Fly har stadig sin berettigelse som hurtigt og effektivt transportmiddel over et stort hav som Nordsøen. Vi skal jo ikke afskaffe flytrafik eller afskaffe biler, men der hvor det er relevant og giver god mening skal vi have flyttet flere over på skinnerne. Mange steder ligger en omstilling til skinner lige til højrebenet og andre steder er det dybt urealistisk.
Oslo-Glasgow kan gøres lidt mere smidigt end i artiklen (natfærge Oslo-Kiel) men vil man ad landvejen så er det jo en kæmpe omvej og man ender med at rejse mange gange flere kilometer end flyet.
Når alt det er sagt så er der også et stort potentiale i at forbinde Hamburg-København-Malmö-Stockholm-Göteborg-Oslo bedre med skinner. Med stort potentiale mener jeg at forbindelserne i dag er enten middelmådige eller decideret ringe.
Femernforbindelsen løser noget, men før pandemien var Arlanda og Gardemoen den anden og tredje mest populære destination fra CPH.
Udfordringen er vel at man som flyrejsende kan booke billet lang tid i forvejen og som regel kan gøre det et eller højst 2-3 steder.
Med toget kan man typisk kun booke 90 dage før, skal ofte booke billet flere forskellige steder eller helt overlade opgaven til et rejsebureau.
Så skal tog i internationalt sammenhæng gøre sig håb om flere rejsende fra luftfarten, så handler det vel om bedre billetbestilling, lavere priser, bestilling forud i min. 6 gerne 9 mdr.
Ellers risikerer tog at tabe - påny - til luftfarten med flyvemaskiner baseret på biobrændsel eller måske endda el-drevne på de kortere ruter.