HHJ Sm 22 = tidligere SNNB Sm 12. Skinnebussen blev for år tilbage opbevaret i remisen i Skælskør, ikke af FDSB men af en privatperson. At sende den til Struer (og hvordan er den i det hele taget kommet derop?) har åbenbart været en katastrofe, for de har ikke passet særlig godt på den - ligesom på så meget andet.
At der ikke er bevaret et typisk privatbane skinnebustog er helt uforståeligt. Veteranbanerne har - halvhjertet - bevaret nogle motorvogne, men har helt glemt vigtigheden af Sp og Sb-vognene, og der har åbenbart ikke været nogen form for samarbejde veteranbanerne imellem. I sidste sekund har man heldigvis fået bevaret et par Y-tog, men det var nær endt lige sådan. Nu må vi så bare håbe på, at Y-togene får lov til at holde indendørs, så ikke historien gentager sig.
Lidt groft sagt/skrevet: At have teknisk forstand på at veligeholde damplokomotiver er ikke (altid) det samme som at have det fornødne overblik over, hvad der bør bevares for at sikre et repræsentativt udvalg af materiel for eftertiden. Ikke alt kan eller skal bevares, men der skal være en linje i det man gør. Det kan ikke være sådan, at Jernbanemuseet - på godt og ondt - skal skal være den, som i sidste ende sikrer dette.