Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.
Hvad kommer efter start af 2022? For strækningen Ringsted-Nykøbing F mangler i starten af 2022 lim køreledninger fra Vordingborg og sydpå og en ny Storstrømsbro.. Indtil da kommer der el-drift til Næstved (hvor der et lille hængeparti med immunisering af den gamle linjeblok på Næstved-Lundby, som klares i foråret 2022 som det sidste) og nye signaler syd for Næstved.
Det er dårlig en måned siden der i en anden tråd blev nævnt, at der kommer en længere spærring af Roskilde-Ringsted næste år, hvor det er tvivlsomt, om man kan sende alle tog via Køge Nord - det vil uundgåeligt gå ud over Sydbanen. Også til næste år skal ERMTS tændes på den ny bane med var det op til 12 weekendlukninger inden man kan sætte det i daglig drift? Pendlerne ved godt, at der så er stor risiko for togbusser mandag morgen af den ene eller anden grund. Samtidig blev der sået tvivl om de 12 weekendlukninger også indbefattede den nødvendige lukning af banen, for at lære lokomotivførerne op.
Du peger på andre projekter, som ikke er ombygning, som er på Sydbanen, hvor der er meget bedre alternativer.
Det gør jeg, men pointen er, at det kommer til at berøre Sydbanen. Ligesom sporarbejdet mellem Høje Taastrup og København har gjort det i flere uger, selvom det er langt fra Sydbanen. Det har jo betydet at halvdelen af togene til/fra Næstved til/fra København er forsvundet - uden at man har sat ekstra vogne på det ene tog i timen, der kører. Man skal se helheden i det ;)
Det er mulig at komme til København uden at skal bruge togbus.. Det er en væsentlig forskel. Og imellem Ringsted og Roskilde bliver der togbus i uger i sommerferien og ikke flere måneder som var på Sydbanen. Høje Taastrup-Glostrup skal også have en omgang næste år, men her er S-tog et bedre alternativ end togbus....
Enig, togbusser er noget af det værste og det er bedre at kunne sidde i toget hele vejen. Men igen, selvom sporarbejdet ikke lige er på Sydbanen, så vil det berøre antallet af tog, siddepladser, komfort og rejsetid på Sydbanen. At tro andet er jo naivt :)
Senere igen skal Ringsted Station vel bygges om, så den er klar til Femernforbindelsen. Det kan næppe heller ske uden at Sydbanen rammes i stor stil ;)
Det bliver mest på østsiden af Ringsted, så tog kan kommer fra til/fra Næstved i Ringsted. Og der er en forpligtelse at Banedanmark skal sikre at er mulig at køre tog i hele ombygningsperioden pga. specielt de mange godstog. Så de må kun totalspære en uge om sommeren.
Sorry to say Steen, men det er jo lidt selvmodsigende, at du skriver, at Banedanmark skal sikre, at det er muligt at køre tog i hele ombygningsperioden, men at de må totalspærre en uge om sommeren.
Og selvom der kan komme tog til/fra Næstved, så vil det næppe være uden ændringer i køreplanen/aflysninger. Det vil hverken du, DSB eller Banedanmark kunne garantere.
At det "bare" er nogle uger med togbusser eller skift til S-tog er sådan set ligegyldigt. Min pointe er, at det er IKKE slut med kvalerne på Sydbanen fra foråret 2022 - det bliver ganske givet bedre end det har været de sidste 3 år (til den tid), men det er langt fra slut.