Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lasting av 3-sporede færger (Generelt)

af Claes Lislerud, Bodø, Norge, 13/11 2021, 10:55 (1110 dage siden)

Hei,

Jeg lurer på om noen kan gi en god beskrivelse på hvordan lasting og lossing av 3-spors ferger gikk til.
I denne artikkelen om Asa-Thor står det en detaljert beskrivelse på hvordan godstog ble tatt hånd om fra innkjør i Korsør til ombordkjørsel og lossing. I artikkelen er det skrevet: «3-sporede færger lastes og losses på traditionel måde», hva menes med det?

--
Modellhilsen
Claes

Lasting av 3-sporede færger

af K 564, 13/11 2021, 11:31 (1110 dage siden) @ Claes Lislerud

I artikkelen er det skrevet: «3-sporede færger lastes og losses på traditionel måde», hva menes med det?

Hej Claes

Først lastes sporet i midten, derefter det ene sidespor, for til sidst den andet sidespor. Dette giver den største samlet længde spor. Dette blev naturligvis afveget, når vognenes længder gjorde, at det var bedre at laste i anden række følge, dette kunne måske give en vogn ekstra på færgen.

Hilsner Keld
En som har lavet mange lasteplaner til DSB færger.

Lasting av 3-sporede færger

af Claes Lislerud, Bodø, Norge, 13/11 2021, 11:48 (1109 dage siden) @ K 564

Takk Keld,

var det markert på skiftesporene hvor toget skulle deles før lasting, slik som det er beskrevet her:

« Toget tages ind i spor 71 - følg venligst med på det skematiske kort over Korsør station (plan 1), der medfølger som bilag - og rangeres herfra til spor 48 og videre frem i spor 20 til standsningsmærke »A«. Toget skilles ved mærket »B« (spor 48), og fortoget rykker frem således, at en rangermasgine (MH) kan passere foran indgangssporskiftet. Togmaskinen og togførervognen bortrangeres via spor »langs kulgården«. Afstanden mellem mærkerne »A« og »B« samt »B« og »C« (spor 48) er således afpasset, at vogne indenfor A-B kan anbringes på midtersporene, og vogne indenfor B-C kan anbringes på sidesporene, i sidste tilfælde efter at et eventuelt »overskud« er anbragt på spor 22. (Alt under forudsætning af, at mit Asa-Thor udfører turen).»

--
Modellhilsen
Claes

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak