Statistik over alting og ingenting (Generelt)
Men hvor kan man/jeg/politikere m.fl se når DSB lige mangler et togsæt i et tog til Hamburg Hbf? Er der nogen statistik/opgørelse over sådanne forhold, låste toiletter m.m. Listen er ikke endelig - nærmest uendelig - efter egne personlige erfaring på strækningen siden 1992 - både før og efter omlægningen via Jylland?
Jeg spørger specifikt ind til et manglede DSB - togsæt søndag den 15/8 2021 med afgang fra København om eftermiddagen (IC 397). Bliver sådan en hændelse registreret og i givet fald et sted, hvor kunder og politikere kan se forholdet/forholdene og reagere på det?
Det væsentlige spørgsmål er: er det noget, DSB bliver målt på jf deres kontrakt med staten? Hvis ja, så findes der sikkert en opgørelse et sted. Hvis nej, så skal du nok ikke regne med det.
Ligesom det er tilfældet med betjente billetsalg og gratis offentlige toiletter, så bruger baneselskaberne kun krudt på de ting, de bliver målt på ifht kontrakten med staten. Og det er så i øvrigt uanset om der står Arriva, DSB eller noget tredje på toget. Det er det system, politikerne har valgt.
Nu kan jeg ikke huske hvordan det ligger med trafikken til Hamborg - om den bliver kørt som fri trafik elller er en del af kontrakten med staten. Hvis det er førstnævnte, er politikerne nok jævnt ligeglade.
Uanset hvad, tror jeg ikke DSB bliver målt på hvor mange togsæt der er på en given afgang, udover måske hvor mange litra-km de kører om året, men ret mig gerne.