Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 19/11 2021, 13:58 (1100 dage siden)

Den nordøstberlinske privatbane Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), der dels ejer og driver privatbanen "Heidekrautbahn", dels kører kontraktkørsel på Netz Ostbrandenburg for VBB Berlin-Brandenburg, har bestilt 31 Siemens MIREO BEMU, se: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/battery-electric-multiple-uni... .

[image]Siemens MIREO BEMU til NEB (grafik Siemens Mobility).

Anskaffelsen indebærer bl.a., at det påtænkte suppleringskøb af 11 Pesa LINK DMUs droppes.

[image]NEB Pesa LINK, Berlin-Lichtenberg 23.09.2016 (ots).

NEB er interessant derved, at selskabet forblev et aktieselskab med sæde i Vestberlin uanset, at DR satte sig på drift af såvel infrastruktur som trafik på Heidekrautbahn i øst. Ved Tysklands genforening gjorde en passus i de oprindeligt udfærdigede dokumenter, at NEB kunne genoptage fuldt ejerskab og drift af Heidekrautbahn.

Herom kan læses nærmere: https://de.wikipedia.org/wiki/Niederbarnimer_Eisenbahn og https://de.wikipedia.org/wiki/Heidekrautbahn - samt endnu mere udførligt i bogen "100 Jahre Heidekrautbahn - Geschichte und Geschichten (Sven Tombrink maj 2001, Gesellschaft für Verkehrspolitik und Eisenbahnwesen e.V. - ISBN 3-8218-069-5).

Første kunde til Siemens Mobility’s Mireo BEMUs var i øvrigt Baden-Württemberg’s materielselskab SFBW med i alt 23 stk.


M.v.h.
Niels

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/11 2021, 10:37 (1099 dage siden) @ Niels Munch

Første kunde til Siemens Mobility’s Mireo BEMUs var i øvrigt Baden-Württemberg’s materielselskab SFBW med i alt 23 stk.

For fuldstændighedens skyld:
Udbuddet her er så den femte kontrakt på batteritog til den tyske regionaltrafik.
Udover de to ordrer til Siemens på ialt 54 stk to-vogns MIREO, har Stadler som bekendt solgt 55 af deres to-vogns FLIRT Akku, Alstom har solgt 11 tre-vogns Coradia Continental, og CAF har solgt 63 CIVITY batteritog som et mix af to-vogns og tre-vognstog. Altså 183 batteritog indtil nu.

Derudover er der seks øvrige udbud inkluderende batteritog i gang ("et sted mellem Prækvalifikation og klagesag") med en samlet volumen på lige under 200 batteritog.

Formentlig runder man i det tyske 400 batteritog i drift i løbet af 2025. Prognosen på mindst 1.000 inden 2030 følges stadig.

/Lasse

Avatar

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2021, 10:43 (1099 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Formentlig runder man i det tyske 400 batteritog i drift i løbet af 2025. Prognosen på mindst 1.000 inden 2030 følges stadig.

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Fantastisk beskrivelse af proces

af esni, Frederikssund, 20/11 2021, 11:05 (1099 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

.... udbud ....i gang ("et sted mellem Prækvalifikation og klagesag")

Den går i samlingen

--
Eskild

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 20/11 2021, 11:33 (1099 dage siden) @ Michael Deichmann

Formentlig runder man i det tyske 400 batteritog i drift i løbet af 2025. Prognosen på mindst 1.000 inden 2030 følges stadig.

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.

Teknikken er velafprøvet allerede. De fleste "systemtest" programmer med Stadlers og Alstom (Bombardiers) batteritog er aflyst, fordi det er åbenlyst at teknologien virker. Så nu prøves de i forhold til rækkevidde og nye softwaretiltag. Bemærk at NEBs batteritog nu officielt kan køre 90 km på batteri (udbuddet var 80), og at Stadler har nået 185 km. For få år siden garanterede man 40 km rækkevidde for samme tog.

Så jeg har ingen bekymringer ift. batteritog i Danmark - heller ikke Midtjyskes, selv om de bliver de første på 25 kV opladning.

/Lasse

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af RasmusR, 20/11 2021, 12:36 (1099 dage siden) @ Michael Deichmann

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.

Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Men det er ingen af operatørerne interesserede i. DSB skal ikke nyde noget, og Lokaltog vil selvfølgelig ikke nedlægges.

Trist at passagererne ikke prioriteres højere.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Svend, 20/11 2021, 12:57 (1099 dage siden) @ RasmusR

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.


Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Men det er ingen af operatørerne interesserede i. DSB skal ikke nyde noget, og Lokaltog vil selvfølgelig ikke nedlægges.

Trist at passagererne ikke prioriteres højere.

Førerløse S-tog til Hornbæk, Gilleleje, Nærum og Hårlev ..... spændende tanker!

--
Svend

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af RasmusR, 20/11 2021, 14:18 (1099 dage siden) @ Svend

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.


Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Men det er ingen af operatørerne interesserede i. DSB skal ikke nyde noget, og Lokaltog vil selvfølgelig ikke nedlægges.

Trist at passagererne ikke prioriteres højere.


Førerløse S-tog til Hornbæk, Gilleleje, Nærum og Hårlev ..... spændende tanker!

Førerløse S-tog på lokalbanerne er vel som sådan ikke mere fugle på taget, end førerløse S-tog på alle andre strækninger? Ikke at jeg finder noget af det specielt realistisk, udover måske på ringbanen.

Uanset hvad, så vil der vel blive en overgangsperiode med førere på nogle strækninger, mens der køres førerløst andre steder? Her vil man så kunne køre med fører på de nuværende lokalbanestrækninger.

Til gengæld vil batterier i næste generation af S-togene være indenfor realistisk rækkevidde.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af KKLD, 20/11 2021, 14:36 (1099 dage siden) @ Svend

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.


Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Men det er ingen af operatørerne interesserede i. DSB skal ikke nyde noget, og Lokaltog vil selvfølgelig ikke nedlægges.

Trist at passagererne ikke prioriteres højere.


Førerløse S-tog til Hornbæk, Gilleleje, Nærum og Hårlev ..... spændende tanker!

Jeg ville starte med Nærum da det er den korteste og simpleste strækning, S-tog linje H kunne forlænges fra Østerport til Jægersborg og videre til Nærum.
Ved ikke lige om det ville give mening at springe nogle stationer over. Hvis det var skulle det nok være Bernstorffsvej og Gentofte der blev sprunget over. Det giver nok ikke så meget mening at springe Jægersborg over hvis man nu skal videre til Lyngby og nordpå kunne man skifte der, og det samme hvis man skal til Gentofte og Bernstorffsvej.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af KKLD, 20/11 2021, 14:41 (1099 dage siden) @ RasmusR

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.


Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Men det er ingen af operatørerne interesserede i. DSB skal ikke nyde noget, og Lokaltog vil selvfølgelig ikke nedlægges.

Trist at passagererne ikke prioriteres højere.

Men ville det ikke gøre alle S-togene dyrere? Der er jo ikke brug for batteritog på de nuværende S-togsstrækninger.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af KKLD, 20/11 2021, 14:43 (1099 dage siden) @ RasmusR

Så når Lokaltogs LINT'er (og Arrivas og NJs) er tjenelige til udskiftning, så er batteritog en velprøvet teknologi i regulær drift rundt om i Europa.


Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Men det er ingen af operatørerne interesserede i. DSB skal ikke nyde noget, og Lokaltog vil selvfølgelig ikke nedlægges.

Trist at passagererne ikke prioriteres højere.


Førerløse S-tog til Hornbæk, Gilleleje, Nærum og Hårlev ..... spændende tanker!


Førerløse S-tog på lokalbanerne er vel som sådan ikke mere fugle på taget, end førerløse S-tog på alle andre strækninger? Ikke at jeg finder noget af det specielt realistisk, udover måske på ringbanen.

Uanset hvad, så vil der vel blive en overgangsperiode med førere på nogle strækninger, mens der køres førerløst andre steder? Her vil man så kunne køre med fører på de nuværende lokalbanestrækninger.

Til gengæld vil batterier i næste generation af S-togene være indenfor realistisk rækkevidde.

Kunne man ikke i takt med at førerløse S-tog (5. generation) implementeres så ombygge lokalbanerne så de nuværende S-tog (4. generation) kunne tages i brug der med CBTC osv. som de kører i dag?
Når man så har udbygget hele det nuværende S-togsnet til førerløst med 5. generations S-tog, så kunne man arbejde videre på lokaltogsstrækningerne og udskifte 4. generations S-tog.
Dette kunne også gælde for førerløse S-tog (5. generation) til Roskilde og Helsingør.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af anho, 20/11 2021, 15:32 (1099 dage siden) @ RasmusR

Jeg tvivler på at der er passagergrundlag for at køre med så lange tog ud på lokalbanerne. Også selv hvis det kun skulle være hver halve time. Det giver simpelthen ikke mening at køre med så lange tog ud på de baner. Måske en undtagelse kunne være Lille Nord - men så vil togene både skulle udstyres med ETCS og CBTC, og vil stadig få brug for en fører til strækningen Snekkersten-Helsingør, medmindre selvfølgelig at Kystbanen omlægges til S-togsdrift.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af RasmusR, 20/11 2021, 15:33 (1099 dage siden) @ KKLD

Men ville det ikke gøre alle S-togene dyrere? Der er jo ikke brug for batteritog på de nuværende S-togsstrækninger.

Jo, sikkert. Men det behøver jo ikke være hele flåden - kun den del som skal fortsætte videre end køreledningerne. Man kan oplade mens man kører under ledning, så det er nok sparsomt hvad der behøves af yderligere ladeinfrastruktur, så her kan man til gengæld spare.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Niels Munch, 20/11 2021, 15:34 (1099 dage siden) @ anho

..... og så er der jo "de ligegyldige" forhold med perronhøjder og -længder.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af KKLD, 20/11 2021, 15:43 (1099 dage siden) @ anho

Jeg tvivler på at der er passagergrundlag for at køre med så lange tog ud på lokalbanerne. Også selv hvis det kun skulle være hver halve time. Det giver simpelthen ikke mening at køre med så lange tog ud på de baner. Måske en undtagelse kunne være Lille Nord - men så vil togene både skulle udstyres med ETCS og CBTC, og vil stadig få brug for en fører til strækningen Snekkersten-Helsingør, medmindre selvfølgelig at Kystbanen omlægges til S-togsdrift.

4. generationstog kunne køre der Litra SE (de korte) indtil de nye er klar.
5. generationstog vil sættes sammen i 3 stykker. Og når de kører automatisk så kunne fx ½ eller 1/3 af toget køre videre fra Hillerød helt automatisk.

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Svend, 20/11 2021, 16:55 (1099 dage siden) @ Niels Munch

..... og så er der jo "de ligegyldige" forhold med perronhøjder og -længder.

Nu skal du ikke hænge dig i detaljer ;-)

--
Svend

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af steenth, 20/11 2021, 18:29 (1099 dage siden) @ RasmusR

Førerløse S-tog på lokalbanerne er vel som sådan ikke mere fugle på taget, end førerløse S-tog på alle andre strækninger? Ikke at jeg finder noget af det specielt realistisk, udover måske på ringbanen.

Fordelen med S-tog, at det er et lukket system, som ikke påvirkes af forsinkelser fra fx enkeltsporet strækninger og med en meget simpel køreplan - et tog mindst hvert 20 minut. Ved at kører længere i Køge og Hillerød får man mere ustabil system... Og der også overkill med de forholdsvis lange togsæt, som S-tog har.

Uanset hvad, så vil der vel blive en overgangsperiode med førere på nogle strækninger, mens der køres førerløst andre steder? Her vil man så kunne køre med fører på de nuværende lokalbanestrækninger.

De nye generation af S-tog bliver uden førerrum... Man konvertere en linje ad gangen... Derudover er udstyr til førerløst tog til bybaner brug ret dyrt, så der skal en vis mængde passager til. Det har netop S-tog....

Avatar

31 BEMUs til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2021, 23:20 (1099 dage siden) @ RasmusR

Ja, man kunne jo drømme om at (i hvert fald en del af) næste generation af S-tog blev købt med batterier, så lokalbanerne kunne integreres i S-togsnettet uden de store investeringer i køreledninger m.m.

Bare du lader det blive ved drømmene. Vi har også nogle lokalpolitikkere heroppe der render rundt og fortæller om at de har lignende drømme.

For det første er det langt fra alle der kommer ind til Hillerød om morgenen, der skal videre mod København og slet ikke Københavns centrum. Hillerød har efterånden rigtig mange store arbejdspladser og får snart en ny i form af det nye hospital.

Hvis du skal køre "rigtigt S-tog" taler vi om dobbeltspor hele vejen rundt. Det bliver dyrt. Og vil du alligevel have enkeltspor og 10-minutters drift skal der etableres adskillige nye krydsningsstationer - alle a la de der var på Lolland - in the middle of nowhere.

Ubemandede tog igennem en indhegnet naturnationalpark fyldt med "store græssere" som elge og okser? (OK - det bliver nok også en udfordring for Lokaltog til den tid).

Nej, brug pengene på at opgradere det velfungerende Lokaltog, så de kan køre i samme kadence som grund"leverancen" af S-tog til Hillerød, nemlig 20 minutters drift i hele driftsperioden så der altid går et tog videre nordpå og vest på fra Hillerød 5 - 7 minutter efter S-toget lander fra København. Det er den vej kæden knækker idag uden for myldretiderne.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

6 brinttog til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Niels Munch, 18/2 2022, 11:03 (1009 dage siden) @ Niels Munch

Hvor Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) jf. ovenfor bestilte 31 BEMUs til betjening af hele "Netz Ostbrandenburg" fra DEC 2024, har NEB nu skrevet kontrakt med Siemens Mobility om levering af 6 hydrogen-tog til betjening af egen bane, Heidekrautbahn, inkl. strækningen Basdorf-Wilhelmsruh, der genåbnes 2024 (RB27), jf. nedenstående artikel:

Railway Gazette International 15 February 2022:

"Heidekrautbahn hydrogen trains ordered
[image]Siemens Mobility hydrogen Mireo impression.

GERMANY: Niederbarnimer Eisenbahn has awarded Siemens Mobility a contract to supply and support six hydrogen fuel cell-powered multiple-units for use on Heidekrautbahn service RB27 to the north of Berlin."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/heidekrautbahn-hydrogen-train...
Fordrer sign-in, men registrering er gratis.

NEBs fremtidige driftsomfang bliver således:

Batteridrevne elektriske tog:
RB12 Berlin Ostkreuz - Oranienburg - Templin Stadt
RB25 Berlin Ostkreuz - Werneuchen
RB35 Fürstenwalde (Spree) - Bad Saarow Süd
RB36 Frankfurt (Oder) - Beeskow - Königs Wusterhausen
RB54 (Berlin Gesundbrunnen/Lichtenberg (–) Rheinberg (–) Mark )
RB60 Eberswalde - Wriezen - Frankfurt (Oder)
RB61 Schwedt (Oder) - Angermünde
RB62 Angermünde - Prenzlau
RB63 Eberswalde - Joachimsthal

Dieseltog:
RB26 Berlin Ostkreuz - Müncheberg (Mark) - Kostrzyn

Brinttog:
RB27 Heidekrautbahn

Om Heidekrautbahn i øvrigt: https://de.wikipedia.org/wiki/Heidekrautbahn
og om NEB materiel hidtil: https://www.neb.de/unternehmen/fahrzeuge/ .


M.v.h.
Niels

6 brinttog til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 18/2 2022, 11:47 (1009 dage siden) @ Niels Munch

En lille rettelse til Niels´ fine oplistning:


NEBs fremtidige driftsomfang bliver således:

Batteridrevne elektriske tog:
RB12 Berlin Ostkreuz - Oranienburg - Templin Stadt
RB25 Berlin Ostkreuz - Werneuchen

RB26V Berlin Ostkreuz - Müncheberg (Mark)

RB35 Fürstenwalde (Spree) - Bad Saarow Süd
RB36 Frankfurt (Oder) - Beeskow - Königs Wusterhausen
RB54 (Berlin Gesundbrunnen/Lichtenberg (–) Rheinberg (–) Mark )
RB60 Eberswalde - Wriezen - Frankfurt (Oder)
RB61 Schwedt (Oder) - Angermünde
RB62 Angermünde - Prenzlau
RB63 Eberswalde - Joachimsthal

Dieseltog:
RB26 Berlin Ostkreuz - Müncheberg (Mark) - Kostrzyn

Brinttog:
RB27 Heidekrautbahn [/size]

Man vil indføre halvtimesdrift på den inderste del af RB26, og derfor skiftede man fra køb af 5 flere PESA Link dieseltog til yderligere 5 Siemens MIREO batteritog (i forhold til udbuddet på batteritog sidste år)

Lasse

6 brinttog til Niederbarnimer Eisenbahn (NEB)

af Niels Munch, 18/2 2022, 12:21 (1009 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Mange tak for supplementet, Lasse.

Hvis nogen mener, vi før har været ud at vende i Müncheberg (Mark), så stemmer det *link*.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak