Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/10 2021, 23:26 (1212 dage siden)

Da de nuværende klassiske lokomotivtrukne IC-tog til Westerland og Dagebüll i 2024 skal erstattes med de nye Talgo-tog, har NEG i samarbejde med DB undersøgt forskellige muligheder for at opretholde de direkte vogne til Dagebüll, da NEG's eksisterende togsæt ikke kan trække de nye Talgo-tog.

Man fandt hurtigt ud af at elektrificering af strækningen var den bedste løsning. Det betyder at Talgo togene skal trækkes med et diesellokomotiv fra Itzehoe til Niebüll, hvor de så kan køre for egen kraft til Dagebüll under køreledninger. Deutsche Bahn bestilte oprindeligt 23 Talgo tog med lokomotiv og 17 vogne med en længe på i alt 235 meter.
Der har været spekulationer om at togene til Westerland/Itzehoe bliver kortere så de kan køre sammenkoblet til Niebüll - der skulle komme mere officiel information omkring ECx/ICE L projektet fra Deutsche Bahn i den kommende tid, nu hvor togenes design er fastfrosset og er gået i produktion.

NEG har valgt at bruge master i cortenstål fra Banedanmark's mastesortiment.

NEG har også sonderet markedet for elektriske togsæt til regionaltrafikken. Her har man snævret sig ind til en af følgende løsninger:
- Nye togsæt fra Stadler
- Nye togsæt fra CAF
- Brugte BR 426 fra Deutsche Bahn
- Brugte ET 10 / "Neue Pendelzug" (NPZ) fra østrigske Montafonerbahn.

En PowerPoint præsentation omkring ovenstående kan downloades her: https://www.neg-niebuell.de/PDF/PDF-Infra/Oberleitungen/2021_10_25_Praesentation_OLA_Zw...

--
Mvh Anders

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll

af anho, 30/10 2021, 00:20 (1212 dage siden) @ andersj

Der har været spekulationer om at togene til Westerland/Itzehoe bliver kortere så de kan køre sammenkoblet til Niebüll - der skulle komme mere officiel information omkring ECx/ICE L projektet fra Deutsche Bahn i den kommende tid, nu hvor togenes design er fastfrosset og er gået i produktion.

Hvordan skal det her forstås? Som om at man har overvejet at koble både traditionelle personvogne og en talgo-stamme efter samme lokomotiv, eller evt i en push-pull konfiguration med et lokomotiv til hver del af toget?

Talgostammerne har jo mulighed for en endevogn med gulv i normal højde, så egentlig burde der jo ikke være noget til hinder for at man kobler en gruppe talgo-vogne og nogle almindelige vogne sammen i samme togsæt - med mindre selvfølgelig at koblingsmekanismerne ikke fungerer sammen, men jeg husker det nu som om at endevognen med højt gulv og traditionel bogie var tiltænkt at kunne koble med traditionelle vogne.

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll

af andersj, Aalborg, 30/10 2021, 01:45 (1212 dage siden) @ anho

Der har været spekulationer om at togene til Westerland/Itzehoe bliver kortere så de kan køre sammenkoblet til Niebüll - der skulle komme mere officiel information omkring ECx/ICE L projektet fra Deutsche Bahn i den kommende tid, nu hvor togenes design er fastfrosset og er gået i produktion.


Hvordan skal det her forstås? Som om at man har overvejet at koble både traditionelle personvogne og en talgo-stamme efter samme lokomotiv, eller evt i en push-pull konfiguration med et lokomotiv til hver del af toget?

Talgostammerne har jo mulighed for en endevogn med gulv i normal højde, så egentlig burde der jo ikke være noget til hinder for at man kobler en gruppe talgo-vogne og nogle almindelige vogne sammen i samme togsæt - med mindre selvfølgelig at koblingsmekanismerne ikke fungerer sammen, men jeg husker det nu som om at endevognen med højt gulv og traditionel bogie var tiltænkt at kunne koble med traditionelle vogne.

De traditionelle IC1 vogne udrangeres i disse år. Da Talgo-vognene jo er fast sammenkoblede så skal man bruge hver sin togstamme til hhv. Dagebüll og Westerland. Men med den oprindelige bestilling kan man ikke koble to stammer, da toglængden så vil være 510 meter. Så spørgsmålet er om man har ændret orden til nogle kortere togstammer, så man kan køre sammenkoblet til Niebüll.

Spørgsmålet om antal lokomotiver i et tog afhænger af om lokomotivet er låst til selve vognstammen, hvilke ofte ses på moderne push-pull tog som eksempelvis IC2/Twindexx. Hvis ikke det er låst så vil man godt kunne køre med følgende oprangering fra Itzehoe mod Niebüll:

<- (BR 246 - styrevogn - mellemvogne - endevogn) - [Talgo lok - endevogn - mellemvogne - styrevogn]

Toget skilles i Niebüll: (Fortsætter til Westerland) [Fortsætter til Dagebüll]

Syd for Itzehoe er en BR 246 naturligvis ikke nødvendig.

--
Mvh Anders

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 31/10 2021, 09:47 (1211 dage siden) @ andersj


<- (BR 246 - styrevogn - mellemvogne - endevogn) - [Talgo lok - endevogn - mellemvogne - styrevogn]

Toget skilles i Niebüll: (Fortsætter til Westerland) [Fortsætter til Dagebüll]

Syd for Itzehoe er en BR 246 naturligvis ikke nødvendig.

Det er formentlig BR 245 du mener :-) Som jeg har forstået diskussionerne (dog fra sidste år), så skal BR 245 trække Talgostammerne inkl el-lok fra Itzehoe til Westerland og retur. I forhold til Dagebüll har der været spekuleret i at hele stammen kører dertil og altså en slags timedrift med IC-tog fra Hamburg til Niebüll, hvorfra man skiftevis kører til Dagebüll hhv Westerland. Dette gør selve driftskonceptet nemmere, da Dagebüll IC togene kan trækkes af BR 245 fra Itzehoe og til overleveringssporet til NEG; hvorfra Talgos el-lok kører til Dagebüll og retur. Med kortere stammer bliver kompleksiteten en del større. Rejsetiden fra Dagebüll til IC-destinationerne kan så også reduceres voldsomt.

Jeg antager i øvrigt også at ankaffelsen af nye togsæt til NEG skal i udbud (og så er de da vist ved at have lidt travlt :-))

/Lasse

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll

af andersj, Aalborg, 31/10 2021, 14:19 (1210 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


<- (BR 246 - styrevogn - mellemvogne - endevogn) - [Talgo lok - endevogn - mellemvogne - styrevogn]

Toget skilles i Niebüll: (Fortsætter til Westerland) [Fortsætter til Dagebüll]

Syd for Itzehoe er en BR 246 naturligvis ikke nødvendig.


Det er formentlig BR 245 du mener :-) Som jeg har forstået diskussionerne (dog fra sidste år), så skal BR 245 trække Talgostammerne inkl el-lok fra Itzehoe til Westerland og retur. I forhold til Dagebüll har der været spekuleret i at hele stammen kører dertil og altså en slags timedrift med IC-tog fra Hamburg til Niebüll, hvorfra man skiftevis kører til Dagebüll hhv Westerland. Dette gør selve driftskonceptet nemmere, da Dagebüll IC togene kan trækkes af BR 245 fra Itzehoe og til overleveringssporet til NEG; hvorfra Talgos el-lok kører til Dagebüll og retur. Med kortere stammer bliver kompleksiteten en del større. Rejsetiden fra Dagebüll til IC-destinationerne kan så også reduceres voldsomt.

Ja, BR 245. Det jeg stiller mig spørgerne overfor er behovet for 255 meter tog / 570 siddepladser hver time til Niebüll og især om man overhovedet kan håndtere så lange tog mellem Niebüll og Dagebüll - perronerne er jo langt fra lange nok. Man har vel heller ikke BR 245 nok til timedrift?

Jeg var med et IC tog en hverdag i januar 2020 fra Hamburg til Niebüll og havde en hel vogn for mig selv - timedrift kan måske svare sig på skiftedagene i højsæsonen, men man køber jo ikke sprit nye tog kun til at køre i højsæsonen.

Jeg antager at den oprindelige kontrakt er blevet ændret i et eller andet omfang, da den jo slet ikke forudså tog til/fra Dagebüll.

--
Mvh Anders

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll

af pjl, 2/11 2021, 14:38 (1208 dage siden) @ andersj

Ja, BR 245. Det jeg stiller mig spørgerne overfor er behovet for 255 meter tog / 570 siddepladser hver time til Niebüll og især om man overhovedet kan håndtere så lange tog mellem Niebüll og Dagebüll - perronerne er jo langt fra lange nok. Man har vel heller ikke BR 245 nok til timedrift?

Dagebüll Mole har plads til 150 meter tog inden det bliver kritisk med omløbene, perronerne på NEG ser relativt korte ud, tror ikke der bliver benyttet mere end 100 meter alt i alt. Der er ikke timedrift til Niebüll, men nærmere 2-3 timers drift på større rejsedage, det er sikkert dette mønster man vil gentage, således bliver det hver 4 time til Dagebüll, men tror ikke at Westerland vil miste sine IC forbindelser, hvorfor jeg tror der er en fremtid for et par almindelige AVMZ/BVMZ på strækningen, eller også et lille togskifte i Niebüll.

Jeg var med et IC tog en hverdag i januar 2020 fra Hamburg til Niebüll og havde en hel vogn for mig selv - timedrift kan måske svare sig på skiftedagene i højsæsonen, men man køber jo ikke sprit nye tog kun til at køre i højsæsonen.

Det er om sommeren på de store udrejsedage at der er gang i trafikken dér.

Jeg antager at den oprindelige kontrakt er blevet ændret i et eller andet omfang, da den jo slet ikke forudså tog til/fra Dagebüll.

Har ikke set et tillæg omtalt, tror den oprindelige ECx ordre er intakt.

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens Vestbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak