Forundersøgelse af Kattegatforbindelse bliver forsinket (Trafikpolitik)
Hvor de bl. skriver: Der er behov for at genberegne blandt andet!? trafikprognosen på baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035.
"Af Oliver Batchelor
Efter planen skulle forundersøgelsen til en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland være færdig ved årets udgang.
Men med den seneste politiske aftale om fremtidens investeringer i infrastruktur, skal der laves nye beregninger, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
- Det er en helt naturlig konsekvens af de beslutninger, alle Folketingets partier blev enige om i juni.
- Flere projekter i infrastrukturplanen kan få betydning for den forventede trafik på en mulig fast forbindelse over Kattegat, og det er vi selvfølgelig nødt til at tage højde for i beregningerne, udtaler transportminister Benny Engelbrecht (S).
I forundersøgelsen undersøges både en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og baneforbindelse. Det forventes at forundersøgelsen er færdig i løbet af foråret 2022."
------------------------
Man kan undre sig over, hvad der har gjort en forskel "for den forventede trafik".
Kalundborgmotorvejen har jo hele tiden været med i Kattegatforbindelsen, nu blive den blot finansieret på en anden måde.
Forholdene omkring Ringsted station kan vist kun påvirke antallet af tog-rejsende umåleligt marginalt lidt.
Og jeg kan ikke se at der er andre af de nye projekter, der kan få indflydelse på "den forventede trafik".
Nåå jo, Aarhus-Silkeborg banen. Men det er trods alt beskedent, hvor meget ekstra togtrafik-indtægt det betyder. Og i den store sammenhæng er det helt marginalt.
Måske er den virkelige grund, at man er blevet forsinket af, at der nu skal regnes på en skov af nye projekter, og de beregninger skal være færdige i år. Eller at man vil have trafikken tilbage til "normal" efter corona, så man kan få et højere tal for den eksisterende trafik, og dermed et bedre resultat af de økonomiske beregninger. Biltrafikken vokser jo markant i i disse år pga. den voksende bilpark. (Billigere biler = flere biler = mere trafik = behov for flere motorveje osv.).
Transportministeriets meget vage formulering kan imidlertid også kraftigt indikere noget helt andet: Der er sikkert en del der skal på plads med de andre partier i relation til 2035 forliget frem mod og efter Nytår. Banedanmark har jo fået frem til årsskiftet til at replanlægge. Det vil nok være rart for regeringen at have fået det forhandlet på plads, inden man skal til at forhandle Kattegatforbindelse. Det har jo den yderligere fordel at der så bliver bedre plads til Kattegatforbindelsen i medierne, så regeringen kan provomere sig (igen).
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k