Der var engang - Igen en gang... (Generelt)
Hilsen fra smilets by i snuskevejr... Midt i firserne engang.
Hilsen fra smilets by i snuskevejr... Midt i firserne engang.
Hej Per
Det var så efter 2. plads var gået fra MH til Köf, og den klarede det jo faktisk fint den lille.
IC tog afgår fra Århus H sommer 1975.
Mvh
Georg
Var det almindeligt med en Ah vogn i IC-togene på den tid ?
Jeg tænker om der har været mangel på A og Ag vogne, eller er toget et forstærkningstog el.lign ?
Mads
Skal vi ikke gætte på en regulær mangelsituation... I '75 var dr vist en del Ah, der endnu ikke havde fået den helt store tur.
Jeg lurer egentlig mere på Ag'eren, der går op til maskinen på mit billede. Et godt gæt må være, at den har været kastet ind i hast som opformering Ar-Ngf som 2. klasse, siden den har dén placering.
vh
Per
Skal vi ikke gætte på en regulær mangelsituation... I '75 var dr vist en del Ah, der endnu ikke havde fået den helt store tur.
Jeg lurer egentlig mere på Ag'eren, der går op til maskinen på mit billede. Et godt gæt må være, at den har været kastet ind i hast som opformering Ar-Ngf som 2. klasse, siden den har dén placering.
vh
Per
Eller også er det tale en aflåst vogn som skal "flyttes" til en anden station.
Den er ikke beskiltet, så noget kunne tyde på det. Aflåste vogne gik jo (som regel) altid forpå stammen ud af Århus.
Var det almindeligt med en Ah vogn i IC-togene på den tid ?
Jeg tænker om der har været mangel på A og Ag vogne, eller er toget et forstærkningstog el.lign ?
Mads
Lidt uorden i gamle notater og sammenholdt med andre fotos, må billedet være fra 1974. Allerede fra K 74 start var det normale A eller Ag, men Ah kunne forekomme resten af 1974 i mangelsituationer. Sidste gang Ah blev anvendt i større stil var i juletrafikken 1974-75. Bah begyndte at forekomme i efteråret 1974. Ah-vogne blev anvendt i forstærkningstogene om fredagen i 74-75, f. eks togene 1559, 1569/554 og 1579 mellem København og Korsør. Jeg har noteret Ah 025 i Alpen Express den 21/1 1975 København-Rødby, i samme tog var det B 313 der skulle til Rom.
Her kommer MZ 1420 med eksprestog 330 "Nordpilen" forår 1971 kort før Hasselager.
Der var ikke under 400 tons på krogen, så der lyd for alle pengene.
Mvh
Georg
Her kommer MZ 1420 med eksprestog 330 "Nordpilen" forår 1971 kort før Hasselager.
Der var ikke under 400 tons på krogen, så der lyd for alle pengene.
Takker for de dejlige billeder.
Hvilken funktion har svellerne ude i højre side langs sporet?
Hilsen Thomas
Her kommer MZ 1420 med eksprestog 330 "Nordpilen" forår 1971 kort før Hasselager.
Der var ikke under 400 tons på krogen, så der lyd for alle pengene.
Takker for de dejlige billeder.Hvilken funktion har svellerne ude i højre side langs sporet?
Hilsen Thomas
Hej Thomas
Jeg har ikke lige noget bud, men det ser ud til, at de måske har forberedt aflæsning af et eller andet på de sveller.
Mvh
Georg
Jeg har ikke lige noget bud, men det ser ud til, at de måske har forberedt aflæsning af et eller andet på de sveller.
Et bud kunne være at svellerne har været brugt som understøtning for skinner i forbindelse med en skinneudveksling. Bemærk at enden af de oplagte sveller passe i niveau med de til sporet tilhørende sveller, det vil således være muligt at 'glide' de nye skinner ned på svellerne uden nogen niveauforskel.
/Henrik
Her kommer MZ 1420 med eksprestog 330 "Nordpilen" forår 1971 kort før Hasselager.
Der var ikke under 400 tons på krogen, så der lyd for alle pengene.
Mvh
Georg
Hej Georg
Tak for det flotte billede.
Interessant, at DB's Halbspeisewagen også har kørt i Nordpilen.
Var det i stedet for en DSB BRh-vogn ?. Billedet er ellers fra tiden før BRh blev udrangeret (hvilket var i 1972 og 1974).
Interessant, at DB's Halbspeisewagen også har kørt i Nordpilen.
Ja, det faldt jeg også over! Det er første gang jeg ser et billede af denne vogntype i Danmark.
Det hele er lige til at omsætte til størrelsesforholdet 1:87 ved lidt hjælp fra Hobbytrade, Heljan og Roco
--
Svend
Kunne det tænkes at der var større efterspørgsel efter 1. klasse pladser på den afgang? Der passer en ARmh jo glimrende. Så slap man for at sætte en ekstra Ab/ABm eller A/Am ind i toget.
Hej Carsten og Svend
vedhæftet en artikel fra vores gamle klubblad, da vi var i Slagelse og hed
Tagrytteren - Nu er vi jo KmK i Køge
Men jeg skal få fat på Ole Pedersen som skrev den og som er medlem af klubben og spørge om de omtalte foto af DB BRüm - så får jeg dem bragt
med venlig hilsen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Her kommer MZ 1420 med eksprestog 330 "Nordpilen" forår 1971 kort før Hasselager.
Der var ikke under 400 tons på krogen, så der lyd for alle pengene.
Mvh
Georg
Flot billede.. :) men jeg kan da godt forstå at DSB på forhånd har opgivet at sætte køreledningsmaster op, for de har da totalt misforstået konceptet med de master de har sat op her.. :p he he.. ;)
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
MO 1882 ved Hasselager 1971, vognen ophugget i Bjerringbro sommer 1973.
Mvh
Georg
Ak ja, MO 1882 var en af de sidst moderniserede MO-vogne i Jylland og uden at turde lægge hovedet på blokken eller at have kigget i gamle papirer, mener jeg at kunne huske, at både denne vogn samt MO 1814 blev så skadet efter rangeruheld på Hgl. mdt. at begge vogne blev udrangeret. Synd og skam at to forholdsvis nyrenoverede MO-vogne måtte lade livet så tidligt; samme skæbne overgik også MO 1818, som kun overlevede i et par år efter hovedreparation.
--
Jens MO-Møller
Kort efter MZ 1420 kom MZ 1416 forbi med ilgodstog 2082, som ikke var særlig stort den dag.
Mvh
Georg
For pokker da, hvor er det godt. Smukkere kán det da ikke blive. Jeg bliver svedt ved dette syn. Da 1416 kom til øst, var der ikke meget potens tilbage:
--
Fine optagelser fra Spanien, lidt banemotorsang er heller ikke at foragte. Jeg tror lige jeg skal forske lidt i de spanske MZ.
Jeg kan godt forstå de måtte ændre vinduesforholdene, der har sikkert været varmt om sommeren, de sad altid og regulerede på solskærmene. Ligeledes måtte der i forbindelse med ploven skabes andre adgangsforhold for rangisterne. Sjovt at se ændringerne op gennem tiden takket være I ærede fotografer.
Et sted i Århus hvor der også var stor lyd, var ved indkørselssignalet til rangerbanegården når Nordpilen kørte sydpå.
Nordpilen kører sydpå fra Århus 1974 med 1419 forrest.
Mvh
Georg
Vinduesforholdene i MZ.
En LOK-fører fortalte mig, at modellerne med vinduer "rundt om hjørnerne" var kolde pga. træk om vinteren. Derfor (bl.a.) blev det ændret.
3 MZ i Fredericia med 1412 i midten 1971.
MO passerer p-risten i Århus med sin vogn på vej til Fredericia 1971.
Mvh
Georg
Et par billeder fra vinter 1974-75.
2 MZ med 1421 forrest passerer Kongsvang med tog 330 "Nordpilen".
MZ med en IC lige nord for Skanderborg.
Mvh
Georg
MX 1044 mellem Hasselager og Århus med tog 535 fra Herning 1971.
Mvh
Georg
Interessant, at DB's Halbspeisewagen også har kørt i Nordpilen.
Ja, det faldt jeg også over! Det er første gang jeg ser et billede af denne vogntype i Danmark.
Det hele er lige til at omsætte til størrelsesforholdet 1:87 ved lidt hjælp fra Hobbytrade, Heljan og Roco
Hej Svend
Det er lige nøjagtigt hvad jeg er igang med - og her kan Ade føjes til listen, og Roco's MZ 1402 kan vist godt gå an, når man ikke har en tilsvarende Hobbytrade MZ'er.
Indrømmet, jeg er stadig meget betaget og inspireret af Georg's flotte billede - denne oprangering af Nordpilen er et "must" til en model af Frederikshavn Gl. Station.
Her kommer MZ 1420 med eksprestog 330 "Nordpilen" forår 1971 kort før Hasselager.
Der var ikke under 400 tons på krogen, så der lyd for alle pengene.
Mvh
Georg
Hej Georg
Endnu engang tusind tak for det flotte billede - det er, som nævnt ovenfor, for mig super inspirerende.
Måske er det for meget at spørge om - men kan du huske oprangeringen af Nordpilen på denne smukke forårsdag i 1971 ?.
Her tænker jeg mest på de bageste vogne, som knapt kan ses / eventuelt ikke kan ses på billedet ?.
Er der tale om liggevogne og/eller sovevogne ?. Og i givet fald, hvilken slags/litra/baureihe ?.
På forhånd tusind tak.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Selvom jeg kommer fra djævleøen er jeg Nordpilen fan, jeg tror aldrig jeg har været i Hovedlandet uden at jeg skulle se Nordpilen mindst en gang. Jeg tror aldrig at der har været nogen vogne med til syd for Hamburg, skulle da lige være da den kørte med interregio materiel hed den da ikke også nordpilen eller nordpfeil og der var det såvidt jeg husker vogne til Hannover.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
PS supergodt billede og herligt med halbspeisewagen eller var det ikke speiseraum de havde skrevet på vognsiden.
Selvom jeg kommer fra djævleøen er jeg Nordpilen fan, jeg tror aldrig jeg har været i Hovedlandet uden at jeg skulle se Nordpilen mindst en gang. Jeg tror aldrig at der har været nogen vogne med til syd for Hamburg, skulle da lige være da den kørte med interregio materiel hed den da ikke også nordpilen eller nordpfeil og der var det såvidt jeg husker vogne til Hannover.
Hej Bent og velkommen i "Nordpilen-fanklubben"
Selv var jeg tit med Nordpilen (som den også hed dengang) i de velkørende InterRegio-vogne i 1990'erne fra Frederikshavn til Aalborg (afgang Fh. kl. 07.14), men jeg husker ikke, om destinationen var Hannover eller Bad Harzburg (?).
PS supergodt billede og herligt med halbspeisewagen eller var det ikke speiseraum de havde skrevet på vognsiden.
På Georg's flotte billede ser det ud som om, at påskriften er den samme på forbilledet såvel som på Roco's model (og omvendt):
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Hej Carsten
Jeg har forsøgt at zoome lidt ind på vognene. Efter BRüm'eren går en BD, derefter en B og så en der kunne ligne en ABg og derefter igen en B (som jeg ser det). Det var sådan, at lokalvognene til Padborg mest var 37 tons vogne (Bg, Bgh, Abg osv) jfr forklaringen, men der kunne godt være en "ægte B-vogn" imellem dem.
Her den gældende oprangeringsplan fra 1971, det ser ud til at den forreste B mangler. Der blev udsendt et daglig papir fra "Togforstærkningen" om de sidste "finjusteringer" af oprangeringerne, den der senere hed "Forstærkning vest". I dette papir har sikkert kunnet udledes, at B-vognen ikke løb. Man havde det samme for lokomotiverne, den såkaldte "Maskinforstærkning" en daglig melding man brugte til at "køre systemet på plads". En MZ kunne sjældent holde alle 24 løbsdage uden omplacering i løbet eller andre uforudsete ting.
Her oprangeringsplanen (togplan 6) for sommer 1971 med forklaring.
Mvh
Georg
Hej
I årene 1957-1962 gjorde jeg tjeneste i Hobro.
Af og til så var der kølevogne med Nordpilen nordpå.
Det var mest fiskevogne, som i hast skulle til bl a Skagen, og så kom de med det første det bedste tog nordpå.
Således så jeg engang tog 945, som Nordpilen hed dengang, med en Fiskekølevogn oprangeret bagved maskinen, altså foran hele personvognsrækken.
Det kunne tyde på, at det var noget der hastede, så den var med maskinen ned på toget i Århus.
Jeg har desværre ingen foto. Det tænkte man jo ikke rigtigt på dengang.
M v h
Børge
Tak til Børge for oplysningen om godsvogne i Nordpilen, det var da noget af en nyhed, måske Ics-vogne.
Med hensyn til buffetvognen som løb i overgangen mellem DSB CAR/BRH og BK fangede jeg en af dem på Århus H.
Vognen 140 km mærket ej RIC, men det har vist aldrig været noget problem mellem DK og Hamburg. Hjemsted Hmb, sikkert Hmb Hbf med nummer sådan ca. 50 80 85-43 0x6-8. Vognen forsynet med disse tonstunge døre som mange DB-personvogne havde. Nabovognen ser ud til at være en Büm som der af og til løb en enkelt af i Nordpilen.
Solo Büm i Nordpilen omkr. 1974.
Mvh
Georg
Hvis jeg husker rigtigt behøvede tyske vogne ikke være RIC mærkede, hvis min hukommelse ikke spiller mig et puds var det tilstrækkeligt med at der f.eks var et lille d nede hvor RIC mærket ellers var. Speiseraum minder mig om et par ture med tyske D tog fra Hamburg til München, det var nogen forrygende store wienerschnitzler de tryllede frem fra deres køkken og en god portion suppe til forret. spisevognspersonalet gik for iøvrigt igennem toget og skrev folk op og man fik et nummer om
hvornår man havde spisetid, ordnung muss sein (ikke negativt ment) Mumms hvor var de gode til at lave mad, de gange jeg ihvertfald spiste ombord.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Man kan godt have bilaterale aftaler. Tyske vogne kan godt have et "RIC"-felt med uden "RIC". Der skal stå "DK" i feltet. "D" er tyskland. Vi har nu fået et meget lille jernbaneland kaldt "Pa" for Padborg, men det hører nutidens vogne som kører nordpå fra Hamborg til netop Pattburg.
Det er rigtigt der skulle selvfølgelig stå DK jeg mener også at alle DB vogne måtte køre i Østrig og Schweiz.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
Tak til Børge for oplysningen om godsvogne i Nordpilen, det var da noget af en nyhed, måske Ics-vogne.
Ligeledes tak til Børge Sundahl for den interessante oplysning.
Fiskevognene må givetvis have været tomme, både eftersom at de som "påhæng" til et persontog givetvis må have været P-bremset, og eftersom at man i Skagen altid har været så rigeligt velforsynet med fisk og sikkert gerne ville sælge noget af denne sunde spise til omverdenen
Med hensyn til buffetvognen som løb i overgangen mellem DSB CAR/BRH og BK fangede jeg en af dem på Århus H.
Vognen 140 km mærket ej RIC, men det har vist aldrig været noget problem mellem DK og Hamburg. Hjemsted Hmb, sikkert Hmb Hbf med nummer sådan ca. 50 80 85-43 0x6-8.
Hej Georg
Tusind tak for supplerende billeder.
Jeg lurede også på, at Roco-vognen kun findes i 50-mærket udgave - men det var forbilledet jo også, selvom den tydeligvis også kom udenfor Tysklands grænser en gang imellem.
Så når DSB tillod ikke-RIC-mærkede udenlandske vogne på sin "hjemmebane", så kan vi andre vel også i 1:87
Nabovognen ser ud til at være en Büm som der af og til løb en enkelt af i Nordpilen.
Solo Büm i Nordpilen omkr. 1974.
Mvh
Georg
Sjovt nok havde jeg opfattet en af de efterfølgende vogne (2. vogn efter BRyl-vognen) på dit flotte billede fra Hasselager som en grøn Büm-vogn, men ved nærmere eftersyn er de langsgående sikker på vogntagene temmelig afslørende.
Men med dine oplysninger her, så kan min grønne Roco Büm-vogn godt tages til nåde igen og lempes ind i 1:87 udgaven af Nordpilen til/fra Frederikshavn anno 1970'erne.
Spørgsmålet er nu blot, om de danske vinrøde vogne i en Nordpilen-stamme anno 1971 var med "computerlitrering" eller med den oprindelige "krone-litrering" ?.
(Inden jeg går helt i modeljernbane-selvsving vil jeg blot sige tusind tak for dine billeder og oplysninger - og håber, at du fortsat vil blive ved med at vise dine flotte billeder frem og dele din viden med os andre her på Jernbanen.dk).
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Spørgsmålet er nu blot, om de danske vinrøde vogne i stammen anno 1971 var med "computerlitrering" eller med den oprindelige "krone-litrering" ?.
DSB's vogne var i 1970 med nyt nummer - B-vognene har jo nok for de flestes vedkommende 'DSB' og litra med skygger, da de ikke blev omlitreret i 1970 til nye litra - de havde jo litra 'B' i forvejen.
Omnummereringen af personvognene i 1967 gik formentlig ganske hurtigt, for så mange vogne drejede det sig jo ikke om.
Jeg tillader mig at svare (spørge) i denne oldgamle tråd. Anledningen er at a.c.m.e. er på vej med en model af en halvspisevogn BRbumh282. Spørgsmålet er (til Georg S), om det en sådan type vi ser på dette billede udsnit. Det kunne måske være muligt at få forstørret billedet op i en lidt mindre grovkornet udgave?
Se også indlægget på det tyske forum Drehscheibe
--
Svend