Noget om overhaling af 1.500 meter godstog (Jernbanen i dag)
Jeg medgiver gerne, at jeg ikke har gennemregnet (eller gennemtænkt for den sags skyld) nedenstående - det har jeg ikke forudsætningerne for.
Så man er velkommen til at skyde idéen ned.
Idéen går ud på følgende:
Dobbeltsporet bane:
Først sender man et superlyntog afsted (250 km/t).
Bagefter sender man et "InterCity-tog" afsted med 200 km/t.
Herefter et "regionaltog" med 160-200 km/t.
Til slut et 1.500 meter godstog med 100-120(?) km/t.
På et eller andet tidspunkt, vil superlyntoget indhente godstoget i den "toggruppe", der blev sendt afsted i den toggruppe, der "ligger foran vores toggruppe".
I stedet for at bygge et nyt 1.500 meters overhalingsspor, som godstoget kunne køre ind på, kunne godstoget så i stedet køre over på venstre spor, standse, lade sig overhale, køre tilbage på højre spor og fortsætte kørslen? Idéen kræver naturligvis, at signalprogrammet er gennemført og at der ilægges 4 sporskifter passende steder.
Jeg kan ikke gennemskue, om der vil være "huller nok i osten" til, at godstoget kan benytte nabosporet som overhalingsspor. Samtidig opstår der vel et punktlighedsproblem, hvor forsinkede tog i den ene retning kan komme til at forsinke tog i den anden retning - et problem, der i dag stadig er velkendt fra enkeltsporede strækninger.
Jeg noterer mig i øvrigt, at idéen er overflødig de steder, hvor der i fremtiden er/bliver 4 spor (København-Ringsted, Odense- Kauslunde, Brejning-Daugaard og Hovedgård-Hasselager).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen