Men i tilfældet med Lokaltog, så må jeg da indrømme at fx argumenterne imod at skille Gribskoven i to med en dobbeltsporet 100% separeret S-bane er gode.
Men det har heller jeg aldrig nævnt. Her er igen et eksempel på antagelser og misforståelser ift. hvad jeg rent faktisk har skrevet. Jeg udtrykker mig åbenbart ikke klart.
Mit ønske er blot at man kan køre forbi Hillerød station uden at skifte tog. At man en gang i fremtiden bruger samme rullende materiel på det som nu er S-bane, og det som nu er lokalbane, fordrer i mine øjne ikke at der også kommer samme niveau fsva antal tog, hastighed osv. på lokalbanen.
I min verden (og tilsyneladende kun i min) kunne man sagtens forestille sig fremtidige S-tog, som ved Hillerød overgik til at blive manuelt fremførte lokaltog. De behøver hverken køre hurtigere eller oftere end i dag, og derfor behøver man heller ikke bygge banen dobbeltsporet og indhegnet hele vejen, som nogen skyder mig i skoene. Hvis togene bliver købt med batterier er det heller ikke nødvendigt at hænge ledninger op.
Ok, det er hermed taget til efterretning.
Det fordrer "blot" at man ønsker muligheden for samkørsel når man indkøber næste generation af nyt rullende materiel, og så selvfølgelig tilpasser infrastrukturen derefter fsva perronhøjder og den slags. Men mit gæt er, at hverken DSB eller Lokaltog ønsker det - og passagererne er der ingen der interesserer sig for.
Nej, det er korrekt at de ikke ønsker det, og jeg er heller ikke så forfærdeligt sikker på, at det er i passagerernes interesse. Fordelen ved gode skiftemuligheder i stedet for samkørsel er jo, at man er knap så afhængig af rettidigheden på de tilstødende baner og selvom dit forslag naturligvis ville være bedre i en ideel verden, så er sagen bare, at det i praksis vil sænke rettidigheden på Lokalbanerne til niveauet for S-tog, hvis ikke mere på grund af gensidig påvirkning. Og det er ufatteligt dyrt at hæve/forlænge perroner på de mange små og store stationer, som Lokaltog betjener, og det vil ikke opvejes af gevinst i passagertal, hvor meget vi end ønsker at det burde.
Egentlig var mit oprindelige ønske, at Lokaltog fortsatte videre fra Hillerød og ind til København mellem S-togene, men den er for længst skudt ned. Jeg kan godt se argumenterne mod denne ide, og derfor må samkørsel også gå under "ønsker til fremtiden" i stedet for "lavthængende frugter som er hurtige at implementere"
Kunne man kapre nogle bilister, og så i øvrigt køre emissionsfrit, så var der da også hentet en lille klimagevinst.
Og nej - det bliver ikke gratis, men man må beslutte hvad man vil med kollektiv trafik, og det er tilsyneladende ikke så meget.
Nu har man jo faktisk besluttet at gennemføre en omfattende ombygning af Hillerød St. med gennemkørende lokaltog (samkørsel mellem Frederiksværkbanen og en af de tre nordlige grene, sandsynligvis Lille Nord), så det nye regionshospital kan nås fra hele Nordsjælland. Her bygger man en ny station Favrholm, som både skal betjenes af Lokaltog og S-tog og dermed øger sammenhængen i den kollektive transport i området. Hvis man har gode skiftetider mellem S-tog og Lokaltog her, kan man også komme meget hurtigere fra Frederiksværkbanen og ind mod byen og omvendt. Det vil jeg mene er en langt mere effektiv fordeling af pengene på infrastruktur. Jeg vil også mene at potentialet for at tiltrække nye passagerer i det nordsjællandske ikke afhænger af at fjerne togskift, men snarere at øge frekvens og hastighed. Men det kan man selvfølgelig få en konsulent til at regne på.