31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) (Jernbanen i dag)
Formentlig runder man i det tyske 400 batteritog i drift i løbet af 2025. Prognosen på mindst 1.000 inden 2030 følges stadig.
Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.
Teknikken er velafprøvet allerede. De fleste "systemtest" programmer med Stadlers og Alstom (Bombardiers) batteritog er aflyst, fordi det er åbenlyst at teknologien virker. Så nu prøves de i forhold til rækkevidde og nye softwaretiltag. Bemærk at NEBs batteritog nu officielt kan køre 90 km på batteri (udbuddet var 80), og at Stadler har nået 185 km. For få år siden garanterede man 40 km rækkevidde for samme tog.
Så jeg har ingen bekymringer ift. batteritog i Danmark - heller ikke Midtjyskes, selv om de bliver de første på 25 kV opladning.
/Lasse