Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/9 2021, 12:41 (1191 dage siden)
redigeret af Per Holm, 17/9 2021, 13:02

I perioden 2021-09-26/10-09 sker der "ting og sager" i Holbæk og omegn.

Citat fra "Supplerende sikkerhedsbestemmelser 136-2021 TIB 5, Roskilde-Holbæk. Kørsel med prøvetog i forbindelse med elektrificeringsprogrammet (EP)":


"I forbindelse med elektrificering af strækningen mellem Roskilde og Holbæk skal der køres med prøvetog for afprøvning af køreledningsanlægget. Derudover skal der rangeres med elektrisk køretøj i samtlige elektrificerede spor i Holbæk.

Strækningen (Roskilde)-(Holbæk) er ikke fuldt immuniseret i forhold til kørsel med elektriske køretøjer. Selve Holbæk stations sikringsanlæg er immuniseret, men de tilsluttende linjeblokanlæg er ikke immuniseret.

Denne SSB beskriver derfor de supplerende forhold, der i tilslutning til bestemmelserne i SIN-G instruks 19, gælder ved kørsel med prøvetogene."

Avatar

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af kenkari ⌂, Roskilde, 17/9 2021, 13:13 (1191 dage siden) @ Per Holm

Strækningen (Roskilde)-(Holbæk) er ikke fuldt immuniseret i forhold til kørsel med elektriske køretøjer. Selve Holbæk stations sikringsanlæg er immuniseret, men de tilsluttende linjeblokanlæg er ikke immuniseret.

Hvis Holbæk station er immuniseret, kan resten af strækningen ikke immuniseres så? Eller er det ikke så lige til? Efterhånden er jeg faldet fra i om det er droppet eller udskudt.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af frederikhk, 17/9 2021, 13:19 (1191 dage siden) @ kenkari

Det blev droppet på grund af validatormanglen.

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/9 2021, 13:23 (1191 dage siden) @ kenkari

Strækningen (Roskilde)-(Holbæk) er ikke fuldt immuniseret i forhold til kørsel med elektriske køretøjer. Selve Holbæk stations sikringsanlæg er immuniseret, men de tilsluttende linjeblokanlæg er ikke immuniseret.


Hvis Holbæk station er immuniseret, kan resten af strækningen ikke immuniseres så? Eller er det ikke så lige til? Efterhånden er jeg faldet fra i om det er droppet eller udskudt.

Holbæk nedbrændte og blev opbygget efter nutidens krav. Så den blev immun hvad enten man ville det eller ej.

Strækningen kan selvfølgelig også immuniseres men omkostningerne både i tid og penge vil være meget høje, særlig når man tænker på at det hele under alle omstændigheder skal køres til skrotpladsen om få år.

Jeg ved ikke om det i vore dage skulle ske i de eksisterende blokhytter eller nye blokhytter skulle flyves ind med helikopter men under alle omstændigheder ville både kasseapparat og togbusser skulle køre på fulde omdrejninger undervejs og assesorer, du milde Himmel.

Der var nogle beslutningstagere der på et tidspunkt så det som en god idé at immunisere Næstved. De har vistnok skiftet mening siden dengang.

Avatar

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af kenkari ⌂, Roskilde, 17/9 2021, 13:29 (1191 dage siden) @ Per Holm

Der var nogle beslutningstagere der på et tidspunkt så det som en god idé at immunisere Næstved. De har vistnok skiftet mening siden dengang.

Når man nu tænker på at allerede ved køreplanskiftet kommer der kun til at køre EB og MF til Næstved, som jo har STM. Så kunne man have nøjes med ERTMS helt fra Ringsted... i stedet for alt det besvær med at immunisere.
Men hvornår er det så at Roskilde-Holbæk får ERTMS?

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/9 2021, 13:35 (1191 dage siden) @ kenkari
redigeret af Per Holm, 17/9 2021, 14:28

Der var nogle beslutningstagere der på et tidspunkt så det som en god idé at immunisere Næstved. De har vistnok skiftet mening siden dengang.


Når man nu tænker på at allerede ved køreplanskiftet kommer der kun til at køre EB og MF til Næstved, som jo har STM. Så kunne man have nøjes med ERTMS helt fra Ringsted... i stedet for alt det besvær med at immunisere.
Men hvornår er det så at Roskilde-Holbæk får ERTMS?

Som regel virker de fleste beslutninger fornuftige i det øjeblik de træffes. Jeg ved ikke hvilke tanker der lå bag immunisering på strkn. 2 men et vildt gæt skal være at ingen kunne være helt sikre på at Siemens Vectron eller ER med ETCS ville være til rådighed på det forventede tidspunkt.


Og dit andet spørgsmål: Efter seneste statusrapport (2021 maj) for signalprogrammet:

Roll-out 8 (Ro) - Kb: 2024 ultimo

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af andersj, Aalborg, 17/9 2021, 16:03 (1191 dage siden) @ kenkari

Der var nogle beslutningstagere der på et tidspunkt så det som en god idé at immunisere Næstved. De har vistnok skiftet mening siden dengang.


Når man nu tænker på at allerede ved køreplanskiftet kommer der kun til at køre EB og MF til Næstved, som jo har STM. Så kunne man have nøjes med ERTMS helt fra Ringsted... i stedet for alt det besvær med at immunisere.
Men hvornår er det så at Roskilde-Holbæk får ERTMS?

EB er vist ikke klar til kørsel på ETCS strækninger endnu.

--
Mvh Anders

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af bth, 17/9 2021, 16:11 (1191 dage siden) @ andersj


EB er vist ikke klar til kørsel på ETCS strækninger endnu.

Hej Anders!

Hvorfor skulle den ikke være det ?

Jeg har ikke et overblik over software varianterne i de forskellige Vectroner, men i påsken 2020 kørtes test på Ny-bane med Vectron og ETCS. Og det virkede upåklageligt.

/Bjørn

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Rail, 17/9 2021, 16:58 (1191 dage siden) @ bth


EB er vist ikke klar til kørsel på ETCS strækninger endnu.


Hej Anders!

Hvorfor skulle den ikke være det ?

Jeg har ikke et overblik over software varianterne i de forskellige Vectroner, men i påsken 2020 kørtes test på Ny-bane med Vectron og ETCS. Og det virkede upåklageligt.

Det er jo ikke det samme som at det er godkendt, hvilket det ikke er på nuværende tidspunkt.

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/9 2021, 16:13 (1191 dage siden) @ andersj
redigeret af Per Holm, 17/9 2021, 16:41

EB er vist ikke klar til kørsel på ETCS strækninger endnu.

Der er vist heller ingen ERTMS-strækninger hvor det ville give mening at sende EB hen.

Strkn. 34 til Thisted? Glem det. :-)

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af AndreasM, 17/9 2021, 17:04 (1191 dage siden) @ kenkari

Når man nu tænker på at allerede ved køreplanskiftet kommer der kun til at køre EB og MF til Næstved, som jo har STM. Så kunne man have nøjes med ERTMS helt fra Ringsted... i stedet for alt det besvær med at immunisere.

Nu er der jo andre der befarer skinnerne end DSB ;-) Der er pænt langt fra Nykøbing til Mogenstrup i en sporspærring, der bliver nok ikke kortere af at forlænge stykket til Ringsted.

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Rail, 17/9 2021, 17:22 (1191 dage siden) @ kenkari

Der var nogle beslutningstagere der på et tidspunkt så det som en god idé at immunisere Næstved. De har vistnok skiftet mening siden dengang.


Når man nu tænker på at allerede ved køreplanskiftet kommer der kun til at køre EB og MF til Næstved, som jo har STM. Så kunne man have nøjes med ERTMS helt fra Ringsted... i stedet for alt det besvær med at immunisere.

Det er jo nemt nok i bagklogskabens lys. Derudover er det nok meget godt at have fleksibiliteten, særligt nu når den nye Storstrømsbro er forsinket.
Både ER og ET har fået rutekompatibilitet til Ringsted - Næstved så de kan sendes derned selvom der ikke er planlagt med det. Det samme for IC4 der jo stadig må kører til Næstved.

Immunisering stadig nødvendigt?

af nielsm, 18/9 2021, 18:42 (1190 dage siden) @ kenkari

Så vidt jeg husker handler immuniseringen om at beskytte sporisolationerne mod "beskidt strøm" fra nogen elektriske motortyper, men jeg må indrømme jeg ikke kan huske om det var EA eller ER som først gav problemerne.
Men det jeg tænker er om nyere elektrisk materiel stadig giver de samme problemer med sikringsanlæggene. Hvis man eksempelvis udelukkende kørte EB på strækningen, ville immunisering så stadig være nødvendigt?

Immunisering stadig nødvendigt?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 18/9 2021, 20:34 (1190 dage siden) @ nielsm

Sporisolationerne var en af udfordringerne som førte til immuniseringstiltagene. Helt ærligt ved jeg ikke om det stadig er strengt nødvendigt at titrækningsforsinke sporrelæerne med 1,5 s for at undgå at lokomotivers indkoblingsstrømstød i et kort øjeblik fejlagtigt frimelder en sporisolation.

Men et andet er induktionen af spænding og strøm i alt parallelført galvanisk ledende når der løber strøm i køreledningsanlæget plus noget potentialudligning og nulling for at sikre hurtig strømafbrydelse når noget går helt galt.

Man vil gerne brænde så få passagerer og ansatte af som overhovedet muligt.

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af FutKaj, Holbæk, 17/9 2021, 16:49 (1191 dage siden) @ Per Holm

Hvilke dage bliver der testkørt mellem Roskilde og Holbæk?

På forhånd tak for svar:-)

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/9 2021, 16:56 (1191 dage siden) @ FutKaj
redigeret af Per Holm, 17/9 2021, 17:16

Hvilke dage bliver der testkørt mellem Roskilde og Holbæk?

På forhånd tak for svar:-)

Fra Trafikcirkulære TC 29-2021
TIB 5, Spændingssætning af køreledningsanlæg (Roskilde)-
Holbæk
:

"Tidsplan for afprøvning af køreledningsanlægget
Køreledningsanlægget mellem Roskilde og Holbæk (TIB 5 km 34-66) testes jf.
tidsplanen herunder.

2.1. Fra den 19.09.2021 til og med den 25.09.2021, alle nætter kl. 20:55-04:25
Spændingssætning og kortslutningsforsøg af køreledningsanlægget (Roskilde)-
Holbæk.
Under spændingssætningen er der spænding på alle elektrificerede spor fra Roskilde
neutralsektion til og med Holbæk.

2.2. Fra den 27.09.2021 til og med den 01.10.2021, alle nætter kl. 20:55-04:25
Kørsel med prøvetog jf. SR SSB 136-2021.

2.3. Fra den 03.10.2021 til og med den 08.10.2021, alle nætter kl. 20:55-04:25
Kørsel med prøvetog jf. SR SSB 136-2021."

Du skal nok ansøge din evt. ægtefælle om "nattegn".

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af FutKaj, Holbæk, 17/9 2021, 21:05 (1191 dage siden) @ Per Holm

Jeg vil være frisk og klar :-)

Du siger bare til når der forhåbentlig EL- tog på vej til Holbæk

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 18/9 2021, 01:29 (1191 dage siden) @ FutKaj

Jeg vil være frisk og klar :-)

Du siger bare til når der forhåbentlig EL- tog på vej til Holbæk

God fornøjelse ud i nattemørket.

Jeg ved desværre ikke mere om det end hvad der står skrevet i Supplerende Sikkerhedsbestemmelse "SR SSB 136-2021" og Trafikcirkulære "TC 29-2021".

Med mindre du har adgang til yderligere oplysninger er der nok ikke andet at gøre end mandag d. 27. efter TV-Avisen at begive dig til stationen og se efter hvad der sker.

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 18/9 2021, 10:55 (1190 dage siden) @ Per Holm

hej

Er det muligt at noget udstyr er startede op allerede??

Har en veninde som bor ved Hvalsø st. som har oplevet en dyb brummen i de sidste dag.
Der er 3 km. til transformeren der er mellem Hvalsø og Tølløse.

Skal hun bare indstille sig på at sådan er det? eller vil der være nogen form for justeringer ??

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Strkn. 5 Elektrificering Roskilde - Holbæk, prøvekørsel

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 18/9 2021, 11:13 (1190 dage siden) @ hummel_62
redigeret af Per Holm, 18/9 2021, 11:37

hej

Er det muligt at noget udstyr er startede op allerede??

Har en veninde som bor ved Hvalsø st. som har oplevet en dyb brummen i de sidste dag.
Der er 3 km. til transformeren der er mellem Hvalsø og Tølløse.

Skal hun bare indstille sig på at sådan er det? eller vil der være nogen form for justeringer ??

Først fra i morgen 20:55 skulle der være "vitaminer" i køreledningsanlæget men det kan nok tænkes at der allerede nu er spænding på fordelingsstationens transformer så "man" er klar til at gå skridtet videre i morgen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak