Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer (Generelt)

af andersj, Aalborg, 12/11 2021, 18:04 (1194 dage siden)

Rigsrevisionen har offentliggjort deres beretning om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer.

Link til beretningen: https://rigsrevisionen.dk/revisionssager-arkiv/2021/nov/beretning-om-banedanmarks-haand...

Link til resume af Ingeniøren: https://ing.dk/artikel/banedanmark-fejlhaandterede-validatormangel-ti-projekter-forsink...

--
Mvh Anders

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Jens Hansen, 14/11 2021, 08:17 (1193 dage siden) @ andersj

Ingeniøren har en omtale af kritikken og i kommentarerne nedenunder fremkommer en interessant vinkel. Her skriver en, at valideringen er meget afhængig af projekteringsmaterialet (?).

Kan det dybest set være at Banedanmarks forarbejde ikke er godt nok, hvorfor valideringen så tager unødig tid?

Ikke umiddelbar en vinkel som fremgår af det fremlagte fra Rigsrevisionen.

JH

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Peter Christensen, 14/11 2021, 09:04 (1193 dage siden) @ Jens Hansen

Ingeniøren har en omtale af kritikken og i kommentarerne nedenunder fremkommer en interessant vinkel. Her skriver en, at valideringen er meget afhængig af projekteringsmaterialet (?).

Kan det dybest set være at Banedanmarks forarbejde ikke er godt nok, hvorfor valideringen så tager unødig tid?

Bestemt ikke umuligt.
I sommers var det morsomt at læse at BDK vil indføre "pre-validering" internt inden sagen oversendes til validator......der er mange måder at skrive "vi har tidligere leveret noget l..t til validatorerne".

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Rail, 14/11 2021, 12:35 (1192 dage siden) @ Peter Christensen

Ingeniøren har en omtale af kritikken og i kommentarerne nedenunder fremkommer en interessant vinkel. Her skriver en, at valideringen er meget afhængig af projekteringsmaterialet (?).

Kan det dybest set være at Banedanmarks forarbejde ikke er godt nok, hvorfor valideringen så tager unødig tid?

Bestemt ikke umuligt.
I sommers var det morsomt at læse at BDK vil indføre "pre-validering" internt inden sagen oversendes til validator......der er mange måder at skrive "vi har tidligere leveret noget l..t til validatorerne".

Det store problem er at der ikke er en standardisering.

I en sag bedte en validator om at få ændret noget, efterfølgende blev det så sendt til en anden validator der ville have ændret det den første havde bedt om.

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Jens Hansen, 17/11 2021, 12:49 (1189 dage siden) @ Rail

Allerede på side 6 i Rigsrevisionens beretning begynder en undren.

Det fremgår at der "på markedet" (i Danmark må forstås) er 16 validatorer med "kritiske kompetencer". Der er i alt 54 validatorer. Af disse er de 5 ansat i Banedanmark. Dog er kun 3 af de 5 ansat til primært at validere. Og som der så står - "Kun én af disse 3 arbejder fuld tid med validering".

Spørgsmålet er så, hvad er problemet, når ikke Banedanmark prioriterer valideringen? Eller det er måske lige netop problemet!

JH

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Svend, 17/11 2021, 19:25 (1189 dage siden) @ Jens Hansen

Allerede på side 6 i Rigsrevisionens beretning begynder en undren.

Det fremgår at der "på markedet" (i Danmark må forstås) er 16 validatorer med "kritiske kompetencer". Der er i alt 54 validatorer. Af disse er de 5 ansat i Banedanmark. Dog er kun 3 af de 5 ansat til primært at validere. Og som der så står - "Kun én af disse 3 arbejder fuld tid med validering".

Spørgsmålet er så, hvad er problemet, når ikke Banedanmark prioriterer valideringen? Eller det er måske lige netop problemet!

JH

Banedanmark skal åbenbart have bedre kontrol over leverandørens ressourcer og hvad og hvordan han i øvrigt disponerer dem i sin virksomhed. Ressourcerne står jo (åbenbart) 100% til rådighed for Banedanmark og skal være til rådighed i nødvendigt omfang.
Nok en god ide at insource hele molevitten

--
Svend

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Jens Hansen, 17/11 2021, 19:29 (1189 dage siden) @ Svend

Ikke forstået.

Banedanmark har selv 5 validatorer af den kritiske slags, hvoraf kun 1 bruges 100 %.

Hvorfor ikke først bruge egne folk, før dem udefra skal ind?

JH

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Frank Poulsen, 17/11 2021, 20:18 (1189 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke forstået.

Banedanmark har selv 5 validatorer af den kritiske slags, hvoraf kun 1 bruges 100 %.

Hvorfor ikke først bruge egne folk, før dem udefra skal ind?

JH

Hvilke andre opgaver laver de 4 personer? Det er vel også afgørende. Laver de noget andet som måske er mere kritisk også bliver lavet? Siden de ikke kan afsætte mere tid til validering?

Jeg ved det ikke, men nogle gange er det nemt at se ting udefra og ikke kende tingene hele vejen rundt. Men det kan sagtens være der ikke er en god forklaring, men det kan også sagtens være der er.

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Svend, 17/11 2021, 22:20 (1189 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvilke andre opgaver laver de 4 personer? Det er vel også afgørende. Laver de noget andet som måske er mere kritisk også bliver lavet? Siden de ikke kan afsætte mere tid til validering?

Du/I kan få svar, hvis du/I læser hele beretningen:
https://rigsrevisionen.dk/Media/637723151761588795/SR0421.pdf

--
Svend

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Jens Hansen, 18/11 2021, 07:06 (1189 dage siden) @ Svend

Lad os ikke vente i spænding, fortæl hvad der står Svend.

JH

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Svend, 18/11 2021, 11:48 (1188 dage siden) @ Jens Hansen

Lad os ikke vente i spænding, fortæl hvad der står Svend.

JH

Du kan bare åbne linket og læse beretningen.

--
Svend

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Jens Hansen, 18/11 2021, 15:23 (1188 dage siden) @ Svend

Ok - så du har ikke læst den.

God aften.

JH

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Svend, 18/11 2021, 15:30 (1188 dage siden) @ Jens Hansen

Ok - så du har ikke læst den.

God aften.

JH

???

--
Svend

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 17/11 2021, 21:59 (1189 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke forstået.

Banedanmark har selv 5 validatorer af den kritiske slags, hvoraf kun 1 bruges 100 %.

Hvorfor ikke først bruge egne folk, før dem udefra skal ind?

De validatorer Banedanmark selv har ansat, har også andre opgaver. Flere er TSA'er (Teknisk System Ansvarlig) for forskellige områder, det kan være togdetektering eller relæsikringsanlæg, derfor kan de ikke bruge fuld tid på at validerer.

Hele problematikken bunder i, at de gamle sikringsanlæg skal bruges 10+ år længere end forudsat. Alle firmaer, både Banedanmark og eksterne rådgivere, mangler folk med kompetencer indenfor de gamle typer at sikringsanlæg - du får ingen nyuddannet ingeniør til at arbejde med relæ-teknik - ligegyldigt hvor fascinerende det end er.

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Jens Hansen, 18/11 2021, 07:05 (1189 dage siden) @ Henrik Hansen

Og det giver (måske) mening.

Men så er forklaringen på at signalprogrammet forsinkes pga. manglende validatorer så at det er fordi Banedanmark har prioriteret andre opgaver.

JH

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af steenth, 18/11 2021, 10:53 (1188 dage siden) @ Jens Hansen

Og det giver (måske) mening.

Men så er forklaringen på at signalprogrammet forsinkes pga. manglende validatorer så at det er fordi Banedanmark har prioriteret andre opgaver.

Det er validatorer til de gamle sikringsanlæg, som skal ændres ved sporarbejdere o.lign, som er flaskehalsen. Til de nye signalsystemer er der andre, som kan tage af det. Men de har haft andre udfordringer omkring nye krav til dokumentation.

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Peter Christensen, 18/11 2021, 08:35 (1189 dage siden) @ Svend

Banedanmark skal åbenbart have bedre kontrol over leverandørens ressourcer og hvad og hvordan han i øvrigt disponerer dem i sin virksomhed. Ressourcerne står jo (åbenbart) 100% til rådighed for Banedanmark og skal være til rådighed i nødvendigt omfang.
Nok en god ide at insource hele molevitten

Nu hører jeg til typen, som er lidt ligeglad med om katten er sort eller hvid; bare den fanger mus.
Af samme grund kunne jeg tænke mig at vende problemet om: hvad om BDK rent faktisk havde et overblik over hvad der skulle bruges hvornår? Man sidder lidt med indtrykket af at det ikke er tilfældet.

Selve processen med validering kunne nok også tåle en opstrammer, da der syntes lidt vel rigeligt "tag-selv-bord" over ordningen.
Det er sket at 1. validator ikke finder noget sikkerhedskritisk, men ikke bryder sig om opstillingen. Derfor laves en ny opstilling, som sendes til validator no. 2. Her findes heller ikke noget sikkerhedskritisk, men da vedkommende ikke bryder sig om opstilingen - som 1. validator forlangte - så er det forfra med en 3. validator (og så håb på at vedkommende ikke afviser opstillingen).
Med sådan et cirkus går tiden reelt med ingenting og alt bliver dyrt/forsinket.

Derfor går mine tanker lidt i retningen af at få et overblik over hvornår hvilke resousser skal bruges. Det er BDKs afdeling.
Dels at få nogle ganske klare retningslinjer for hvornår der skal valideres igen. Hvem der skal lave de regler tør jeg ikke gætte på, men da vi tydeligvis hænger på "gamle signaler" de næste 10 år, så var det nok nogle overvejelser værd.

Rigsrevisionens beretning om mangel på validatorer

af Mads, 18/11 2021, 09:14 (1189 dage siden) @ Jens Hansen

Allerede på side 6 i Rigsrevisionens beretning begynder en undren.

Det fremgår at der "på markedet" (i Danmark må forstås) er 16 validatorer med "kritiske kompetencer". Der er i alt 54 validatorer. Af disse er de 5 ansat i Banedanmark. Dog er kun 3 af de 5 ansat til primært at validere. Og som der så står - "Kun én af disse 3 arbejder fuld tid med validering".

Spørgsmålet er så, hvad er problemet, når ikke Banedanmark prioriterer valideringen? Eller det er måske lige netop problemet!

JH

Der er også det menneskelige aspekt. Måske vil personerne hellere lave noget andet end at validere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak