Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm (Generelt)

af andersj, Aalborg, 30/9 2021, 23:05 (1241 dage siden)

Aalborg Kommune har i budgetaftalen for 2022 afsat 15 mio. kr. til etablering af et nyt standsningssted nord for Lindholm. Det er endnu ikke besluttet om det skal placeres i Vestbjerg, Sulsted eller Tylstrup. Det kræver dog at Lindholm-Brønderslev fortsat kan køres på 15 minutter i hver retning inklusiv lidt reserve til forsinkelser/LA'er.

Dilemmaet er jo lidt:
Tylstrup er dem der vil opnå størst rejsetidsbesparelse i forhold til bussen, men det er også den mindste by.
Sulsted er dem der vil opnå næststørst rejsetidsbesparelse i forhold til bussen, men er ikke meget større end Tylstrup og er også delt i to bydele ved hhv. banen og skolen.
Vestbjerg vil opnå minimal rejsetidsbesparelse i forhold til bussen, men har dobbelt så mange indbyggere som Sulsted.

De to sidstnævnte byer har også kun bebyggelse på den ene side af jernbanen og E39 løber lige ved siden af jernbanen, så yderligere byudvikling er ikke tiltænkt.

Citat fra Aalborg Kommune:
Forligspartierne er indstillet på at støtte etableringen af et togstop nord for Lindholm. Der udarbejdes en sindetskrivelse om, at kommunen vil afsætte 15 mio. kr. til formålet.

Forligsparterne består af Socialdemokratiet, Venstre, Enhedslisten, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti.

--
Mvh Anders

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af FE Jakobsen, 1/10 2021, 23:12 (1240 dage siden) @ andersj

Hvis man læser et kort med byernes placering, så gætter jeg på Tylstrup som Togstop. Godt nok den mindste by, men også længst væk fra Aalborg, og dermed den største tidsgevinst med toget.
Men tankevækkende at der overhovedet overvejes togstop her. Dengang man etablerede Nærbanen fra Aalborg og sydpå, genåbnede man togstop i byerne Svenstrup (7500 indbyggere) og Støvring (ca. 8500 indbyggere) Nu er det måske Tylstrup (1300 indbyggere) altså en noget mindre by. Sulsted er lidt større og Vestbjerg størst af de to andre nævnte byer. Men disse er dårligt beliggende i forhold til jernbanen.
FE Elkjær

Avatar

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/10 2021, 23:45 (1240 dage siden) @ FE Jakobsen

Hvis man læser et kort med byernes placering, så gætter jeg på Tylstrup som Togstop. Godt nok den mindste by, men også længst væk fra Aalborg, og dermed den største tidsgevinst med toget.
Men tankevækkende at der overhovedet overvejes togstop her. Dengang man etablerede Nærbanen fra Aalborg og sydpå, genåbnede man togstop i byerne Svenstrup (7500 indbyggere) og Støvring (ca. 8500 indbyggere) Nu er det måske Tylstrup (1300 indbyggere) altså en noget mindre by. Sulsted er lidt større og Vestbjerg størst af de to andre nævnte byer. Men disse er dårligt beliggende i forhold til jernbanen.
FE Elkjær

Jeg tror, jeg måske har skrevet det før:

Man ofrede millioner af kroner ved at lave "dobbeltspor" i nordenden af Lindholm station for at skabe luft i køreplanen til at togene mellem Lindholm og Brønderslev kunne krydse hinanden på passende vis i Brønderslev. (Tilsvarende vil man om kort tid lave dobbeltspor i sydenden af Hjørring station for at skabe tilsvarende bedre forhold Hjørring-Brønderslev).

Som udgangspunkt vil det derfor være mindre heldigt (andre vil mene "hul i hovedet") at lade stabiliteten æde op af en standsning mellem Lindholm og Brønderslev. Havde Region Nordjylland i øvrigt ikke tidligere lovet sig selv ikke at foreslå nye standsningssteder, der er til glæde for få (nye) og til ulempe for mange (eksisterende) kunder?

Ja, ja, jeg er opmærksom på, at det er Aalborg Kommune, der nu er "på banen" (undskyld) og ikke Region Nordjylland.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af Svend, 1/10 2021, 23:58 (1240 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man læser et kort med byernes placering, så gætter jeg på Tylstrup som Togstop. Godt nok den mindste by, men også længst væk fra Aalborg, og dermed den største tidsgevinst med toget.
Men tankevækkende at der overhovedet overvejes togstop her. Dengang man etablerede Nærbanen fra Aalborg og sydpå, genåbnede man togstop i byerne Svenstrup (7500 indbyggere) og Støvring (ca. 8500 indbyggere) Nu er det måske Tylstrup (1300 indbyggere) altså en noget mindre by. Sulsted er lidt større og Vestbjerg størst af de to andre nævnte byer. Men disse er dårligt beliggende i forhold til jernbanen.
FE Elkjær


Jeg tror, jeg måske har skrevet det før:

Man ofrede millioner af kroner ved at lave "dobbeltspor" i nordenden af Lindholm station for at skabe luft i køreplanen til at togene mellem Lindholm og Brønderslev kunne krydse hinanden på passende vis i Brønderslev. (Tilsvarende vil man om kort tid lave dobbeltspor i sydenden af Hjørring station for at skabe tilsvarende bedre forhold Hjørring-Brønderslev).

Som udgangspunkt vil det derfor være mindre heldigt (andre vil mene "hul i hovedet") at lade stabiliteten æde op af en standsning mellem Lindholm og Brønderslev. Havde Region Nordjylland i øvrigt ikke tidligere lovet sig selv ikke at foreslå nye standsningssteder, der er til glæde for få (nye) og til ulempe for mange (eksisterende) kunder?

Ja, ja, jeg er opmærksom på, at det er Aalborg Kommune, der nu er "på banen" (undskyld) og ikke Region Nordjylland.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror ikke at Aalborg Kommune tænker ret meget over kapacitet, køretider, robusthed i køreplaner ...... men man kan da håbe på, at de får hjælp fra nogen, der kan regne på det.

--
Svend

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af ivar, 2/10 2021, 00:20 (1240 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der i det hele taget analyser, der viser, hvem det skulle gavne?

mvh
-ivar

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af ivar, 2/10 2021, 00:58 (1240 dage siden) @ andersj

Tak, jeg noterer mig, at Vestbjerg vurderes til at have størst vækstpotentiale.

mvh
-ivar

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af andersj, Aalborg, 2/10 2021, 00:34 (1240 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man læser et kort med byernes placering, så gætter jeg på Tylstrup som Togstop. Godt nok den mindste by, men også længst væk fra Aalborg, og dermed den største tidsgevinst med toget.
Men tankevækkende at der overhovedet overvejes togstop her. Dengang man etablerede Nærbanen fra Aalborg og sydpå, genåbnede man togstop i byerne Svenstrup (7500 indbyggere) og Støvring (ca. 8500 indbyggere) Nu er det måske Tylstrup (1300 indbyggere) altså en noget mindre by. Sulsted er lidt større og Vestbjerg størst af de to andre nævnte byer. Men disse er dårligt beliggende i forhold til jernbanen.
FE Elkjær


Jeg tror, jeg måske har skrevet det før:

Man ofrede millioner af kroner ved at lave "dobbeltspor" i nordenden af Lindholm station for at skabe luft i køreplanen til at togene mellem Lindholm og Brønderslev kunne krydse hinanden på passende vis i Brønderslev. (Tilsvarende vil man om kort tid lave dobbeltspor i sydenden af Hjørring station for at skabe tilsvarende bedre forhold Hjørring-Brønderslev).

De forlængede krydsningsspor øger køretidsreserven. Det var i forvejen muligt at køre Lindholm-Brønderslev og Brønderslev-Hjørring på hver et kvarter. Hvis den nye station kun betjenes en gang i timen, så kan man nøjes med 14 minutter i den ene retning og 16 minutter i den anden mellem Lindholm og Brønderslev.

Vi skal også huske at de to forlængede krydsningsspor faktisk ikke direkte var tiltænkt NJ's tog. Det var for at gøre det muligt at køre fjerntog og godstog imellem NJ's tog. Her fra Banedanmarks beskrivelse af projektet:
"Kapacitetsudvidelsen er nødvendig for at opnå tilstrækkelig robusthed og punktlighed i trafikafviklingen, herunder af landsdelstrafikken og godstrafikken."

At landsdelstrafikken og godstrafikken så ikke længere eksistere mellem Lindholm og Hjørring er en anden sag.


Som udgangspunkt vil det derfor være mindre heldigt (andre vil mene "hul i hovedet") at lade stabiliteten æde op af en standsning mellem Lindholm og Brønderslev. Havde Region Nordjylland i øvrigt ikke tidligere lovet sig selv ikke at foreslå nye standsningssteder, der er til glæde for få (nye) og til ulempe for mange (eksisterende) kunder?

Ja, ja, jeg er opmærksom på, at det er Aalborg Kommune, der nu er "på banen" (undskyld) og ikke Region Nordjylland.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Region Nordjylland fik udført en analyse af potentielle nye standsningssteder mellem Skørping og Frederikshavn for et par år siden. Her var det kun Hjørring Øst der egentlig blev anbefalet og den er åbnet i vinters.

Noget helt andet er at kapaciteten i togene ikke rigtig er til flere standsninger mellem Brønderslev og Aalborg. Især i morgenmyldretiden køres der med langt over 100% belægning på de to sydgående morgentog der passer med mødetiderne på de store uddannelsesinsitutioner i Aalborg med ankomst 7:27 og 7:57. Disse køres med 2 togsæt.

Det er et generelt problem at en Lint 41 / Desiro er lige i underkanten på en del afgange mellem Hjørring og Aalborg, samt en enkelte afgange morgen og eftermiddag mellem Aalborg og Skørping. Især også fordi man hos NT og Region Nordjylland også gerne vil have store flexarealer til gratis cykelmedtagning. Dog er der i Lint klapsæder, mens der i Desiro kun er ståpladser istedet for de 4x4-mands siddegrupper man har fjernet.

--
Mvh Anders

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af Frank Poulsen, 2/10 2021, 07:22 (1240 dage siden) @ andersj

Hvis man læser et kort med byernes placering, så gætter jeg på Tylstrup som Togstop. Godt nok den mindste by, men også længst væk fra Aalborg, og dermed den største tidsgevinst med toget.
Men tankevækkende at der overhovedet overvejes togstop her. Dengang man etablerede Nærbanen fra Aalborg og sydpå, genåbnede man togstop i byerne Svenstrup (7500 indbyggere) og Støvring (ca. 8500 indbyggere) Nu er det måske Tylstrup (1300 indbyggere) altså en noget mindre by. Sulsted er lidt større og Vestbjerg størst af de to andre nævnte byer. Men disse er dårligt beliggende i forhold til jernbanen.
FE Elkjær


Jeg tror, jeg måske har skrevet det før:

Man ofrede millioner af kroner ved at lave "dobbeltspor" i nordenden af Lindholm station for at skabe luft i køreplanen til at togene mellem Lindholm og Brønderslev kunne krydse hinanden på passende vis i Brønderslev. (Tilsvarende vil man om kort tid lave dobbeltspor i sydenden af Hjørring station for at skabe tilsvarende bedre forhold Hjørring-Brønderslev).


De forlængede krydsningsspor øger køretidsreserven. Det var i forvejen muligt at køre Lindholm-Brønderslev og Brønderslev-Hjørring på hver et kvarter. Hvis den nye station kun betjenes en gang i timen, så kan man nøjes med 14 minutter i den ene retning og 16 minutter i den anden mellem Lindholm og Brønderslev.

Vi skal også huske at de to forlængede krydsningsspor faktisk ikke direkte var tiltænkt NJ's tog. Det var for at gøre det muligt at køre fjerntog og godstog imellem NJ's tog. Her fra Banedanmarks beskrivelse af projektet:
"Kapacitetsudvidelsen er nødvendig for at opnå tilstrækkelig robusthed og punktlighed i trafikafviklingen, herunder af landsdelstrafikken og godstrafikken."

At landsdelstrafikken og godstrafikken så ikke længere eksistere mellem Lindholm og Hjørring er en anden sag.


Som udgangspunkt vil det derfor være mindre heldigt (andre vil mene "hul i hovedet") at lade stabiliteten æde op af en standsning mellem Lindholm og Brønderslev. Havde Region Nordjylland i øvrigt ikke tidligere lovet sig selv ikke at foreslå nye standsningssteder, der er til glæde for få (nye) og til ulempe for mange (eksisterende) kunder?

Ja, ja, jeg er opmærksom på, at det er Aalborg Kommune, der nu er "på banen" (undskyld) og ikke Region Nordjylland.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Region Nordjylland fik udført en analyse af potentielle nye standsningssteder mellem Skørping og Frederikshavn for et par år siden. Her var det kun Hjørring Øst der egentlig blev anbefalet og den er åbnet i vinters.

Noget helt andet er at kapaciteten i togene ikke rigtig er til flere standsninger mellem Brønderslev og Aalborg. Især i morgenmyldretiden køres der med langt over 100% belægning på de to sydgående morgentog der passer med mødetiderne på de store uddannelsesinsitutioner i Aalborg med ankomst 7:27 og 7:57. Disse køres med 2 togsæt.

Det er et generelt problem at en Lint 41 / Desiro er lige i underkanten på en del afgange mellem Hjørring og Aalborg, samt en enkelte afgange morgen og eftermiddag mellem Aalborg og Skørping. Især også fordi man hos NT og Region Nordjylland også gerne vil have store flexarealer til gratis cykelmedtagning. Dog er der i Lint klapsæder, mens der i Desiro kun er ståpladser istedet for de 4x4-mands siddegrupper man har fjernet.

Overvejes der ikke at køre med 3 sæt så? tror i øvrigt aldrig jeg har set 3 lint eller 3 desiro sammenkoblet i drift. Men det er vel muligt?

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af andersj, Aalborg, 2/10 2021, 12:31 (1240 dage siden) @ Frank Poulsen


Noget helt andet er at kapaciteten i togene ikke rigtig er til flere standsninger mellem Brønderslev og Aalborg. Især i morgenmyldretiden køres der med langt over 100% belægning på de to sydgående morgentog der passer med mødetiderne på de store uddannelsesinsitutioner i Aalborg med ankomst 7:27 og 7:57. Disse køres med 2 togsæt.

Det er et generelt problem at en Lint 41 / Desiro er lige i underkanten på en del afgange mellem Hjørring og Aalborg, samt en enkelte afgange morgen og eftermiddag mellem Aalborg og Skørping. Især også fordi man hos NT og Region Nordjylland også gerne vil have store flexarealer til gratis cykelmedtagning. Dog er der i Lint klapsæder, mens der i Desiro kun er ståpladser istedet for de 4x4-mands siddegrupper man har fjernet.


Overvejes der ikke at køre med 3 sæt så? tror i øvrigt aldrig jeg har set 3 lint eller 3 desiro sammenkoblet i drift. Men det er vel muligt?

I den gamle køreplan hvor morgentoget ankom 7:43 til Aalborg der var der faktisk besluttet at toget skulle køre med tre togsæt fra december 2018 mellem Hjørring og Aalborg. Det skete dog af uvisse årsager aldrig.

--
Mvh Anders

Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for Lindholm

af Hjortlund, Aalborg, Danmark, 2/10 2021, 08:00 (1240 dage siden) @ andersj

Problemet for vestbjerg er at det sagtens kan tage over en time at komme fra vestbjerg og til flere uddanelsesteder om morgenen pga den meget tætte trafik over Limfjorden. Det vil toget unægteligt hjælpe på, hvis der altså er plads i dem.

Strkn. 25 Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 2/10 2021, 00:38 (1240 dage siden) @ andersj

At Tylstrup pt. er den mindste by er nu ret ligegyldigt for udvælgelsen for det bliver den så ikke ved med at være. Bliver Tylstrup valgt som det nye standsningssted vil Tylstrup efter få år være blevet størst.

Det er sådan Danmarks øvrige byer er blevet til det de er i dag. Etableres gode trafikale forhold trækkes nye indbyggere til.

Strkn. 25 Aalborg afsætter 15 mio. til ny station nord for

af andersj, Aalborg, 2/10 2021, 02:07 (1240 dage siden) @ Per Holm

At Tylstrup pt. er den mindste by er nu ret ligegyldigt for udvælgelsen for det bliver den så ikke ved med at være. Bliver Tylstrup valgt som det nye standsningssted vil Tylstrup efter få år være blevet størst.

Det er sådan Danmarks øvrige byer er blevet til det de er i dag. Etableres gode trafikale forhold trækkes nye indbyggere til.

Tylstrup har jo været stationsby, men det har Vestbjerg ikke været. Desuden er Vestbjerg jo en by Aalborg Kommune ønsker at udvide, hvilket ikke er tilfældet for Tylstrup og Sulsted.

Men der er stadig lang vej til en potentiel stationsåbning. Togdriften bestilles jo af Region Nordjylland og infrastrukturen er ejet af staten. Vi har jo bl.a. for nyligt set at politikerne har nægtet Favrskov Kommune at finansiere og anlægge et trinbræt i Laurbjerg. Her er der dog tale om en strækning hvor staten også er trafikkøber.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak