Britiske togoperatører er angiveligt begyndt at køre med dieseltog i stedet for deres hurtigere og mindre forurenende eltog
Kan vi risikere at se det samme i DK?
Man skal generelt være varsom med at sammenligne noget fra jernbanen i UK med kontinental Europa. Deres organisering er markant anderledes, og artiklen på Ingeniøren (og flere andre medier) udelader en del information, der måske kunne hjælpe forståelsen.
Blandt andet den del, at den engelske infrastrukturforvalter alene har indtægterne fra operatørernes infrastrukturafgifter til at dække alle sine omkostninger. Dette gælder også betalingen for el. Det er altså muligt (måske endda ret sandsynligt), at operatørernes el-regning udover eget forbrug også skal dække strømforbruget til kommandoposter, signaler osv osv. (Jeg kender ikke de præcise sammensætninger af afgiftstyperne derovre)
Infrastrukturafgifterne i England er de højeste i Europa - og cirka dobbelt så høje som i Danmark (svarende til at de ca 2 mia BDK får fra staten om året, skal lægges over på infrastrukturafgifterne).
De har derfor formentlig en helt anden businesscase i at lade være med at køre med el.
Det kan i princippet også ske i Danmark, men forskellen mellem driftomkostninger på el- og diesellok er normalt omkring en faktor 10, så elprisen skal stige meget, mens dieselprisen skal falde, før dét giver mening. Omvendt vil de høje energipriser formentlig ødelægge de businesscases på køb af nye lok (både el- og diesel), der regnes på i øjeblikket.
/Lasse