Klargøringssignal på DSB MY og MX (Generelt)
Er der nogen som kan sige hvornår der blev monteret klargøringssignaler på DSB MY ?
Og var det alle MY eller kun nogle af dem?
Og blve det også monteret på MX ?
af Knud-RWDK, 9/11 2021, 11:48 (1113 dage siden)
Er der nogen som kan sige hvornår der blev monteret klargøringssignaler på DSB MY ?
Og var det alle MY eller kun nogle af dem?
Og blve det også monteret på MX ?
af Carsten, 9/11 2021, 12:30 (1113 dage siden) @ Knud-RWDK
Hej Knud
Jeg gætter på at det er færdigmeldingsblink du har i tankerne?
Mvh
Carsten
af Knud-RWDK, 10/11 2021, 11:16 (1112 dage siden) @ Carsten
Er det det de hedder? Det er de gule blink på lokomotivet som tændes lige inden dørene lukkes.
af Bent Larsen, Kalundborg, 9/11 2021, 13:18 (1113 dage siden) @ Knud-RWDK
Hej
I bogen De ligner jo hinanden, udgivet af Lokomotivet, står der på side 33 at det var ved indførslen af den sjællandske regionaltrafik i1973, samtidig med de fik ITC.
Vh
Bent Larsen.
af Knud-RWDK, 10/11 2021, 11:26 (1112 dage siden) @ Bent Larsen
Hej Bent, tusind tak. Er det ikke underligt at jeg ikke kan google mig frem til den oplysning noget sted?
Hvad er det korrekte betegnelse for dette blink? Klargøringssignal, færdigmeldingssignal eller...?
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/11 2021, 11:38 (1112 dage siden) @ Knud-RWDK
redigeret af Per Holm, 10/11 2021, 12:35
Hej Bent, tusind tak. Er det ikke underligt at jeg ikke kan google mig frem til den oplysning noget sted?
Hvad er det korrekte betegnelse for dette blink? Klargøringssignal, færdigmeldingssignal eller...?
I SR § 13 Afgangssignaler omtales "klarmelding" og dernæst "færdigmelding" ved brug af lokomotivets "vekselblink" (eller brummer).
Prøv at søge i SR efter pgl. begreber. Måske det vil vise sig at være det du leder efter.
ORF henviser blot til pgl. jernbanevirksomheds procedure for "Normal drift - togafgang" eller for "Normal drift - Påbegynde en kørsel" og det kan jo variere fra jernbanevirksomhed til jernbanevirksomhed.
af Knud-RWDK, 10/11 2021, 12:50 (1112 dage siden) @ Per Holm
I SR § 13 Afgangssignaler omtales "klarmelding" og dernæst "færdigmelding" ved brug af lokomotivets "vekselblink" (eller brummer).
Prøv at søge i SR efter pgl. begreber. Måske det vil vise sig at være det du leder efter.
ORF henviser blot til pgl. jernbanevirksomheds procedure for "Normal drift - togafgang" eller for "Normal drift - Påbegynde en kørsel" og det kan jo variere fra jernbanevirksomhed til jernbanevirksomhed.
Hej Per
Tak for svaret og referencerne. SR og ORF er fundet på bane.dk og jeg er blevet meget klogere på betydningen. Og der står også mange andre gode ting :)
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/11 2021, 13:23 (1112 dage siden) @ Knud-RWDK
redigeret af Per Holm, 10/11 2021, 14:13
Velbekomme.
Godt at der var noget du kunne bruge.
Som supplerende "hint" kan du søge på Youtube efter "afgangslys" eller "færdigmeldeblink" og du vil finde forskellige lokomotivmodeller med vekselblink. Hvis vi går ud fra man kun sætter vekselblink på sit modeltog hvis virkelighedens udgave er udstyret med vekselblink har vi dermed et vink om hvor mange litra der fik det.
Ps. Søgningerne finder også nogle af Kenny Kariyawasams (og andres) film om litra EB, men om det betyder at Siemens Vectron også har fået vekselblink påmonteret lægger jeg ikke halsen på blokken for. Jeg kan ikke få øje på vekselblink på litra EB.
af Svend, 10/11 2021, 13:32 (1112 dage siden) @ Bent Larsen
Hej
I bogen De ligner jo hinanden, udgivet af Lokomotivet, står der på side 33 at det var ved indførslen af den sjællandske regionaltrafik i1973, samtidig med de fik ITC.
Vh
Bent Larsen.
1973 lyder lige tidligt nok, da afgangsproceduren var en anden før 1975.
--
Svend
af Søren Rich, 10/11 2021, 14:19 (1112 dage siden) @ Svend
Som jeg husker det fra Torben Andersen to bøger om MX og MY, så fik lokomotiverne færdigmeldingsblink omkring 1978-1980. Kigger man på billederne på jernbanen.dk, synes det også bekræftet.
Mig bekendt fik alle strækningslpkomotiver (MX, MY, MZ, ME og EA) færdigmeldingsblink. Det findes vist ikke på de nye EB’er.
De to ovennævnte bøger hedder “DSB litra MX, type 567 : NOHAB GM diesellokomotiver i Danmark” fra 1999 og “DSB litra MY, type 567 : NOHAB GM diesellokomotiver i Danmark” fra 1998 og er meget detaljeret omkring teknik og konstruktion i MY’er og MX’er. De kan varmt anbefales. Det lokale bibliotek kan sikkert skaffe dem hjem hvis de ikke kan findes antikvarisk
Hilsen Søren
af K 564, 10/11 2021, 14:23 (1112 dage siden) @ Søren Rich
Som jeg husker det fra Torben Andersen to bøger om MX og MY, så fik lokomotiverne færdigmeldingsblink omkring 1978-1980. Kigger man på billederne på jernbanen.dk, synes det også bekræftet.
Hilsen Søren
Hej Søren
Jeg tror du husker rigtig.
MZ IV-erne ser ud til at være de første med færdigmeldingsblink. De havde dem fra fabrikken.
Hilsner Keld
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/11 2021, 14:57 (1112 dage siden) @ Knud-RWDK
Er der nogen som kan sige hvornår der blev monteret klargøringssignaler på DSB MY ?
Og var det alle MY eller kun nogle af dem?
Og blve det også monteret på MX ?
Dengang signalet var optaget i SR 75 hed det “færdigmelding” og havde nummer 13.5.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Steff, 10/11 2021, 19:57 (1112 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Godaften
Litra MY fik monteret Færdigmeldingsblink jf. SR§13 fra 1979 ff.
Om det var samme tidspunkt at ansvaret for togets fremføring gik fra Tgf. over til Lkf. kan jeg ikke huske.
Som jeg husker det betød det, at når Lkf. fik udkørsel, blev "blinkeren sat til" for at advisere Tgf., at nu have toget fået udkørsel og at han skulle afslutte arbejdet og lukke dørene, derefter brumme "klar og færdig" til Lkf. Herefter kunne Lkf. begynde udkørsel.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler
af Bent Larsen, Kalundborg, 10/11 2021, 20:23 (1112 dage siden) @ Steff
hej
Ok, det så et forkert årstal der står i bogen De ligner jo hinanden, skrevet af Torben Andersen og Steffen Dresler i 1988.
vh
Bent Larsen
af Steff, 10/11 2021, 21:07 (1112 dage siden) @ Bent Larsen
hej
Ok, det så et forkert årstal der står i bogen De ligner jo hinanden, skrevet af Torben Andersen og Steffen Dresler i 1988.
vh
Bent Larsen
Kære Bent
Det var da godt du fik den rettelse og hvilke to tossehoveder der er var de skyldige Fy-føj, sikken en brøler!
Med venlig hilsen, en absolut brødebetynget skriverkarl
Steffen Dresler
NB: Jeg tror nu du glemte den der var ansvarlig for den tekniske tekst, men det er desværre forsent at meddele ham det .
--
Steffen Dresler
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/11 2021, 22:19 (1112 dage siden) @ Steff
Som jeg husker det betød det, at når Lkf. fik udkørsel, blev "blinkeren sat til" for at advisere Tgf., at nu have toget fået udkørsel og at han skulle afslutte arbejdet og lukke dørene, derefter brumme "klar og færdig" til Lkf. Herefter kunne Lkf. begynde udkørsel
Kære Steff
Det er også sådan, jeg husker det, selv om det er 35 år siden, jeg har deltaget i en togafgang som togfører.
Færdigmeldingsblinket var et kæmpe fremskridt for lokomotivførerens arbejdsmiljø. Tidligere havde han (det var mest "han" dengang) skullet hænge ud af lokomotivvinduet i al slags vejr med sin grønne lygte (i mørke) eller en udstrakt arm (i dagslys). Nu kunne han blive siddende i førersædet, tænde for færdigmeldingsblinket og afvente, at togføreren brummede afgang.
For togføreren var det indirekte også en højnelse af arbejdsmiljøet: Nogle gange skete det, at togføreren af den ene eller anden grund ikke kunne give afgang, fordi arbejdet ved toget (sådan kaldte man det) ikke var færdigt. Togføreren vidste selvfølgelig, hvorfor arbejdet ikke var færdigt, og han havde normalt også en idé om, hvornår arbejdet ville være færdigt. Men det vidste lokomotivføreren ikke, og det var derfor et yderligere stress-element at have en lokomotivfører hængende ud af vinduet. Var man som togfører tæt på lokomotivet, var det velset, at man gik hen til lokomotivføreren og underrettede ham om, hvornår han kunne forvente at få afgang.
For 35 år siden var det i øvrigt også en uskreven regel, at man ved dårligt vejr (regn, slud og hård kulde), sørgede for, at toget altid var ca. ½ minut efter køreplanen. På den måde undgik man, at lokomotivføreren skulle hænge ud af vinduet i længere tid end højst nødvendigt, og på tilsvarende måde kunne togføreren hurtigt komme ind i toget, hvis han stod på en perron uden overdækning.
Bedste hilsner
Thomas
af Henrik Tolderlund, 11/11 2021, 13:25 (1111 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Fin beskrivelse af baggrunden for indførsel af færdigmeldeblink.
Mvh. Henrik
af Steff, 11/11 2021, 14:02 (1111 dage siden) @ Henrik Tolderlund
Kære alle
Heldigvis findes der behjælpelige personer, der kan afhjælpe opståede spørgsmål vedr. signaltjenesten ved DSB.
Herunder nok svaret på "Færdigmelding", nemlig indførelsen af "Færdigmeldingssignal" således:
Signal 13.4 er godkendt med virkning pr. 01. april 1977 jf. ovennævnte til SR, udsendt pr. 15. marts 1977.
Der er mulighed for at de gule blinklys er monteret op til- og efter denne dato.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Stor tak til Næstved for hjælp!
--
Steffen Dresler