Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Future Railway Mobile Communication System - FRMCS (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 31/10 2021, 09:22 (1211 dage siden)
redigeret af Per Holm, 31/10 2021, 09:57

Trods udbygning med pakkekoblet dataoverførsel GPRS og EDGE har 2G-teknologien GSM-R sine begrænsninger og 5G-afløseren FRMCS er på vej.

Vi har allerede under emnet Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS været lidt inde på efterfølgeren, men FRMCS og 5GRail fortjener "sin egen" tråd, synes jeg.

En enkeltsproget artikel på Wikipedia spår at systemet fra 2025 kan starte i praktisk drift.

Wikipedia om FRMCS


Ps. Vil ikke udelukke at FRMCS kan være beskrevet på flere sprog uden at sprogvalgsknappen pt. linker til dem. Det er ikke altid artiklers versioner på forskellige sprog bliver knyttet sammen fra starten af.

Future Railway Mobile Communication System - FRMCS

af steenth, 31/10 2021, 10:02 (1211 dage siden) @ Per Holm

Trods udbygning med pakkekoblet dataoverførsel GPRS og EDGE har 2G-teknologien GSM-R sine begrænsninger og 5G-afløseren FRMCS er på vej.

Vi har under emnet Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS været inde på efterfølgeren, men FRMCS fortjener "sin egen" tråd, synes jeg.

Der er ikke specielt meget nyt i det. Som jeg skrevet andet steds, så de mere at mobiltelefonindustrien gerne vil af med 2G teknik. Der mere er at der sparsomt mængde af frekvenser til jernbanebrug, som rammer mest, når der er meget aktivitet i et område. Men det er ikke nyt at der skal ske noget. Fx bruger Sydkorea LTE-R og man har testet LTE til metrobrug: Det kan godt klare de krav til kapacitet og hastighed, som er behov til fx CBTC.

En enkeltsproget artikel på Wikipedia spår at systemet fra 2025 kan starte i praktisk drift.

Wikipedia om FRMCS

Reelt er det kun en udskiftning af mobiltelefoner i tog, for personale og opgradering af masterne. Spørgsmålet er at kunne kører parallelt en overgangsperiode, når der er sparsomt med frekvenser.

Ps. Vil ikke udelukke at FRMCS kan være beskrevet på flere sprog uden at sprogvalgsknappen pt. linker til dem. Det er ikke altid artiklers versioner på forskellige sprog bliver knyttet sammen fra starten af.

Det er et spørgsmål registeret de artikler, som er skrevet. Og den tyske wikipedia har meget tit gode artikler om jernbaneforhold, som mangler på andre sprogversioner.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak