Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statistik over alting og ingenting (Generelt)

af XAL Olesen, 29/8 2021, 17:36 (1274 dage siden)

I Berlingske er der dags dato (29/8 2021) en artikel om kundernes tilfredshed med DSB samt DSBs punktlighed.

Her er artiklen (måske låst):

https://www.berlingske.dk/samfund/passagerernes-tilfredshed-med-dsb-skudt-i-vejret-unde...

Men hvor kan man/jeg/politikere m.fl se når DSB lige mangler et togsæt i et tog til Hamburg Hbf? Er der nogen statistik/opgørelse over sådanne forhold, låste toiletter m.m. Listen er ikke endelig - nærmest uendelig - efter egne personlige erfaring på strækningen siden 1992 - både før og efter omlægningen via Jylland?

Jeg spørger specifikt ind til et manglede DSB - togsæt søndag den 15/8 2021 med afgang fra København om eftermiddagen (IC 397). Bliver sådan en hændelse registreret og i givet fald et sted, hvor kunder og politikere kan se forholdet/forholdene og reagere på det?

Jeg refererer her til dette opslag på Facebook - gruppen: https://www.facebook.com/groups/togrejser

Søg dette opslag fra Jette Gottrup på Facebook - gruppen Togrejser (den er offentlig). Første opslag er den 15. august 2021 kl. 15:54.

Det er fgm. ikke i orden at DSB "lige mangler et togsæt" og så lader 5 og 7 være lige. Men bliver denne "lille detalje" bare glemt, overset eller fejet ind under gulvtæppet?

PS! Jeg ved godt at forsinkelsen i Tyskland ikke er noget DSB kan stilles til ansvar for.

Mvh
XAL Olesen

Statistik over alting og ingenting

af RasmusD, 29/8 2021, 19:48 (1274 dage siden) @ XAL Olesen

Men hvor kan man/jeg/politikere m.fl se når DSB lige mangler et togsæt i et tog til Hamburg Hbf? Er der nogen statistik/opgørelse over sådanne forhold, låste toiletter m.m. Listen er ikke endelig - nærmest uendelig - efter egne personlige erfaring på strækningen siden 1992 - både før og efter omlægningen via Jylland?

Jeg spørger specifikt ind til et manglede DSB - togsæt søndag den 15/8 2021 med afgang fra København om eftermiddagen (IC 397). Bliver sådan en hændelse registreret og i givet fald et sted, hvor kunder og politikere kan se forholdet/forholdene og reagere på det?

Det væsentlige spørgsmål er: er det noget, DSB bliver målt på jf deres kontrakt med staten? Hvis ja, så findes der sikkert en opgørelse et sted. Hvis nej, så skal du nok ikke regne med det.

Ligesom det er tilfældet med betjente billetsalg og gratis offentlige toiletter, så bruger baneselskaberne kun krudt på de ting, de bliver målt på ifht kontrakten med staten. Og det er så i øvrigt uanset om der står Arriva, DSB eller noget tredje på toget. Det er det system, politikerne har valgt.

Nu kan jeg ikke huske hvordan det ligger med trafikken til Hamborg - om den bliver kørt som fri trafik elller er en del af kontrakten med staten. Hvis det er førstnævnte, er politikerne nok jævnt ligeglade.

Uanset hvad, tror jeg ikke DSB bliver målt på hvor mange togsæt der er på en given afgang, udover måske hvor mange litra-km de kører om året, men ret mig gerne.

af sil1207, 30/8 2021, 17:55 (1273 dage siden) @ XAL Olesen

Alle ændringer der besluttes i DSBs Driftcenter DCDK (Driftcenter Danmark) registreres i et internt system der primært bruges til at holde styr på ændringer, samt informere øvrigt personale i driftcentret og på perronerne.

Man kan søge aktindsigt i denne log, men jeg tror ikke man kan finde deciderede opgørelser over forskellige hændelser.

af Jens Hansen, 30/8 2021, 19:57 (1273 dage siden) @ sil1207

Man kan søge aktindsigt i denne log, men jeg tror ikke man kan finde deciderede opgørelser over forskellige hændelser.

Njae...., DSB er ikke underlagt lov om offentlig i forvaltning.

JH

af sil1207, 30/8 2021, 23:53 (1273 dage siden) @ Jens Hansen

Nææh, men man kan jo stadig søge selvom man ikke har krav på at få information udleveret.

af steenth, 31/8 2021, 01:20 (1273 dage siden) @ Jens Hansen

Jo. DSB er underlagt det. Jeg har selv fået dokumenter igennem den funktion hos DSB, som håndtere det. Spørgsmålet er at finde den part som er bedst til finde materialet. Interne dokumenter er ikke omfattet, mens dokumenter imellem myndigheder er.

DSB har en pligt til at aflevere rapporter til ministreret hvordan driften går. Så der er nogle tal om forsinkelser, aflysninger og belægning på strækningsniveau..
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/rapportering-til-Transport...

Mvh
Steen

af Jens Hansen, 31/8 2021, 10:01 (1273 dage siden) @ steenth

Jo. DSB er underlagt det. Jeg har selv fået dokumenter igennem den funktion hos DSB, som håndtere det. Spørgsmålet er at finde den part som er bedst til finde materialet. Interne dokumenter er ikke omfattet, mens dokumenter imellem myndigheder er.

Korrekt, til og fra myndigheder. Men dem skal myndighederne jo også udlevere.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak