag muliggør timedrift med IC-tog til Sønderborg.

Der er også en 0-løsning hvor RE7 fra Hamburg forlænges til Padborg som det var tilfældet frem til 2010. Det vil så også betyde at Sønderborg og Padborg begge vil fortsætte med at blive betjent hver anden time.

Løsning 1 vil kræve Stadler Flirt Akku togsæt fra rammeaftalen med Stadler.

Løsning 2 vil først kunne ibrugtages i 2027 hvor den nuværende kontrakt med DB Regio på RE7 (Hamburg-Flensburg) udløber. Der skal nemlig anskaffes nye to-system togsæt til denne løsning, hvilket først kan lade sig gøre i forbindelse med udbud af en ny kontrakt. De nuværende tog på RE7 er bygget i 2015/16.

Link til pressemeddelelse fra Transportministeriet: Ny model for togtrafikken over den dansk-tyske grænse undersøges

Link til yderligere beskrivelse: Kommissorium for undersøgelse af togtrafikken over landegrænsen mellem Danmark og Tyskland

--
Mvh Anders

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af Henning Makholm ⌂, 28/11 2021, 14:43 (1094 dage siden) @ andersj

1) Timedrift med batteritog fra Kiel til og fra Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

2) Timedrift med regionaltog mellem Hamborg og Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

Løsning 1 vil kræve Stadler Flirt Akku togsæt fra rammeaftalen med Stadler.

Løsning 2 vil først kunne ibrugtages i 2027 hvor den nuværende kontrakt med DB Regio på RE7 (Hamburg-Flensburg) udløber. Der skal nemlig anskaffes nye to-system togsæt til denne løsning, hvilket først kan lade sig gøre i forbindelse med udbud af en ny kontrakt. De nuværende tog på RE7 er bygget i 2015/16.

Også i løsning 1 skal de nye tog vel være tosystems, hvis de skal køre inden 2027 (hvor der efter planen skal komme ETCS Fredericia-Padborg). Jeg tror ikke dansk ATC er standardudstyr på Stadler Flirt Akku. :-P

Eller håber man mon at få det klassificeret som tilslutningskørsel?

(Umiddelbart ville man måske ikke tro det burde koste en bondegård at lægge indusi-magneter ud ved de 2-3 snese eksisterende signaler togene skulle passere, men det gør sådan noget alligevel altid når der bliver regnet på det).

--
Henning Makholm

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 28/11 2021, 15:36 (1094 dage siden) @ andersj

Transportministeriet og DSB skal i samarbejde med NAH.SH og Transportministeriet i Schleswig Holstein frem mod sommeren 2022 undersøge og beslutte den fremtidige regionaltogsbetjening over grænsen ved Padborg.

Fra dansk side er der opstillet to løsningsforslag:
1) Timedrift med batteritog fra Kiel til og fra Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

2) Timedrift med regionaltog mellem Hamborg og Tinglev suppleret med et antal daglige IC-tog mellem Aarhus og Hamborg.

Begge løsningsforslag muliggør timedrift med IC-tog til Sønderborg.

Der er også en 0-løsning hvor RE7 fra Hamburg forlænges til Padborg som det var tilfældet frem til 2010. Det vil så også betyde at Sønderborg og Padborg begge vil fortsætte med at blive betjent hver anden time.

Løsning 0 kræver eet dansk togsæt med ATC til kørsel enten Padborg - Tinglev (det har været prøvet før) eller Padborg - Tinglev - Sønderborg og retur, så der kommer timedrift til både Padborg og Sønderborg, men hver anden gang med skift i Tinglev, hvis man skal videre. Denne løsning kan indføres med det samme (hvis der kan findes et togsæt til formålet)

Løsning 1 kræver nok en lidt speciel tilgang til NAH.SHs kontrakt med Stadler, da der næppe er defineret grænseoverskridende kørsel i denne. Men da togene kan køre til og fra Tinglev på batteri, kræver det "bare" ATC eller ETCS med STM - og så er vi alligevel ovre i noget 2024-2025 agtigt - medmindre BDK giver tilladelse til at køre på enkeltsporet uden ATC....

Løsning 2 kræver to-strømstog. Disse kan leveres fra 2025-2026, hvis man bestiller i 2022. Det vil være "smart" at vente til trafikken alligevel skal i udbud, men det behøver man ikke vente på, hvis man ikke kan vente.

Løsning 0 kan jo også håndteres, ved at overdrage regionaltogsbetjeningen til Region Syddanmark, der så kan hægte sig på de danske udbud af Batteritog, og anskaffe sådanne til trafikken over grænsen. Det er lidt pudsigt, at det altid er Danmark, der skal afgive den grænseoverskridende trafik til udlandet....

I alle tre scenarier er der lidt en dark horse omkring IC-betjeningen, der jo som bekendt i det tyske (og reelt også i Danmark) skal foregå "konkurrenceudsat", og det er der vist ikke rigtig nogen, der vil snakke om før der er el og ERTMS til Aarhus....

/Lasse

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af Jens Hansen, 28/11 2021, 16:44 (1094 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Tror ikke ministeren fra Sønderborg bryder sig om 4. Jernbanepakke Lasse.

Man kan måske undre sig over at Region Sydjylland-Fyn hhv Sydtrafik ikke inddrages i arbejdet?

JH

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af andersj, Aalborg, 28/11 2021, 16:53 (1094 dage siden) @ Jens Hansen

Tror ikke ministeren fra Sønderborg bryder sig om 4. Jernbanepakke Lasse.

Man kan måske undre sig over at Region Sydjylland-Fyn hhv Sydtrafik ikke inddrages i arbejdet?

JH

Region Syddanmark/Sydtrafik har jo ingen ressourcer/kompetencer indenfor jernbanedrift. Vestbanen er fuldt udliciteret til hhv. Arriva (togdrift) og Midtjyske Jernbaner (infrastrukturforvalter).

--
Mvh Anders

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af Peter Christensen, 28/11 2021, 17:32 (1094 dage siden) @ Jens Hansen

Tror ikke ministeren fra Sønderborg bryder sig om 4. Jernbanepakke Lasse.

Spørgsmålet er vel mere om han har kendskab hertil?

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af Jens Hansen, 28/11 2021, 19:09 (1094 dage siden) @ Peter Christensen

Region Syddanmark/Sydtrafik har jo ingen ressourcer/kompetencer indenfor jernbanedrift. Vestbanen er fuldt udliciteret til hhv. Arriva (togdrift) og Midtjyske Jernbaner (infrastrukturforvalter).

Korrekt, men de har givet en ide om, et ønske til hvorledes jernbanetrafikken skal tilbydes i Sønderjylland, herunder hvorledes Flensborg betjenes. Men måske er det faktisk et problem i hele Danmark – den statslige jernbanetrafik planlægges langt væk fra lokale/regionale brugere?

Spørgsmålet er vel mere om han har kendskab hertil?

Det er der vist ingen tvivl om – hans fornemste opgave inden ”regeringen A skrider” er at få en kontrakt gennemført for DSB.

JH

To løsninger for regionaltog over grænsen undersøges

af Rail, 28/11 2021, 20:08 (1094 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

I alle tre scenarier er der lidt en dark horse omkring IC-betjeningen, der jo som bekendt i det tyske (og reelt også i Danmark) skal foregå "konkurrenceudsat", og det er der vist ikke rigtig nogen, der vil snakke om før der er el og ERTMS til Aarhus....

Andre steder i Tyskland køber de lokale myndigheder "IC-betjening" senest Chemnitz - Berlin

Indsend billederDSB ME1511
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak