Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med togkaos på Sydbanen!

af mikedk2100, 30/9 2021, 12:18 (1181 dage siden) @ Jens Hansen

SN.dk har denne (desværre ikke muligt at se det hele):

https://sn.dk/Sjaelland/Minister-Tog-kaos-paa-Sydbanen-ikke-godt-nok-men-forventer-det-...

Samrådet kan ses på Folketingets TV.

Ministeren (Banedanmark!) skyder efter Atkins, som groft havde undervurderet validering af sikringsarbejde på Næstved station. Men det er vel kun en lille flig af kaos? Typisk politik.

JH

Og her TV2 Øst's artikel om samrådet.

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/minister-i-samraad-om-sydbanen-det-har-vaere...

Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af steenth, 30/9 2021, 13:54 (1181 dage siden) @ mikedk2100

Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.

Hvad kommer efter start af 2022? For strækningen Ringsted-Nykøbing F mangler i starten af 2022 lim køreledninger fra Vordingborg og sydpå og en ny Storstrømsbro.. Indtil da kommer der el-drift til Næstved (hvor der et lille hængeparti med immunisering af den gamle linjeblok på Næstved-Lundby, som klares i foråret 2022 som det sidste) og nye signaler syd for Næstved.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af mikedk2100, 30/9 2021, 14:17 (1181 dage siden) @ steenth

Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.

Hvad kommer efter start af 2022? For strækningen Ringsted-Nykøbing F mangler i starten af 2022 lim køreledninger fra Vordingborg og sydpå og en ny Storstrømsbro.. Indtil da kommer der el-drift til Næstved (hvor der et lille hængeparti med immunisering af den gamle linjeblok på Næstved-Lundby, som klares i foråret 2022 som det sidste) og nye signaler syd for Næstved.

Det er dårlig en måned siden der i en anden tråd blev nævnt, at der kommer en længere spærring af Roskilde-Ringsted næste år, hvor det er tvivlsomt, om man kan sende alle tog via Køge Nord - det vil uundgåeligt gå ud over Sydbanen. Også til næste år skal ERMTS tændes på den ny bane med var det op til 12 weekendlukninger inden man kan sætte det i daglig drift? Pendlerne ved godt, at der så er stor risiko for togbusser mandag morgen af den ene eller anden grund. Samtidig blev der sået tvivl om de 12 weekendlukninger også indbefattede den nødvendige lukning af banen, for at lære lokomotivførerne op.

Så jo, der er massere af kaos også efter foråret 2022.

Senere igen skal Ringsted Station vel bygges om, så den er klar til Femernforbindelsen. Det kan næppe heller ske uden at Sydbanen rammes i stor stil ;)

Slut med togkaos på Sydbanen!

af glade-koege ⌂, køge, 30/9 2021, 14:50 (1180 dage siden) @ mikedk2100

Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.

Hvad kommer efter start af 2022? For strækningen Ringsted-Nykøbing F mangler i starten af 2022 lim køreledninger fra Vordingborg og sydpå og en ny Storstrømsbro.. Indtil da kommer der el-drift til Næstved (hvor der et lille hængeparti med immunisering af den gamle linjeblok på Næstved-Lundby, som klares i foråret 2022 som det sidste) og nye signaler syd for Næstved.


Det er dårlig en måned siden der i en anden tråd blev nævnt, at der kommer en længere spærring af Roskilde-Ringsted næste år, hvor det er tvivlsomt, om man kan sende alle tog via Køge Nord - det vil uundgåeligt gå ud over Sydbanen. Også til næste år skal ERMTS tændes på den ny bane med var det op til 12 weekendlukninger inden man kan sætte det i daglig drift? Pendlerne ved godt, at der så er stor risiko for togbusser mandag morgen af den ene eller anden grund. Samtidig blev der sået tvivl om de 12 weekendlukninger også indbefattede den nødvendige lukning af banen, for at lære lokomotivførerne op.

Så jo, der er massere af kaos også efter foråret 2022.

Senere igen skal Ringsted Station vel bygges om, så den er klar til Femernforbindelsen. Det kan næppe heller ske uden at Sydbanen rammes i stor stil ;)

Ringsted skal vidst kun lukkes pga af fly over.. den skal jo under banen, så alle 4 spor må vel blive spærret nogen weekender mindst når det er.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af anho, 30/9 2021, 15:17 (1180 dage siden) @ glade-koege

Hm? De har ikke valgt hvordan det skal konstrueres endnu. Mig bekendt vil de dog forsøge at konstruere hele udfletningsanlægget ved siden af den nuværende bane, og så først spærre banen til sidst for at koble det færdigbyggede anlæg til.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 30/9 2021, 15:19 (1180 dage siden) @ glade-koege


Ringsted skal vidst kun lukkes pga af fly over.. den skal jo under banen, så alle 4 spor må vel blive spærret nogen weekender mindst når det er.

Med et projekt på over 1 mia. kroner, så er der næppe tale om kun et par weekend spærringer.

JH

Slut med togkaos på Sydbanen!

af steenth, 30/9 2021, 15:42 (1180 dage siden) @ mikedk2100

Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.

Hvad kommer efter start af 2022? For strækningen Ringsted-Nykøbing F mangler i starten af 2022 lim køreledninger fra Vordingborg og sydpå og en ny Storstrømsbro.. Indtil da kommer der el-drift til Næstved (hvor der et lille hængeparti med immunisering af den gamle linjeblok på Næstved-Lundby, som klares i foråret 2022 som det sidste) og nye signaler syd for Næstved.


Det er dårlig en måned siden der i en anden tråd blev nævnt, at der kommer en længere spærring af Roskilde-Ringsted næste år, hvor det er tvivlsomt, om man kan sende alle tog via Køge Nord - det vil uundgåeligt gå ud over Sydbanen. Også til næste år skal ERMTS tændes på den ny bane med var det op til 12 weekendlukninger inden man kan sætte det i daglig drift? Pendlerne ved godt, at der så er stor risiko for togbusser mandag morgen af den ene eller anden grund. Samtidig blev der sået tvivl om de 12 weekendlukninger også indbefattede den nødvendige lukning af banen, for at lære lokomotivførerne op.

Du peger på andre projekter, som ikke er ombygning, som er på Sydbanen, hvor der er meget bedre alternativer.

Det er mulig at komme til København uden at skal bruge togbus.. Det er en væsentlig forskel. Og imellem Ringsted og Roskilde bliver der togbus i uger i sommerferien og ikke flere måneder som var på Sydbanen. Høje Taastrup-Glostrup skal også have en omgang næste år, men her er S-tog et bedre alternativ end togbus....

Senere igen skal Ringsted Station vel bygges om, så den er klar til Femernforbindelsen. Det kan næppe heller ske uden at Sydbanen rammes i stor stil ;)

Det bliver mest på østsiden af Ringsted, så tog kan kommer fra til/fra Næstved i Ringsted. Og der er en forpligtelse at Banedanmark skal sikre at er mulig at køre tog i hele ombygningsperioden pga. specielt de mange godstog. Så de må kun totalspære en uge om sommeren.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af mikedk2100, 30/9 2021, 16:11 (1180 dage siden) @ steenth

Sympatien er vel godt nok, men kaosset er jo langt fra slut og da slet ikke i starten af 2022, som de skriver.

Hvad kommer efter start af 2022? For strækningen Ringsted-Nykøbing F mangler i starten af 2022 lim køreledninger fra Vordingborg og sydpå og en ny Storstrømsbro.. Indtil da kommer der el-drift til Næstved (hvor der et lille hængeparti med immunisering af den gamle linjeblok på Næstved-Lundby, som klares i foråret 2022 som det sidste) og nye signaler syd for Næstved.


Det er dårlig en måned siden der i en anden tråd blev nævnt, at der kommer en længere spærring af Roskilde-Ringsted næste år, hvor det er tvivlsomt, om man kan sende alle tog via Køge Nord - det vil uundgåeligt gå ud over Sydbanen. Også til næste år skal ERMTS tændes på den ny bane med var det op til 12 weekendlukninger inden man kan sætte det i daglig drift? Pendlerne ved godt, at der så er stor risiko for togbusser mandag morgen af den ene eller anden grund. Samtidig blev der sået tvivl om de 12 weekendlukninger også indbefattede den nødvendige lukning af banen, for at lære lokomotivførerne op.

Du peger på andre projekter, som ikke er ombygning, som er på Sydbanen, hvor der er meget bedre alternativer.

Det gør jeg, men pointen er, at det kommer til at berøre Sydbanen. Ligesom sporarbejdet mellem Høje Taastrup og København har gjort det i flere uger, selvom det er langt fra Sydbanen. Det har jo betydet at halvdelen af togene til/fra Næstved til/fra København er forsvundet - uden at man har sat ekstra vogne på det ene tog i timen, der kører. Man skal se helheden i det ;)

Det er mulig at komme til København uden at skal bruge togbus.. Det er en væsentlig forskel. Og imellem Ringsted og Roskilde bliver der togbus i uger i sommerferien og ikke flere måneder som var på Sydbanen. Høje Taastrup-Glostrup skal også have en omgang næste år, men her er S-tog et bedre alternativ end togbus....

Enig, togbusser er noget af det værste og det er bedre at kunne sidde i toget hele vejen. Men igen, selvom sporarbejdet ikke lige er på Sydbanen, så vil det berøre antallet af tog, siddepladser, komfort og rejsetid på Sydbanen. At tro andet er jo naivt :)

Senere igen skal Ringsted Station vel bygges om, så den er klar til Femernforbindelsen. Det kan næppe heller ske uden at Sydbanen rammes i stor stil ;)

Det bliver mest på østsiden af Ringsted, så tog kan kommer fra til/fra Næstved i Ringsted. Og der er en forpligtelse at Banedanmark skal sikre at er mulig at køre tog i hele ombygningsperioden pga. specielt de mange godstog. Så de må kun totalspære en uge om sommeren.

Sorry to say Steen, men det er jo lidt selvmodsigende, at du skriver, at Banedanmark skal sikre, at det er muligt at køre tog i hele ombygningsperioden, men at de må totalspærre en uge om sommeren.

Og selvom der kan komme tog til/fra Næstved, så vil det næppe være uden ændringer i køreplanen/aflysninger. Det vil hverken du, DSB eller Banedanmark kunne garantere.

At det "bare" er nogle uger med togbusser eller skift til S-tog er sådan set ligegyldigt. Min pointe er, at det er IKKE slut med kvalerne på Sydbanen fra foråret 2022 - det bliver ganske givet bedre end det har været de sidste 3 år (til den tid), men det er langt fra slut. :-D

Slut med togkaos på Sydbanen!

af pjl, 30/9 2021, 17:44 (1180 dage siden) @ mikedk2100

At det "bare" er nogle uger med togbusser eller skift til S-tog er sådan set ligegyldigt. Min pointe er, at det er IKKE slut med kvalerne på Sydbanen fra foråret 2022 - det bliver ganske givet bedre end det har været de sidste 3 år (til den tid), men det er langt fra slut. :-D

Jeg er ikke lige så håbefuld som dig, med Bane Danmark og DSB i leverancen, skal knod og tot nok få kludret sig ind i et eller andet… men håber du (og ministeren) får ret.

Strkn. 2 Slut med kaos.

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/9 2021, 19:05 (1180 dage siden) @ pjl

At det "bare" er nogle uger med togbusser eller skift til S-tog er sådan set ligegyldigt. Min pointe er, at det er IKKE slut med kvalerne på Sydbanen fra foråret 2022 - det bliver ganske givet bedre end det har været de sidste 3 år (til den tid), men det er langt fra slut. :-D


Jeg er ikke lige så håbefuld som dig, med Bane Danmark og DSB i leverancen, skal knod og tot nok få kludret sig ind i et eller andet… men håber du (og ministeren) får ret.

Der er vist ikke andet at gøre end at ønske dig alt mulig held og lykke ved bil-/cykelhandleren.

Strkn. 2 Slut med kaos.

af pjl, 1/10 2021, 10:24 (1180 dage siden) @ Per Holm

Der er vist ikke andet at gøre end at ønske dig alt mulig held og lykke ved bil-/cykelhandleren.

1000 tak, living the dream...

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Scharfenberg, 1/10 2021, 09:11 (1180 dage siden) @ mikedk2100

Sorry to say Steen, men det er jo lidt selvmodsigende, at du skriver, at Banedanmark skal sikre, at det er muligt at køre tog i hele ombygningsperioden, men at de må totalspærre en uge om sommeren.

Sorry to say, Mike, men du glemmer vist, at man ikke får en toptunet jernbane helt uden sporspærringer.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af mikedk2100, 1/10 2021, 10:40 (1180 dage siden) @ Scharfenberg

Sorry to say Steen, men det er jo lidt selvmodsigende, at du skriver, at Banedanmark skal sikre, at det er muligt at køre tog i hele ombygningsperioden, men at de må totalspærre en uge om sommeren.

Sorry to say, Mike, men du glemmer vist, at man ikke får en toptunet jernbane helt uden sporspærringer.

Nej det gør jeg ikke - hvis du læser, hvad jeg skriver, så gør jeg opmærksom på, at der ikke kan køre tog i hele perioden, hvis der må totalspærres. Og så gør jeg opmærksom på, at sporarbejde på én strækning sagtens kan have indflydelse på en anden strækning. Jeg er godt klar over, at der skal være sporspærringer, færre tog, ændrede køreplaner etc - jeg vil bare ikke dysse det ned :-D

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Scharfenberg, 1/10 2021, 11:58 (1180 dage siden) @ mikedk2100

Sorry to say Steen, men det er jo lidt selvmodsigende, at du skriver, at Banedanmark skal sikre, at det er muligt at køre tog i hele ombygningsperioden, men at de må totalspærre en uge om sommeren.

Sorry to say, Mike, men du glemmer vist, at man ikke får en toptunet jernbane helt uden sporspærringer.


Nej det gør jeg ikke - hvis du læser, hvad jeg skriver, så gør jeg opmærksom på, at der ikke kan køre tog i hele perioden, hvis der må totalspærres. Og så gør jeg opmærksom på, at sporarbejde på én strækning sagtens kan have indflydelse på en anden strækning. Jeg er godt klar over, at der skal være sporspærringer, færre tog, ændrede køreplaner etc - jeg vil bare ikke dysse det ned :-D

Apropos "hvis du læser, hvad jeg skriver" - synes du, det indbyder til at højne debattonen herinde? Nej, vel. Selvfølgelig har jeg læst, hvad du skriver. Det er jo netop derfor, jeg ulejliger mig med at svare dig. Det er bare ikke alt, du skriver, der er fuldstændig afbalanceret eller giver mening for den sags skyld. Du synes, jeg prøver at dysse sporarbejdernes konsekvenser ned. Jeg synes, du prøver at finde huller i osten. Men sådan er vi jo så forskellige. Fred være med det. Du og Jens Hansen har valgt en tilgang, hvor DSB og BDK er åh så håbløse. Skal os fra banen så tænke det samme om jer? Nej, vel.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af mikedk2100, 1/10 2021, 14:43 (1179 dage siden) @ Scharfenberg

Apropos "hvis du læser, hvad jeg skriver" - synes du, det indbyder til at højne debattonen herinde? Nej, vel. Selvfølgelig har jeg læst, hvad du skriver. Det er jo netop derfor, jeg ulejliger mig med at svare dig. Det er bare ikke alt, du skriver, der er fuldstændig afbalanceret eller giver mening for den sags skyld. Du synes, jeg prøver at dysse sporarbejdernes konsekvenser ned. Jeg synes, du prøver at finde huller i osten. Men sådan er vi jo så forskellige. Fred være med det. Du og Jens Hansen har valgt en tilgang, hvor DSB og BDK er åh så håbløse. Skal os fra banen så tænke det samme om jer? Nej, vel.

Du har ret - debatniveauet herinde er meget lavt - og bestemt ikke kun fra min side (det er ikke møntet på dig eller steenth). Og måske leder jeg efter hullerne i osten, fordi jeg grundlæggende har den holdning, at man er nødt til at finde hullerne, for at kunne fylde dem ud. Med andre ord, man er nødt til at påpege fejlene, for at de kan blive rettet. Andre har så en "sådan er det bare"-tilgang til jernbanevæsenet, og så bliver det i hvert fald ikke bedre. Jeg bliver aldrig den sidstnævnte type.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Scharfenberg, 1/10 2021, 16:13 (1179 dage siden) @ mikedk2100

Apropos "hvis du læser, hvad jeg skriver" - synes du, det indbyder til at højne debattonen herinde? Nej, vel. Selvfølgelig har jeg læst, hvad du skriver. Det er jo netop derfor, jeg ulejliger mig med at svare dig. Det er bare ikke alt, du skriver, der er fuldstændig afbalanceret eller giver mening for den sags skyld. Du synes, jeg prøver at dysse sporarbejdernes konsekvenser ned. Jeg synes, du prøver at finde huller i osten. Men sådan er vi jo så forskellige. Fred være med det. Du og Jens Hansen har valgt en tilgang, hvor DSB og BDK er åh så håbløse. Skal os fra banen så tænke det samme om jer? Nej, vel.


Du har ret - debatniveauet herinde er meget lavt - og bestemt ikke kun fra min side (det er ikke møntet på dig eller steenth). Og måske leder jeg efter hullerne i osten, fordi jeg grundlæggende har den holdning, at man er nødt til at finde hullerne, for at kunne fylde dem ud. Med andre ord, man er nødt til at påpege fejlene, for at de kan blive rettet. Andre har så en "sådan er det bare"-tilgang til jernbanevæsenet, og så bliver det i hvert fald ikke bedre. Jeg bliver aldrig den sidstnævnte type.

Og ja, du har også ret i, at det stadigvæk er en fremherskende holdning inden for jernbanevæsenet, at "sådan er det bare". Men heldigvis er der også mange jernbanefolk, der godt ved, hvor den er gal. Men det er bare ikke altid muligt at vende en supertanker. Nogle gange kan man få den lidt mere på ret kurs men vende den er utroligt svært. Heldigvis er vi på rette vej (bane) herhjemme med jernbanen, også selv om det hele kommer drypvis og i små etaper hen over de næste 5-10 år.

Det ER træls, når sporarbejder forlænges, og ibrugtagningen udskydes, men vi er i gang med et historisk løft af jernbanen i DK, og det vil koste (forhåbentlig ikke blod men) sved og tårer, men især Sydbanen får et gevaldigt løft. Desværre har udskydelsen af den nye Storstrømsbro fra 2024 til 2026 sæt en kæp i hjulet, men allerede i år (forhåbentlig fra 15. oktober - vi krydser fingre) kører der eltog til og fra Næstved. Og Næstved-Vordingborg får også snart eltog og kortere rejsetider og en alternativ rute via Køge. Håbet er lysegrønt :-)

Strkn. 2 Slut med kaos!

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 1/10 2021, 16:28 (1179 dage siden) @ Scharfenberg
redigeret af Per Holm, 1/10 2021, 17:13


... Desværre har udskydelsen af den nye Storstrømsbro fra 2024 til 2026 sæt en kæp i hjulet, men allerede i år (forhåbentlig fra 15. oktober - vi krydser fingre) kører der eltog til og fra Næstved. Og Næstved-Vordingborg får også snart eltog og kortere rejsetider og en alternativ rute via Køge. Håbet er lysegrønt :-)

Eltog til Næstved ad strkn. 2, evt. allerede fra 2021-10-15, lyder rigtig spændende og vil være et markant skridt på vejen. Den pgl. rettelse til SR Bilag 6 skulle så udkomme ca. omkring denne weekend. Venter spændt.

Helt til Vordingborg standsningssted med eltog snart er nok lige lidt for optimistisk. Vordingborg neutralsektion danner stadigvæk en "hurdle" :-)

Men ingen tvivl om at både K22 og K23 rummer interessante nyheder omkring Kjøge med en bedre udnyttelse af strkn. 4 og 6.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 1/10 2021, 17:58 (1179 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg skal gerne vedgå mig, at jeg ofte er kritisk.

Min tilgang er nok at når jernbanen koster på den anden side af 10 milliarder om året, ja så kan vi godt forvente os et professionelt setup. Og ja der er dygtige folk, men undskyld mig, det modsatte er også tilfældet.

Og så har jeg det sådan, at hvis der ikke leveres, så er det ud af klappen.

JH

Ps.

Mener jeg engang hørte Jesper Lok netop udtale, at det var som at ændre kurs på en supertanker. Måske skulle der være taget lods ombord noget før.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af steenth, 2/10 2021, 18:26 (1178 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg skal gerne vedgå mig, at jeg ofte er kritisk.

Min tilgang er nok at når jernbanen koster på den anden side af 10 milliarder om året, ja så kan vi godt forvente os et professionelt setup. Og ja der er dygtige folk, men undskyld mig, det modsatte er også tilfældet.

Professionelt lidt defus begreb. Men selv det mest professionelle organisationer har ikke præfekt information. Fx blev problemet med validitorer først afdækket da 2 projekter have brugt samme ressource... Men det blev kortlagt hvad der var og der blev prioriteret imellem projekter. Og tidsforbruget til sikringsanlægget blev undervurderet - det kræver præfekt information at ramme rigtig...

Men hvad er dine egne erfaringer med at styre komplekse projekter med ukendte faktorer?

Og så har jeg det sådan, at hvis der ikke leveres, så er det ud af klappen.

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 2/10 2021, 19:46 (1178 dage siden) @ steenth

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.

Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Frank Poulsen, 2/10 2021, 20:00 (1178 dage siden) @ Svend

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).

Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 2/10 2021, 20:56 (1178 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.

Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Frank Poulsen, 2/10 2021, 21:26 (1178 dage siden) @ Svend

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.


Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!

Ja det er en del af anlægget. Men det er jo ikke den del der har skabt forsinkelsen! Det var det der er min pointe. Jernbanedelen er jo slet ikke nået til at gå i gang med. Foreløbig skal bropiller og brofag osv op før man begynder at tænke på det jernbanemæssige. Og når forsinkelsen meldes ud længe inden man skal i gang med det jernbanemæssige, så tænker jeg ikke det jernbanemæssige af broen er årsag til forsinkelsen... Så havde det også været forsinket hvis det var en ren vejbro.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 2/10 2021, 21:42 (1178 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.


Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!


Ja det er en del af anlægget. Men det er jo ikke den del der har skabt forsinkelsen! Det var det der er min pointe. Jernbanedelen er jo slet ikke nået til at gå i gang med. Foreløbig skal bropiller og brofag osv op før man begynder at tænke på det jernbanemæssige. Og når forsinkelsen meldes ud længe inden man skal i gang med det jernbanemæssige, så tænker jeg ikke det jernbanemæssige af broen er årsag til forsinkelsen... Så havde det også været forsinket hvis det var en ren vejbro.

.... men det gør da ikke problemet mindre for de, der har tænkt at bruge jernbanen som transportmiddel.

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Frank Poulsen, 2/10 2021, 21:47 (1178 dage siden) @ Svend

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.


Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!


Ja det er en del af anlægget. Men det er jo ikke den del der har skabt forsinkelsen! Det var det der er min pointe. Jernbanedelen er jo slet ikke nået til at gå i gang med. Foreløbig skal bropiller og brofag osv op før man begynder at tænke på det jernbanemæssige. Og når forsinkelsen meldes ud længe inden man skal i gang med det jernbanemæssige, så tænker jeg ikke det jernbanemæssige af broen er årsag til forsinkelsen... Så havde det også været forsinket hvis det var en ren vejbro.


.... men det gør da ikke problemet mindre for de, der har tænkt at bruge jernbanen som transportmiddel.

Nej selvfølgelig ikke. Men min kommentar gik på kommentaren om at de har opdaget at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter... Og så er min pointe bare at den forsinkelse der, intet har med at gøre at det er et jernbaneprojekt.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af TWB, 2/10 2021, 22:02 (1178 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.


Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!


Ja det er en del af anlægget. Men det er jo ikke den del der har skabt forsinkelsen! Det var det der er min pointe. Jernbanedelen er jo slet ikke nået til at gå i gang med. Foreløbig skal bropiller og brofag osv op før man begynder at tænke på det jernbanemæssige. Og når forsinkelsen meldes ud længe inden man skal i gang med det jernbanemæssige, så tænker jeg ikke det jernbanemæssige af broen er årsag til forsinkelsen... Så havde det også været forsinket hvis det var en ren vejbro.


.... men det gør da ikke problemet mindre for de, der har tænkt at bruge jernbanen som transportmiddel.


Nej selvfølgelig ikke. Men min kommentar gik på kommentaren om at de har opdaget at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter... Og så er min pointe bare at den forsinkelse der, intet har med at gøre at det er et jernbaneprojekt.

Det er en kombineret vej- & jernbanebro.
Så derfor kan forsinkelsen vel ligevel skyldes vej som jernbanedelen?

Ved vi overhovedet hvad som var udfordringen for det italienske konsortium?

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Frank Poulsen, 2/10 2021, 22:05 (1178 dage siden) @ TWB

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.


Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!


Ja det er en del af anlægget. Men det er jo ikke den del der har skabt forsinkelsen! Det var det der er min pointe. Jernbanedelen er jo slet ikke nået til at gå i gang med. Foreløbig skal bropiller og brofag osv op før man begynder at tænke på det jernbanemæssige. Og når forsinkelsen meldes ud længe inden man skal i gang med det jernbanemæssige, så tænker jeg ikke det jernbanemæssige af broen er årsag til forsinkelsen... Så havde det også været forsinket hvis det var en ren vejbro.


.... men det gør da ikke problemet mindre for de, der har tænkt at bruge jernbanen som transportmiddel.


Nej selvfølgelig ikke. Men min kommentar gik på kommentaren om at de har opdaget at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter... Og så er min pointe bare at den forsinkelse der, intet har med at gøre at det er et jernbaneprojekt.


Det er en kombineret vej- & jernbanebro.
Så derfor kan forsinkelsen vel ligevel skyldes vej som jernbanedelen?

Ved vi overhovedet hvad som var udfordringen for det italienske konsortium?

Så længe der ikke engang er bropiller i vandet har jeg svært ved at forestille mig at det skulle være enten vej eller banedelen. Men bare selve broen. Vej og banedel er jo først senere den bliver udstyret med de ting... Jeg ser selve broen og det tekniske udstyr til vej og bane som 2 forskellige ting. Og når man ikke er nået længere må forsinkelsen derfor være noget med selve broen. I min optik.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af TWB, 2/10 2021, 22:25 (1178 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Det meste af arbejdet (både her og ved andre projekter) leveres af private rådgivere og entreprenører.
Men mon ikke de forsinkede ombygninger giver anledning til en kraftig evaluering? Banedanmark er begyndt at insource arbejdsopgaver for at have mere styr på leverancerne, men måske man skal gå endnu videre?!
Vejdirektoratet - de er åbenbart ret involveret, som jeg læser det?! De har nok opdaget, at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter..... (det går ikke for smart med den nye Storstrømsbro).


Forsinkelserne på Storstrømsbroen har da foreløbig intet med jernbane at gøre mig bekendt. Det er selve broens konstruktion der er forsinket, jernbanen er da slet slet ikke en del af projektet endnu som sådan.


Jernbaneanlægget er da - i høj grad - en del af anlægget.
Se bare de problemer forsinkelsen betyder for driften (med eltog) til Nykøbing F!!


Ja det er en del af anlægget. Men det er jo ikke den del der har skabt forsinkelsen! Det var det der er min pointe. Jernbanedelen er jo slet ikke nået til at gå i gang med. Foreløbig skal bropiller og brofag osv op før man begynder at tænke på det jernbanemæssige. Og når forsinkelsen meldes ud længe inden man skal i gang med det jernbanemæssige, så tænker jeg ikke det jernbanemæssige af broen er årsag til forsinkelsen... Så havde det også været forsinket hvis det var en ren vejbro.


.... men det gør da ikke problemet mindre for de, der har tænkt at bruge jernbanen som transportmiddel.


Nej selvfølgelig ikke. Men min kommentar gik på kommentaren om at de har opdaget at det ikke er nemt at styre jernbaneprojekter... Og så er min pointe bare at den forsinkelse der, intet har med at gøre at det er et jernbaneprojekt.


Det er en kombineret vej- & jernbanebro.
Så derfor kan forsinkelsen vel ligevel skyldes vej som jernbanedelen?

Ved vi overhovedet hvad som var udfordringen for det italienske konsortium?


Så længe der ikke engang er bropiller i vandet har jeg svært ved at forestille mig at det skulle være enten vej eller banedelen. Men bare selve broen. Vej og banedel er jo først senere den bliver udstyret med de ting... Jeg ser selve broen og det tekniske udstyr til vej og bane som 2 forskellige ting. Og når man ikke er nået længere må forsinkelsen derfor være noget med selve broen. I min optik.

Alt andet lige så ee det at få godstog over en bro nok ingeniørtmæssigt mere udfordrende end en ren vejbro.

Så det er nok mest sandsynligt at jernbanen på broen har været årsag til at konsortiet blev sat fra bestillingen.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Avatar

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/10 2021, 02:42 (1178 dage siden) @ TWB

Alt andet lige så ee det at få godstog over en bro nok ingeniørtmæssigt mere udfordrende end en ren vejbro.

Så det er nok mest sandsynligt at jernbanen på broen har været årsag til at konsortiet blev sat fra bestillingen.

Det er godt nok spekulation på intet grundlag der vil noget!

Det her er et stjerneeksempel på hvordan diskusioner her kører helt af sporet.

Det starter med at der ytres tvivl om hvorvidt vejdirektoratet kan styre jernbaneprojekter.
/Grundkursus i projektledelse start
Ethvert projekt er opdelt i faser. Det er dette projekt også.
Med den grove fil:

  • Byg en bro der kan bære både en 2x2 sporet motorvej med nødspor og en dobbeltsporet jernbane
  • Etabler motorvej på broen samt tilslutningsanlæg
  • Etabler jernbane på broen samt tilslutningsanlæg

Disse 3 faser kan så opdeles yderligere naturligvis. De to sidste kan i høj grad udføres samtidig.
På nuværende tidspunkt er man kun igang med den første hovedfase. Heradskiller projektet sig ikke fra de talrige vejbro projekter som Vejdirektoratet har stor erfaring i og åbenbart er ret gode til at udføre til tiden og til budget.
/Grundkursus i projektledelse slut
Ud over nogle ekstra dragere til banen, afviger denne bro jo ikke fra så mange andre broer Vejdirektoratet har bygget. At der beregneingsmæssigt er nogle andre forhold for banebroer end vejbroer er jo forlængst afsluttet ved det ingeniørforma der har projekteret, beregnet og dimensioneret broen. De har anvist dimensionerne på banedragerne. Herefter er det "same shit" at bygge dem som vejdragerne.
På nuværende tidspunkt har det mest karakter af et broprojekt.
Her er der så en entreprenør der har haft forskellige udfordringer (Corona relateret mener jeg faktisk) så opgaver har taget længere tid en planlagt. Det sker i ethvert projekt og man indregner altid lidt "reserve" til den slags. Det viser sig også ofte, at aktiviteter, man oprindeligt havde tænkt skulle ske efter hinanden, i en eller anden grad kan køre parallelt og derved vindes tid.
"It ain't over until the fat lady sings!"
Så nej - projektet har ingen (jernbane)aktiviteter endnu som Vejdirektoratet ikke har erfaring med.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 2/10 2021, 20:27 (1178 dage siden) @ steenth

Men hvad er dine egne erfaringer med at styre komplekse projekter med ukendte faktorer?

Og så har jeg det sådan, at hvis der ikke leveres, så er det ud af klappen.

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.

Ad det første, jeg har næsten uden undtagelse altid kunne tilslutte mig A P Møllers:

"lad ikke et tab ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu".

Det handler om forberedelse.

"Overdraget til Vejdirektoratet" - som jeg opfatter det, dog uden at vide konkret, er Vejdirektoratet af ministeriet sat ind på en række opgaver, hvor dem som normalt håndterer disse, ikke har leveret. Banedanmark er ikke det eneste tilfælde.

JH

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Danielsen, 2/10 2021, 22:16 (1178 dage siden) @ Jens Hansen

"Overdraget til Vejdirektoratet" - som jeg opfatter det, dog uden at vide konkret, er Vejdirektoratet af ministeriet sat ind på en række opgaver, hvor dem som normalt håndterer disse, ikke har leveret. Banedanmark er ikke det eneste tilfælde.

JH

Fx fik Vejdirektoratet også overdraget færdiggørelsen af Niels Bohr-bygningen fra Bygningsstyrelsen.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af steenth, 3/10 2021, 11:04 (1178 dage siden) @ Jens Hansen

Nu er Banedanmark ikke specielt lønførende. Hvis nogen skal ud så skal også have en ny ind.... men ikke har den samme erfaringen, som den du vil sende ud..... for der er ikke specielt mange steder, hvor man arbejder med jernbaneanlæg... Og Banedanmark har overdraget projekter til Vejdirektoratet, da de pt. har ledige ressourcer.


Ad det første, jeg har næsten uden undtagelse altid kunne tilslutte mig A P Møllers:

"lad ikke et tab ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu".

Det handler om forberedelse.

Mærsk er en driftsorganisation, hvor de efterhånden sidder med mange led i værdikæden... Så det har stor kontrol med det meste som påvirker deres arbejde. Men de er også den større spiller på deres branche.

Banedanmark er efterhånden mest blevet en projektorganistion med de mange projekter, som er i gang, hvor der er problemer med at få leverandørerne til at levere det, som de skal. Og desværre kan man ikke bare fyre dem. For det er meget få, som kan udfører opgaverne. Og hvis Banedanmark stiller for store krav, så vil de lande i at de ikke kan få nogen til at få udført fx sporarbejde. For de leverandører kan godt finde opgaver andre steder i Europa... Og Banedanmark er for lille til at selv at kunne håndtere det.

"Overdraget til Vejdirektoratet" - som jeg opfatter det, dog uden at vide konkret, er Vejdirektoratet af ministeriet sat ind på en række opgaver, hvor dem som normalt håndterer disse, ikke har leveret. Banedanmark er ikke det eneste tilfælde.

Banedanmark tilfælge er det mest at Vejdirektoratet har kapacitet til dem, mens Banedanmark skulle opbygge det. Vejdirektoratet har fået opgaverne fra start af. Så må være rettidig omhu...

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Peter Christensen, 3/10 2021, 11:46 (1178 dage siden) @ steenth
redigeret af Peter Christensen, 3/10 2021, 12:32

Ad det første, jeg har næsten uden undtagelse altid kunne tilslutte mig A P Møllers:

"lad ikke et tab ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu".

Det handler om forberedelse.

Mærsk er en driftsorganisation, hvor de efterhånden sidder med mange led i værdikæden... Så det har stor kontrol med det meste som påvirker deres arbejde. Men de er også den større spiller på deres branche.

Tja, brug af underleverandører er også ganske udbredt på lyseblå stue.....og det kan tage mange former.
En ganske klassisk udgave er at et skib chartres med besætning. Dermed vil en anden reder og en teknisk manager for skibet skulle sørge for at leve op til det aftale med lyseblå stue. Reelt skal lyseblå stue blot finde noget last og sende nogle penge afsted til firmaet hvorfra skibet chartres. Alt det trælse med SOLAS, MARPOL, ISPS, MLC er i et sådan tilfælde lyseblå stue lidt ligemeget - andet end at de nævnte konventioner skal overholdes.
Hvis skibet (og deres landorganisation) ikke kan hitte ud af at leve op til de stillede krav, så kan aftalen opsiges med al det bøvl det giver; der skal jo nok findes et erstatningsskib, ladningsejere informere etc.
En anden klassiker er bygning af nye skibe og ombygninger af skibe/borerigge. Lad mig sige det sådan: værfterne får ikke frit løb.....for så stor er pengekassen heller ikke. Som alle redere har lyseblå sine ønsker og de er ikke gratis, men ofte ser business case'en rimelig ud, så det accepteres.
Det pudsige ved BDK er blot:
- er det billigste tilbud nu også det billigste?
- er beskrivelsen af jobbet og tilhørende dokumentation god nok?
- hvor godt er BDKs overblik?
Men jeg er helt enig i at "intet tab bør ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu. Lad dette være et løsen for hele Vor organisation" kunne være spændende for BDK. Selv på lyseblå stue går snakken på hvad det "tab" er.....men konsensus er at det handler om store penge (skibe, som synker. Skibe, som går på grund og skal slæbes fri + reparation, tabte ankre, "Bilka-buler" pga. dårlig anduvning af kajanlæg og tilsvarende af samme skuffe).
Hvordan BDK vil definere et "Tab" vil være en selvstændig diskussion.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af steenth, 3/10 2021, 12:57 (1178 dage siden) @ Peter Christensen

Ad det første, jeg har næsten uden undtagelse altid kunne tilslutte mig A P Møllers:

"lad ikke et tab ramme os, som kunne være imødegået ved rettidig omhu".

Det handler om forberedelse.

Mærsk er en driftsorganisation, hvor de efterhånden sidder med mange led i værdikæden... Så det har stor kontrol med det meste som påvirker deres arbejde. Men de er også den større spiller på deres branche.

Tja, brug af underleverandører er også ganske udbredt på lyseblå stue.....og det kan tage mange former.
En ganske klassisk udgave er at et skib chartres med besætning. Dermed vil en anden reder og en teknisk manager for skibet skulle sørge for at leve op til det aftale med lyseblå stue. Reelt skal lyseblå stue blot finde noget last og sende nogle penge afsted til firmaet hvorfra skibet chartres. Alt det trælse med SOLAS, MARPOL, ISPS, MLC er i et sådan tilfælde lyseblå stue lidt ligemeget - andet end at de nævnte konventioner skal overholdes.
Hvis skibet (og deres landorganisation) ikke kan hitte ud af at leve op til de stillede krav, så kan aftalen opsiges med al det bøvl det giver; der skal jo nok findes et erstatningsskib, ladningsejere informere etc.
En anden klassiker er bygning af nye skibe og ombygninger af skibe/borerigge. Lad mig sige det sådan: værfterne får ikke frit løb.....for så stor er pengekassen heller ikke. Som alle redere har lyseblå sine ønsker og de er ikke gratis, men ofte ser business case'en rimelig ud, så det accepteres.

Efter min observation er Mærsk ved at blive et mere normalt firma, som også afgiver opgaver...

Det pudsige ved BDK er blot:
- er det billigste tilbud nu også det billigste?
- er beskrivelsen af jobbet og tilhørende dokumentation god nok?
- hvor godt er BDKs overblik?

Jeg kunne hurtig finde et udbud hvor tildelingskriterier er sat til "Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne"
https://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/PublicTenders/ViewNotice/257120
Du kommer igen med en myte, som ikke holder.... For der er mange mulige former for udbud, hvor pris kun er en af de parametre. Banedanmark har meldt ud de at arbejder finde en bedre form for udbud af sporarbejder.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 4/10 2021, 10:17 (1177 dage siden) @ steenth

Jeg kunne hurtig finde et udbud hvor tildelingskriterier er sat til "Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne"
https://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/PublicTenders/ViewNotice/257120
Du kommer igen med en myte, som ikke holder.... For der er mange mulige former for udbud, hvor pris kun er en af de parametre. Banedanmark har meldt ud de at arbejder finde en bedre form for udbud af sporarbejder.

Ofte er tildelingskriterierne delt på flere emner, hvor økonomi ikke er den eneste, men hvor økonomi faktuelt bliver afgørende.

Og spørgsmålet er jo også - hvilken økonomi? For et ar Banedanmarks, men hvis væsentlige omkostninger holdes udenfor og "læsses" over på operatørerne. Mindes oplysninger om at DSB i nogle år har brugt 3-cifret millionbeløb på togbusser (?).

JH

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Peter Christensen, 4/10 2021, 11:32 (1177 dage siden) @ steenth

Jeg kunne hurtig finde et udbud hvor tildelingskriterier er sat til "Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne"
https://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/PublicTenders/ViewNotice/257120
Du kommer igen med en myte, som ikke holder.... For der er mange mulige former for udbud, hvor pris kun er en af de parametre. Banedanmark har meldt ud de at arbejder finde en bedre form for udbud af sporarbejder.

Hvor meget vægter pris i evalueringsmodellen?
Det syntes ikke at fremgå af linket eller er jeg blot fattesvag?
Skulle økonomi vægte højt, så skal en given entreprenør blot blive no. 1 på dét parameter og nummer 2-3 stykker på resten, så vinder pågældende firma.
Der er firmaer, som konsekvent byder lavt for at få arbejdet. Man kan nærmest kalde det en forretningsmodel.
NÅR der findes huller/uoverenstemmelser mellem virkeligheden og beskrivelse/dokumentation, så forlanges ekstrabetaling.....og dét er dér pengene tjenes.
Og pludselig er det billigste tilbud ikke billigt mere......men tiden er ved at være gået og hvor længe kan BDK holde til at strækningen ikke er fuldt åben?
Svære spørgsmål på en mandag.

Avatar

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/10 2021, 17:21 (1176 dage siden) @ Peter Christensen

Hvor meget vægter pris i evalueringsmodellen?
Det syntes ikke at fremgå af linket eller er jeg blot fattesvag?

Der henvises til et "procurement document":
"Award criteria
Price is not the only award criterion and all criteria are stated only in the procurement documents"

Længere ned står der hvordan du får fat i udbudsmaterialet og det må omfatte de nævnte "procurement documents". Det kræver at du registrerer dig i EU-Supply som tilbudsgiver.
Den ender vel der?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med togkaos på Sydbanen!

af steenth, 5/10 2021, 19:31 (1175 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg kunne hurtig finde et udbud hvor tildelingskriterier er sat til "Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne"
https://eu.eu-supply.com/ctm/Supplier/PublicTenders/ViewNotice/257120
Du kommer igen med en myte, som ikke holder.... For der er mange mulige former for udbud, hvor pris kun er en af de parametre. Banedanmark har meldt ud de at arbejder finde en bedre form for udbud af sporarbejder.


Hvor meget vægter pris i evalueringsmodellen?
Det syntes ikke at fremgå af linket eller er jeg blot fattesvag?
Skulle økonomi vægte højt, så skal en given entreprenør blot blive no. 1 på dét parameter og nummer 2-3 stykker på resten, så vinder pågældende firma.

Nu er min pointe at flere mulige måder at håndtere et udbud på. Fx har Arriva fremhævet udbud på havnebusser i København, som et godt udbud, hvor processen gjorde at der kom et bedre resultat ud end det i første omgang var påtænkt.
https://ansvarligeindkob.dk/elhavnebusser/
I det indlæg, hvor jeg hørt om det udbud, der var der kritisk hvordan udbud af tog i "Arriva"-området foregå den sidste gang, da der ikke var specielt muligheder for at kommer med alternativer.

Der er firmaer, som konsekvent byder lavt for at få arbejdet. Man kan nærmest kalde det en forretningsmodel.
NÅR der findes huller/uoverenstemmelser mellem virkeligheden og beskrivelse/dokumentation, så forlanges ekstrabetaling.....og dét er dér pengene tjenes.
Og pludselig er det billigste tilbud ikke billigt mere......men tiden er ved at være gået og hvor længe kan BDK holde til at strækningen ikke er fuldt åben?
Svære spørgsmål på en mandag.

Køre Peter . Jeg kender godt den slags, da jeg har gennemgået og godkendt ekstraarbejder ved et par byggeprojekter. Det var noget som blev diskuteret ved valgt af tilbud. Så jeg har ikke behov for din belæring.

Men du vil gerne fremstå som ''klog''. Hvad er problemet for Banedanmark m.h.t. udbud af sporarbejder. Hvad kan de gøre? De arbejder med udbudsprocesen, så de kan få bedre udbud og udførelsen af selve arbejdet.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 5/10 2021, 20:17 (1175 dage siden) @ steenth

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

JH

Slut med togkaos på strkn. 2.

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 5/10 2021, 20:38 (1175 dage siden) @ Jens Hansen

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

JH

Sagtens. Så vil den bydende skulle gætte på risikoen for at komme til at påvirke toggangen og bodens størrelse hvis det alligevel sker. Det hele indregnes i budsummen.

Den entreprenør som anser sig selv for bedst til ikke at påvirke toggangen (eller regner mest forkert) vil så ende med at få opgaven.

Muligvis en bedre løsning for samfundet og muligvis bare dyrere.

Slut med togkaos på strkn. 2.

af pjl, 5/10 2021, 21:16 (1175 dage siden) @ Per Holm

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

JH


Sagtens. Så vil den bydende skulle gætte på risikoen for at komme til at påvirke toggangen og bodens størrelse hvis det alligevel sker. Det hele indregnes i budsummen.

Det ville kræve at man rent faktisk håndhæver overtrædelser og forstyrrelser af driften, på trods af at systemet nok er lige vel lukket er det svært at se nogle konsekvenser af at forbryde sig mod krav om kvalitet og leverancetidspunkt, overhovedet - det er umiddelbart sådan at “far” tager regningen (og balladen), uanset hvor stor en umulius du er og det er jo en fantastisk position at være i hvis ens virksomhed er meget lidt professionel.

Den entreprenør som anser sig selv for bedst til ikke at påvirke toggangen (eller regner mest forkert) vil så ende med at få opgaven.

I et system med kontant afregning anser jeg ikke dette som et problem:
Høj påvirkning af togdriften, der betales bod.
Byder under pris = projektet kan ikke færdiggøres indenfor rammerne (tilbuddet) og der betales bod.

Muligvis en bedre løsning for samfundet og muligvis bare dyrere.

Al begyndelse er svær, der skal nok komme konkurrence i systemet, efter nogle har et par fede år.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 6/10 2021, 00:15 (1175 dage siden) @ Jens Hansen

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

Forklar lige hvad du mener .......

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af larsht, 6/10 2021, 01:56 (1175 dage siden) @ Svend

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

Forklar lige hvad du mener .......

Noget med en skør ide om at der skal foregå sporarbejde mens togene kører forbi med helt normal hastighed og i normal frekvens.

At det så udstiller en håbløs mangel på viden om arbejdsmiljø og jernbanesikkerhed tænker jeg bare man skal lade sive......

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 6/10 2021, 07:41 (1175 dage siden) @ larsht


Noget med en skør ide om at der skal foregå sporarbejde mens togene kører forbi med helt normal hastighed og i normal frekvens.

At det så udstiller en håbløs mangel på viden om arbejdsmiljø og jernbanesikkerhed tænker jeg bare man skal lade sive......

Så ekstrem havde jeg dog ikke tænkt, men det kan andre altså.

Næ, der skal selvfølgelig, som jeg formoder det foregår i dag, stilles nogle perioder for arbejde til rådighed og også være restriktioner for togkørsel. Men når disse rammer er sat, ja så ved byderne hvilke betingelser de arbejder under.

JH

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 6/10 2021, 11:39 (1175 dage siden) @ Jens Hansen


Noget med en skør ide om at der skal foregå sporarbejde mens togene kører forbi med helt normal hastighed og i normal frekvens.

At det så udstiller en håbløs mangel på viden om arbejdsmiljø og jernbanesikkerhed tænker jeg bare man skal lade sive......


Så ekstrem havde jeg dog ikke tænkt, men det kan andre altså.

Næ, der skal selvfølgelig, som jeg formoder det foregår i dag, stilles nogle perioder for arbejde til rådighed og også være restriktioner for togkørsel. Men når disse rammer er sat, ja så ved byderne hvilke betingelser de arbejder under.

.... og hvis entreprenøren alligevel ikke bliver færdig til tiden - hvad så ?

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Peter Christensen, 6/10 2021, 12:00 (1175 dage siden) @ Svend

.... og hvis entreprenøren alligevel ikke bliver færdig til tiden - hvad så ?

Så forsætter de rejsende i en togbus. Men det gjorde de nok alligevel, så ikke den store ændring dér.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 6/10 2021, 12:29 (1175 dage siden) @ Peter Christensen

.... og hvis entreprenøren alligevel ikke bliver færdig til tiden - hvad så ?

Så forsætter de rejsende i en togbus. Men det gjorde de nok alligevel, så ikke den store ændring dér.

Ja, det er konsekvensen for passagererne, men hvad med entreprenøren/entreprenørerne? Det var vist dem det gik på ......

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Peter Christensen, 6/10 2021, 13:29 (1175 dage siden) @ Svend

Ja, det er konsekvensen for passagererne, men hvad med entreprenøren/entreprenørerne? Det var vist dem det gik på ......

Teoretisk skulle der falde dagbøder - uden loft.
Praktisk er det nemt at ordne, men om BDKs beskrivelser og dokumentation holder til en tur i retten (når entreprenøren mener sig uretfærdigt behandlet); ja, det er et mere åbent spørgsmål.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/10 2021, 13:56 (1175 dage siden) @ Peter Christensen

Teoretisk skulle der falde dagbøder - uden loft.

Næppe.

Ingen entreprenør ville underskrive en sådan kontrakt - med mindre entreprenøren er et selskab med begrænset ansvar. Og så kan det hele jo være lige meget.

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 6/10 2021, 18:10 (1174 dage siden) @ Peter Christensen

Ja, det er konsekvensen for passagererne, men hvad med entreprenøren/entreprenørerne? Det var vist dem det gik på ......

Teoretisk skulle der falde dagbøder - uden loft.
Praktisk er det nemt at ordne, men om BDKs beskrivelser og dokumentation holder til en tur i retten (når entreprenøren mener sig uretfærdigt behandlet); ja, det er et mere åbent spørgsmål.

Det lyder nemt og, som du skriver, noget teoretisk.
Anlægsarbejder vil ikke blive billigere og der vil også blive arbejde til adskillige jurister.

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af larsht, 6/10 2021, 13:20 (1175 dage siden) @ Jens Hansen


Noget med en skør ide om at der skal foregå sporarbejde mens togene kører forbi med helt normal hastighed og i normal frekvens.

At det så udstiller en håbløs mangel på viden om arbejdsmiljø og jernbanesikkerhed tænker jeg bare man skal lade sive......


Så ekstrem havde jeg dog ikke tænkt, men det kan andre altså.

Næ, der skal selvfølgelig, som jeg formoder det foregår i dag, stilles nogle perioder for arbejde til rådighed og også være restriktioner for togkørsel. Men når disse rammer er sat, ja så ved byderne hvilke betingelser de arbejder under.

JH

Du skrev før - "toggangen må ikke påvirkes" - det er svært at tolke som andet end at togene skal kunne passere med sædvanlig hastighed og i sædvanligt omfang

Slut med togkaos på Sydbanen!

af pjl, 6/10 2021, 14:35 (1175 dage siden) @ larsht

Du skrev før - "toggangen må ikke påvirkes" - det er svært at tolke som andet end at togene skal kunne passere med sædvanlig hastighed og i sædvanligt omfang

Måske din liderlighed efter at mistolke mig står i vejen for viljen til at læse?

Slut med togkaos på Sydbanen!

af larsht, 6/10 2021, 14:44 (1174 dage siden) @ pjl

Du skrev før - "toggangen må ikke påvirkes" - det er svært at tolke som andet end at togene skal kunne passere med sædvanlig hastighed og i sædvanligt omfang


Måske din liderlighed efter at mistolke mig står i vejen for viljen til at læse?

nu skrev jeg jo til Jens Hansen og ikke dig......

Og mht til drifter tror jeg bare jeg henviser til Jakob Kristian Lauridsen........

Slut med togkaos på Sydbanen!

af pjl, 6/10 2021, 10:03 (1175 dage siden) @ Svend

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

Forklar lige hvad du mener .......

Hvis man har budt på et projekt som indebærer afbrydelse af toggangen i 2 uger, så er det de 2 uger som er gældende. Enhver videre afbrydelse af toggangen straffes med bod.

Avatar

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/10 2021, 15:53 (1174 dage siden) @ Svend

Bare en skæv tanke - kunne der være et tildelingskriterie:

"Toggangen må ikke påvirkes".

Forklar lige hvad du mener .......

Sporarbejde og samtidig toggang :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med togkaos på Sydbanen!

af frederikhk, 6/10 2021, 17:25 (1174 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra 1949.. Det må være satire ikke?

Avatar

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/10 2021, 23:56 (1174 dage siden) @ frederikhk

Fra 1949.. Det må være satire ikke?

Tjoo - man kunne jo i 1949 have en form for drift samtidig med sporarbejde :-D :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 7/10 2021, 00:05 (1174 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra 1949.. Det må være satire ikke?


Tjoo - man kunne jo i 1949 have en form for drift samtidig med sporarbejde :-D :-D :-P

...meget morsomt men kan ikke sammenlignes med hvordan sporarbejder udføres i dag ....og trafikken var også en ganske anden.
Men filmen er kendt, jeg har haft den på video i 30 år :-)

--
Svend

Avatar

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/10 2021, 11:20 (1174 dage siden) @ Svend

Fra 1949.. Det må være satire ikke?


Tjoo - man kunne jo i 1949 have en form for drift samtidig med sporarbejde :-D :-D :-P


...meget morsomt men kan ikke sammenlignes med hvordan sporarbejder udføres i dag ....og trafikken var også en ganske anden.
Men filmen er kendt, jeg har haft den på video i 30 år :-)

Svend - jeg "troller" nok lidt her. :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Svend, 7/10 2021, 14:40 (1173 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra 1949.. Det må være satire ikke?


Tjoo - man kunne jo i 1949 have en form for drift samtidig med sporarbejde :-D :-D :-P


...meget morsomt men kan ikke sammenlignes med hvordan sporarbejder udføres i dag ....og trafikken var også en ganske anden.
Men filmen er kendt, jeg har haft den på video i 30 år :-)


Svend - jeg "troller" nok lidt her. :-D

Det skal der også være plads til :-D

--
Svend

Slut med togkaos på Sydbanen!

af larsht, 7/10 2021, 00:12 (1174 dage siden) @ Michael Deichmann

Fra 1949.. Det må være satire ikke?


Tjoo - man kunne jo i 1949 have en form for drift samtidig med sporarbejde :-D :-D :-P

Og man havde også en anden holdning til arbejdsmiljø og jernbanesikkerhed ;-)

Slut med togkaos på Sydbanen!

af Jens Hansen, 4/10 2021, 14:56 (1176 dage siden) @ steenth


Banedanmark er efterhånden mest blevet en projektorganistion med de mange projekter, som er i gang, .....

Her er måske forklaring på en del? Banedanmarks fornemste opgave er ændret fra at "togene skal køre" til, at "projekter skal realiseres"!

Måske havde dem som foreslog en revitalisering af jernbanen i Danmark (diskuteret i flere fora her) fat i noget?

God arbejdslyst.

Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak