matriel flytning (Generelt)
hej alle på forumet
i dag vil man begynde at flytte matriel fra skælskør.
det første vil være hims vognen i prøve og derefter resten skal nok komme med en liste over hvordan det bliver kørt
togfyr
af togfyr, 31/5 2011, 09:16 (4926 dage siden)
hej alle på forumet
i dag vil man begynde at flytte matriel fra skælskør.
det første vil være hims vognen i prøve og derefter resten skal nok komme med en liste over hvordan det bliver kørt
togfyr
af Tommy Nilsson , Ringsted, 31/5 2011, 20:40 (4926 dage siden) @ togfyr
i dag vil man begynde at flytte matriel fra skælskør.
det første vil være hims vognen i prøve og derefter resten skal nok komme med en liste over hvordan det bliver kørt
Er der noget materiel, der bliver hugget op?
--
af martin, 31/5 2011, 22:10 (4926 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej Tommy
Ja der er røget noget, men ikke af interrese.
Vi har skrottet den franske vogn, grenklippervognen fra OHJ og special vogn 207 som vistnok er bygget på en HD undervogn.
Sidst nævnte har vi beholdt hjulsættene fra og hvad der kunne bruges af dele fra den gamle trolje som grenklipperen er bygget over er også gemt.
AHTJ Sm 1 og OHJ Sp 240 er stadig solgt til en strandbygård og står stadig i skælskør selvom der bliver mindre og mindre tilbage hver dag når ungerne har været derinde.
Vores Elo vogn er gået til jernbane museet samt et egerhjul sæt vi havde.
De 2 tilbageværende Norske vogne er som bekendt kommet til Tønder.
Trolje 108+ påhæng 90A kommer til Høng sammen med Hmis, Ipbls, Hj, Tf, 2x Th Vgj Sm6 VNJ M2 HTJ M12 Skagensbanen YM+Ys Ardelt 125.
I morgen bliver Ipbls flyttet og måske Ardelt 125
Mvh Martin
af Jesper Frichs J., 3/6 2011, 10:56 (4923 dage siden) @ martin
Hej Hvad er Planerne, fremover med det materiel? Tænker mest på VNJ M2, Skinnebus og den anden HTJ triangel? Jeg høre Høng har en triangel i forvejen? Er det planen at sætte de to i stand? Høre rygter om at de begge har Frichs motorer? Nogle her oppe i Nordsjælland, har drømme om at bygge et veterantog med Continental motorer. Og vi Har som bekendt en M4 med 8cyl motor. Ud over det har vi to 6cyl motorer. Den ene af dem er M4's gamle den anden er en vi vist nok fik fra blovstrød. Ingene af dem kræver ret meget. Derfor har nogle af os de drømme at man måske kunne lave en aftale med Høng om den fra VNJ? Da vi ikke har nogle triangler, som hurtigt kan komme idrift sammen med M4. M4, falder desværre i stand. men er mulig hurtigt at få i drift.. samtidigt ha rjeg gået med de tanker om man kunne lave en bytte handel med M2 og HTJ S50 som vi har? Da den jo reelt høre hjemme på tølløsebanen?
Mvh Jesper og god ferie! :)
af Peter Roland Hansen, 3/6 2011, 13:18 (4923 dage siden) @ Jesper Frichs J.
Materieludveksling mellem klubberne er nok ikke velegnet for dette forum. Jeg tror man skal overlade til klubbernes ledelse at diskutere det
af Tommy Nilsson , Ringsted, 3/6 2011, 20:35 (4923 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Materieludveksling mellem klubberne er nok ikke velegnet for dette forum. Jeg tror man skal overlade til klubbernes ledelse at diskutere det
Forummet kan da sagtens anvendes til at lufte ideer til materieludveksling. Jeg ser også, at Nordsjællands Veterantog holder "loppemarked": http://veterantoget.dk/materiel/overskudslager.aspx
--
af Jens Møller, København S, 3/6 2011, 21:55 (4923 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg kan da kun give Peter Roland ret i, at klubbernes materieldispositioner er et ledelsesanliggende hos de respektive klubber og foreninger. I øvrigt synes jeg, at den slags ytringer, som i et tidligere indlæg kom fra en person med efternavnet Frichs - om hans ønsker og forslag til materielbytninger mm. i den klub han er medlem af, burde holdes internt i klubben.
--
Jens MO-Møller
af martin, 4/6 2011, 21:46 (4922 dage siden) @ Jesper Frichs J.
Hej Jesper Frichs
Det er meningen alt tilbageværende materiel skal bruges i Høng, både Triangel,Sm,Ardelt og Ytog.
Jeg ved ikke helt hvor du har din jernbane viden fra men på flere punkter stemmer den ikke helt overens med min.
1, hvad er det for en triangel de skulle have i forvejen oppe i Høng.
2, VNJ M2 er istandsat og synet dog uden køretilladelse fordi den kun må køre på skælskørbanen og denne ikke eksisterer mere, men så snart der er lavet overensstemmelses erklæring på Høng Gørlev er den kampklar.
3,VNJ M2 har en continal motor Bm 100 benzin og M12 har ikke nogen motor da den ikke var noget hver men ja den var en 8 cyl Frichs.
4,Sidst jeg snakkede med Erik Kletus som mig bekendt er materiel ansvarlig i Nordsjælland havde M4 (hvis vi er enige om LNJ M4) en motor magen til den vi har i vores M2.
5,Snakken gik faktisk på det omvendte nemlig det var os der skulle låne M4 og ikke omvendt mod vi lavede de ting der skulle udbedres på den og at den skulle stå indendørs fordi nordsjælland ikke har planer om et triangel tog inden for en kort årrække.
6,Det kommer aldrig på tale at bytte VNJ M4 væk for noget som helst men hvis Nordsjælland gerne vil af med S50 (hvad jeg har svært ved at tro) modtager vi gerne en officel henvendelse fra materielansvarlig til materielansvarlig.
Dette indlæg må bestemt ikke betragtes negativt men hold da op hvor er her mange selvopfundende rygter hvilket det her er et meget godt eksempel på.
Jeg har efterhånden oplevet flere gange når vi har gået nede i skælskør og rydtet op at der er kommet foto freaks og gået rundt uden at henvende sig, kom dog over og giv jer til kende, vi er faktisk ret flinke, byder gerne på kaffe og svarre på selv de mest utrolige spøgsmål efter bedste evne.
Mvh Martin (Før ssb nu Vsvt)
af Peter Roland Hansen, 5/6 2011, 15:58 (4921 dage siden) @ martin
Jeg synes man skal opfatte det indlæg vedrørende bytte som nogle tanker alle vel må have lov til at have. Det samme gælder for LNJ M 4 og VNJ M 2, men jeg synes stadig ikke at klubmedlemmer skal kunne læse i dette forum hvordan det materiel som klubmedlemmer har brugt mange timer på skal forvaltes. Det er altså en rigtig vanskelig proces skal jeg hilse at sige
af martin, 6/6 2011, 17:01 (4920 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Hej Peter
Jeg er helt enige det var heller ikke ment som budskabet i mit indlæg, men mere at det er lidt utroligt og samme tider også ret irreterende med alle de selvopfundende rygter om alt muligt.
Specielt i vores fusionering har jeg brugt meget tid på at overbevidse gamle skælskørbane medlemmer om mange ting en af de helt store kæpheste var et langt og meget vedholdende rygte om at Vsvt ikke gider vores Ytog.
Det samme med vores Ardelt og der er flere der truer med at stoppe hvis nu osv osv osv.
Så det jeg mindst har brug for i verden er et nyt rygte om at det nu er M 2 som skal væk for så vælter verden da fuldstændig, derfor mit nok meget kontante svar som jeg gerne vil beklage hvis nogen er blevet stødt eller fornermet for sådan var det bestemt ikke ment.
af Jesper Frichs J., 6/6 2011, 19:28 (4920 dage siden) @ martin
Hej!
Det var bare frie Tanker fra hjernen. Kort og hurtigt, så vil jeg sige at det jeg har hørt kommer fra andre i vores klub. Kender desværre godt problemet med rygter. Jeg vil meget nødigt sprede dårlige rygter. Og hvis det forholder sig som det gør, vil jeg ikke blande mig mere. Jeg troede bare det forholdte sig sådan. Har selv mine kampe med at overbevise nogen om at nogle motorer holder på trods af rygter.
Mvh Jesper.
af Jens Møller, København S, 7/6 2011, 01:42 (4919 dage siden) @ Jesper Frichs J.
Kære unge mand med det historiske efternavn!
Du bør holde dig 3. vers i den kendte sang af Chr. Richardt og C.E.F. Weyse ad notam!
"Kæmp for alt hvad du har kært,
dø, om så det gælder,
da er livet ej så svært,
døden ikke heller."
Med venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
af Kasper, 18/10 2012, 18:38 (4420 dage siden) @ Jesper Frichs J.
Hej Jesper
Da LNJ M4 kørte til LNJs jubelæum i 2000 sad der en 6 cyl. Contiental motor i, tror ikke at den er skiftet side. :-/
af UTJ, 3/6 2011, 11:05 (4923 dage siden) @ martin
Hvilket nummer har denne Elo/PB?
af OD, Od, 4/6 2011, 08:10 (4922 dage siden) @ UTJ
Hvilket nummer har denne Elo/PB?
Må være PB 11 059.
af martin, 4/6 2011, 21:50 (4922 dage siden) @ UTJ
Hej UTJ
Jeg kan ikke huske det men vil gerne undersøge det og vender tilbage, husk mig på det om et stykke tid hvis jeg ikke har svaret jeg har det desværre med at glemme den slags i øjeblikket der er lidt meget at se til
Mvh Martin
af UTJ, 4/6 2011, 22:22 (4922 dage siden) @ martin
Hej UTJ
Jeg kan ikke huske det men vil gerne undersøge det og vender tilbage, husk mig på det om et stykke tid hvis jeg ikke har svaret jeg har det desværre med at glemme den slags i øjeblikket der er lidt meget at se til
Mvh Martin
Det er bare OK - kig evt i pufferplanken, begynder met et 1 og fire øvrige cifre, hvoraf den andet skal være et 1 eller 0. PB-vognene havde nummer 10001-11655....
af Tommy Nilsson , Ringsted, 5/6 2011, 10:08 (4921 dage siden) @ UTJ
Hej UTJ
Jeg kan ikke huske det men vil gerne undersøge det og vender tilbage, husk mig på det om et stykke tid hvis jeg ikke har svaret jeg har det desværre med at glemme den slags i øjeblikket der er lidt meget at se til
Mvh Martin
Det er bare OK - kig evt i pufferplanken, begynder met et 1 og fire øvrige cifre, hvoraf den andet skal være et 1 eller 0. PB-vognene havde nummer 10001-11655....
Mon ikke det er denne:
--
af Jens Møller, København S, 3/6 2011, 21:18 (4923 dage siden) @ martin
Hvem er denne "strandbygaard", som skulle have erhvervet Sm 1 og en bivogn? Det er jo til at blive dårlig af at erfare, at dette materiel (og meget andet dernede) bliver mere og mere ødelagt af hærværk dag for dag. Er køberen ikke spor interesseret i materiellets vè og vel? Naivt spørgsmål, men alligevel!
--
Jens MO-Møller
af bo, 4/6 2011, 09:10 (4922 dage siden) @ Jens Møller
Hvem er denne "strandbygaard",
hej jens
han hedder rene strandbygård og han har været nævnt nogle gange og hvis du søger sm træf kan du finde nogle indlæg med ham
bo
af martin, 4/6 2011, 22:06 (4922 dage siden) @ Jens Møller
Hej Jens
Strandbygård er en privat person som har købt den og skal derfor ikke kommenteres yderligere her på forumet (af mig ihvertfald)
Jeg bryder mig ikke om din parentes (og meget andet dernede)nu bliver du jo en snert personlig
Men jo det ser ikke godt ud noget af det der står dernede men lige pt bliver krudtet brugt på at ryde op og pakke sammen.
Vi glæder os meget til at flytte ind oppe i Høng og komme igang med Sm6 og M12.
Sm 6 er i teknisk rigtig god stand og køre fint selvom den ser herrens ud er den stort set ikke rusten.
H.C Andersens "den grimme æling" har i henhold til Sm 6 ikke levet forgæves.
M 12 har lidt længere udsigter, der gennem tiden lavet rigtig meget på den, bla næsten helt nyt tag, men der er noget til vi ser den på sporet.
Nu hvor du selv startede, vil jeg gerne bekende den største fejl jeg har gjort, det var at sælge 1951 til museumstog og gæt selv hvorfor syntes måske den havde fortjent lidt bedre skæbne
Mvh Martin
af UTJ, 4/6 2011, 22:25 (4922 dage siden) @ martin
Nu hvor du selv startede, vil jeg gerne bekende den største fejl jeg har gjort, det var at sælge 1951 til museumstog og gæt selv hvorfor syntes måske den havde fortjent lidt bedre skæbne
Uden at kommentere det nærmere tror jeg faktisk at du gjorde det rigtige. For 1951 var som projekt ikke realistisk. Jeg tror dog godt at vi kan blive enige om at bevaring af MO-vogne ikke blev taget seriøst i rette tid, lidt på samme måde som skete med skinnebusserne. Desværre.
af Jens Møller, København S, 5/6 2011, 01:00 (4921 dage siden) @ martin
Kære Martin!
Min parantes om alt det andet materiel hos jer i Skælskør, var aldeles ikke personlig ment. At materiellet bliver udsat for hærværk kan jo aldrig være din eller medlemmernes skyld og jeg er ked af, at du har misforstået mig. Hærværk kan aldeles ikke undskyldes og i har i Skælskør været meget hårdt ramt af den slags og det kan de fleste vel kun beklage og ærgre sig over. Dette uvæsen er jo nærmest blevet dagens orden her i landet og den eneste måde det kan forebygges på, er at alt bevaringsværdigt materiel skal stå i en aflåst og hærværkssikret vognhal.
M.h.t. MO 1951 blev dens skæbne vist beseglet for mange mange år siden; faktisk allerede da den blev placeret i Sdr. Bjerge, for den havde ikke henstået der i ret lang tid, før vognen af vandaler blev fuldstændig ødelagt. Jeg ved ikke, hvad planerne for denne motorvogn oprindelig var - jeg har hørt luftige rygter om at føre den tilbage som den så ud i 1935, men det ville fra starten være en nærmest umulighed, al den stund at den var forsynet med B & W motorer og S-togs boggier, dog med 3,2 m akselafstand. Da levetidsforlængelse af bl.a. MO 1954 til Lille-Nord i 1981 blev besluttet, var det jo med den bagtanke, at JBM efter få år skulle overtage vognen, som jo desværre blev skadet ved et uheld på Helgoland i vistnok 1982 eller 1983, men blev dog alligevel reddet efter ophør af MO-driften i 1984.
--
Jens MO-Møller
af martin, 6/6 2011, 16:51 (4920 dage siden) @ Jens Møller
Hej Jens
Det var nu ikke så slemt ment for jo den var sur endda meget sur, det som var grunden til jeg syntes den havde fortjent bedre var at det var en 1900 vogn og der er jo som bekendt kun 1954.
Det er meget tankevækkede når man ser billeder af da den kom i sin tid der kunne den faktisk køre selvom bremserne var demonteret og det kun var den ene motor der kunne køre den anden var kun dødvægt.
Men selve vognen var hel og komplet.
Fra det stadie og til det der blev hugget op i Dalmose er dybt forunderligt hvordan det kan går så galt for noget som faktisk vil bevare den, nu kender jeg jo historien lige på 1951 men bare sådan generelt.
Ligger nogen inde med billeder af den gerne efter den kom til Dalmose.