Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Overstreget "Giv agt"-skilt (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/10 2021, 16:06 (1231 dage siden) @ esni

Vi er nordøst for Hobro, hvor jernbanestrækningen Randers-Aalborg skærer landevejen Hobro-Aalborg. Jernbanen er her "gravet ned" og fører under landevejen i en kurve, der skærer vejoverføringen i en forholdsvis spids vinkel.

Her var for sydgående togs vedkommende i mange år et giv-agt-skilt, der var placeret nord for vejoverføringen. Ved at kigge lidt på luftfotoet (Krak 1954), ser man hurtigt det fornuftige i, at banearbejdere på sporet sydvest for vejoverføringen blev advaret, når tog var på vej - de havde ikke en jordisk chance for at se toget på forhånd.

Hvornår giv-agt-skiltet forsvandt, husker jeg ikke. Men som jeg husker det, var det der stadig, da jeg var tjenstgørende på strækningen 1980-1986. Og nu kommer så det mest pinlige: Jeg er i tvivl om, om skiltet var overstreget. Måske andre kan huske det? Umiddelbart vil jeg mene, at skiltet har været uden overstregning, idet oversigtsforholdende på stedet var elendige - uanset vejret.

Mig bekendt findes der ingen oversigter (TIB eller deslige) over giv-agt-skiltene (uanset overstregning eller ej).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak