ÖBB's kontrakt med Stadler på 186 KISS kendt ugyldig (Generelt)
ÖBB tildelte i starten af sommeren en kontrakt på op til 186 dobbeltdækkertogsæt til Stadler. Alstom klagede over denne beslutning, da men mente at ÖBB og Stadlers eksisterende samarbejde omkring vedligehold af togsæt i Wien havde haft indflydelse på beslutningen.
I sidste uge opdagede en dommer i Østrig under gennemgang af dokumenterne i sagen så tilfældigvis at den digitale signatur som Stadlers tilbud var underskrevet med, ikke er gyldig i EU. Dermed var tilbuddet fra Stadler slet ikke gyldigt og dermed heller ikke tildelingen af kontrakt.
Stadler har så efterfølgende meddelt at man ikke er enig i den østriske dom og at man har benyttet den samme digitale signatur på "flere hundrede tilbud" og også på tilbud der har ført til kontrakter i bl.a. Østrig. Men det er jo ikke i sig selv nok til at blive "frikendt", det betyder jo egentlig bare at ingen har opdaget det / lagt mærke til det før nu.
Dobbeltdækkertogene skulle både bruges til at erstatte nogle af de eksisterende dobbeltdækkervogne, men der var også planlagt store driftsudvidelser i det østlige Østrig fra december 2024.
Avisartikel: https://www.derstandard.at/story/2000129788448/kauf-von-doppelstockzuegen-wird-debakel-...
Svar fra Stadler: https://www.stadlerrail.com/media/pdf/2021_0921_stellungnahme_oebb_en.pdf
--
Mvh Anders