Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T (Generelt)

af Svend, 12/11 2021, 18:19 (1110 dage siden)

Ny analyse peger på personalemangel ved sygdom og materielfejl som hovedårsager til ringe operatørpunktlighed hos Arriva på Svendborgbanen og Thybanen.

"09. november 2021

Aflyste tog, forsinkelser og dertil stor frustration hos passagererne har i 2021 været et stigende problem på både Svendborgbanen og Struer – Thisted. Samtidig tyder tallene for september og oktober dog på, at det er lykkedes at vende den negative tendens. En ny analyse fra Transportministeriet viser, at den utilfredsstillende operatørpunktlighed frem til efteråret hovedsagelig skyldtes materiel- og personaleforhold, som Arriva som operatør må rette op på for at kunne levere en fuldt tilfredsstillende drift."

Læs mere her

--
Svend

Avatar

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T

af Ove Nygaard, 13/11 2021, 09:54 (1109 dage siden) @ Svend

Hej!

Det er så her, "vi gamle DSB-folk" med driftsansvar "tilbage i de gode gamle dage", som jo også rummede visse problemer, bør holde lav profil og ikke sige:" Hvad sagde vi"? Og det gør jeg så, "holder lav profil"!;-)

Bedste hilsener og god weekend, og måske et lille "Duk & Væk"!

Ove af Erritsø

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 13/11 2021, 10:17 (1109 dage siden) @ Ove Nygaard

Det er jo forholdsvist enkelt. Man får hvad man beder om. Evalueringskravene i udbuddet og de kommercielle betingelser skal afvejes og risikobehandles, så man ved, hvad man får, og hvad man risikerer at få. Det er flere gange i andre udbud/kontrakter gennem årene kommet frem, at man fra den statslige købers side, har været for "optimistisk"

Udbuddet på MVJ blev afgjort ud fra eet parameter: Pris. På samme tid havde (har) DB sat Arriva til salg, og i tilgift overførte man en stribe knap så gode DSB Desiro tog til vinderen.

Der var en hel del mennesker, der så en risiko for, at man ville ende hvor man er nu allerede dengang.

Inden man ændrede parameteret til pris alene, var der et større arbejde med at lave udbuddet mere "åbent" - flere initiativer med eksempelvis 25-30 nye Lint54 i stedet for de 20 Desiro blev undersøgt. Målet var at tilbyde 30 min drift "Jorden Rundt" fra Aarhus til Aarhus via Viborg - Struer - Herning samt de nye Lint54 på Svendborgbanen for at tilbyde gratis cykelmedtagning og lignende. Der blev sågar også snakket om den famøse "overliggende stamme" i Svendborg.

På et tidspunkt blev det så besluttet, at det skulle være prisen alene, der afgjorde udbuddet, og fred være med det. Man fik nogle meget meget skarpe tilbud - men de var alle konditionsdygtige.

Så det er ikke så meget et "hvad sagde vi", men mere et "man ligger som man har redt", vi er ude i. Der er ingen der gør det dårligt med vilje, men man gør det, man kan og må indenfor kontrakten, og ellers er der bod til at regulere dette.

At det så ikke nødvendigvis løser passagerernes og køberens forventninger er rigtig ærgerligt, men man har haft muligheden for at håndtere det i udbudsmaterialet, men formentlig også i denne sag været "for optimistisk".

Det mest ærgerlige er nok, at der ikke synes at komme en læringsproces ud af sådanne tilfælde - istedet bliver det til en opslidende og følelsesladet diskussion om "udbud eller ej" "DSB vs Arriva" og lignende.

/Lasse

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T

af Jens Hansen, 13/11 2021, 14:55 (1109 dage siden) @ Anders Madsen

Synspunkt og kronik fra Rådet for Bæredygtig Trafik vedr. Arrivas håndtering:

https://baeredygtigtrafik.dk/arrivas-togdrift-skraemmer/

Virker som om hr. Kajberg har noget personligt imod Arriva og udbud af togtrafikken?

Og Lasses indlæg undrer, at der har været nogle som har tænkt "ud af boksen". Hvorfor er det ikke kommet frem, f. eks. til beslutningstagerne? Men pointen er klar, udbud af togtrafikken i Danmark sker alene for at spare. Hvor er de visionære beslutningstagere?

JH

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T

af larsht, 13/11 2021, 15:14 (1109 dage siden) @ Jens Hansen

Synspunkt og kronik fra Rådet for Bæredygtig Trafik vedr. Arrivas håndtering:

https://baeredygtigtrafik.dk/arrivas-togdrift-skraemmer/


Virker som om hr. Kajberg har noget personligt imod Arriva og udbud af togtrafikken?

Og Lasses indlæg undrer, at der har været nogle som har tænkt "ud af boksen". Hvorfor er det ikke kommet frem, f. eks. til beslutningstagerne? Men pointen er klar, udbud af togtrafikken i Danmark sker alene for at spare. Hvor er de visionære beslutningstagere?

JH

Jeg betragter det i hvert fald som et partsindlæg snarere end en objektiv betragtning - uagtet at jeg giver ham ret i nogle af hans påstande :)

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T

af Poul Brandt, Nordsjælland, 13/11 2021, 19:36 (1109 dage siden) @ Jens Hansen

Synspunkt og kronik fra Rådet for Bæredygtig Trafik vedr. Arrivas håndtering:

https://baeredygtigtrafik.dk/arrivas-togdrift-skraemmer/


Virker som om hr. Kajberg har noget personligt imod Arriva og udbud af togtrafikken?

Og Lasses indlæg undrer, at der har været nogle som har tænkt "ud af boksen". Hvorfor er det ikke kommet frem, f. eks. til beslutningstagerne? Men pointen er klar, udbud af togtrafikken i Danmark sker alene for at spare. Hvor er de visionære beslutningstagere?

JH

Hvis ikke jeg husker meget galt var det "Vision afvikl jernbanen Ole" der var minister dengang. Så der var masser af vision.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Trm: Utilfredsstillende punktlighed på Svendborgbanen og i T

af anders_vejby, 16/11 2021, 22:22 (1106 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen
redigeret af anders_vejby, 16/11 2021, 22:41

På et tidspunkt blev det så besluttet, at det skulle være prisen alene, der afgjorde udbuddet, og fred være med det. Man fik nogle meget meget skarpe tilbud - men de var alle konditionsdygtige.

Ja, og nu går Movia vist også over til at kigge alene på prisen (angiveligt på grund af "gode erfaringer" fra andre regionale trafikselskaber). Der bliver selvfølgelig sat mindstekrav mht. kvalitet, men efter min mening er selve fokusset på det billigste tilbud allerede forkert. Det fører nemlig til en vis ufleksibilitet i planlægningen og udførelsen af driften som er præcis det modsatte af det der er brug for for at yde en god service, hvilket selvfølgelig er essentielt når det gælder al form for offentlig transport.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak