Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/9 2021, 13:56 (1150 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 28/9 2021, 14:21

Trafikministeriets nyhed.

Hvor de bl. skriver: Der er behov for at genberegne blandt andet!? trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.


DR beskriver det således:

"Af Oliver Batchelor

Efter planen skulle forundersøgelsen til en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland være færdig ved årets udgang.

Men med den seneste politiske aftale om fremtidens investeringer i infrastruktur, skal der laves nye beregninger, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.

- Det er en helt naturlig konsekvens af de beslutninger, alle Folketingets partier blev enige om i juni.

- Flere projekter i infrastrukturplanen kan få betydning for den forventede trafik på en mulig fast forbindelse over Kattegat, og det er vi selvfølgelig nødt til at tage højde for i beregningerne, udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S).

I forundersøgelsen undersøges både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og baneforbindelse. Det forventes at forundersøgelsen er færdig i løbet af foråret 2022."


------------------------

Man kan undre sig over, hvad der har gjort en forskel "for den forventede trafik".
Kalundborgmotorvejen har jo hele tiden været med i Kattegatforbindelsen, nu blive den blot finansieret på en anden måde.
Forholdene omkring Ringsted station kan vist kun påvirke antallet af tog-rejsende umåleligt marginalt lidt.
Og jeg kan ikke se at der er andre af de nye projekter, der kan få indflydelse på "den forventede trafik".
Nåå jo, Aarhus-Silkeborg banen. Men det er trods alt beskedent, hvor meget ekstra togtrafik-indtægt det betyder. Og i den store sammenhæng er det helt marginalt.

Måske er den virkelige grund, at man er blevet forsinket af, at der nu skal regnes på en skov af nye projekter, og de beregninger skal være færdige i år. Eller at man vil have trafikken tilbage til "normal" efter corona, så man kan få et højere tal for den eksisterende trafik, og dermed et bedre resultat af de økonomiske beregninger. Biltrafikken vokser jo markant i i disse år pga. den voksende bilpark. (Billigere biler = flere biler = mere trafik = behov for flere motorveje osv.).

Transportministeriets meget vage formulering kan imidlertid også kraftigt indikere noget helt andet: Der er sikkert en del der skal på plads med de andre partier i relation til 2035 forliget frem mod og efter Nytår. Banedanmark har jo fået frem til årsskiftet til at replanlægge. Det vil nok være rart for regeringen at have fået det forhandlet på plads, inden man skal til at forhandle Kattegatforbindelse. Det har jo den yderligere fordel at der så bliver bedre plads til Kattegatforbindelsen i medierne, så regeringen kan provomere sig (igen). :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket

af Jens Hansen, 28/9 2021, 16:27 (1150 dage siden) @ Poul Brandt

Det sidste kan sagtens være forklaringen.

JH

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 29/9 2021, 10:04 (1149 dage siden) @ Poul Brandt

Trafikministeriets nyhed.

Hvor de bl. skriver: Der er behov for at genberegne blandt andet!? trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.

Overordnet set handler det jo om, at se om forbindelsen kan gøres billigere, men samtidig give højere samfundsmæssig værdi - og se om man kan få enderne til at mødes.

Projekter der kan have betydning for Kategat beregningerne:
Ny bane Aarhus - Silkeborg: I kombination med Kattegat kan du få rejsetid Silkeborg - København på 1½ time og nå til Herning på 2 timer.

Opgraderinger Aarhus - Viborg (reelt nok shunt ved Langå): Kan give rejsetid Bjerringbro - København på 1½ time og Skive - København på 2 timer.

Batteritogsinfrastruktur: Kan gå helt amok og få rejsetid Thisted - København på 3½ time via Kattegat :-) - men kan også reducere omkostningerne ved en bro, ved at undlade køreledninger på toppen....

Motorvejen til Kalundborg var vel også med?

De første undersøgelser af Kattegat har primært omhandlet passagerer isoleret set mellem København og Aarhus. Nu kan oplandet udvides i det jyske, og hvis man kigger på det sjællandske forløb, og regner på en "IC-trafik" med linjer fra København til Aarhus via Roskilde - Holbæk samt Køge Nord - Ringsted, er der potentiale for at øge samfundsværdien af jernbanen over Kattegat, og det bør man have tid nok til at undersøge.

...om man så også gør det, er jo så en anden sag :-)

/Lasse

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/9 2021, 12:38 (1149 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Trafikministeriets nyhed.

Hvor de bl. skriver: Der er behov for at genberegne blandt andet!? trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.

Overordnet set handler det jo om, at se om forbindelsen kan gøres billigere, men samtidig give højere samfundsmæssig værdi - og se om man kan få enderne til at mødes.

Projekter der kan have betydning for Kattegat beregningerne:
Ny bane Aarhus - Silkeborg: I kombination med Kattegat kan du få rejsetid Silkeborg - København på 1½ time og nå til Herning på 2 timer.

Ja, det er nyt. Men som skrevet vil ekstraindtægten herfra være marginal omend mærkbar, og ikke nok til at retfærdiggøre en 3-6 måneders forsinkelse af beregningerne. Den kan vel beregnes af en DTU studerende med Landstrafikmodellen på et par uger.

.

Opgraderinger Aarhus - Viborg (reelt nok shunt ved Langå): Kan give rejsetid Bjerringbro - København på 1½ time og Skive - København på 2 timer.

Njaa, men det er kun måske med. Kun en forundersøgelse i første omgang. Så måske en beslutning om VVM/projekt i 2026. Og ekstraindtægten herfra er marginal, det er trods alt relativt få ekstra passagerer en shunt vil medføre. Og så er der tradition for kun at medtage projekter som er besluttet, og det er dette projekt så altså ikke.

.

Batteritogsinfrastruktur: Kan gå helt amok og få rejsetid Thisted - København på 3½ time via Kattegat :-) - men kan også reducere omkostningerne ved en bro, ved at undlade køreledninger på toppen....

Man kan håbe det er en af grundene til udskydelsen, for det kan vel spare 1-2 mia. kr. og det betyder noget. (knap 50 km Sjælland-Jylland).
Og det er jo også allerede aftalt i 2035 aftalen at undersøge muligheden for batteritog direkte fra Vestjylland (og Frederikshavn?) til København.
Man kan håbe, men jeg tvivler. Indtil nu har Ministeriet ikke just fremturet med tekniske nyskabelser.

.

Motorvejen til Kalundborg var vel også med?

Ja, og den medfører en besparelse, da den nu ikke skal finansieres af Kattegatforbindelsen. Men det kræver jo ikke yderligere beregninger, der skal blot slettes et par linjer i Kattegatberegningen.
- OK, det kræver naturligvis at man beregner lidt mere præcist, hvordan Kattegatmotorvejen tilsluttes Kalundborgmotorvejen. Men det kunne man nok sjusse sig til indenfor +/- 100 mio. kr.

.

De første undersøgelser af Kattegat har primært omhandlet passagerer isoleret set mellem København og Aarhus. Nu kan oplandet udvides i det jyske, og hvis man kigger på det sjællandske forløb, og regner på en "IC-trafik" med linjer fra København til Aarhus via Roskilde - Holbæk samt Køge Nord - Ringsted, er der potentiale for at øge samfundsværdien af jernbanen over Kattegat, og det bør man have tid nok til at undersøge.

Oplandet i Jylland må hele tiden være med i beregningen. Man har da forhåbentlig anvendt Landstrafikmodellen.
Der er ikke noget nyt på Sjælland. Man har jo allerede planlagt og beregnet tog som du beskriver.

.
Så alt i alt finder jeg stadig Ministeriets begrundelse noget søgt.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket

af esni, Frederikssund, 29/9 2021, 12:43 (1149 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


De første undersøgelser af Kattegat har primært omhandlet passagerer isoleret set mellem København og Aarhus. Nu kan oplandet udvides i det jyske, og hvis man kigger på det sjællandske forløb, og regner på en "IC-trafik" med linjer fra København til Aarhus via Roskilde - Holbæk samt Køge Nord - Ringsted, er der potentiale for at øge samfundsværdien af jernbanen over Kattegat, og det bør man have tid nok til at undersøge.

Og mod nok ...


...om man så også gør det, er jo så en anden sag :-)

/Lasse

Hvis man viser at Kattegatprojektet faktisk er en god ide, så får man desværre nemt ørerne i maskinen

--
Eskild

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/9 2021, 12:49 (1149 dage siden) @ esni
redigeret af Poul Brandt, 29/9 2021, 13:42

Hvis man viser at Kattegatprojektet faktisk er en god ide, så får man desværre nemt ørerne i maskinen

Det tror jeg ikke, tværtimod. Problemet er hvis man ikke er konservativ nok, og det viser sig at økonomien er dårligere end beregnet. SÅ får man ørerne maskinen. - Tænk bare på den enorme polemik om trafiktallene på Femern forbindelsen.

PS. Man beregner renterne som 3% realrente (rente minus inflation). Men pt. låner Femernforbindelsen til negativ realrente. Så Femernforbindelsen kommer til at være tilbagebetalt langt hurtigere end beregnet. Desværre kan vi ikke være sikre på renten er lige så lav når Kattegatforbindelsen skal opføres. Faktisk tyder alt på renten vil stige i de kommende år.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/9 2021, 18:09 (1149 dage siden) @ Poul Brandt

Her er hvad ministeren har skrevet til Transportudvalget:

Ifølge kommissoriet skal forundersøgelsen af en fast Kattegatforbindelse være færdig ultimo 2021.
Det er imidlertid nødvendigt at foretage en genberegning af den forventede trafik på en fast Kattegatforbindelse. Det skyldes, at der med Aftale om Infrastrukturplan 2035 blev besluttet en række infrastrukturprojekter, der ikke indgik i forudsætningerne, da forundersøgelsen blev igangsat.
En forundersøgelse skal tage højde for alle projekter, der er besluttet og finansieret, og med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at gennemføre en række vej- og baneprojekter, der kan få betydning for den forventede trafik på en fast Kattegatforbindelse.
Der skal derfor foretages en genberegning af den forventede trafik på en fast forbindelse over Kattegat, og der skal foretages en opdatering af de finansielle beregninger og den samfundsøkonomiske analyse.
Genberegningen betyder, at færdiggørelsen af forundersøgelsen forsinkes med nogle måneder.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak