Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Næstved i dag (Jernbanen i dag)

af andersj, Aalborg, 16/11 2021, 02:19 (1110 dage siden) @ OLL

- Og så kan man jo forsigtigt håbe at DSB vælger samme approach ved næste materielanskaffelse....

Og hvad skulle det så være?
Så vidt jeg lige kan se, så er der inden for en kort årrække købt nye el-loko, en stribe TALGO-vogne og en serie elektriske togsæt.
Hvilke større behov skulle DSB da have udover disse anskaffelser?
Måske flere elektriske togsæt, men de kan kaldes via optioner på den nuværende kontrakt.


Hvis vi holder os til 'fjernbanen' så er der 2 åbenlyse udeladelser fra togsæt-kontrakten:

  • Batterihybrid option
  • Nabolandsoptioner

De Ny tog kan derfor ikke umiddelbart køre til fx Flensborg


Siden den fulde option på antal togsæt ikke er blevet brugt, kunne det så ikke være muligt at DSB vil kunne udnytte noget af den til at få leveret togsæt til D-DK(-S)?

Der er bare ikke rigtig nogle passagerer til Flensburg. De fleste der rejser med IC 57xx togene til Flensburg er jo folk der ikke kunne få plads i de direkte tog til Hamburg. Om de skal skifte i Flensburg eller Padborg er jo ligemeget. Desuden så har DSB kun kontrakt på kørslen til Flensburg med de tyske myndigheder frem til 2027.

Talgo-vognene og Vectron lokomotiverne jo bestilt til at kunne køre i Tyskland alene af den grund at man ikke ønskede togsæt til to systemer.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak