Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signalprogrammet - status juni og august

af Jens Hansen, 10/10 2021, 19:17 (1231 dage siden) @ Mads

Ikke en rapportering jeg hidtil har skænket megen opmærksomhed, men det skulle jeg måske have gjort. I hver fald studser jeg over flere ting i teksten, f.eks.:

august side 12 - om håndtering af Masterdata - "Signalprogrammet har brug for at kunne identificere placeringen af udstyr og typer af udstyr på alle strækninger...... Der er dog ingen samlet over dette".

øh... Banedanmark har plastret jernbanen til med udstyr, men de har ikke noget overblik?

længere nede på samme side;

under afsnit om Fornyelse- og anlægsprojekter på strækninger hvor ETCS/CBTC er taget i brug - "På strækninger, hvor ETCS/CBTC er taget i brug, og hvor der skal udføre fornyelses- og anlægsprojekter, vil en ændring af ETCS/CBTC ofte være påkrævet".

nå for søren da, det ændrer ikke sig selv (?)

god aften

JH

Signalprogrammet - status juni og august

af Mads, 11/10 2021, 11:02 (1231 dage siden) @ Jens Hansen

Ikke en rapportering jeg hidtil har skænket megen opmærksomhed, men det skulle jeg måske have gjort. I hver fald studser jeg over flere ting i teksten, f.eks.:

august side 12 - om håndtering af Masterdata - "Signalprogrammet har brug for at kunne identificere placeringen af udstyr og typer af udstyr på alle strækninger...... Der er dog ingen samlet over dette".

øh... Banedanmark har plastret jernbanen til med udstyr, men de har ikke noget overblik?

JH

Et bud herfra, unden nogen kendskab til jernbane-branchen, men som ses i andre brancher.
Banedanmark (drift) har formodentligt et overblik i det udstyr der er i drift og overdraget fra projekterne.
Projekterne (især Signalprojektet og Elektrificeringsprojektet), har overblik over udstyret i deres egne projekter. Men denne data er ikke overdraget til driftsorganisationen endnu.

Så når Signalprojektet skal lave projektere det nye signalsystem mm. på et strækning der er ved at blive elektrificeret... Så mangler der et samlet overblik.

Man kunne tænke at den hurtige løsning var at driftsorganisationen skulle opdateres hele tiden, med nyeste info. Udfordringen er, at der kan være en governance (eller bureaukrati) der besværliggør projekternes fremdrift, når deres "data" er underlagt de samme retningslinjer som driften.

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
VectronDSB MY1129

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak