Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget (Generelt)

af kka-dk, 21/11 2021, 12:28 (1102 dage siden)

Fra Politiken:

»Helt urimeligt«: Dansk politi vækker alle passagerer på nattog midt om natten.

Den er bag betalingsmur, men i korthed vækkes samtlige passagerer i Padborg i det nordgående nattog fra Snälltoget for pas- og identitetskontrol kl. ca. 2. Snälltoget videregiver på forhånd identitet og tilbyder - som i gamle dage i Vesteuropa - at indsamle pas, men politiet insisterer på fysisk kontrol af alle.

Tyskerne og svenskerne har åbenbat ikke samme behov, og Snälltoget har forsøgt at komme i dialog om sagen med justitsministeriet og politiet uden held.

Mvh. Klaus K

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/11 2021, 12:36 (1102 dage siden) @ kka-dk

Svenskerne kan også.

Jeg har oplevet at blive purret i Helsingør (eller ca. deromkring) for svensk toldkontrol på nattoget fra København til Oslo.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af kka-dk, 21/11 2021, 12:54 (1102 dage siden) @ Per Holm

Svenskerne kan også.

Jeg har oplevet at blive purret i Helsingør (eller ca. deromkring) for svensk toldkontrol på nattoget fra København til Oslo.

Jep, men dengang var det så vidt jeg husker stikprøvekontrol, hvilket også forkom i Danmark, og ikke konsekvent.

På trods af vi i dag officielt har stikprøvekontrol ved grænsen.

Mvh. Klaus K

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af larsht, 21/11 2021, 13:06 (1102 dage siden) @ kka-dk

Fra Politiken:

»Helt urimeligt«: Dansk politi vækker alle passagerer på nattog midt om natten.

Den er bag betalingsmur, men i korthed vækkes samtlige passagerer i Padborg i det nordgående nattog fra Snälltoget for pas- og identitetskontrol kl. ca. 2. Snälltoget videregiver på forhånd identitet og tilbyder - som i gamle dage i Vesteuropa - at indsamle pas, men politiet insisterer på fysisk kontrol af alle.

Tyskerne og svenskerne har åbenbat ikke samme behov, og Snälltoget har forsøgt at komme i dialog om sagen med justitsministeriet og politiet uden held.

Mvh. Klaus K

Det er vel ikke urimeligt at tjekke om personen på billedet i passet også er personen der rent fysisk er til stede.......

(og ja, jeg har også prøvet at blive vækket af natlig paskontrol - jeg overlevede.......)

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af kka-dk, 21/11 2021, 13:18 (1102 dage siden) @ larsht

Det er vel ikke urimeligt at tjekke om personen på billedet i passet også er personen der rent fysisk er til stede.......

Nej, som stikprøvekontrol, hvilket vi officielt har i Danmark, er det absolut rimeligt. Men her er det angiveligt konsekvent, på trods af forhåndsoplyste identiteter på de rejsende.

(og ja, jeg har også prøvet at blive vækket af natlig paskontrol - jeg overlevede.......)

Og fordi det ikke generede dig, konkluderer du så at det ikke generer nogen, og at alle mennesker er i stand til at falde i søvn igen efter at være blevet vækket kl. 2? ;-) . Og at det iøvrigt ikke er nogen ulempe for at tiltrække passagerer til nattoget?

Mvh. Klaus K.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af larsht, 21/11 2021, 13:35 (1101 dage siden) @ kka-dk

Det er vel ikke urimeligt at tjekke om personen på billedet i passet også er personen der rent fysisk er til stede.......


Nej, som stikprøvekontrol, hvilket vi officielt har i Danmark, er det absolut rimeligt. Men her er det angiveligt konsekvent, på trods af forhåndsoplyste identiteter på de rejsende.

Det er vel stadigvæk relevant at kontrollere identiteten, herunder om pasbillede og den faktiske person stemmer overens uanset om der er tale om stikprøvekontrol eller konsekvent kontrol.
Hertil kommer at hvis der er konkret mistanke om at der med en specifik afgang skulle være en eller flere personer med som ikke nødvendigvis har rent mel i posen, fremstår det på mig som rettidigt omhu at kontrollere forholdet.

(og ja, jeg har også prøvet at blive vækket af natlig paskontrol - jeg overlevede.......)


Og fordi det ikke generede dig, konkluderer du så at det ikke generer nogen, og at alle mennesker er i stand til at falde i søvn igen efter at være blevet vækket kl. 2? ;-) . Og at det iøvrigt ikke er nogen ulempe for at tiltrække passagerer til nattoget?

Skrev jeg da det?


Mvh. Klaus K.

Nu er det jo forhåbentligt ikke ukendt for den rejsende at der skal passeres landegrænser om natten - og hvis det er et problem kan man jo så vælge en transportform som indebærer grænse-passage i de vågne timer

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af kka-dk, 21/11 2021, 13:59 (1101 dage siden) @ larsht

Nej, som stikprøvekontrol, hvilket vi officielt har i Danmark, er det absolut rimeligt. Men her er det angiveligt konsekvent, på trods af forhåndsoplyste identiteter på de rejsende.


Det er vel stadigvæk relevant at kontrollere identiteten, herunder om pasbillede og den faktiske person stemmer overens uanset om der er tale om stikprøvekontrol eller konsekvent kontrol.
Hertil kommer at hvis der er konkret mistanke om at der med en specifik afgang skulle være en eller flere personer med som ikke nødvendigvis har rent mel i posen, fremstår det på mig som rettidigt omhu at kontrollere forholdet.

Vi er ikke helt enige (og det er ganske legitimt) om den konsekvente kontrol af identiteten, idet vi som nu flere gange påpeget officielt kun har stikprøvekontrol. Og jo, som stikprøvekontrol, eller efter konkret mistanke er det naturligvis i orden at kontrollere identitet, men det er jo angiveligt ikke det, der er tale om.

(og ja, jeg har også prøvet at blive vækket af natlig paskontrol - jeg overlevede.......)


Og fordi det ikke generede dig, konkluderer du så at det ikke generer nogen, og at alle mennesker er i stand til at falde i søvn igen efter at være blevet vækket kl. 2? ;-) . Og at det iøvrigt ikke er nogen ulempe for at tiltrække passagerer til nattoget?


Skrev jeg da det?

Nej, derfor spørgsmålstegnet. Men hvis min underliggende deduktion i spørgsmålet er forkert, forstår jeg ikke meningen med dit udsagn. Der er utvivlsomt nogle der opfatter det som en inferiør problemstilling, de fleste andre - ifølge artiklen - gør ikke.

Nu er det jo forhåbentligt ikke ukendt for den rejsende at der skal passeres landegrænser om natten - og hvis det er et problem kan man jo så vælge en transportform som indebærer grænse-passage i de vågne timer

Netop. Men det har fungeret fint i tæt på 100 år tidligere uden konsekvent at skulle vække alle rejsende ved grænsepassage, ligesom Tyskland og Sverige åbenbart ikke har samme behov.

Og derfor relevansen i denne gruppe - hvis ret mange opfatter det som en showstopper, er der jo ikke meget fremtid for nattog gennem Danmark. Personligt ville det være nok til et fravalg. Og da min tidligere brug af internationale nattog primært har været i arbejdsøjemed, ville den i så fald nok ville blive erstattet af fly for at nå rettidigt frem til mødetidspunktet uden for meget vågen spildtid.

Mvh. Klaus K.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af kme, 21/11 2021, 14:18 (1101 dage siden) @ larsht

Justitsminister Hækkerup: “Mere overvågning giver mere frihed”

Benjamin Franklin: "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Nej tak til småfascisme.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af larsht, 21/11 2021, 14:28 (1101 dage siden) @ kka-dk

Nej, som stikprøvekontrol, hvilket vi officielt har i Danmark, er det absolut rimeligt. Men her er det angiveligt konsekvent, på trods af forhåndsoplyste identiteter på de rejsende.


Det er vel stadigvæk relevant at kontrollere identiteten, herunder om pasbillede og den faktiske person stemmer overens uanset om der er tale om stikprøvekontrol eller konsekvent kontrol.
Hertil kommer at hvis der er konkret mistanke om at der med en specifik afgang skulle være en eller flere personer med som ikke nødvendigvis har rent mel i posen, fremstår det på mig som rettidigt omhu at kontrollere forholdet.


Vi er ikke helt enige (og det er ganske legitimt) om den konsekvente kontrol af identiteten, idet vi som nu flere gange påpeget officielt kun har stikprøvekontrol. Og jo, som stikprøvekontrol, eller efter konkret mistanke er det naturligvis i orden at kontrollere identitet, men det er jo angiveligt ikke det, der er tale om.

(og ja, jeg har også prøvet at blive vækket af natlig paskontrol - jeg overlevede.......)


Og fordi det ikke generede dig, konkluderer du så at det ikke generer nogen, og at alle mennesker er i stand til at falde i søvn igen efter at være blevet vækket kl. 2? ;-) . Og at det iøvrigt ikke er nogen ulempe for at tiltrække passagerer til nattoget?


Skrev jeg da det?


Nej, derfor spørgsmålstegnet. Men hvis min underliggende deduktion i spørgsmålet er forkert, forstår jeg ikke meningen med dit udsagn. Der er utvivlsomt nogle der opfatter det som en inferiør problemstilling, de fleste andre - ifølge artiklen - gør ikke.

.....artiklen, som ligger bag betalingsmur......

Nu uden betalingsmur: Dansk politi går DDR's Volkspolizei i

af XAL Olesen, 21/11 2021, 15:08 (1101 dage siden) @ larsht

.....artiklen, som ligger bag betalingsmur......

Betalingsmuren er kun en betalingsmur indtil en abonnent på Politiken giver et gavelink til læserne af Jernbanen.dk.

Her er gavelinket: https://politiken.dk/del/_lxEz3AAlhEw

Kan bruges hvis du/I opretter en gratis profil på Politiken.dk og derefter kopierer linket ind i browserlinjen.

Mvh
XAL Olesen

PS! Ikke noget brok mht. rettigheder. Jeg har fået lov af Politiken af dele gavelinks på dette forum.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af D 960, 21/11 2021, 15:22 (1101 dage siden) @ kka-dk

God eftermiddag
Hvad er problemet?? Rejste med Østersøekspressen KH - Bln tit i første halvdel af firserne. Ombord på "KONGEN" blev der købt visum midt om natten. Kan ikke se problemet!!
De bedste hilsen
D 960

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af mikedk2100, 21/11 2021, 15:41 (1101 dage siden) @ kka-dk

Fra Politiken:

»Helt urimeligt«: Dansk politi vækker alle passagerer på nattog midt om natten.

Den er bag betalingsmur, men i korthed vækkes samtlige passagerer i Padborg i det nordgående nattog fra Snälltoget for pas- og identitetskontrol kl. ca. 2. Snälltoget videregiver på forhånd identitet og tilbyder - som i gamle dage i Vesteuropa - at indsamle pas, men politiet insisterer på fysisk kontrol af alle.

Tyskerne og svenskerne har åbenbat ikke samme behov, og Snälltoget har forsøgt at komme i dialog om sagen med justitsministeriet og politiet uden held.

Mvh. Klaus K

Gad vide, hvor mange af dem, der ikke har rent mel i posen, som politiet fanger ved disse natlige vækninger. Ifølge dette forum har Snälltåget jo ågerpriser, så hvis folk med urent mel i posen vil ind i Danmark, så findes der nok nemmere og billigere måder. Også selvom der er vildsvinehegn i det sønderjyske.

Også tysk toldpoliti…

af bjergged, Zentralschweiz, 21/11 2021, 16:07 (1101 dage siden) @ kka-dk

Den er bag betalingsmur, men i korthed vækkes samtlige passagerer i Padborg i det nordgående nattog fra Snälltoget for pas- og identitetskontrol kl. ca. 2. Snälltoget videregiver på forhånd identitet og tilbyder - som i gamle dage i Vesteuropa - at indsamle pas, men politiet insisterer på fysisk kontrol af alle.

Har prøvet noget lignende på nattogsruten fra Amsterdam til Zürich. Blev vækket ved 4-tiden om morgenen, og ikke bare ville de se mit pas, de ville også rode min baggage igennem. Sjovt nok har jeg ikke taget den nattogsrute siden.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af andersj, Aalborg, 21/11 2021, 16:23 (1101 dage siden) @ D 960

God eftermiddag
Hvad er problemet?? Rejste med Østersøekspressen KH - Bln tit i første halvdel af firserne. Ombord på "KONGEN" blev der købt visum midt om natten. Kan ikke se problemet!!
De bedste hilsen
D 960

Problemet er vel at det er dyrt og ineffektivt symbolpolitik. Der er ikke politikontrol hvis du flyver ind i Danmark fra Schengen-lande og der er heller ikke kontrol hvis du tager regionaltoget Niebüll-Tønder.

Jeg har også været med bus 110 fra Flensburg mod Sønderborg for et par år siden og der spurgte betjenten ved grænsen bare chaufføren om der var nogle "mistænkelige" med. Chaufføren svarede nej og bussen fortsatte uden kontrol.

--
Mvh Anders

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af XAL Olesen, 21/11 2021, 18:32 (1101 dage siden) @ andersj

Problemet er vel at det er dyrt og ineffektivt symbolpolitik. Der er ikke politikontrol hvis du flyver ind i Danmark fra Schengen-lande og der er heller ikke kontrol hvis du tager regionaltoget Niebüll-Tønder.

Jeg har også været med bus 110 fra Flensburg mod Sønderborg for et par år siden og der spurgte betjenten ved grænsen bare chaufføren om der var nogle "mistænkelige" med. Chaufføren svarede nej og bussen fortsatte uden kontrol.

Det er muligt at du synes det er symbolpolitik. Mine faktuelle oplevelser/iagttagelser er efter 10 rejser fra Hamburg Hbf via Padborg (lige siden DSB/Banedanmark syntes der forår/sommer 2019 skulle køres Togbus Rødby Færge - København H og til og med januar 2021) at denne kontrol ser relevant ud.

Jeg har en dårlig vane med at gå ud på Padborg Station for at lufte mig. Og 2 ud af 3 gange er der én eller flere personer der må forlade toget sammen med betjentene. Det kræver lidt overtagelsesevne at komme ud af toget, for de nye "politibetjente" holder vagt udenfor toget.

Desværre er det negative ved denne paskontrol at togene fra Hamburg Hbf har nogle pæne forsinkelser ved afgangen fra Padborg. Forsinkelsen kan ofte indhentes på turen til København H. Forsinkelserne kan bl.a. ses her: www.zugfinder.net.

Mvh
XAL Olesen

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Steff, 21/11 2021, 18:46 (1101 dage siden) @ kka-dk
redigeret af Steff, 21/11 2021, 19:29

Uanset ens politiske ståsted og den deraf kommende (politisk) korrekte opfattelse af, hvad der er ret eller forkert og uanset hvilket medie man får sine informationer fra, må det vel være gået op for langt de fleste, at verdenen har forandret sig totalt i de sidste mange år.

Fra at være næsten helt åbent grænserne imellem (Vesteuropa) til nu at være lukket på mange områder, selvom der er indgået aftaler, bl.a. ”Schengen” mv., er der jo en årsag. Selv de mest pro ”Schengen” lande, har lukket af for den før ellers så almindelige spontane åbne grænsetrafik.

Man beskytter sig selv, når nu selv de ydre grænser ikke kan kontrolleres mere, terrorisme, flygtninge, kriminelle o.s.v. Og nu også indenfor ”de lukkede ydre grænser” ser man en stor stigning af illegal handel, våben- og sprængstoftransporter til terrorisme, menneske handel, illegal indvandring, trafficking, narkotika, ja, man kan blive ved.

Mange ellers dengang udmærkede aftaler og traktater indgået på erfaringer af den 2. verdenskrig, er blevet fuldstændigt overhalede af nutidens virkelighed, desværre på den dårlige måde. DERFOR kontrol, hvad enten den synes ikke helt konsekvent, for så er det jo også galt, ikke sandt!

Og budbringerne fra en avis, der taler om DDR lignende tilstande gennemført af det danske politi og dem der bringer det videre, ved åbenbart ikke bedre eller fornægter det der sker og baggrunden herfor og bruger fuldstændigt fordrejede sammenligninger, uden hold i virkeligheden.

Hvis man vil ændre, så må man have fat i beslutningstagerne og ikke som her trådens læsere for en gang "lirum-larum" støj.

Med venlig hilsen og fortsat god søndag

Steffen Dresler

NB: Det KUNNE jo være at Danmark har en aftale med Sverige med hensyn til kontrol af de personer der ønsker indrejse gennem Danmark ligesom Danmark har det med andre lande, ikke sandt!

--
Steffen Dresler

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af kka-dk, 21/11 2021, 23:54 (1101 dage siden) @ Steff

Uanset ens politiske ståsted og den deraf kommende (politisk) korrekte opfattelse af, hvad der er ret eller forkert og uanset hvilket medie man får sine informationer fra, må det vel være gået op for langt de fleste, at verdenen har forandret sig totalt i de sidste mange år.

...

Og budbringerne fra en avis, der taler om DDR lignende tilstande gennemført af det danske politi og dem der bringer det videre, ved åbenbart ikke bedre eller fornægter det der sker og baggrunden herfor og bruger fuldstændigt fordrejede sammenligninger, uden hold i virkeligheden.

Kære Steffen,

Der er ingen hverken i diskussionen eller artiklen der benægter behovet for stikprøvevis grænsekontrol. Men du har helt misforstået begge dele, hvis du tror det er det, de går på. Det er jo den konsekvente kontrol, der er problemet; noget der åbenbart ikke er behov for på hverken grænseoverskridende busser eller Arriva-tog. Og ud fra en simpel lægmandsbetragtning må både asylansøgere og kriminelle nok siges at være mere sandsynlige at finde der end i et relativt dyrt og sjældent kørende nattog.

Atter gentaget: Danmark har officielt kun stikprøvevis grænsekontrol p.t., så der er ingen her der prøver at ændre noget politikerne har besluttet - for mit og Snälltogets vedkommende kun at påtale at politiet tydeligvis eksekverer politikernes beslutninger på tvivlsom maner.

Mvh. Klaus K

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af bth, 22/11 2021, 08:48 (1101 dage siden) @ kka-dk

Hej!

Jeg vil ikke mene noget særligt om den aktuelle situation i Padborg, ud over at jeg kan bekræfte at der IKKE er tale om stikprøvekontrol.

I som ved det meste, hvordan håndteres grænsekontrollen når man rejser med fly? Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og alene har mine egne oplevelser at hænge det op på.

Min oplevelse er: (For rejser i Norden og i Schengen Lande)
- Flyselskabet har ansvaret for at kontrollere den rejsendes identitet, nogle selskaber gør dette ved paskontrol andre ved at kontrollere den profil den rejsen har oprettet.
- I Kastrup foretages kun yderst sjældent stikprøvevis paskontrol.

Det kunne ligne at man giver flyselskaberne andre muligheder end jernbanevirksomhederne.

Er det helt fair med denne, for mig at se, forskellig håndtering af den samme type rejse ?

/Bjørn

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Steff, 22/11 2021, 11:01 (1101 dage siden) @ kka-dk

Kære Klaus K.

Jeg HAR forstået hvad tråden går ud på. En svensk togoperatør føler sig generet ved togets passage af den dansk/tyske grænse, ved at der til stadighed bliver gennemført kontrol af toget. Dette fordi operatøren og dagbladet Politiken og dets læsere, definerer ordet ”stikprøve”, som om kvoten er opbrugt efter en kontrol eller to!!

Lidt meget naivt, hvor tror operatøren, dagbladet Politiken og du, at der er størst mulighed for at opdage eventuelle ulovligheder? Et lokalt tog med få lokale rejsende og nogle indkøbsturister mellem to byer omkring grænsen ude ved Tønder eller ved et stort internationalt tog med mange rejsende mellem Berlin og Malmø? Jeg ved godt det er en svær en!

Og hvis risikovurderingen er, at der er størst chance for at finde eventuelle uregelmæssigheder med dette tog, er stikkontrollen der. Stikprøvekontrollen foretages altså ved dette tog, mens andre forbindelser slipper, da risikovurderingen siger, at det er mindre sandsynligt her.

I øvrigt er det da meldt klart ud, at der foretages en skarpere kontrol som situationen i verden er nu end før.

Men da vi i dette tilfælde åbenbart taler religion og ikke fornuft, vil jeg stoppe her.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af mpp, 22/11 2021, 11:12 (1101 dage siden) @ Steff

Man må da så håbe at eventuelle grænseløbere ikke læser med her. Bliver der ikke lavet kontrol i busser eller arrivas tog, så kan de jo bare tage dem. Og så er vi tilbage ved, at kontrollen i Snälltoget ligner chikane.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Svend, 22/11 2021, 11:20 (1101 dage siden) @ XAL Olesen

Problemet er vel at det er dyrt og ineffektivt symbolpolitik. Der er ikke politikontrol hvis du flyver ind i Danmark fra Schengen-lande og der er heller ikke kontrol hvis du tager regionaltoget Niebüll-Tønder.

Jeg har også været med bus 110 fra Flensburg mod Sønderborg for et par år siden og der spurgte betjenten ved grænsen bare chaufføren om der var nogle "mistænkelige" med. Chaufføren svarede nej og bussen fortsatte uden kontrol.


Det er muligt at du synes det er symbolpolitik. Mine faktuelle oplevelser/iagttagelser er efter 10 rejser fra Hamburg Hbf via Padborg (lige siden DSB/Banedanmark syntes der forår/sommer 2019 skulle køres Togbus Rødby Færge - København H og til og med januar 2021) at denne kontrol ser relevant ud.

Jeg har en dårlig vane med at gå ud på Padborg Station for at lufte mig. Og 2 ud af 3 gange er der én eller flere personer der må forlade toget sammen med betjentene. Det kræver lidt overtagelsesevne at komme ud af toget, for de nye "politibetjente" holder vagt udenfor toget.

Desværre er det negative ved denne paskontrol at togene fra Hamburg Hbf har nogle pæne forsinkelser ved afgangen fra Padborg. Forsinkelsen kan ofte indhentes på turen til København H. Forsinkelserne kan bl.a. ses her: www.zugfinder.net.

Mvh
XAL Olesen

Operatørerne må bare advare passagererne/ kunderne på forhånd om, at de må forvente at blive vækket midt om natten. Så kan de jo overveje, om det er noget de vil udsætte sig selv for..... det er jo ikke allle der er lige gode til at falde i søvn igen.
For mig at se, gør disse natlige kontroller (som man tidligere kun blev udsat for ved rejser til østlande) produktet mindre godt. Selv vil jeg foretrække at flyve - CO2 eller ej. Det er også meget billigere og meget hurtigere :-)

--
Svend

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Petteri, 22/11 2021, 11:43 (1101 dage siden) @ bth

Hej!

Jeg vil ikke mene noget særligt om den aktuelle situation i Padborg, ud over at jeg kan bekræfte at der IKKE er tale om stikprøvekontrol.

I som ved det meste, hvordan håndteres grænsekontrollen når man rejser med fly? Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og alene har mine egne oplevelser at hænge det op på.

Min oplevelse er: (For rejser i Norden og i Schengen Lande)
- Flyselskabet har ansvaret for at kontrollere den rejsendes identitet, nogle selskaber gør dette ved paskontrol andre ved at kontrollere den profil den rejsen har oprettet.
- I Kastrup foretages kun yderst sjældent stikprøvevis paskontrol.

Det kunne ligne at man giver flyselskaberne andre muligheder end jernbanevirksomhederne.

Er det helt fair med denne, for mig at se, forskellig håndtering af den samme type rejse ?

/Bjørn

Hej Bjørn,

Der laves stikprøvekontroller på Schengen-ankommende fly i både København og Billund. Det er sværere at ankomme med fly som flygtning end med at krydse Europas grænser til fods, og så hoppe ombord på et tog. Måske laves der ikke så mange kontroller i Danmark, men kommer passagererne sydfra, så er det mest sandsynligt at de har været igennem en paskontrol dernede. Med mindre de er rejst ind ulovligt til de sydeuropæiske lande.

Dog bliver der holdt øje med, om visakrævende nationaliteter har de korrekte stempler, hvis/når de rejser ud fra fx Danmark

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af kka-dk, 22/11 2021, 13:51 (1100 dage siden) @ Steff

Kære Klaus K.

Jeg HAR forstået hvad tråden går ud på.

Tydeligvis ikke, når du kan skrive sådan.

Lidt meget naivt, hvor tror operatøren, dagbladet Politiken og du, at der er størst mulighed for at opdage eventuelle ulovligheder? Et lokalt tog med få lokale rejsende og nogle indkøbsturister mellem to byer omkring grænsen ude ved Tønder eller ved et stort internationalt tog med mange rejsende mellem Berlin og Malmø? Jeg ved godt det er en svær en!

Hvis du var kriminel/asylansøger, hvor ville du så krydse grænsen? I en bus/et Arriva-tog, hvor der de-facto aldrig forekommer grænsekontrol, eller i et nattog, hvor alle pas som minimum bliver indsamlet/kontrolleret? Jeg ved godt det er en svær én ;-)

...

> Men da vi i dette tilfælde åbenbart taler religion og ikke fornuft, vil jeg stoppe her.

Det står ganske for din egen regning, at din vurdering skulle være mere drevet af fornuft end min, så det er nok klogt du stopper her.

Mvh. Klaus K.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Niels Bak, 22/11 2021, 13:56 (1100 dage siden) @ kka-dk

Kære Klaus K.

Jeg HAR forstået hvad tråden går ud på.


Tydeligvis ikke,, når du kan skrive sådan.

Lidt meget naivt, hvor tror operatøren, dagbladet Politiken og du, at der er størst mulighed for at opdage eventuelle ulovligheder? Et lokalt tog med få lokale rejsende og nogle indkøbsturister mellem to byer omkring grænsen ude ved Tønder eller ved et stort internationalt tog med mange rejsende mellem Berlin og Malmø? Jeg ved godt det er en svær en!


Hvis du var kriminel/asylansøger, hvor ville du så krydse grænsen? I en bus/et Arriva-tog, hvor der de-facto aldrig forekommer grænsekontrol, eller i et nattog, hvor alle pas som minimum bliver indsamlet/kontrolleret? Jeg ved godt det er en svær én ;-)

...

Men da vi i dette tilfælde åbenbart taler religion og ikke fornuft, vil jeg stoppe her.


Det står ganske for din egen regning, at din vurdering skulle være mere drevet af fornuft end min, så det er nok klogt du stopper her.

Mvh. Klaus K.

Det er ikke korrekt, at der "aldrig" foretages kontroller i busserne. Så sent som i sidste uge blev en gæst fra Berlin næsten en time forsinket, fordi en af passagererne skulle tjekkes grundigt om vedkommende skulle afvises ved grænsen. Andre har berettet om busser, hvor alt bagagen er blevet undersøgt.
Men igen - det er ikke konsekvent og ved alle afgange. Det er stikprøvekontrol, incl. skærpede kontroller ved begrundet mistanke.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Niels Bak, 22/11 2021, 14:09 (1100 dage siden) @ bth

Hej!

Jeg vil ikke mene noget særligt om den aktuelle situation i Padborg, ud over at jeg kan bekræfte at der IKKE er tale om stikprøvekontrol.

I som ved det meste, hvordan håndteres grænsekontrollen når man rejser med fly? Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og alene har mine egne oplevelser at hænge det op på.

Min oplevelse er: (For rejser i Norden og i Schengen Lande)
- Flyselskabet har ansvaret for at kontrollere den rejsendes identitet, nogle selskaber gør dette ved paskontrol andre ved at kontrollere den profil den rejsen har oprettet.
- I Kastrup foretages kun yderst sjældent stikprøvevis paskontrol.

Det kunne ligne at man giver flyselskaberne andre muligheder end jernbanevirksomhederne.

Er det helt fair med denne, for mig at se, forskellig håndtering af den samme type rejse ?

/Bjørn

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af bth, 24/11 2021, 09:02 (1099 dage siden) @ Niels Bak

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.

Hej Niels!

Jeg er helt enig med dig I at lufthavne er et langt mere kontrolleret miljø end Jernbanen. Men jeg vil påstå at det er præcis lige så let at købe en flybillet mellem Berlin og København som en tilsvarende togbillet med Snälltoget. Man kan som jeg forstår det IKKE købe billetter til Snälltoget andre steder end på virksomhedens hjemmeside. (Er usikker på om man kan gå via rejsebereau). Og dermed bliver situationen i mine øjne (og de kan være slørede) præcis den samme som Easyjet.

Jeg har en opfattelse af at "nogen" i systemet har besluttet at illegale rejsende ikke tager flyet, dette til trods for at det er langt den billigste måde at komme frem på.

Grundlæggende så oplever jeg at i lufthavnene er fokus på hvad folk har med sig, men knap så vigtigt hvem de er, og ved den dansk/tyske grænse er fokus på hvem du er og knap så meget på hvad du har med dig.

/Bjørn

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af TWB, 24/11 2021, 09:24 (1099 dage siden) @ bth

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.


Hej Niels!

Jeg er helt enig med dig I at lufthavne er et langt mere kontrolleret miljø end Jernbanen. Men jeg vil påstå at det er præcis lige så let at købe en flybillet mellem Berlin og København som en tilsvarende togbillet med Snälltoget. Man kan som jeg forstår det IKKE købe billetter til Snälltoget andre steder end på virksomhedens hjemmeside. (Er usikker på om man kan gå via rejsebereau). Og dermed bliver situationen i mine øjne (og de kan være slørede) præcis den samme som Easyjet.

Jeg har en opfattelse af at "nogen" i systemet har besluttet at illegale rejsende ikke tager flyet, dette til trods for at det er langt den billigste måde at komme frem på.

Grundlæggende så oplever jeg at i lufthavnene er fokus på hvad folk har med sig, men knap så vigtigt hvem de er, og ved den dansk/tyske grænse er fokus på hvem du er og knap så meget på hvad du har med dig.

/Bjørn

Her skal jernbanen håbe på at folk med onde hensigter ikke begynder at medbringe sprængstoffer.

Det ville f.eks. være oplagt at slæbe 15 kg sprængstof med i en kuffert og udløse den i tunnelen under Storebælt.
Mange døde og stor risiko for at tunnelen ville kollapse med vandindtrængen.

Egentlig ejendommeligt at terrorister ikke går efter jernbanen. Der har vel kun været et angreb i Madrid London og på toget mellem Paris og Bruxelles i de sidste 20 år i Europa.

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af UTJ, 24/11 2021, 09:32 (1099 dage siden) @ Niels Bak

Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.

Den danske kontrol ved grænsen mod Tyskland sker ikke med tysk billigelse. Det er kun lige knap og nap at danske skilte der står få meter inde på tysk jord bliver beordret flyttet. Det er den uudsagte tyske holdning at den danske kontrol er i strid med Schengen i det omfang og med den permanens de har. Derfor ser du heller ikke dansk paskontrol posere på perronen i Flensborg.

--
ئۇلغىك

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Svend, 24/11 2021, 11:55 (1099 dage siden) @ TWB

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.


Hej Niels!

Jeg er helt enig med dig I at lufthavne er et langt mere kontrolleret miljø end Jernbanen. Men jeg vil påstå at det er præcis lige så let at købe en flybillet mellem Berlin og København som en tilsvarende togbillet med Snälltoget. Man kan som jeg forstår det IKKE købe billetter til Snälltoget andre steder end på virksomhedens hjemmeside. (Er usikker på om man kan gå via rejsebereau). Og dermed bliver situationen i mine øjne (og de kan være slørede) præcis den samme som Easyjet.

Jeg har en opfattelse af at "nogen" i systemet har besluttet at illegale rejsende ikke tager flyet, dette til trods for at det er langt den billigste måde at komme frem på.

Grundlæggende så oplever jeg at i lufthavnene er fokus på hvad folk har med sig, men knap så vigtigt hvem de er, og ved den dansk/tyske grænse er fokus på hvem du er og knap så meget på hvad du har med dig.

/Bjørn


Her skal jernbanen håbe på at folk med onde hensigter ikke begynder at medbringe sprængstoffer.

Det ville f.eks. være oplagt at slæbe 15 kg sprængstof med i en kuffert og udløse den i tunnelen under Storebælt.
Mange døde og stor risiko for at tunnelen ville kollapse med vandindtrængen.

Egentlig ejendommeligt at terrorister ikke går efter jernbanen. Der har vel kun været et angreb i Madrid London og på toget mellem Paris og Bruxelles i de sidste 20 år i Europa.

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?

Hvor vil du hen med al den snak?
Selvfølgelig kan man sikre sig op mod 100% mod lige netop den slags angreb (men det bliver ubetaleligt dyrt), men så er det jo "alt det andet", som vi ikke har fantasi til at forestille os.
Det er farligt at leve, men vi gør det trods alt.
Så: SLAP BARE AF OG TAG DET ROLIGT ;-)

--
Svend

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af bth, 24/11 2021, 12:28 (1099 dage siden) @ TWB

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?

Hej

Kan man stige på et af Snälltågets nattog uden kontrol?

Det er ikke min opfattelse at der er "fri" adgang til netop disse tog.

/Bjørn

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af YBS, 24/11 2021, 13:31 (1098 dage siden) @ Steff

Vi har helt sikkert forskellige meninger om, hvorvidt de nuværende grænsekontroller er fornuftige eller ej, og det er ikke emnet for dette forum.
Til gengæld er det vel værd at diskutere, om ikke politikernes krav om total grænsekontrol er gift for samme politikeres ønske om flere nattog.
Også før Schengen kunne man f.eks. køre med sovevogn køre fra København til Holland (endestation Hoek van Holland) uden at blive vækket undervejs, man afleverede blot sit pas til sovevognskonduktøren, og så klarede han resten.
Hvis det i fremtiden ville kræve, at man skal vækkes to gange for grænsekontrol, så tror jeg togene bliver ret tomme. Jeg skal i hvert fald ikke nyde noget.
Flemming

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af dkat, 24/11 2021, 13:57 (1098 dage siden) @ bth

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?


Hej

Kan man stige på et af Snälltågets nattog uden kontrol?

Det er ikke min opfattelse at der er "fri" adgang til netop disse tog.

/Bjørn

Altså, jeg tog Snälltåget fra Høje Taastrup til Berlin i sommers med en billet til siddeplads (altså ikke soveplads).

Jeg blev ikke kontrolleret af nogen udover det tyske politi ved Flensburg (også midt om natten), men de tjekkede kun pas, ikke billet.

I øvrigt: en fyr i kupeen havde ikke legitimation på sig og blev slæbt med af politiet. Mit gæt ville være at han oprindeligt kom fra Østafrika, men han var sikkert steget på toget et sted i Sverige. Jeg gad vide hvor han skulle hen, da illegale migranter som regel tager nordpå.

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af TWB, 24/11 2021, 17:25 (1098 dage siden) @ bth

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?


Hej

Kan man stige på et af Snälltågets nattog uden kontrol?

Det er ikke min opfattelse at der er "fri" adgang til netop disse tog.

/Bjørn

Se dette svar.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=175142

Så det er tilfældet, hvilket vel ikke er overraskende?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af TWB, 24/11 2021, 17:32 (1098 dage siden) @ Svend

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.


Hej Niels!

Jeg er helt enig med dig I at lufthavne er et langt mere kontrolleret miljø end Jernbanen. Men jeg vil påstå at det er præcis lige så let at købe en flybillet mellem Berlin og København som en tilsvarende togbillet med Snälltoget. Man kan som jeg forstår det IKKE købe billetter til Snälltoget andre steder end på virksomhedens hjemmeside. (Er usikker på om man kan gå via rejsebereau). Og dermed bliver situationen i mine øjne (og de kan være slørede) præcis den samme som Easyjet.

Jeg har en opfattelse af at "nogen" i systemet har besluttet at illegale rejsende ikke tager flyet, dette til trods for at det er langt den billigste måde at komme frem på.

Grundlæggende så oplever jeg at i lufthavnene er fokus på hvad folk har med sig, men knap så vigtigt hvem de er, og ved den dansk/tyske grænse er fokus på hvem du er og knap så meget på hvad du har med dig.

/Bjørn


Her skal jernbanen håbe på at folk med onde hensigter ikke begynder at medbringe sprængstoffer.

Det ville f.eks. være oplagt at slæbe 15 kg sprængstof med i en kuffert og udløse den i tunnelen under Storebælt.
Mange døde og stor risiko for at tunnelen ville kollapse med vandindtrængen.

Egentlig ejendommeligt at terrorister ikke går efter jernbanen. Der har vel kun været et angreb i Madrid London og på toget mellem Paris og Bruxelles i de sidste 20 år i Europa.

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?


Hvor vil du hen med al den snak?
Selvfølgelig kan man sikre sig op mod 100% mod lige netop den slags angreb (men det bliver ubetaleligt dyrt), men så er det jo "alt det andet", som vi ikke har fantasi til at forestille os.
Det er farligt at leve, men vi gør det trods alt.
Så: SLAP BARE AF OG TAG DET ROLIGT ;-)

Jeg tager det roligt.

Men mon ikke flyselskaberne før det blev populært med flykapringer i 70' erne og især før 11/9-2001 tænkte at det var umuligt og megadyrt at kontrollere.
Men det lykkedes atlave et ret effektivt kontrolsystem.

Så når vi har set 2-3 vellykkede aktioner på jernbaneområdet, så bliver det - desværre- nok hverdag indenfor togdrift.

Men lad os krydse fingre for at ingen for sådanne ideer.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Svend, 24/11 2021, 17:42 (1098 dage siden) @ TWB

Problemet er, at lufthavne er et kontrolleret miljø, og det er jernbanestationer ikke. Dvs at flyselskaberne har i forvejen helt styr på, hvem som er med flyet, og har mulighed for at tjekke det på en måde, så det er meget svært at snyde sig udenom.
Der findes noget lignende for tog nogle få steder, fx i Vancouver, Canada, hvor toget fra Seattle i USA ankommer og afgår fra en sikret perron, og hvor der så er pas- og toldkontrol på stationen i stedet for ved grænsen. Noget lignende skulle være på vej i Montreal.
Men det kræver både en aftale mellem landene, at stationerne bygges om til det, og at toget kører plomberet fra grænsen og der ikke standses ved mellemstationer undervejs.
Jeg ved ikke om Snälltoget kunne lave en ordning, hvor togets personale kontrollerer alle efter sidste station i Tyskland med forpligtelse til at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder ved grænsen. Men der er muligvis nogle juridiske problemer i dette om hvem som har ret til at forlange korrekt legitimation etc. På den anden side, så har luftfartsselskaberne jo lov.
Men uden en sådan er situationen i lufthavnen og ved jernbanegrænsen fundamentalt forskellig.


Hej Niels!

Jeg er helt enig med dig I at lufthavne er et langt mere kontrolleret miljø end Jernbanen. Men jeg vil påstå at det er præcis lige så let at købe en flybillet mellem Berlin og København som en tilsvarende togbillet med Snälltoget. Man kan som jeg forstår det IKKE købe billetter til Snälltoget andre steder end på virksomhedens hjemmeside. (Er usikker på om man kan gå via rejsebereau). Og dermed bliver situationen i mine øjne (og de kan være slørede) præcis den samme som Easyjet.

Jeg har en opfattelse af at "nogen" i systemet har besluttet at illegale rejsende ikke tager flyet, dette til trods for at det er langt den billigste måde at komme frem på.

Grundlæggende så oplever jeg at i lufthavnene er fokus på hvad folk har med sig, men knap så vigtigt hvem de er, og ved den dansk/tyske grænse er fokus på hvem du er og knap så meget på hvad du har med dig.

/Bjørn


Her skal jernbanen håbe på at folk med onde hensigter ikke begynder at medbringe sprængstoffer.

Det ville f.eks. være oplagt at slæbe 15 kg sprængstof med i en kuffert og udløse den i tunnelen under Storebælt.
Mange døde og stor risiko for at tunnelen ville kollapse med vandindtrængen.

Egentlig ejendommeligt at terrorister ikke går efter jernbanen. Der har vel kun været et angreb i Madrid London og på toget mellem Paris og Bruxelles i de sidste 20 år i Europa.

Men så længe man frit og uden kontrol kan stige på og af et tog, så er det vel ok at man kontrollere de rejsende?


Hvor vil du hen med al den snak?
Selvfølgelig kan man sikre sig op mod 100% mod lige netop den slags angreb (men det bliver ubetaleligt dyrt), men så er det jo "alt det andet", som vi ikke har fantasi til at forestille os.
Det er farligt at leve, men vi gør det trods alt.
Så: SLAP BARE AF OG TAG DET ROLIGT ;-)


Jeg tager det roligt.

Men mon ikke flyselskaberne før det blev populært med flykapringer i 70' erne og især før 11/9-2001 tænkte at det var umuligt og megadyrt at kontrollere.
Men det lykkedes atlave et ret effektivt kontrolsystem.

Så når vi har set 2-3 vellykkede aktioner på jernbaneområdet, så bliver det - desværre- nok hverdag indenfor togdrift.

Men lad os krydse fingre for at ingen for sådanne ideer.

Ja lad os det, for vi kan ikke gøre andet .....

--
Svend

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af jacobchristensen, 24/11 2021, 19:06 (1098 dage siden) @ Svend

Det er sket.

To eksempler på kapringer/gidseltagning i Nederlandene 1975 og 1977. 3 hhv. 8 døde

https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Dutch_train_hostage_crisis

https://en.wikipedia.org/wiki/1977_Dutch_train_hijacking

Og angrebet i et Thalys i 2015

https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Thalys_train_attack

Dertil forskellige bombeangreb i tog og mod stationer

Dansk politi går DDR's Volkspolizei i bedene i Snälltoget

af Svend, 24/11 2021, 21:13 (1098 dage siden) @ jacobchristensen

Det er sket.

To eksempler på kapringer/gidseltagning i Nederlandene 1975 og 1977. 3 hhv. 8 døde

https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Dutch_train_hostage_crisis

https://en.wikipedia.org/wiki/1977_Dutch_train_hijacking

Og angrebet i et Thalys i 2015

https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Thalys_train_attack

Dertil forskellige bombeangreb i tog og mod stationer

Ja, ja det er sket/er forekommet, men du kan ikke gøre ret meget for at forhindre det.

--
Svend

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Veterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak