Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Klargøringssignal på DSB MY og MX (Generelt)

af Knud-RWDK, 9/11 2021, 11:48 (1113 dage siden)

Er der nogen som kan sige hvornår der blev monteret klargøringssignaler på DSB MY ?
Og var det alle MY eller kun nogle af dem?
Og blve det også monteret på MX ?

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Carsten, 9/11 2021, 12:30 (1113 dage siden) @ Knud-RWDK

Hej Knud

Jeg gætter på at det er færdigmeldingsblink du har i tankerne?

Mvh

Carsten

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Knud-RWDK, 10/11 2021, 11:16 (1112 dage siden) @ Carsten

Er det det de hedder? Det er de gule blink på lokomotivet som tændes lige inden dørene lukkes.

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Bent Larsen, Kalundborg, 9/11 2021, 13:18 (1113 dage siden) @ Knud-RWDK

Hej
I bogen De ligner jo hinanden, udgivet af Lokomotivet, står der på side 33 at det var ved indførslen af den sjællandske regionaltrafik i1973, samtidig med de fik ITC.
Vh
Bent Larsen.

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Knud-RWDK, 10/11 2021, 11:26 (1112 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent, tusind tak. Er det ikke underligt at jeg ikke kan google mig frem til den oplysning noget sted?
Hvad er det korrekte betegnelse for dette blink? Klargøringssignal, færdigmeldingssignal eller...?

Færdigmelding ved brug af vekselblink

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/11 2021, 11:38 (1112 dage siden) @ Knud-RWDK
redigeret af Per Holm, 10/11 2021, 12:35

Hej Bent, tusind tak. Er det ikke underligt at jeg ikke kan google mig frem til den oplysning noget sted?
Hvad er det korrekte betegnelse for dette blink? Klargøringssignal, færdigmeldingssignal eller...?

I SR § 13 Afgangssignaler omtales "klarmelding" og dernæst "færdigmelding" ved brug af lokomotivets "vekselblink" (eller brummer).

Prøv at søge i SR efter pgl. begreber. Måske det vil vise sig at være det du leder efter.

ORF henviser blot til pgl. jernbanevirksomheds procedure for "Normal drift - togafgang" eller for "Normal drift - Påbegynde en kørsel" og det kan jo variere fra jernbanevirksomhed til jernbanevirksomhed.

Færdigmelding ved brug af vekselblink

af Knud-RWDK, 10/11 2021, 12:50 (1112 dage siden) @ Per Holm

I SR § 13 Afgangssignaler omtales "klarmelding" og dernæst "færdigmelding" ved brug af lokomotivets "vekselblink" (eller brummer).

Prøv at søge i SR efter pgl. begreber. Måske det vil vise sig at være det du leder efter.

ORF henviser blot til pgl. jernbanevirksomheds procedure for "Normal drift - togafgang" eller for "Normal drift - Påbegynde en kørsel" og det kan jo variere fra jernbanevirksomhed til jernbanevirksomhed.

Hej Per
Tak for svaret og referencerne. SR og ORF er fundet på bane.dk og jeg er blevet meget klogere på betydningen. Og der står også mange andre gode ting :)

Færdigmelding ved brug af vekselblink

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/11 2021, 13:23 (1112 dage siden) @ Knud-RWDK
redigeret af Per Holm, 10/11 2021, 14:13

Velbekomme.

Godt at der var noget du kunne bruge.

Som supplerende "hint" kan du søge på Youtube efter "afgangslys" eller "færdigmeldeblink" og du vil finde forskellige lokomotivmodeller med vekselblink. Hvis vi går ud fra man kun sætter vekselblink på sit modeltog hvis virkelighedens udgave er udstyret med vekselblink har vi dermed et vink om hvor mange litra der fik det.

Ps. Søgningerne finder også nogle af Kenny Kariyawasams (og andres) film om litra EB, men om det betyder at Siemens Vectron også har fået vekselblink påmonteret lægger jeg ikke halsen på blokken for. Jeg kan ikke få øje på vekselblink på litra EB.

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Svend, 10/11 2021, 13:32 (1112 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
I bogen De ligner jo hinanden, udgivet af Lokomotivet, står der på side 33 at det var ved indførslen af den sjællandske regionaltrafik i1973, samtidig med de fik ITC.
Vh
Bent Larsen.

1973 lyder lige tidligt nok, da afgangsproceduren var en anden før 1975.

--
Svend

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Søren Rich, 10/11 2021, 14:19 (1112 dage siden) @ Svend

Som jeg husker det fra Torben Andersen to bøger om MX og MY, så fik lokomotiverne færdigmeldingsblink omkring 1978-1980. Kigger man på billederne på jernbanen.dk, synes det også bekræftet.

Mig bekendt fik alle strækningslpkomotiver (MX, MY, MZ, ME og EA) færdigmeldingsblink. Det findes vist ikke på de nye EB’er.

De to ovennævnte bøger hedder “DSB litra MX, type 567 : NOHAB GM diesellokomotiver i Danmark” fra 1999 og “DSB litra MY, type 567 : NOHAB GM diesellokomotiver i Danmark” fra 1998 og er meget detaljeret omkring teknik og konstruktion i MY’er og MX’er. De kan varmt anbefales. Det lokale bibliotek kan sikkert skaffe dem hjem hvis de ikke kan findes antikvarisk
Hilsen Søren

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af K 564, 10/11 2021, 14:23 (1112 dage siden) @ Søren Rich

Som jeg husker det fra Torben Andersen to bøger om MX og MY, så fik lokomotiverne færdigmeldingsblink omkring 1978-1980. Kigger man på billederne på jernbanen.dk, synes det også bekræftet.

Hilsen Søren

Hej Søren

Jeg tror du husker rigtig.
MZ IV-erne ser ud til at være de første med færdigmeldingsblink. De havde dem fra fabrikken.

Hilsner Keld

Avatar

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/11 2021, 14:57 (1112 dage siden) @ Knud-RWDK

Er der nogen som kan sige hvornår der blev monteret klargøringssignaler på DSB MY ?
Og var det alle MY eller kun nogle af dem?
Og blve det også monteret på MX ?

Dengang signalet var optaget i SR 75 hed det “færdigmelding” og havde nummer 13.5.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Steff, 10/11 2021, 19:57 (1112 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godaften

Litra MY fik monteret Færdigmeldingsblink jf. SR§13 fra 1979 ff.
Om det var samme tidspunkt at ansvaret for togets fremføring gik fra Tgf. over til Lkf. kan jeg ikke huske.

Som jeg husker det betød det, at når Lkf. fik udkørsel, blev "blinkeren sat til" for at advisere Tgf., at nu have toget fået udkørsel og at han skulle afslutte arbejdet og lukke dørene, derefter brumme "klar og færdig" til Lkf. Herefter kunne Lkf. begynde udkørsel.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Bent Larsen, Kalundborg, 10/11 2021, 20:23 (1112 dage siden) @ Steff

hej
Ok, det så et forkert årstal der står i bogen De ligner jo hinanden, skrevet af Torben Andersen og Steffen Dresler i 1988.
vh
Bent Larsen

Klargøringssignal på DSB MY og MX

af Steff, 10/11 2021, 21:07 (1112 dage siden) @ Bent Larsen

hej
Ok, det så et forkert årstal der står i bogen De ligner jo hinanden, skrevet af Torben Andersen og Steffen Dresler i 1988.
vh
Bent Larsen

Kære Bent

Det var da godt du fik den rettelse og hvilke to tossehoveder der er var de skyldige:-) Fy-føj, sikken en brøler!

Med venlig hilsen, en absolut brødebetynget skriverkarl

Steffen Dresler

NB: Jeg tror nu du glemte den der var ansvarlig for den tekniske tekst, men det er desværre forsent at meddele ham det:-( .

--
Steffen Dresler

Avatar

Afgangssignal 13.5. færdigmelding lokomotiv- og togfører

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/11 2021, 22:19 (1112 dage siden) @ Steff

Som jeg husker det betød det, at når Lkf. fik udkørsel, blev "blinkeren sat til" for at advisere Tgf., at nu have toget fået udkørsel og at han skulle afslutte arbejdet og lukke dørene, derefter brumme "klar og færdig" til Lkf. Herefter kunne Lkf. begynde udkørsel

Kære Steff

Det er også sådan, jeg husker det, selv om det er 35 år siden, jeg har deltaget i en togafgang som togfører.

Færdigmeldingsblinket var et kæmpe fremskridt for lokomotivførerens arbejdsmiljø. Tidligere havde han (det var mest "han" dengang) skullet hænge ud af lokomotivvinduet i al slags vejr med sin grønne lygte (i mørke) eller en udstrakt arm (i dagslys). Nu kunne han blive siddende i førersædet, tænde for færdigmeldingsblinket og afvente, at togføreren brummede afgang.

For togføreren var det indirekte også en højnelse af arbejdsmiljøet: Nogle gange skete det, at togføreren af den ene eller anden grund ikke kunne give afgang, fordi arbejdet ved toget (sådan kaldte man det) ikke var færdigt. Togføreren vidste selvfølgelig, hvorfor arbejdet ikke var færdigt, og han havde normalt også en idé om, hvornår arbejdet ville være færdigt. Men det vidste lokomotivføreren ikke, og det var derfor et yderligere stress-element at have en lokomotivfører hængende ud af vinduet. Var man som togfører tæt på lokomotivet, var det velset, at man gik hen til lokomotivføreren og underrettede ham om, hvornår han kunne forvente at få afgang.

For 35 år siden var det i øvrigt også en uskreven regel, at man ved dårligt vejr (regn, slud og hård kulde), sørgede for, at toget altid var ca. ½ minut efter køreplanen. På den måde undgik man, at lokomotivføreren skulle hænge ud af vinduet i længere tid end højst nødvendigt, og på tilsvarende måde kunne togføreren hurtigt komme ind i toget, hvis han stod på en perron uden overdækning.

Bedste hilsner

Thomas

Afgangssignal 13.5. færdigmelding lokomotiv- og togfører

af Henrik Tolderlund, 11/11 2021, 13:25 (1111 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fin beskrivelse af baggrunden for indførsel af færdigmeldeblink. :-)

Mvh. Henrik

Afgangssignal 13.5. færdigmelding lokomotiv- og togfører

af Steff, 11/11 2021, 14:02 (1111 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Kære alle

Heldigvis findes der behjælpelige personer, der kan afhjælpe opståede spørgsmål vedr. signaltjenesten ved DSB.
Herunder nok svaret på "Færdigmelding", nemlig indførelsen af "Færdigmeldingssignal" således:

[image]

Signal 13.4 er godkendt med virkning pr. 01. april 1977 jf. ovennævnte til SR, udsendt pr. 15. marts 1977.

Der er mulighed for at de gule blinklys er monteret op til- og efter denne dato.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Stor tak til Næstved for hjælp!

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak