Højere perron i Brønderslev (Trafikpolitik)
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Det er på tide at det sker, men prisen virker noget høj. Spørgsmålet er hvor meget af perronen man vil hæve, for strengt taget kunne man nøjes med alt fra 20 til 90 meter alt afhængig af om man vil have en dør eller to hele togsæt med niveaufri indstigning.
Det bliver nok også kompliceret af at adgangen til perronen jo sker gennem en perrontunnel, så trappen og elevatoren samt måske også perrontaget skal justeres til den nye højde.
Men ros og tilykke til Brønderslev Kommune hvor borgmesteren Mikael Klitgaard (V) har sat sig i selen for at gjort noget ved perronen bl.a. med egne simple løsningsforslag, som dog ikke kunne accepteres af Banedanmark. Det er ikke en selvfølgelighed at en Venstre borgmester i provinsen bruger krudt på sådan noget.
Jeg kan også godt have min tvivl om afstanden mellem skinner og perronkant virkelig er 26 cm i Brønderslev og ikke endnu mindre. Der virker til at være rigtig langt op i især Lint togene i forhold til Vrå og Sindal som på papiret har samme perronhøjde.
Fotos Torben Hansen/Nordjyske.dk
--
Mvh Anders
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
"Sjovt" at man vælger at fyre 48 mio. kr. af på Brønderslev. Det skal dog være dem vel undt, og de har "støjet" længe. Men det undrer mig, at man lige præcis har valgt Brønderslev. Der er ellers stationer nok at vælge imellem - også store stationer. Det undrer mig dog, at Aalborg står på listen - eller er der noget jeg har fået galt i halsen? Edit: Aalborg er med på listen, fordi perronerne er 50 cm og ikke 55 cm. Men hvorfor er f. eks. Kolding ikke med på listen - der er perronerne også kun 50 cm? (Kilde: https://www.bane.dk/-/media/Bane/Jernbanevirksomhed/Netredegoerelse/2022/Bilag/3_6A-Per... )
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Mon ikke der laves lidt mere end bare at køre 650 kg/m² asfalt ud oven på den gamle belægning?
Perronkanter og afvanding skal nok fornys, det hele skal være funderet ordentligt og længden skal forøges til noget TSI-specificeret så der er plads til tog der kommer helt fra Hamburg eller Kjøbenhavn.
Det summer op altsammen, især på banen.
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
"Sjovt" at man vælger at fyre 48 mio. kr. af på Brønderslev. Det skal dog være dem vel undt, og de har "støjet" længe. Men det undrer mig, at man lige præcis har valgt Brønderslev. Der er ellers stationer nok at vælge imellem - også store stationer.
50 cm perroner bør man ikke gøre noget ved, medmindre de af en eller anden grund alligevel skal udskiftes.
Men enig i at eksempelvis Esbjerg, Stuer og Holstebro også trænger. I Sønderjylland får man også en udfordring hvis Talgo-togene skal stoppe ved de mindre stationer. De får jo en indstigningshøjde på 76 cm hvilket betyder at de ikke kan holde i hverken Vamdrup, Vojens, Rødekro eller Padborg da det vil give en indstigningshøjde på 50 cm.
--
Mvh Anders
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Jeg synes ikke, at prisen er det mest imponerende, men mere, at det er muligt at bruge 3 år på at få en sådan ændring lavet.
https://www.tv2nord.dk/broenderslev/farlig-perron-i-broenderslev-sikres
Undskyld mit franske, 3 år.... hold nu helt ....
Jeg synes til gengæld, prisen er "imponerende", idet vi på Østbanen i 2000 for 1/10 af beløbet dels forhøjede og forlængede perronen ved spor 1 i Hårlev til 55 cm hhv. 6-vogns Y-tog, dels etablerede en 55 cm og 80 m ø-perron i Karise. Beløbet var selvfølgelig inkl. alle tekniske installationer med rørføringer og brønde etc.
Pristalsreguleret til dagens priser ville anlæggene have andraget knap 7 mio. kr.
Jeg ved godt, at der "nu om dage" er nogle TSI-hensyn at tage, som ikke eksisterede dengang - men alligevel .....
M.v.h.
Niels
Det er dyrt at skulle holde en projektorganisation kørende i 3 år ...
Jeg ved godt, at der "nu om dage" er nogle TSI-hensyn at tage, som ikke eksisterede dengang - men alligevel .....
Hvilke TSI krav gør Brønderslev dyrere?
JH
Jeg ved godt, at der "nu om dage" er nogle TSI-hensyn at tage, som ikke eksisterede dengang - men alligevel .....
Hvilke TSI krav gør Brønderslev dyrere?
Det er jeg naturligvis ganske uvidende om; jeg kender intet til Brønderslevs projektering. Men jeg kan som et nyere eksempel anføre krydsningsstationen i Egøje, der afløste et "banalt" trinbræt, og som fik et 55 cm TSI-perronanlæg af "anselige dimensioner", se her: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=156617 .
Skulle Karise i 2000 have været udført på tilsvarende vis, havde vi ikke kunnet overholde bevillingsrammen.
Men fra Egøjes beløbsramme (der også indeholdt sikringsanlæg, se linket) til Brønderslevs er der - selv efter P/L regulering - ret langt.
M.v.h.
Niels
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Hvor kommer prisen på de 47,9/48 mio. kr. fra som medierne beretter om? Pressemeddelelsen fra Transportministeriet nævner ikke noget beløb: https://www.transportministeriet.dk/nyheder/2021/landets-togstationer-skal-vaere-for-alle/
--
Mvh Anders
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Hvor kommer prisen på de 47,9/48 mio. kr. fra som medierne beretter om? Pressemeddelelsen fra Transportministeriet nævner ikke noget beløb: https://www.transportministeriet.dk/nyheder/2021/landets-togstationer-skal-vaere-for-alle/
Ifølge Nordjyske Stiftstidende for i morgen har Banedanmark tidligere meddelt, at det ville koste 17 mio. kr. at hæve perronen. Så også jeg undres over de 48 mio. kr.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ok, troede lige der var noget konkret der kunne peges på.
Generelt er det vel i orden at nogle fælles standarder skal opfyldes, men det skal jo ikke være krav, som lokalt synes ude af proportioner.
F.eks en fælles højde på 55 cm, som kan tilgodese en niveaufri ind-og udstigning!
JH
Så er der godt nyt til de lavbenede og andre i Brønderslev; perronen forhøjet til 55 cm
Kun en beskeden pris på 48 mio kr.
Pressemedddelse fra Transportministeriet:
Landets togstationer skal være for alle
Der står ikke noget om 48 mio. kr. Men der står: ".....at der i gennemsnit årligt er afsat 46 mio. kr. til projekter, som kan løfte tilgængeligheden i perioden 2022-2035."
Der står heller ikke at projektet er besluttet. Tværtimod skal kun at de forberedende arbejder foretages.
Først i 2022 vil man forholde sig til om projektet skal igangsættes: "Når det forberedende arbejde er afsluttet i løbet af 2022, vil parterne endeligt skulle beslutte at gennemføre projektet."
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k
Altså har vi debatteret på grundlag af en DR-lapsus til 48 mio. kr. .
Tak for, at proportionerne nu synes på plads, Poul.
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.
Læs mere