Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-10 (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/10 2021, 21:02 (1234 dage siden)
redigeret af Per Holm, 8/10 2021, 21:51

Det reglementariske kom på plads i form af Supplerende Sikkerhedsbestemmelse SR SSB 137-2021

Linjeblokken Næ - Lundby (Lu) aflyses "ganske enkelt" grundet pt. manglende immunisering mod elektrisk togdrift og erstattes af kørsel på af- og tilbagemelding med stationsafstand og højst 70 km/h.

SR bilagene 6, 8, 9 og 10 "korrigeres" midlertidigt.

SSB 137-2021
TIB 2, Ringsted-Næstved-Lundby.
Midlertidig aflysning af linjeblokken og kørsel med elektriske køretøjer

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-10

af andersj, Aalborg, 8/10 2021, 21:54 (1234 dage siden) @ Per Holm

Hvilket medfører en fordobling af rejsetiden mellem Vordingborg og Næstved samt en halvering af antallet af tog.

--
Mvh Anders

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 8/10 2021, 23:08 (1234 dage siden) @ Per Holm

Det reglementariske kom på plads i form af Supplerende Sikkerhedsbestemmelse SR SSB 137-2021

Linjeblokken Næ - Lundby (Lu) aflyses "ganske enkelt" grundet pt. manglende immunisering mod elektrisk togdrift og erstattes af kørsel på af- og tilbagemelding med stationsafstand og højst 70 km/h.

SR bilagene 6, 8, 9 og 10 "korrigeres" midlertidigt.

SSB 137-2021
TIB 2, Ringsted-Næstved-Lundby.
Midlertidig aflysning af linjeblokken og kørsel med elektriske køretøjer

Mulig rettelse: TIB-S med Møllebakken neutralsektion indtegnet gælder først fra 2021-10-11 (mandag). Mon det betyder at indøvning med elektriske køretøjer først begynder denne mandag?

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Carsten, 9/10 2021, 08:14 (1233 dage siden) @ Per Holm

Hej Per

Hvad mener du med indøvning?

Mvh

Carsten

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/10 2021, 08:41 (1233 dage siden) @ Carsten
redigeret af Per Holm, 9/10 2021, 09:07

Hej Per

Hvad mener du med indøvning?

Mvh

Carsten

Indøvning må være forudgående kørsel uden passagerer men hvor man lader som om de er med - tror jeg.

Så kan de ansatte stille og roligt begå fejl og lære af dem uden at det kommer i hverken aviser, Facebook eller i jernbaneentusiasternes tidsskrifter.

Det første elektriske passagerførende "gavntog" skulle ankomme Næstved fredag klokken kvart over midnat og "de" vil helt sikkert have øvet sig lidt i forvejen.:-)


Læser du steenths kommentar om ibrugtagningen af strkn. 4 som ERTMS-strkn, hvori han deltog som "ministerlokomotivfører", ser du skrevet:

" De begyndte med test- og indøvningkørsel fra den 30. juli og forsatte den 31. juli og 2. august. 1. august var der tilslutning af transversal fra S-tog på Køge Station.. Og publikum kom på den 3. august..."

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Frank Poulsen, 9/10 2021, 09:14 (1233 dage siden) @ Per Holm

Hej Per

Hvad mener du med indøvning?

Mvh

Carsten


Indøvning må være forudgående kørsel uden passagerer men hvor man lader som om de er med - tror jeg.

Så kan de ansatte stille og roligt begå fejl og lære af dem uden at det kommer i hverken aviser, Facebook eller i jernbaneentusiasternes tidsskrifter.

Det første elektriske passagerførende "gavntog" skulle ankomme Næstved fredag klokken kvart over midnat og "de" vil helt sikkert have øvet sig lidt i forvejen.:-)


Læser du steenths kommentar om ibrugtagningen af strkn. 4 som ERTMS-strkn, hvori han deltog som "ministerlokomotivfører", ser du skrevet:

" De begyndte med test- og indøvningkørsel fra den 30. juli og forsatte den 31. juli og 2. august. 1. august var der tilslutning af transversal fra S-tog på Køge Station.. Og publikum kom på den 3. august..."

Der var det jo indøvning i nyt signalsystem... Her er det de samme tog bare på en ny strækning. Tænker ikke der er meget indøvelse i det. Det samme personale har kørt i togene København til Ringsted... Og andre gange med andre tog Ringsted Næstved... At de nu skal køre med el toget til Næstved i stedet for måske Slagelse tænker jeg ikke kræver meget indøvelse...

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/10 2021, 09:36 (1233 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Per Holm, 9/10 2021, 10:33

... At de nu skal køre med el toget til Næstved i stedet for måske Slagelse tænker jeg ikke kræver meget indøvelse...

Det var bare et gæt. Der vil forhåbentlig komme kommentarer herom fra forumdeltagere med nærmere kendskab til hvad der skal ske i ugen.

Som lægmand nøjes jeg med en konstatering af at "Møllebækken neutralsektion" på mandag dukker op i TIB-S. Denne neutralsektion er der vel nogle lokomotivførere der skal øves i at forholde sig SR-mæssigt korrekt til (være klar til at koble hovedafbryderen ud manuelt hvis dette ikke sker automatisk) for at det ikke skal koste nogle millioner til lokomotivreparation og togbusser?

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af RasmusD, 9/10 2021, 12:13 (1233 dage siden) @ Per Holm

Som lægmand nøjes jeg med en konstatering af at "Møllebækken neutralsektion" på mandag dukker op i TIB-S. Denne neutralsektion er der vel nogle lokomotivførere der skal øves i at forholde sig SR-mæssigt korrekt til (være klar til at koble hovedafbryderen ud manuelt hvis dette ikke sker automatisk) for at det ikke skal koste nogle millioner til lokomotivreparation og togbusser?

Ej. Den slags petitesser kræver ikke indøvelse. Lokomotivføren kan jo for pokker kigge ud af vinduet og se mærket, der markerer neutralsektionens begyndelse. Og han har selvfølgelig set rettelsen til TIB, inden han kører nogen steder.

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/10 2021, 12:38 (1233 dage siden) @ RasmusD
redigeret af Per Holm, 9/10 2021, 12:49

Som lægmand nøjes jeg med en konstatering af at "Møllebækken neutralsektion" på mandag dukker op i TIB-S. Denne neutralsektion er der vel nogle lokomotivførere der skal øves i at forholde sig SR-mæssigt korrekt til (være klar til at koble hovedafbryderen ud manuelt hvis dette ikke sker automatisk) for at det ikke skal koste nogle millioner til lokomotivreparation og togbusser?


Ej. Den slags petitesser kræver ikke indøvelse. Lokomotivføren kan jo for pokker kigge ud af vinduet og se mærket, der markerer neutralsektionens begyndelse. Og han har selvfølgelig set rettelsen til TIB, inden han kører nogen steder.

Ok. Så ved du nok mere om det end jeg gør.

Personligt ville jeg ikke påtage mig uden forudgående øvelse ved 180 km/h i al slags vejr at være sikker på at få øje på et lille "snoldet" mærke og reagere på det inden for 75 m.

Men hvis det ikke er strækningskendskab til mærker og andet forekommende der indøves, hvad er det så tiden fordrives med under indøvelse? Der må være en god grund til at de ikke bare stopper toget fuld af alle interesserede rejsende og kører sig en prøvetur så snart der er spænding på.

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/10 2021, 13:15 (1233 dage siden) @ RasmusD

Tænk hvis

En lastbil chauffør må kun køre på de veje hvor han har trænet.
En bus chauffør må kun køre på de vej han har trænet

Bare en tanke.

Nej de kører ikke med flere hundrede tons, men de har tværgående trafik

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af larsht, 9/10 2021, 13:16 (1233 dage siden) @ hummel_62

Tænk hvis

En lastbil chauffør må kun køre på de veje hvor han har trænet.
En bus chauffør må kun køre på de vej han har trænet

Bare en tanke.

Nej de kører ikke med flere hundrede tons, men de har tværgående trafik

ret beset kører buschauffører ruteindøvelse......

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Simon Poulsen, 9/10 2021, 13:22 (1233 dage siden) @ hummel_62

Tænk hvis

En lastbil chauffør må kun køre på de veje hvor han har trænet.
En bus chauffør må kun køre på de vej han har trænet

Enig. Der er en regel som ikke er fulgt med tiden ved jernbanen. Som minimum hvert i fald på strækninger med ATC eller nyt signalsystem.

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Svend, 9/10 2021, 13:31 (1233 dage siden) @ Simon Poulsen

Tænk hvis

En lastbil chauffør må kun køre på de veje hvor han har trænet.
En bus chauffør må kun køre på de vej han har trænet

Enig. Der er en regel som ikke er fulgt med tiden ved jernbanen. Som minimum hvert i fald på strækninger med ATC eller nyt signalsystem.

Du mener at det er unødvendigt at lokomotivførere har kendskab til (viden om) lokale og specielle forhold på strækninger og stationer?

--
Svend

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Jens N, Fredericia, 9/10 2021, 14:28 (1233 dage siden) @ Svend

Du mener at det er unødvendigt at lokomotivførere har kendskab til (viden om) lokale og specielle forhold på strækninger og stationer?

Nej, men den viden kan erhverves smartere og lettere i 2021 end at køre med i et førerrum. F.eks. video eller interaktiv indøvelse.

Der er ikke det store behov for selv at mærke stigninger og fald som dengang der skulle skovles kul i fyret. :-D

Mvh. Jens

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 9/10 2021, 15:47 (1233 dage siden) @ larsht

Viste jeg skulle have skrevet turist bus.

Fred med det. Indrømmet jeg er uden for miljøet. Jeg tænker bare nogen gange har jeg den oplevelse, jernbanen bliver over testede og kontrolleret.
Det kan være dræbende for et hvert miljø.
Håber skidtet til seriøst indlæg er okay

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Simon Poulsen, 9/10 2021, 18:09 (1233 dage siden) @ Jens N

Nej, men den viden kan erhverves smartere og lettere i 2021 end at køre med i et førerrum. F.eks. video eller interaktiv indøvelse.

Noget ala det som Jens N beskriver. Der er så mange sikkerhedsmæssige-hjælpemidler nu, at strækningskendskab som vi kender den fra SR ikke er tidssvarende. Usikret områder eller af- og tilbagemeldingsstrækninger her i Jylland er noget andet. Der har jeg stor respekt for lokomotivførerens lokalkendskab.

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af 1993matias ⌂, KH, 9/10 2021, 18:29 (1233 dage siden) @ Per Holm

Som lægmand nøjes jeg med en konstatering af at "Møllebækken neutralsektion" på mandag dukker op i TIB-S. Denne neutralsektion er der vel nogle lokomotivførere der skal øves i at forholde sig SR-mæssigt korrekt til (være klar til at koble hovedafbryderen ud manuelt hvis dette ikke sker automatisk) for at det ikke skal koste nogle millioner til lokomotivreparation og togbusser?

Som andre i forummet siger, så skal man ikke indøves på en strækning, blot der kommer en lille ændring. Som f.eks. en ny neutralsektion.
En lokofører har pligt til selv at holde sig opdateret, blandt andet med rettelser til TIB-S (strækningsinformation). Ser man, at der er kommet en ny neutralsektion, ja så forholder man sig til det. Har man ilagt et nyt sporskifte, eller ændret hastigheder, så forholder man sig til det.

Da man omlagde strækningen omkring Glumsø var der dog tale om så store ændringer, at man dog alligevel fik lokoførerne til at tage et digitalt gentræningskursus.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af AndreasM, 9/10 2021, 23:29 (1233 dage siden) @ 1993matias

Da man omlagde strækningen omkring Glumsø var der dog tale om så store ændringer, at man dog alligevel fik lokoførerne til at tage et digitalt gentræningskursus.

Byt man med DSB, det var ikke en generel beslutning, men en DSB tog på egne føreres vegne.

Strkn. 2 eldrift Rg - Næ fra 2021-10-11

af Jens N, Fredericia, 10/10 2021, 08:15 (1232 dage siden) @ 1993matias

Da man omlagde strækningen omkring Glumsø var der dog tale om så store ændringer, at man dog alligevel fik lokoførerne til at tage et digitalt gentræningskursus.

Hvordan blev det håndteret ved etableringen af dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens i 2014 og 2015?

Her brugte man to sommerspærringer på 5 uger til flytning af signaler, mærker, flyt af eksisterende spor samt ibrugtagning af et ekstra helt nyt spor, m.m.

Mvh. Jens

Danske privatbaner

Læs historien om:
BLDX A/S

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak