Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til julegave! Quizspørgsmål (Generelt)

af Julenissen, 9/10 2021, 15:59 (1232 dage siden)

Hejsa! Jeg er en ung kvinde med en yderst toginteresseret far. Til jul skal han have et hjemmelavet tog-quiz-spil, men jeg har vist fejlvurderet hvor mange spørgsmål jeg selv kan finde på.

Hvis I vil dele nogle ideer med mig, vil jeg være dybt taknemmelig!

Spørgsmål må gerne være lidt "trivial pursuit agtige". Jeg har selv en del som fx. "Hvor blev IC3 togene produceret? Svar: Scania i Randers" og "Hvad er Litra SA og Litra SE bedre kendt som? Svar: S-tog".

Sværheds(eller letheds)grad betyder ikke noget - der må gerne være lidt blandet så hele familien kan være med:)

På forhånd tusind tak fra en anonym julenisse:-D

Hjælp til julegave! Quizspørgsmål

af esni, Frederikssund, 9/10 2021, 16:23 (1232 dage siden) @ Julenissen

Spørgsmål må gerne være lidt "trivial pursuit agtige". Jeg har selv en del som fx. "Hvor blev IC3 togene produceret? Svar: Scania i Randers" og "Hvad er Litra SA og Litra SE bedre kendt som? Svar: S-tog".

Korrektion Scandia i Randers - Scania er noget med lastbiler....

--
Eskild

af Julenissen, 9/10 2021, 16:28 (1232 dage siden) @ esni

tak:)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/10 2021, 16:39 (1232 dage siden) @ Julenissen

Hejsa! Jeg er en ung kvinde med en yderst toginteresseret far. Til jul skal han have et hjemmelavet tog-quiz-spil, men jeg har vist fejlvurderet hvor mange spørgsmål jeg selv kan finde på.

Sværheds(eller letheds)grad betyder ikke noget - der må gerne være lidt blandet så hele familien kan være med:)

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=116226#p116431
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=105526#p105664
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=73625#p73736

(Med forbehold for, at nogle af svarene ikke længere er korrekte)

--
[image]

af Julenissen, 9/10 2021, 16:48 (1232 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tusind tak, det ser super godt ud! Jeg skal nok tjekke om det er ajour;) Igen, tusind tak

af andersj, Aalborg, 9/10 2021, 18:47 (1232 dage siden) @ Julenissen

Der kan også komme en håndfuld spørgsmål ud af jernbanegeografi. Eksempelvis på hvilken bane ligger station/trinbræt x eller mellem hvilke to stationer/trinbræt ligger Oddesundbroen.

--
Mvh Anders

af Scharfenberg, 9/10 2021, 19:30 (1232 dage siden) @ Julenissen

Hej julenisse

* Hvad er hastighedsrekorden for tog i Danmark? 255,6 km/t ved testkørsel den 7. november 2018 mellem Køge Nord og Ringsted.

* Hvor mange personer kan der stå indenfor i stationsbygningen/broen ved Køge Nord? 1500

* Hvor mange Vectron el-lokomotiver råder DSB over pr. 2022? 42

* Hvor mange siddepladser er der i DSB's Talgo-vognstammer: 492

* Hvor mange Coradia-togsæt fra Alstom forventer DSB at bestille? 150

* Hvor meget forventes rejsetiden med tog reduceret mellem København og Hamborg, når Femern-forbindelsen åbner i 2029? Fra 4 ½ til 2 ½ time

I forhold til stationsforkortelser kan du målrette dem til jeres eget geografiske område. John Wiki plejer at være god: https://www.farallon.dk/dokuwiki/doku.php?id=jernbaner:stationsforkortelser

Ellers er de store stationer altid gode at have med: Kh (København H), Kn (Nørreport), Kk (Østerport), Ar (Aarhus H) osv.

Så må vi bare håbe, at din far ikke læser med herinde i forummet ;-)

af Julenissen, 9/10 2021, 19:45 (1232 dage siden) @ Scharfenberg

Tusind tak:)
og ja, jeg skriver som anonym julenisse af lige netop den årsag, hihi:-D

af Niels-Erik Hansen, 9/10 2021, 19:33 (1232 dage siden) @ Julenissen

Der kan også quizses i i stationsforkortelser! - F eks "ør" = Løgstør og ligestillede .....

Der er en del "varianter"!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak