Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bane Hovedgård-Hasselager (Generelt)

af Danielsen, 13/11 2021, 14:08 (1109 dage siden)

Er der nogen, der ved, hvad status er på banen Hovedgård-Hasselager? Den fremgår ikke af infrastrukturforliget, og hvis man kigger efter i Togfonden, så står der bare noget om en VVM-undersøgelse. Er banen besluttet? Er den finansieret? Eller er den død?

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af frederikhk, 13/11 2021, 14:15 (1109 dage siden) @ Danielsen

Der er afsat penge til Togfonden i forliget men uden blå blok.

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Danielsen, 13/11 2021, 14:58 (1109 dage siden) @ frederikhk

Der er afsat penge til Togfonden i forliget men uden blå blok.

Du mener, der er afsat penge til Hovedgård-Hasselager-projektet i Togfonden?

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af frederikhk, 13/11 2021, 15:41 (1109 dage siden) @ Danielsen

Så længe der er rødt flertal, ja.

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af andersj, Aalborg, 13/11 2021, 16:09 (1109 dage siden) @ Danielsen

Der er afsat penge til Togfonden i forliget men uden blå blok.


Du mener, der er afsat penge til Hovedgård-Hasselager-projektet i Togfonden?

"Togfonden.dk" er jo et forlig ligesom "Infrastrukturplan 2035" og "Bedre og billigere kollektiv trafik". Der er også "En grøn transportpolitik" fra 2009 hvor bl.a. Signalprogrammet udspringer fra og de første spadestik til Timemodellen blev taget - endda med opbakning fra Venstre, Konservative og Liberal Alliance.

--
Mvh Anders

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/11 2021, 18:55 (1109 dage siden) @ andersj
redigeret af Poul Brandt, 13/11 2021, 19:27

"Togfonden.dk" er jo et forlig ligesom "Infrastrukturplan 2035" og "Bedre og billigere kollektiv trafik". Der er også "En grøn transportpolitik" fra 2009 hvor bl.a. Signalprogrammet udspringer fra og de første spadestik til Timemodellen blev taget - endda med opbakning fra Venstre, Konservative og Liberal Alliance.

Togkontorets kontorchef udtalte for nyligt at han ikke kunne udtale sig herom. Hvilket jeg tolker som at der foregår intense forhandlinger. Man kan så undre sig over, hvad der kan være at forhandle om, når nu pengene er afsat. Måske timingen?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Danielsen, 13/11 2021, 19:38 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

"Togfonden.dk" er jo et forlig ligesom "Infrastrukturplan 2035" og "Bedre og billigere kollektiv trafik". Der er også "En grøn transportpolitik" fra 2009 hvor bl.a. Signalprogrammet udspringer fra og de første spadestik til Timemodellen blev taget - endda med opbakning fra Venstre, Konservative og Liberal Alliance.


Togkontorets kontorchef udtalte for nyligt at han ikke kunne udtale sig herom. Hvilket jeg tolker som at der foregår intense forhandlinger. Man kan så undre sig over, hvad der kan være at forhandle om, når nu pengene er afsat. Måske timingen?

Så det er også forklaringen på, at der ikke er nogen tidsplan endnu?

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/11 2021, 19:40 (1109 dage siden) @ Danielsen

"Togfonden.dk" er jo et forlig ligesom "Infrastrukturplan 2035" og "Bedre og billigere kollektiv trafik". Der er også "En grøn transportpolitik" fra 2009 hvor bl.a. Signalprogrammet udspringer fra og de første spadestik til Timemodellen blev taget - endda med opbakning fra Venstre, Konservative og Liberal Alliance.


Togkontorets kontorchef udtalte for nyligt at han ikke kunne udtale sig herom. Hvilket jeg tolker som at der foregår intense forhandlinger. Man kan så undre sig over, hvad der kan være at forhandle om, når nu pengene er afsat. Måske timingen?


Så det er også forklaringen på, at der ikke er nogen tidsplan endnu?

Antageligvis. Det skal jo også lige koordineres med Banedanmark og alle de andre projekter.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Jens Hansen, 14/11 2021, 08:04 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Et gæt kunne være at de venter på Kattegatundersøgelsen?

JH

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Theis Andersen, Kastrup, 13/11 2021, 14:34 (1109 dage siden) @ Danielsen

Og hvad skete der med tunnelen under Vejle Fjord er den blevet droppet eller undersøger men stadig

--
[image]

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af steenth, 13/11 2021, 23:21 (1109 dage siden) @ Danielsen

Er der nogen, der ved, hvad status er på banen Hovedgård-Hasselager? Den fremgår ikke af infrastrukturforliget, og hvis man kigger efter i Togfonden, så står der bare noget om en VVM-undersøgelse. Er banen besluttet? Er den finansieret? Eller er den død?

Regeringen står ved Togfonden. Men man har erkendt at man ikke kan starte anlæg før elektrificering og nyt signalsystem er på plads. Det gælder også Vejle Fjord forbindelsen... Det ligner at det først kommer i 2030'erne.

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/11 2021, 04:14 (1109 dage siden) @ steenth

Regeringen står ved Togfonden. Men man har erkendt at man ikke kan starte anlæg før elektrificering og nyt signalsystem er på plads. Det gælder også Vejle Fjord forbindelsen... Det ligner at det først kommer i 2030'erne.

Det kan ikke være helt rigtigt. Banedanmark har alle projekterne med i den seneste anlægsplan, med mulig anlægsstart indenfor de næste par år. Måske kan de nye baner ikke tilsluttes før signalprogrammet er færdigt, men der er ikke noget i vejen for at starte anlæg nu. Det tager jo op mod 10 år at anlægge en ny strækning.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Jens Hansen, 14/11 2021, 08:05 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Finansministeriets regneark skal følges.

JH

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af steenth, 14/11 2021, 08:23 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Regeringen står ved Togfonden. Men man har erkendt at man ikke kan starte anlæg før elektrificering og nyt signalsystem er på plads. Det gælder også Vejle Fjord forbindelsen... Det ligner at det først kommer i 2030'erne.


Det kan ikke være helt rigtigt. Banedanmark har alle projekterne med i den seneste anlægsplan, med mulig anlægsstart indenfor de næste par år. Måske kan de nye baner ikke tilsluttes før signalprogrammet er færdigt, men der er ikke noget i vejen for at starte anlæg nu. Det tager jo op mod 10 år at anlægge en ny strækning.

Jeg har tjekket Banedanmarks anlægsplan for 1. halvår 2021. Hovedgård-Hasselager og Vejle Fjord nævnes ikke. Kun banen på Vestfyn er med, da det projekt er sat igang. Anlægsstatus for 1. halvår 2021 fra transportministreret, som kommet samtidig med anlægsplanen, nævner de 2 projekter på listen af projekter, hvor VVM er klar... Men de 2 dokumenter har ikke fået indarbejdet hvad der er besluttet i Infrastrukturplan 2035 - det kommer først næste udgave, som kommer omkring nytår. Derudover har man koordineret projekterne, så man får en jævn fordelingen af dem i forligsperioden til 2035... For der er aftag penge til de 2 projekter.

Tidspunktet med 2030'erne er en udtalelse fra Henning Hyllested til et media, som jeg har prøvet at kigge efter igen... Men der er desværre ikke nogle opdateret dokumenter pt. omkring togfonden...

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Danielsen, 14/11 2021, 08:40 (1109 dage siden) @ steenth

Bliver spændende at se, hvad der er med i den kommende anlægsplan fra BDK.

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Lyntoget, 14/11 2021, 12:19 (1109 dage siden) @ Danielsen

Vejle fjord
og Hovedgård - Hasselager starter tidligst i 2027 - 29
efter men har ombygget Århus H

jeg heller ikke set men har besluttet linjeføringen endnu

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/11 2021, 12:54 (1109 dage siden) @ steenth

Regeringen står ved Togfonden. Men man har erkendt at man ikke kan starte anlæg før elektrificering og nyt signalsystem er på plads. Det gælder også Vejle Fjord forbindelsen... Det ligner at det først kommer i 2030'erne.


Det kan ikke være helt rigtigt. Banedanmark har alle projekterne med i den seneste anlægsplan, med mulig anlægsstart indenfor de næste par år. Måske kan de nye baner ikke tilsluttes før signalprogrammet er færdigt, men der er ikke noget i vejen for at starte anlæg nu. Det tager jo op mod 10 år at anlægge en ny strækning.


Jeg har tjekket Banedanmarks anlægsplan for 1. halvår 2021. Hovedgård-Hasselager og Vejle Fjord nævnes ikke. Kun banen på Vestfyn er med, da det projekt er sat igang. Anlægsstatus for 1. halvår 2021 fra transportministreret, som kommet samtidig med anlægsplanen, nævner de 2 projekter på listen af projekter, hvor VVM er klar... Men de 2 dokumenter har ikke fået indarbejdet hvad der er besluttet i Infrastrukturplan 2035 - det kommer først næste udgave, som kommer omkring nytår. Derudover har man koordineret projekterne, så man får en jævn fordelingen af dem i forligsperioden til 2035... For der er aftag penge til de 2 projekter.

Tidspunktet med 2030'erne er en udtalelse fra Henning Hyllested til et media, som jeg har prøvet at kigge efter igen... Men der er desværre ikke nogle opdateret dokumenter pt. omkring togfonden...

Af Banedanmarks anlægsplan for 2. halvår 2020 fremgår at:
Ny bane på tværs af Vejle Fjord kan have anlægsstart ultimo 2021.
Ny bane Hovedgård-Hasselager kan have have anlægsstart ultimo 2022.

Min pointe er at signalsystemet og elektrificeringen således ikke kan være årsag til at man ikke starter anlæg nu.
Henning Hyllested har måske refereret til at det ikke kan være færdig før i 2030'erne.

[image]

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/11 2021, 13:14 (1109 dage siden) @ Poul Brandt

Den tabel er jo projekter hvor de endelige politiske beslutninger udestår.
Så meget kan ske - eller ikke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af steenth, 14/11 2021, 14:06 (1108 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg har tjekket Banedanmarks anlægsplan for 1. halvår 2021. Hovedgård-Hasselager og Vejle Fjord nævnes ikke. Kun banen på Vestfyn er med, da det projekt er sat igang. Anlægsstatus for 1. halvår 2021 fra transportministreret, som kommet samtidig med anlægsplanen, nævner de 2 projekter på listen af projekter, hvor VVM er klar... Men de 2 dokumenter har ikke fået indarbejdet hvad der er besluttet i Infrastrukturplan 2035 - det kommer først næste udgave, som kommer omkring nytår. Derudover har man koordineret projekterne, så man får en jævn fordelingen af dem i forligsperioden til 2035... For der er aftag penge til de 2 projekter.

Tidspunktet med 2030'erne er en udtalelse fra Henning Hyllested til et media, som jeg har prøvet at kigge efter igen... Men der er desværre ikke nogle opdateret dokumenter pt. omkring togfonden...


Af Banedanmarks anlægsplan for 2. halvår 2020 fremgår at:
Ny bane på tværs af Vejle Fjord kan have anlægsstart ultimo 2021.
Ny bane Hovedgård-Hasselager kan have have anlægsstart ultimo 2022.

Min pointe er at signalsystemet og elektrificeringen således ikke kan være årsag til at man ikke starter anlæg nu.
Henning Hyllested har måske refereret til at det ikke kan være færdig før i 2030'erne.

Jeg har fundet ud, hvor jeg har hørt om det. Det var vist ved pressemødet for Infrastrukturplan 2035 i juni måned at udtalelsen kom. DR har skrevet om det uden at citere ham, men der er udtalelse fra Benny Engelbrecht:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/timemodel-mellem-koebenhavn-odense-esbjerg-aarhus-og-...

Efter at alle projekter er blevet vendt i forbindelse med forhandlinger med Infrastrukturplan 2035, så er de statusrapporter, som blevet udgiver før, ikke specielt relevante mere. For man har politisk har gennemgået alle projekter med de afhængigheder der er.

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Poul Brandt, Nordsjælland, 14/11 2021, 17:44 (1108 dage siden) @ steenth

Efter at alle projekter er blevet vendt i forbindelse med forhandlinger med Infrastrukturplan 2035, så er de statusrapporter, som blevet udgiver før, ikke specielt relevante mere. For man har politisk har gennemgået alle projekter med de afhængigheder der er.

Steenth, jeg prøvede bare at påpege den simple pointe i mit svar til dig, at det ikke er signalprogrammet, der forhindrer at man kan beslutte at starte/finansiere Togfond projekterne nu (2021 hhv 2022). Modsat hvad du skrev indledningsvist højere oppe.

Og skal vi så ikke lade sagen hvile her, og med spænding afvente den politiske beslutning :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Niels Bak, 14/11 2021, 16:54 (1108 dage siden) @ Poul Brandt

Regeringen står ved Togfonden. Men man har erkendt at man ikke kan starte anlæg før elektrificering og nyt signalsystem er på plads. Det gælder også Vejle Fjord forbindelsen... Det ligner at det først kommer i 2030'erne.


Det kan ikke være helt rigtigt. Banedanmark har alle projekterne med i den seneste anlægsplan, med mulig anlægsstart indenfor de næste par år. Måske kan de nye baner ikke tilsluttes før signalprogrammet er færdigt, men der er ikke noget i vejen for at starte anlæg nu. Det tager jo op mod 10 år at anlægge en ny strækning.


Jeg har tjekket Banedanmarks anlægsplan for 1. halvår 2021. Hovedgård-Hasselager og Vejle Fjord nævnes ikke. Kun banen på Vestfyn er med, da det projekt er sat igang. Anlægsstatus for 1. halvår 2021 fra transportministreret, som kommet samtidig med anlægsplanen, nævner de 2 projekter på listen af projekter, hvor VVM er klar... Men de 2 dokumenter har ikke fået indarbejdet hvad der er besluttet i Infrastrukturplan 2035 - det kommer først næste udgave, som kommer omkring nytår. Derudover har man koordineret projekterne, så man får en jævn fordelingen af dem i forligsperioden til 2035... For der er aftag penge til de 2 projekter.

Tidspunktet med 2030'erne er en udtalelse fra Henning Hyllested til et media, som jeg har prøvet at kigge efter igen... Men der er desværre ikke nogle opdateret dokumenter pt. omkring togfonden...


Af Banedanmarks anlægsplan for 2. halvår 2020 fremgår at:
Ny bane på tværs af Vejle Fjord kan have anlægsstart ultimo 2021.
Ny bane Hovedgård-Hasselager kan have have anlægsstart ultimo 2022.

Min pointe er at signalsystemet og elektrificeringen således ikke kan være årsag til at man ikke starter anlæg nu.
Henning Hyllested har måske refereret til at det ikke kan være færdig før i 2030'erne.

[image]

Tidspunkterne i den første kolonne er altså ikke anlægsstart. Det er det seneste tidspunkt for en endelig politisk beslutning, hvis banen/projektet skal være færdig til den tid, der står i kolonne to.

Så det der står er ikke at man kan sætte spaden i jorden til Hovedgaard-Hasselager ved udgangen af næste år. Det der står, er at politikerne skal nosse sig sammen til at tage en beslutning og finde nogle penge (det sidste er vist klappet af med den seneste omgang trafikforlig) inden udgangen af næste år, hvis ellers banen skal kunne stå færdig til det tidligtst mulige ibrugtagningstidspunkt til K31. Efter beslutningen kommer projektering, licitationer, ekspropriationer, opbygning af projektorganisation og alt det andet der skal til inden anlægget kan gå i gang.

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Danielsen, 14/11 2021, 19:43 (1108 dage siden) @ Niels Bak

Så det der står er ikke at man kan sætte spaden i jorden til Hovedgaard-Hasselager ved udgangen af næste år. Det der står, er at politikerne skal nosse sig sammen til at tage en beslutning og finde nogle penge (det sidste er vist klappet af med den seneste omgang trafikforlig) inden udgangen af næste år, hvis ellers banen skal kunne stå færdig til det tidligtst mulige ibrugtagningstidspunkt til K31. Efter beslutningen kommer projektering, licitationer, ekspropriationer, opbygning af projektorganisation og alt det andet der skal til inden anlægget kan gå i gang.

Så skal de til at skynde sig med Vejle fjord-forbindelsen og ombygningen af Hillerød...

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Niels Bak, 16/11 2021, 17:18 (1106 dage siden) @ Danielsen

Så det der står er ikke at man kan sætte spaden i jorden til Hovedgaard-Hasselager ved udgangen af næste år. Det der står, er at politikerne skal nosse sig sammen til at tage en beslutning og finde nogle penge (det sidste er vist klappet af med den seneste omgang trafikforlig) inden udgangen af næste år, hvis ellers banen skal kunne stå færdig til det tidligtst mulige ibrugtagningstidspunkt til K31. Efter beslutningen kommer projektering, licitationer, ekspropriationer, opbygning af projektorganisation og alt det andet der skal til inden anlægget kan gå i gang.


Så skal de til at skynde sig med Vejle fjord-forbindelsen og ombygningen af Hillerød...

Ja hvis de vil være færdige til den dato, der står i listen. Ellers bliver den blot udskudt tilsvarende.

Avatar

Ny bane Hovedgård-Hasselager

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2021, 21:29 (1108 dage siden) @ Niels Bak

Så det der står er ikke at man kan sætte spaden i jorden til Hovedgaard-Hasselager ved udgangen af næste år. Det der står, er at politikerne skal nosse sig sammen til at tage en beslutning og finde nogle penge (det sidste er vist klappet af med den seneste omgang trafikforlig) inden udgangen af næste år, hvis ellers banen skal kunne stå færdig til det tidligtst mulige ibrugtagningstidspunkt til K31. Efter beslutningen kommer projektering, licitationer, ekspropriationer, opbygning af projektorganisation og alt det andet der skal til inden anlægget kan gå i gang

Helt enig. Og da det kun er "de røde partier", der står bag Togfonden DK - herunder de 13 milliarder kroner til Brejning-Daugaard og Hovedgård-Hasselager - har de formentlig et ønske om at få spaden i jorden (i overført betydning), inden det politiske flertal skifter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Veterantog kalenderIndsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak