Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg (Generelt)

af andersj, Aalborg, 30/8 2021, 13:59 (1181 dage siden)

SJ's rolle bliver dog kun administrativt og omfatter bl.a. billetsalg og markedsføring.

DSB skal stå for fremføring i Danmark mens RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne og personale samt fremføring i Tyskland.

Pressemeddelelse fra SJ: SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

--
Mvh Anders

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af 1993matias ⌂, KH, 30/8 2021, 14:39 (1181 dage siden) @ andersj

Hvem skal så køre nattoget i Sverige, hvis SJ kun har med det administrative at gøre?

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/8 2021, 14:43 (1181 dage siden) @ andersj

Ved nogen om Danmark accepterer "korridortog" eller skal der klargøres alternativ transport uden om Danmark?

Korridortrafik

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af YBS, 30/8 2021, 15:44 (1180 dage siden) @ Per Holm

Som jeg læser beskrivelsen af korridortrafik, har den begge endestationer i samme land, men går undervejs gennem et andet land. Det er der jo ikke tale om her, eftersom den ene endestation er i Sverige og den anden er i Tyskland.
Derudover er hele ruten i Schengen, hvor der under normale omstændigheder ikke bør være paskontrol.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Bengt Larsson, 30/8 2021, 23:24 (1180 dage siden) @ Per Holm

Ved nogen om Danmark accepterer "korridortog" eller skal der klargøres alternativ transport uden om Danmark?

Korridortrafik

Snälltåget får stanna för passkontroll i Malmö och Padborg.

SJ tåget skall dessutom stanna i Danmark (Høje Tåstrup eller København och mer?). Då kan det inte bli korridortåg.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Rail, 31/8 2021, 00:23 (1180 dage siden) @ Bengt Larsson

Ved nogen om Danmark accepterer "korridortog" eller skal der klargøres alternativ transport uden om Danmark?

Korridortrafik


Snälltåget får stanna för passkontroll i Malmö och Padborg.

SJ tåget skall dessutom stanna i Danmark (Høje Tåstrup eller København och mer?). Då kan det inte bli korridortåg.

Ja der var krav om standsninger i Danmark i udbuddet. Så der bliver tre i DK.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af SGN, 30/8 2021, 16:44 (1180 dage siden) @ andersj

SJ kör tåget i Sverige.

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af andersj, Aalborg, 30/8 2021, 17:04 (1180 dage siden) @ andersj

Da der ikke kom nogle bud ind på kørsel mellem Malmö og Bruxelles vil dette nattog ikke blive oprettet. Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Pressemeddelelse fra Trafikverket: Ny nattågssträcka till Europa

--
Mvh Anders

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af mikedk2100, 30/8 2021, 18:01 (1180 dage siden) @ andersj

Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Nej Snälltåget er jo for dyrt, for dårligt, kører ikke hele året, standser kun i Høje Taastrup og har slet ikke indblandet DSB, så det kan selvfølgelig ikke regnes for et nattog i dette forum :-D

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af carolus rex, 30/8 2021, 18:21 (1180 dage siden) @ mikedk2100

så så du, nu skal du ikke være fræk 2100

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af esni, Frederikssund, 31/8 2021, 19:08 (1179 dage siden) @ andersj

Da der ikke kom nogle bud ind på kørsel mellem Malmö og Bruxelles vil dette nattog ikke blive oprettet. Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Pressemeddelelse fra Trafikverket: Ny nattågssträcka till Europa

Kommer der måske en chance en anden gang?

--
Eskild

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af Rail, 31/8 2021, 19:46 (1179 dage siden) @ esni

Da der ikke kom nogle bud ind på kørsel mellem Malmö og Bruxelles vil dette nattog ikke blive oprettet. Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Pressemeddelelse fra Trafikverket: Ny nattågssträcka till Europa


Kommer der måske en chance en anden gang?

Det kræver at man ændre på nogle af de centrale vilkår i udbuddet. Særligt den del at al syd for Padborg skal ske som fri trafik samt at trafik i Danmark og Sverige har et loft på overskuddet. (Så man ikke kan bruge overskuet generet af offentlige kroner fra Danmark og Sverige til at drifte den tyske del - grundlæggende fair nok, men bare svært at få til at hænge sammen så).

Grundlæggende havde Köln/Bruxelles nattoget for mange km i Tyskland, hvor et nattog til Hamborg bedre kunne lade sig gøre.

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af andersj, Aalborg, 31/8 2021, 20:02 (1179 dage siden) @ Rail

Da der ikke kom nogle bud ind på kørsel mellem Malmö og Bruxelles vil dette nattog ikke blive oprettet. Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Pressemeddelelse fra Trafikverket: Ny nattågssträcka till Europa


Kommer der måske en chance en anden gang?


Det kræver at man ændre på nogle af de centrale vilkår i udbuddet. Særligt den del at al syd for Padborg skal ske som fri trafik samt at trafik i Danmark og Sverige har et loft på overskuddet. (Så man ikke kan bruge overskuet generet af offentlige kroner fra Danmark og Sverige til at drifte den tyske del - grundlæggende fair nok, men bare svært at få til at hænge sammen så).

Grundlæggende havde Köln/Bruxelles nattoget for mange km i Tyskland, hvor et nattog til Hamborg bedre kunne lade sig gøre.

Spørgsmålet er også om det skal være et "stift" udbud, hvor i det her tilfælde Trafikverket kun kigger på kundegrundlag, men ikke det driftsmæssige. Man kan endda sætte spørgsmål ved om Bruxelles er den bedste destination, både passagermæssigt og driftsmæssigt.
Man skal nok se på en løsning hvor man giver støtte til nattog, men hvor man lader operatøren bestemme destinationen. Det kan jo godt være at Trafikverket mener at Malmö-Bruxelles har et stort kundepotentiale, men hvis ÖBB (og DSB) mener at København-Amsterdam eller København-Zürich (SBB er jo også igen interesseret i nattog) samlet set er mest interessant (kundegrundlag + adgang til materiel + adgang til vedligehold)

Køreplansteknisk har det vel også været en udfordring at en togforbindelse gennem fire lande skal starte i august 2022. Adgangen til nattogsmateriel er også fuldstændig umulig frem til ÖBB får de første nye nattog fra Siemens i slutningen af 2022 - heller ikke noget Trafikverket tog hensyn til i udbuddet.

--
Mvh Anders

Ingen bydere på nattog Malmö-Bruxelles

af Rail, 31/8 2021, 20:08 (1179 dage siden) @ andersj

Da der ikke kom nogle bud ind på kørsel mellem Malmö og Bruxelles vil dette nattog ikke blive oprettet. Dermed får Danmark ikke nattog i denne omgang.

Pressemeddelelse fra Trafikverket: Ny nattågssträcka till Europa


Kommer der måske en chance en anden gang?


Det kræver at man ændre på nogle af de centrale vilkår i udbuddet. Særligt den del at al syd for Padborg skal ske som fri trafik samt at trafik i Danmark og Sverige har et loft på overskuddet. (Så man ikke kan bruge overskuet generet af offentlige kroner fra Danmark og Sverige til at drifte den tyske del - grundlæggende fair nok, men bare svært at få til at hænge sammen så).

Grundlæggende havde Köln/Bruxelles nattoget for mange km i Tyskland, hvor et nattog til Hamborg bedre kunne lade sig gøre.


Spørgsmålet er også om det skal være et "stift" udbud, hvor i det her tilfælde Trafikverket kun kigger på kundegrundlag, men ikke det driftsmæssige. Man kan endda sætte spørgsmål ved om Bruxelles er den bedste destination, både passagermæssigt og driftsmæssigt.
Man skal nok se på en løsning hvor man giver støtte til nattog, men hvor man lader operatøren bestemme destinationen. Det kan jo godt være at Trafikverket mener at Malmö-Bruxelles har et stort kundepotentiale, men hvis ÖBB (og DSB) mener at København-Amsterdam eller København-Zürich (SBB er jo også igen interesseret i nattog) samlet set er mest interessant (kundegrundlag + adgang til materiel + adgang til vedligehold)

Der var ikke noget krav om toget skulle kører til Bruxelles i udbuddet. Kun et krav om minimum 8 timers rejsetid fra Malmö - så det gælder bare om at kører langsomt, for det var der ikke noget krav om.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Bengt Larsson, 30/8 2021, 23:22 (1180 dage siden) @ andersj

SJ's rolle bliver dog kun administrativt og omfatter bl.a. billetsalg og markedsføring.

DSB skal stå for fremføring i Danmark mens RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne og personale samt fremføring i Tyskland.

Pressemeddelelse fra SJ: SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

Det har varit frågor (spørsmål) på svenska forumet Postvagnen, om vilka lok som DSB ska köra med i Danmark, och om samma lok skall gå över Öresundsbron. Över Öresundsbron krävs lok med båda elsystem och båda signalsystem.
Spekulationen är nya Vectron, som har ETCS men då måste utrustas med svenskt STM-system.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Rail, 31/8 2021, 00:24 (1180 dage siden) @ Bengt Larsson

SJ's rolle bliver dog kun administrativt og omfatter bl.a. billetsalg og markedsføring.

DSB skal stå for fremføring i Danmark mens RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne og personale samt fremføring i Tyskland.

Pressemeddelelse fra SJ: SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg


Det har varit frågor (spørsmål) på svenska forumet Postvagnen, om vilka lok som DSB ska köra med i Danmark, och om samma lok skall gå över Öresundsbron. Över Öresundsbron krävs lok med båda elsystem och båda signalsystem.
Spekulationen är nya Vectron, som har ETCS men då måste utrustas med svenskt STM-system.

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af RasmusD, 31/8 2021, 00:37 (1180 dage siden) @ Rail

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...

Vildt gæt: En TME med svensk og dansk ATC? :-D

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Bent Larsen, Kalundborg, 31/8 2021, 08:16 (1180 dage siden) @ RasmusD

Hej
Nå så er der da et bedre vildt gæt T66 K714, den har dansk svensk ATC og godkendt til Øresund. Det bliver da et EL lok.
Vh
Bent Larsen

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af bth, 31/8 2021, 09:02 (1180 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nå så er der da et bedre vildt gæt T66 K714, den har dansk svensk ATC og godkendt til Øresund. Det bliver da et EL lok.
Vh
Bent Larsen

T66 K714 kan ikke levere togvarme.

/Bjørn

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Peter Christensen, 31/8 2021, 09:19 (1180 dage siden) @ bth

T66 K714 kan ikke levere togvarme.

Næ, men så lånes en "varmefinke" eller 2 fra NSB.....

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Bengt Larsson, 31/8 2021, 09:45 (1180 dage siden) @ Peter Christensen

T66 K714 kan ikke levere togvarme.

Næ, men så lånes en "varmefinke" eller 2 fra NSB.....

T66 K714 verkar tillhöra CFL cargo.
Varför ska DSB hyra ett diesellok, de har väl egna.
Om man undviker ETCS-lok, så kanske det är relativt lätt att montera svensk ATC i ett danskt lok.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Fysikeren, 31/8 2021, 10:24 (1180 dage siden) @ Bengt Larsson

T66 K714 kan ikke levere togvarme.

Næ, men så lånes en "varmefinke" eller 2 fra NSB.....


T66 K714 verkar tillhöra CFL cargo.
Varför ska DSB hyra ett diesellok, de har väl egna.

DSB planlægger udfasning af alle ME i løbet af i år.

Om man undviker ETCS-lok, så kanske det är relativt lätt att montera svensk ATC i ett danskt lok.

Siemens har fået godkendt en konfiguration af Vectron til kørsel fra Danmark til Sverige via Øresund.

Så hvis DSB stiller Vectron til rådighed for driften, er det muligt at indbygge svensk STM i dem uden først at skulle have det godkendt fra bunden.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af larsL, 31/8 2021, 10:55 (1180 dage siden) @ Fysikeren


Siemens har fået godkendt en konfiguration af Vectron til kørsel fra Danmark til Sverige via Øresund.

Javel ja - den anden vej rundt (om Østersøen) vil da ellers have været imponerende og bestemt en tur der kunne være værd at tage når man engang fik god tid.

:-D

/Lars

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af bth, 31/8 2021, 11:36 (1180 dage siden) @ Bengt Larsson

T66 K714 kan ikke levere togvarme.

Næ, men så lånes en "varmefinke" eller 2 fra NSB.....


T66 K714 verkar tillhöra CFL cargo.
Varför ska DSB hyra ett diesellok, de har väl egna.
Om man undviker ETCS-lok, så kanske det är relativt lätt att montera svensk ATC i ett danskt lok.

T66 K714 ejes af BeaconRail og udlejes for tiden til HectorRail.

/Bjørn

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Bent Larsen, Kalundborg, 31/8 2021, 13:09 (1180 dage siden) @ bth

hej
T66 K714 kan ikke levere togvarme.
Er det noget du ved noget om eller er det et gæt.
vh
Bent Larsen

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 31/8 2021, 16:02 (1179 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af Jørgen Schwartz, 31/8 2021, 16:17

hej
T66 K714 kan ikke levere togvarme.
Er det noget du ved noget om eller er det et gæt.
vh
Bent Larsen

Det er et faktum at T66 714 ikke kan levere togvarme. Det er der heller ikke nogen af de andre europæiske 66´ere der kan.

Mvh Jørgen

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Peter Christensen, 31/8 2021, 16:21 (1179 dage siden) @ Bent Larsen

T66 K714 kan ikke levere togvarme.
Er det nogt du ved noget om eller der det et gæt.

Lad mig spørge på en anden måde:
Hvor ser du elvarmekablet (eller blot udtaget hertil) på en 66'er?

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af bth, 31/8 2021, 16:28 (1179 dage siden) @ Bent Larsen

hej
T66 K714 kan ikke levere togvarme.
Er det noget du ved noget om eller er det et gæt.
vh
Bent Larsen

Hej!

Ja jeg kunne jo stille præcis det samme spørgsmål? Men som så ofte så skal den der først hævder at kende sandheden ikke fortælle hvordan han/hun ved det, derimod skal den der retter en vildfarelse naturligvis kvalificere sit svar, eventuelt med stempel og mængden af for længst overståede uddannelser.

Nå men du virker jo ret sikker, så jeg blev i tvivl om det kunne være mig der var galt afmarcheret, så for at kvalificere mit udsagn gik jeg ind i men arbejdsgivers køretøjsdatabase for at se hvad der stod der, "Zugsammelschiene Spannung = Saknas". Hmm måske nogen havde skrevet forkert i databasen, så jeg ringede til den køretøjsansvarlige på hovedkontoret, "nej, va fan har du nu hittat på?"... Men måske han heller ikke vidste besked, frem med den originale TGOJ manual, ikke et ord om togvarme.

Så enden på det hele er, Jeg har aldrig været inde i det omtalte lok, men efter min bedste overbevisning så kan T66 K714 ikke levere togvarme.

/Bjørn

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af esni, Frederikssund, 31/8 2021, 19:02 (1179 dage siden) @ bth

hej
T66 K714 kan ikke levere togvarme.
Er det noget du ved noget om eller er det et gæt.
vh
Bent Larsen


Hej!

Ja jeg kunne jo stille præcis det samme spørgsmål? Men som så ofte så skal den der først hævder at kende sandheden ikke fortælle hvordan han/hun ved det, derimod skal den der retter en vildfarelse naturligvis kvalificere sit svar, eventuelt med stempel og mængden af for længst overståede uddannelser.

Nå men du virker jo ret sikker, så jeg blev i tvivl om det kunne være mig der var galt afmarcheret, så for at kvalificere mit udsagn gik jeg ind i men arbejdsgivers køretøjsdatabase for at se hvad der stod der, "Zugsammelschiene Spannung = Saknas". Hmm måske nogen havde skrevet forkert i databasen, så jeg ringede til den køretøjsansvarlige på hovedkontoret, "nej, va fan har du nu hittat på?"... Men måske han heller ikke vidste besked, frem med den originale TGOJ manual, ikke et ord om togvarme.

Så enden på det hele er, Jeg har aldrig været inde i det omtalte lok, men efter min bedste overbevisning så kan T66 K714 ikke levere togvarme.

/Bjørn

Vildt kreativt gætteri - uden forbindelse til facts - T66 K714 i forspand med TME eller TMZ?

--
Eskild

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af bth, 31/8 2021, 19:20 (1179 dage siden) @ esni


Vildt kreativt gætteri - uden forbindelse til facts - T66 K714 i forspand med TME eller TMZ?

Hej!

Altså i princippet kunne det vel lade sig gøre, bortset fra at der er restriktioner på kørsel med Dieseltrækkraft mellem Svågerstorp og Östervärn. Det kunne man måske løse, omtalte T66 fik jo i sin tid dispensation for dette ifm IKEA-trafikken.

Men det vil være tæt på selvmord og den sikre vej til at Trafikverket ophæver kontrakten at basere sin internationale nattogstrafik på et (1) Lokindivid.

Hvis der skulle være tale om et "eksternt" lokomotiv til delstrækningen mellem Malmø-København hælder jeg klart til et af de eksisterende 185 lokomotiver. Der findes jo f.eks. på nuværende tidspunkt 6 individer i den svenske stats ejendom, plus de røde, de grå, de sølvgrå og de sorte.

/Bjørn

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af PF, 31/8 2021, 20:59 (1179 dage siden) @ bth

Og det oplagte er ikke I også blot leverer, nu I har hele baduljen klar? Eller kan du ikke sige noget om det?

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Bent Larsen, Kalundborg, 31/8 2021, 20:37 (1179 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Tak for svar, jeg mener ikke der i midt indlæg står at T66 K714 KAN levere ELvarme.
Vh
Bent Larsen

Avatar

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/9 2021, 11:05 (1178 dage siden) @ Bent Larsen

Nå så er der da et bedre vildt gæt T66 K714, den har dansk svensk ATC og godkendt til Øresund. Det bliver da et EL lok.

Sidst jeg så billeder af T66 K714 på Facebook, så den ikke så godt ud og ej heller køreklar. Det skal du nok ikke forvente kommer til at ske, selvom det var et godt bud.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af bth, 2/9 2021, 11:08 (1178 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Nå så er der da et bedre vildt gæt T66 K714, den har dansk svensk ATC og godkendt til Øresund. Det bliver da et EL lok.


Sidst jeg så billeder af T66 K714 på Facebook, så den ikke så godt ud og ej heller køreklar. Det skal du nok ikke forvente kommer til at ske, selvom det var et godt bud.

Hej!

Yeps, det lykkedes ikke mig at finde offentligt tilgængelige billeder af denne skade, så derfor måtte jeg vare min mund. :-)

Men varme kan den udvikle desværre ikke helt så kontrolleret.

/Bjørn

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af 1993matias ⌂, KH, 31/8 2021, 09:20 (1180 dage siden) @ Rail

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...

Er du sikker? For DSB har netop en option hos Siemens til at købe to EB med svensk ATC, lige netop til nattoget her

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af andersj, Aalborg, 31/8 2021, 10:47 (1180 dage siden) @ 1993matias

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...


Er du sikker? For DSB har netop en option hos Siemens til at købe to EB med svensk ATC, lige netop til nattoget her

Nattogskontrakten er kun på 4 år med option på 2 ekstra. Det er altså begrænset hvad man kan nå at afskrive på 4 år, især på en så kort strækning som Malmö-København.

--
Mvh Anders

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Rail, 31/8 2021, 19:43 (1179 dage siden) @ andersj

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...


Er du sikker? For DSB har netop en option hos Siemens til at købe to EB med svensk ATC, lige netop til nattoget her


Nattogskontrakten er kun på 4 år med option på 2 ekstra. Det er altså begrænset hvad man kan nå at afskrive på 4 år, især på en så kort strækning som Malmö-København.

Ja og ikke bare det. Med den svenske udrulningsplan for ERTMS vil en STM-SE til brug for kørsel til/fra Malmö også være ret kortsigtet. (Hvis man altså tror på den plan - men svært at basere en business case på andet)

DSB har heller ikke en option på svensk ATC (eller STM-SE) og selv hvis DSB havde det, så ville de ikke nå at være klar om et års tid. Faktisk har der ikke rigtigt været nogen der kunne levere med så kort en tidshorisont.
Husk på at EB efter planen stadig ikke er godkendt til Tyskland om et år, det er derfor der startes ud med lokomotiv skift i Padborg

Trækkraft Malmö-København (... nattog Stockholm-Hamburg)

af Rask Ingemann Lambertsen, 31/8 2021, 20:11 (1179 dage siden) @ Rail

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...

Hvis trækkraften skal "overraske en del", så er TRAXX AC2 ikke en mulighed. Litra EG?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Trækkraft Malmö-København (... nattog Stockholm-Hamburg)

af RasmusD, 31/8 2021, 21:08 (1179 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Hvis trækkraften skal "overraske en del", så er TRAXX AC2 ikke en mulighed. Litra EG?

EG er mig bekendt et rent godslokomotiv uden elvarme til vogne eller nødbremseoverstropning.

Trækkraft Malmö-København (... nattog Stockholm-Hamburg)

af Jens N, Fredericia, 1/9 2021, 18:04 (1178 dage siden) @ RasmusD

EG er mig bekendt et rent godslokomotiv uden elvarme til vogne eller nødbremseoverstropning.

EG3100 kan levere energiforsyning 1500/1000 volt.

NBO er jeg usikker på. Det er sansynligvis monteret (der findes en kontakt til indkobling samt stik under fronterne), men det er ikke frigivet til drift.

Mvh. Jens

Avatar

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/9 2021, 11:19 (1178 dage siden) @ Rail

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...

Interessant oplysning. Så er det bare sjovt at Siemens i sidste øjeblik har holdt EB 3227-3234 tilbage og ændrede i leveringsrækkefølgen for nogle uger siden.

Hvis de ikke kommer til Danmark med svensk ATC2-STM i 2.-3. kvartal 2022, hvad skal de så have ekstra installeret? DPM? RRC? ;-)

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af steenth, 2/9 2021, 11:33 (1178 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...


Interessant oplysning. Så er det bare sjovt at Siemens i sidste øjeblik har holdt EB 3227-3234 tilbage og ændrede i leveringsrækkefølgen for nogle uger siden.

Hvis de ikke kommer til Danmark med svensk ATC2-STM i 2.-3. kvartal 2022, hvad skal de så have ekstra installeret? DPM? RRC? ;-)

Hvad er der af andre krav for at køre i Sverige, som lokomotiverne. For ATC2 kræver kun en STM, hvis det er ikke indbygges i ETCS systemet, som nogle leverandører gør, Og ATC2 bruger samme antenne, som bruges til ETCS. Så må være andre ting som skal tilpasses for at kunne kører i Sverige...

Ellers - hvad er DPM og RRC?

Mvh
Steen

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af bth, 2/9 2021, 11:35 (1178 dage siden) @ steenth

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...


Interessant oplysning. Så er det bare sjovt at Siemens i sidste øjeblik har holdt EB 3227-3234 tilbage og ændrede i leveringsrækkefølgen for nogle uger siden.

Hvis de ikke kommer til Danmark med svensk ATC2-STM i 2.-3. kvartal 2022, hvad skal de så have ekstra installeret? DPM? RRC? ;-)

Hvad er der af andre krav for at køre i Sverige, som lokomotiverne.

For ATC2 kræver kun en STM, hvis det er ikke indbygges i ETCS systemet, som nogle leverandører gør, Og ATC2 bruger samme antenne, som bruges til ETCS. Så må være andre ting som skal tilpasses for at kunne kører i Sverige...

Hvad er det for nogle leverandører?

Ellers - hvad er DPM og RRC?

DieselPowerModule RemoteRadioControl


Mvh
Steen

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af steenth, 2/9 2021, 11:59 (1178 dage siden) @ bth

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...


Interessant oplysning. Så er det bare sjovt at Siemens i sidste øjeblik har holdt EB 3227-3234 tilbage og ændrede i leveringsrækkefølgen for nogle uger siden.

Hvis de ikke kommer til Danmark med svensk ATC2-STM i 2.-3. kvartal 2022, hvad skal de så have ekstra installeret? DPM? RRC? ;-)

Hvad er der af andre krav for at køre i Sverige, som lokomotiverne.


For ATC2 kræver kun en STM, hvis det er ikke indbygges i ETCS systemet, som nogle leverandører gør, Og ATC2 bruger samme antenne, som bruges til ETCS. Så må være andre ting som skal tilpasses for at kunne kører i Sverige...

Hvad er det for nogle leverandører?

Alstom har nævnt det i pressemeddelelsen, da de fik opgaven med mobilt udstyr til Øresundstog. Og Bombardier skulle også kunne gøre det. Hvordan de gør det ved jeg ikke. Men det kan være 2 forskelle applikationer i samme hardware, som kan arbejde sammen. Og ligner at med ATC2 sidder ikke nogen leverandør på rettighederne. Ellers kan Bombardier og Hitachi/Ansaldo levere STM.

Ellers - hvad er DPM og RRC?


DieselPowerModule RemoteRadioControl

Tak. Det virker ikke relevant for litra EB.

Mvh
Steen

OT: Relevans af DPM

af esni, Frederikssund, 2/9 2021, 12:34 (1178 dage siden) @ steenth

Ellers - hvad er DPM og RRC?


DieselPowerModule RemoteRadioControl

Tak. Det virker ikke relevant for litra EB.

Mvh
Steen

Hvor langt er der fra Vordingborg neutralsektion til Vordingborg station?

Og måske kan der også være behov i opstillingsområder, hvis man ikke lige har fået hængt tråden op i tide...

--
Eskild

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Rail, 2/9 2021, 17:35 (1177 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Der skal ikke bruges EB over Øresund. I første omgang skal de kun bruges København H - Padborg.

Tror det lok der er planlagt vil overraske en del...


Interessant oplysning. Så er det bare sjovt at Siemens i sidste øjeblik har holdt EB 3227-3234 tilbage og ændrede i leveringsrækkefølgen for nogle uger siden.

Hvis de ikke kommer til Danmark med svensk ATC2-STM i 2.-3. kvartal 2022, hvad skal de så have ekstra installeret? DPM? RRC? ;-)

Grundlæggende har DSB bare ikke brug for dem før. Men det giver naturligvis mulighed for mere tid til at beslutte sig for de ubeslutsomme.

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Svend, 31/8 2021, 11:23 (1180 dage siden) @ Bengt Larsson

SJ's rolle bliver dog kun administrativt og omfatter bl.a. billetsalg og markedsføring.

DSB skal stå for fremføring i Danmark mens RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne og personale samt fremføring i Tyskland.

Pressemeddelelse fra SJ: SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg


Det har varit frågor (spørsmål) på svenska forumet Postvagnen, om vilka lok som DSB ska köra med i Danmark, och om samma lok skall gå över Öresundsbron. Över Öresundsbron krävs lok med båda elsystem och båda signalsystem.
Spekulationen är nya Vectron, som har ETCS men då måste utrustas med svenskt STM-system.

Det kunne da også være interessant at høre, hvilket materiel (sove-, ligge- og siddevogne) SJ har tanker om at anvende i nattoget ("RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne")
Måske nogle af disse (eksempel): https://www.rdc-deutschland.de/kopie-von-liegewagen-249-1-1 ?

--
Svend

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af andersj, Aalborg, 31/8 2021, 12:15 (1180 dage siden) @ Svend

SJ's rolle bliver dog kun administrativt og omfatter bl.a. billetsalg og markedsføring.

DSB skal stå for fremføring i Danmark mens RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne og personale samt fremføring i Tyskland.

Pressemeddelelse fra SJ: SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg


Det har varit frågor (spørsmål) på svenska forumet Postvagnen, om vilka lok som DSB ska köra med i Danmark, och om samma lok skall gå över Öresundsbron. Över Öresundsbron krävs lok med båda elsystem och båda signalsystem.
Spekulationen är nya Vectron, som har ETCS men då måste utrustas med svenskt STM-system.


Det kunne da også være interessant at høre, hvilket materiel (sove-, ligge- og siddevogne) SJ har tanker om at anvende i nattoget ("RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne")
Måske nogle af disse (eksempel): https://www.rdc-deutschland.de/kopie-von-liegewagen-249-1-1 ?

Ovre på Postvagnen er der en der har citeret følgende fra SJ's intranet:
Vilka typer av vagnar kommer tågen att bestå av?
Tågen består av sittvagnar (Bmz), liggvagnar (Bcmz och Bvcmbz) samt sovvagnar (WLAB32s) med europeisk profil (som är 25 cm smalare än den svenska).

RDC har dog ikke umiddelbart nogle Bmz vogne.

--
Mvh Anders

SJ vinder Trafikverkets udbud på nattog Stockholm-Hamburg

af Svend, 31/8 2021, 20:44 (1179 dage siden) @ andersj

SJ's rolle bliver dog kun administrativt og omfatter bl.a. billetsalg og markedsføring.

DSB skal stå for fremføring i Danmark mens RDC, Railroad Development Corporation skal stå for vogne og personale samt fremføring i Tyskland.


Ovre på Postvagnen er der en der har citeret følgende fra SJ's intranet:
Vilka typer av vagnar kommer tågen att bestå av?
Tågen består av sittvagnar (Bmz), liggvagnar (Bcmz och Bvcmbz) samt sovvagnar (WLAB32s) med europeisk profil (som är 25 cm smalare än den svenska).

RDC har dog ikke umiddelbart nogle Bmz vogne.

Heller ikke WLAB32s (tidligere T2S). Gade vide om der lejes materiel af ÖBB?

--
Svend

Trækkraft

af andersj, Aalborg, 31/8 2021, 15:29 (1180 dage siden) @ andersj

Togene kommer til at blive trukket af
Stockholm-Malmö: SJ Rc6
Malmö-København: Indlejet lokomotiv
København-Padborg: DSB EB
Padborg-Hamburg: RDC Traxx

Fra 2024 vil SJ køre hele turen med leasede lokomotiver.

Kilde: https://jarnvagar.nu/sj-kor-nattag-till-hamburg/

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak