Letbanen ved Lyngby (Generelt)
Et par billeder fra d 2 oktober.
Letbanen ved Lyngby rådhus begynder at tage form.
Mvh Steen
Et par billeder fra d 2 oktober.
Letbanen ved Lyngby rådhus begynder at tage form.
Mvh Steen
Dejligt at følge med.
Jeg forstår bare ikke de skal ligge på de beton klodser
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
Dejligt at følge med.
Jeg forstår bare ikke de skal ligge på de beton klodser
Det er vigtigt for at understrege at det er en tungbane, ikke en sporvej.
Dejligt at følge med.
Jeg forstår bare ikke de skal ligge på de beton klodser
Sveller og skærver passer ikke ligefrem ind i bybilledet og gør det også umuligt at krydses skinnerne.
--
Mvh Anders
Dejligt at følge med.
Jeg forstår bare ikke de skal ligge på de beton klodser
Sveller og skærver passer ikke ligefrem ind i bybilledet og gør det også umuligt at krydses skinnerne.
De kunne jo have boret et par tunneller under byen.
I O'ense kommer "man" nok til at fortryde at de ikke lagde deres nye sporvej dybt i Moder Jord da de havde muligheden. Her på Frederiksberg er vi da glade for at vores sporvej de sidste 20 år har ligget ude af niveau.
De kunne jo have boret et par tunneller under byen.
I O'ense kommer "man" nok til at fortryde at de ikke lagde deres nye sporvej dybt i Moder Jord da de havde muligheden.
Kommer nok an på om 'man' er de bevilgende myndigheder eller måske de brugere, der slipper for at skulle forcere en masse trapper hver gang.
Her på Frederiksberg er vi da glade for at vores sporvej de sidste 20 år har ligget ude af niveau.
Der er vist også liige en lille forskel på trafikfrekvensen og dermed påvirkningen af den øvrige trafik.
Man undersøgte det tilbage i 00'erne at grave letbanen ned i jorden mellem Buddinge St. og Klampenborgvej, men kom frem til at det blev for urentabelt. Modstanderne af letbanerne især i Lyngby, slår jo stændigt på, at det nuværende projekt har en dårlig samfundsøkonomi, hvordan ville en metroagtig letbaneløsning gennem Lyngby så ikke tage sig ud?
Desuden mener jeg, at Lyngby C er bygget på gammel mosebund, så jordbundsforholdene taler nok heller ikke for metro.
Man undersøgte det tilbage i 00'erne at grave letbanen ned i jorden mellem Buddinge St. og Klampenborgvej, men kom frem til at det blev for urentabelt. Modstanderne af letbanerne især i Lyngby, slår jo stændigt på, at det nuværende projekt har en dårlig samfundsøkonomi, hvordan ville en metroagtig letbaneløsning gennem Lyngby så ikke tage sig ud?
Desuden mener jeg, at Lyngby C er bygget på gammel mosebund, så jordbundsforholdene taler nok heller ikke for metro.
HVIS det skal være galt, før det går godt, så bliver det en god bane gennem Lyngby. Kors en gang hø og hakkelse for almindelig trafik gennem Lyngby og omegn for tiden. Det er nemmere at sige, hvor der ikke er spærret fremfor at tælle vejspærringer. Godt jeg IKKE bor i den kommune.
Flemming J
I O'ense kommer "man" nok til at fortryde at de ikke lagde deres nye sporvej dybt i Moder Jord da de havde muligheden. Her på Frederiksberg er vi da glade for at vores sporvej de sidste 20 år har ligget ude af niveau.
Der er jo li´som forskel på en undergrundsbane/metro og en sporvej/letbane
Men nogle frederiksbergborgere er da sikkert glade for, at deres bilkørsel ikke bliver forstyrret af en sporvej i gadeplan. Men hvad med busserne? De kører jo også i vejen for den individuelle trafik!
--
Svend
Klampenborgvej forbi Lyngby Storcenter og Magasin kommer aldrig til at åbne for bilkørsel igen. Det bliver en ren bus/sporvognsvej, og så gør de fortovet enormt meget bredere for at give mere plads til byliv der. Så bilerne vil skulle fortsætte med at køre omveje rundt om - hvilket vist er helt med vilje.
Det er jo samme årsag som at det i Københavns Kommune er de Konservative der er fortalere for at bruge flere penge på offentlig transport mens Enhedslisten gerne vil spare, i stik modsætning til den politik der bliver ført på landsplan - nemlig fordi EL gerne vil anlægge en letbane ud ad Frederikssundsvej for at mindske biltrafikken, mens at de Konservative hellere vil bygge den meget dyrere metroløsning fordi den ikke berører bilerne. Det er der selvfølgelig ingen af de to partier der tør at sige højt, men det står mellem linjerne.
En opdatering med billeder fra 8. oktober ved Lyngby rådhus.
Der var gang i asfaltarbejde hvor man fylder mellemrummene ud.
Selv rillerne hvor skinnerne skal ligge bliver fyldt op med asfalt, skinnelægningen på strækingen kommer først i gang i 2023.
Der er nu en helt plan overflade hvor selv en stor lastbil kan køre.
Håber det beroliger AndersJ som så sveller og skærver i bybilledet.
Hovedstadens Letbane har på sin hjemmeside netop oplagt luftfotos fra letbanebyggeriet i Lyngby, se:
https://www.dinletbane.dk/da/laes-nyheder/letbanebyggeriet-i-lyngby-set-fra-luften/ .
M.v.h.
Niels
Hovedstadens Letbanes nyhedsbrev 4. november 2021:
"Ny fodgængertunnel er åben for passagerer på Lyngby Station
Den nye underjordiske fodgængertunnel på Lyngby Station er nu bygget færdig og er åbnet for passagerer i dag. Tunnelen skal være med til at sikre gode omstigningsforhold mellem S-tog og letbane, når letbanen åbner i 2025."
Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.dinletbane.dk/da/laes-nyheder/ny-fodgaengertunnel-er-aaben-for-passagerer-p... .
M.v.h.
Niels
Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.
Læs mere