Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design (Generelt)

af ulca, 19/9 2021, 13:24 (1253 dage siden)

Lokaltog A/S, som står for den lokale trafik på Sjælland og Lolland - Falster (som ikke udføres i DSB regi), vil leje tre stk. Desiro som hidtil har kørt for NJ, til midlertidig kørsel på Lollandsbanen. Derudover skal de males i et nyt design der beskrives som værende 47 prikker for de 45 kommuner og 2 regioner som ejer Movia; desværre har jeg ikke kunnet finde billede eller skitse af det nye design.
De "nye" tog planlægges at skulle køre på Lollandsbanen fra den nye køreplan træder i kraft i December og indtil videre. Årsagen skulle især være at de nuværende IC2 (MF/FS) ikke ventes klar med ETCS installeret før begyndelsen af 2023, hvilket er efter at det nye signalsystem forventes taget i brug på Banedanmarks strækninger, herunder Nyk. F., og desuden er ventes de nye batteritog man vil anskaffe ikke klar før da heller. Så i stedet for at lave en rotation mellem Lokaltogs baner har man nu valgt at leje disse tre tog som skulle være parat

https://folketidende.dk/Lolland/Lollandsbanen-bliver-proeveklud-for-nyt-design/artikel/...

Jeg har tidligere haft mulighed for at være passager i et Desiro tog, og jeg synes ærligt talt ikke at de nogen måde har samme forholdsvis gode komfort (hvad tog til lokaltrafik angår) eller relativt lave støjniveau som IC2. Så nu er jeg spændt om disse er lige så dårlige eller værre som jeg mindes, og jeg ser også frem til at opleve de nye batteritog.
IC2 har siden de blev sat i drift i efteråret 1997 klaret hovedparten af trafikken på Lollandsbanen, frem 2008 suppleret af de gamle Y-tog før de blev udrangeret og i 2010 ophugget, og siden man anskaffede yderligere 6 stk. brugt i 2008 klaret hele driften. Jeg glæder mig til at se hvor længe de bliver holdt kørende efter nye batteritog sættes i drift, måske helt frem til 2027 hvor de derved vil have 30 års jubilæum.

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design

af andersj, Aalborg, 19/9 2021, 13:45 (1253 dage siden) @ ulca

Det værste bliver vel at man på alle afgange under halvtimedriften skal skifte i Grænge. (MF Nakskov-Grænge, Desiro Grænge-Nykøbing F)

Det er kun i de perioder hvor togene kører timedrift (aften og weekend) at man vil kunne køre direkte mellem Nakskov og Nykøbing F med Desiro.

Desuden så viser folketidende.dk et billede af en NJ Lint...

--
Mvh Anders

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design

af ulca, 19/9 2021, 14:08 (1253 dage siden) @ andersj

Det værste bliver vel at man på alle afgange under halvtimedriften skal skifte i Grænge. (MF Nakskov-Grænge, Desiro Grænge-Nykøbing F)

Ja formentlig, men på den anden side er det vel ikke så meget værre end da man i periode måtte skifte fra tog til togbus, og omvendt, da man i nogle tilfælde skulle gå op mod ca. 150 meter ved skifte; i Grænge er der kun nogle få meter tværs over perronen. Så det skulle nok være overkommeligt.

Det er kun i de perioder hvor togene kører timedrift (aften og weekend) at man vil kunne køre direkte mellem Nakskov og Nykøbing F med Desiro.

Okay, men hvorfor dog det? Hvis ellers broen er lukket og der ikke er andre tog skulle det vel ikke være noget problem at køre direkte hele dagen.

Desuden så viser folketidende.dk et billede af en NJ Lint...

Ja det har jeg lagt mærke til, glemte bare at skrive det...

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design

af Fysikeren, 19/9 2021, 14:21 (1253 dage siden) @ ulca

Det værste bliver vel at man på alle afgange under halvtimedriften skal skifte i Grænge. (MF Nakskov-Grænge, Desiro Grænge-Nykøbing F)


Ja formentlig, men på den anden side er det vel ikke så meget værre end da man i periode måtte skifte fra tog til togbus, og omvendt, da man i nogle tilfælde skulle gå op mod ca. 150 meter ved skifte; i Grænge er der kun nogle få meter tværs over perronen. Så det skulle nok være overkommeligt.

Det er kun i de perioder hvor togene kører timedrift (aften og weekend) at man vil kunne køre direkte mellem Nakskov og Nykøbing F med Desiro.


Okay, men hvorfor dog det? Hvis ellers broen er lukket og der ikke er andre tog skulle det vel ikke være noget problem at køre direkte hele dagen.

Der indlejes tre Desiro, hvilket dækker behovet ved timedrift, men ikke halvtimedrift. Eftersom IC2 ikke kan køre over Guldborgsund fra K22, er løsningen i stedet togskift i de perioder hvor de tre Desiro ikke kan dække behovet for hele banen.

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design

af Niels Munch, 19/9 2021, 15:10 (1253 dage siden) @ ulca

Jeg har ingen grafik, der viser DESIRO i det nye Movia-Lokaltog design, men nok en LINT-41:

[image]

Således blev designet også omtalt i DJKs "Jernbanen" nr. 3/2021.

De gule og grå farver bibeholdes åbenbart, men "HUR-svirpet" som overgang fra gul til grå afløses af prikker i svindende størrelse.

M.v.h.
Niels

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design

af ulca, 19/9 2021, 16:52 (1253 dage siden) @ Niels Munch

Det havde jeg helt glemt, jeg er ellers medlem af DJK og trofast læser af Jernbanen. Det ser egentlig ganske pænt, men hvis man vil ofre en omlakering af 3 togsæt som skal køre måske højest 3 år og som er snart 20 år gamle, vil man så også gøre det for det for de ialt 10 IC2, som kun er 2,5 - 3 år ældre end de først leverede Desiro? Det kunne måske være spændende at se dem i en mildest talt anderledes lakering, men på den anden side klæder den nuværende og originale dem altså ganske godt.

Tre NJ Desiro midlertidigt til Lolland - I nyt design

af Jens Hansen, 20/9 2021, 07:16 (1252 dage siden) @ ulca

Tænker at de sætter folie på toget.

JH

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak