Trafikaftale set med lollandske øjne (Trafikpolitik)
Ugens klumme i Ugeavisen Lolland handler om sommerens trafikaftale set med lollandske briller
Ugeavisen Lolland:
https://www.e-pages.dk/ftugeaviser/2617/ (side 6)
af Anders Madsen, 9/9 2021, 10:13 (1182 dage siden)
Ugens klumme i Ugeavisen Lolland handler om sommerens trafikaftale set med lollandske briller
Ugeavisen Lolland:
https://www.e-pages.dk/ftugeaviser/2617/ (side 6)
af krabsen, 9/9 2021, 11:34 (1182 dage siden) @ Anders Madsen
Ugens klumme i Ugeavisen Lolland handler om sommerens trafikaftale set med lollandske briller
Og du har naturligvis helt styr på rettigheder omkring at kopiere hele artikler, må vi gå ud fra?
Ellers ville jeg nok skynde mig at slette det igen.
af Jens Hansen, 9/9 2021, 12:12 (1182 dage siden) @ krabsen
Gætter på at Ugeavisen Lolland er en gratisavis?
JH
af krabsen, 9/9 2021, 12:45 (1182 dage siden) @ Jens Hansen
Nu er det åbenbart en artikel han selv har skrevet, så problemet er i dette tilfælde ikke-eksisterende.
Men rent bortset fra det gør det ingen forskel for ophavsretten om avisen er gratis eller ej.
Den er i øvrigt gratis i kraft af, at den er finansieret af annoncører, der håber at deres annoncer bliver set af dem der læser artikler og reportager. Så hvis samme artikel kan læses uden at have fat i avisen, så går annoncørerne glip af den eksponering, som de betaler for.
Der er en grund til at 'dybe links' ikke er velsete og har givet anledning til mange juridiske slagsmål gennem tiden.
af Mads, 9/9 2021, 13:17 (1182 dage siden) @ krabsen
Der er en grund til at 'dybe links' ikke er velsete og har givet anledning til mange juridiske slagsmål gennem tiden.
Det er vidst fra gammel tid, der var en bekymring, en misforstået tro på at det gav færre reklameindtægter, når brugeren ikke var forbi forsiden.
Nutildags kaster medierne rundt med "dybe links" på sociale medier og der er en "del" knap ved alle artikler.
af Niels Bak, 10/9 2021, 01:04 (1181 dage siden) @ Mads
Der er en grund til at 'dybe links' ikke er velsete og har givet anledning til mange juridiske slagsmål gennem tiden.
Det er vidst fra gammel tid, der var en bekymring, en misforstået tro på at det gav færre reklameindtægter, når brugeren ikke var forbi forsiden.
Nutildags kaster medierne rundt med "dybe links" på sociale medier og der er en "del" knap ved alle artikler.
Nu er det her jo ikke et link, men en affotografering af artiklen - og dermed bliver avisens annoncer ikke vist. Det gør det hvis du går ind på artiklen på avisens hjemmeside. Nå forholdet er snarere blevet mere aktuelt, ikke mindre.
af Niels Bak, 10/9 2021, 01:09 (1181 dage siden) @ krabsen
Nu er det åbenbart en artikel han selv har skrevet, så problemet er i dette tilfælde ikke-eksisterende.
Det er ikke korrekt. Når avisen har optaget artiklen i deres spalter, så er det ikke tilladt at kopiere, heller ikke for forfatteren, uden aftale, hvis man har afgivet sin ophavsret, og det er normalvilkåret for debatindlæg, i hvert fald for de større aviser. Og her er der oven i købet tale om en direkte affotografering (altså at forfatteren "låner" avisens redaktionelle blå stempel til at promovere sit indlæg)
Om der er særlig stor risiko for at blive afkrævet gebyr af en lokalavis på Lolland for en gengivelse på en relativt obskur hjemmeside, det er en anden sag.
af steenth, 10/9 2021, 06:42 (1181 dage siden) @ Niels Bak
redigeret af steenth, 10/9 2021, 06:56
Nu er det åbenbart en artikel han selv har skrevet, så problemet er i dette tilfælde ikke-eksisterDeende.
Det er ikke korrekt. Når avisen har optaget artiklen i deres spalter, så er det ikke tilladt at kopiere, heller ikke for forfatteren, uden aftale, hvis man har afgivet sin ophavsret, og det er normalvilkåret for debatindlæg, i hvert fald for de større aviser. Og her er der oven i købet tale om en direkte affotografering (altså at forfatteren "låner" avisens redaktionelle blå stempel til at promovere sit indlæg)
Ophavsretten tilfører den, som har skrevet teksten. Det gælder også for journalister, som ansat på en avis, men der er aftaler om hvordan det håndteres. Der er kun et undtagelse for IT-programmer, hvor det tilfalder arbejdsgiven, når det er sket i forbindelse med ens arbejde.
Men det er ikke velset at bruge samme debatindlæg til 2 forskelle medier. Det vil en debatredaktør ikke være glad for..Og jeg har aldrig set nogen normalvilkåret for debatindlæg. Jeg har tjekket om de findes et sted. Det, som jeg har fundet, er fx at Berlingske fx, at de kun bringer indlæg, som alene er sendt til dem.
Men det er meget normalt at man bagefter, når ens indlæg er publiceret i et medie, at lægge den op ens hjemmeside eller blog med en angivelse af, hvor det er blevet bragt. Og det anser det er netop det Anders har gjort og giver ikke problemer.
Ellers hente bogen "Ophavsret for begyndere. En bog til ikke-jurister" her.
https://www.ubva.dk/publikationer/
Ellers er vi langt væk fra hovedemnet.
af ChrBrun, Helsingør, 9/9 2021, 12:19 (1182 dage siden) @ krabsen
Det er jo klummeskriveren selv der har lagt opslaget her.
--
Christian Brun
af Hedelykke, 9/9 2021, 14:19 (1182 dage siden) @ Anders Madsen
Gode tanker.
Jeg har selv tænkt på at det til en start er fornuftigt at planlægge for eventuel bane til Tårs. Tænk hvis ny bane og ny færge kunne banke kollektiv transport mellem Lolland og Fyn ned på under 2 timer til Odense.
Mvh Jens
--
Med venlig hilsen Jens Hedelykke Pedersen
af Petteri, 9/9 2021, 21:42 (1181 dage siden) @ Hedelykke
Gode tanker.
Jeg har selv tænkt på at det til en start er fornuftigt at planlægge for eventuel bane til Tårs. Tænk hvis ny bane og ny færge kunne banke kollektiv transport mellem Lolland og Fyn ned på under 2 timer til Odense.
Mvh Jens
Idéen med tog til Tårs er sikkert fin, men hvem skal benytte den? Demd er vil cykle fra færgen på Langeland
Der er ingen offentlig transport fra Spodsbjerg, med undtagelse af en lokalbus en gang eller to om dagen. Der er vistnok mulighed for noget flextrafik.
Det vil nok kræve en jernbane videreført fra Svendborg, men det virker som en rigtig dyr løsning, hvis der skal bygges nye broer. Det ville dog være smart, at man kunne rejse på kryds og tværs af landet, uden at skule forbi Ringsted
--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.
af Anders Madsen, 11/9 2021, 10:51 (1180 dage siden) @ Petteri
Idéen med tog til Tårs er sikkert fin, men hvem skal benytte den? Demd er vil cykle fra færgen på Langeland
Der er ingen offentlig transport fra Spodsbjerg, med undtagelse af en lokalbus en gang eller to om dagen. Der er vistnok mulighed for noget flextrafik.
Det kunne være uddannelsessøgende, endagsrejsende, turister, værnepligtige til Fyn/Jylland (som der faktisk er en hel del af), festivalgæster til Langeland/Fyn (nuvel, sæsonbetonet) (brug selv fantasien)
Ifølge Rejseplanen er der flere rutebilforbindelser mellem Spodsbjerg og Svendborg på hverdage. Derudover køre den nu privatejede Rute 800 med daglige ture på strækningen. Det kunne tænkes, at man var interesseret i en køreplanudvidelse for rutebilerne på Fynssiden, såfremt Region Sjælland tog initiativ til en forlængelse af LJ til Tårs Færgehavn.
Forslaget skal ses i lyset af, at der i denne tid foregår massiv lobbyarbejde fra regional og kommunal side vedr. et fremskudt færgeleje ved Tårs, et færgeleje, som Østersølandene formentlig vil forhindre, da projektet kan blokere for vandgennemstrømningen igennem Storebælt og Langelandsbælt ind i og ud af Østersøen.
I stedet for et anlægstungt fremskudt færgeleje midt i Langelandsbælt er min pointe blot, at det bør undersøges, om der er basis for at forlænge LJ fra Nakskov til færgehavnen i Tårs, der medvirker til bæredygtig samfærdsel, forbedring af kollektiv trafik og styrkelse af samfundsudviklingen set i lyset af den kommende Femern-forbindelse. Man kan godt være sikker på, at der vil blive indsat miljøvenlig el-rutebiler fra den nye station på Lolland til Maribo Station, så der opnås et sammenhængende kollektivt transportsystem mellem den regionale /internationale jernbanetrafik og LJ.
af andersj, Aalborg, 11/9 2021, 13:50 (1180 dage siden) @ Anders Madsen
Idéen med tog til Tårs er sikkert fin, men hvem skal benytte den? Demd er vil cykle fra færgen på Langeland
Der er ingen offentlig transport fra Spodsbjerg, med undtagelse af en lokalbus en gang eller to om dagen. Der er vistnok mulighed for noget flextrafik.
Det kunne være uddannelsessøgende, endagsrejsende, turister, værnepligtige til Fyn/Jylland (som der faktisk er en hel del af), festivalgæster til Langeland/Fyn (nuvel, sæsonbetonet) (brug selv fantasien)Ifølge Rejseplanen er der flere rutebilforbindelser mellem Spodsbjerg og Svendborg på hverdage. Derudover køre den nu privatejede Rute 800 med daglige ture på strækningen. Det kunne tænkes, at man var interesseret i en køreplanudvidelse for rutebilerne på Fynssiden, såfremt Region Sjælland tog initiativ til en forlængelse af LJ til Tårs Færgehavn.
En udvidelse af rute 800 ville da give langt bedre service en togforbindelse til Tårs. Bus 800 kører jo med ombord på færgen så man sparer en masse skift og risiko for at misse forbindelserne. Eventuelle ekstra afgange på bus 800 kan også bare køres Nakskov-Svendborg.
--
Mvh Anders
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/9 2021, 14:15 (1180 dage siden) @ Anders Madsen
Forslaget skal ses i lyset af, at der i denne tid foregår massiv lobbyarbejde fra regional og kommunal side vedr. et fremskudt færgeleje ved Tårs, et færgeleje, som Østersølandene formentlig vil forhindre, da projektet kan blokere for vandgennemstrømningen igennem Storebælt og Langelandsbælt ind i og ud af Østersøen.
I givet fald anlægges færgelejet på lavt vand. Til- og frakørsel vil ske ad broer og dæmninger anlagt på lavt vand og vil stort set ikke påvirke vandgennemstrømningen.
af Niels Munch, 9/9 2021, 14:24 (1182 dage siden) @ Anders Madsen
Det nævnte IDA Rail notat om godstrafik på lokalbanerne kan ses her: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/bilag/173/2338057.pdf .
Det blev omtalt - ikke ukritisk - videre i denne deltråd.
M.v.h.
Niels
Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.
Læs mere