Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022 (Generelt)

af frederikhk, 23/8 2021, 14:41 (1280 dage siden)

Jeg skrev en mail til Banedanmark og fik følgende svar:
"Banedanmark laver ibrugtagning af hastighedsopgraderingen på den pågældende strækning d. 15/2-2022."

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af Jespercs, 23/8 2021, 17:16 (1280 dage siden) @ frederikhk

Havde også undret mig over at hastigheden var 120 km/t på trækningsoversigten fra d. 2 august.

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/8 2021, 17:33 (1280 dage siden) @ Jespercs

Havde også undret mig over at hastigheden var 120 km/t på trækningsoversigten fra d. 2 august.

Der er vel en perronforlængelse i Haslev der først lige skal være færdig og så skal strækn. 6 omstilles til ERTMS før K23 gør det interessant at køre stærkt på Kjn-Næ delen af strækn. 4? Det skal også først være muligt at trække strøm fra køreledningsanlæget.

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af Jespercs, 23/8 2021, 17:47 (1280 dage siden) @ Per Holm

Ja det var vel også planen at togene skulle krydse i Haslev når hastigheden blev hævet til 160 km/t. Så det giver meget god mening at det først bliver ibrugtaget når Haslev st. er færdig.

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af steenth, 24/8 2021, 08:43 (1279 dage siden) @ Per Holm

Havde også undret mig over at hastigheden var 120 km/t på trækningsoversigten fra d. 2 august.


Der er vel en perronforlængelse i Haslev der først lige skal være færdig og så skal strækn. 6 omstilles til ERTMS før K23 gør det interessant at køre stærkt på Kjn-Næ delen af strækn. 4? Det skal også først være muligt at trække strøm fra køreledningsanlæget.

Perronforlængelsen sker først til påsken 2022. Så det sker først bagefter at hastigheden sættes op. Og de IC3 togsæt, som kører på strækningen, kan godt udnytte den højere hastighed.

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/8 2021, 09:19 (1279 dage siden) @ steenth

Havde også undret mig over at hastigheden var 120 km/t på trækningsoversigten fra d. 2 august.


Der er vel en perronforlængelse i Haslev der først lige skal være færdig og så skal strækn. 6 omstilles til ERTMS før K23 gør det interessant at køre stærkt på Kjn-Næ delen af strækn. 4? Det skal også først være muligt at trække strøm fra køreledningsanlæget.

Perronforlængelsen sker først til påsken 2022. Så det sker først bagefter at hastigheden sættes op. Og de IC3 togsæt, som kører på strækningen, kan godt udnytte den højere hastighed.

Vil IC3 kunne nå at komme ret meget over de 120 km/h før der skal bremses ned for næste køreplansmæssige standsningssted? Og vi skal vel frem til K23 før der er en køreplan der kan udnytte højere strækningshastigheder?

PS. Ikke for at jeg absolut vil føre mig frem som Banedanmark-apologet men jeg fornam en vis forargelse og konspirationsteori over at strækningshastigheden ikke straks blev forøget. :-|

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af pjl, 24/8 2021, 10:29 (1279 dage siden) @ Per Holm

PS. Ikke for at jeg absolut vil føre mig frem som Banedanmark-apologet men jeg fornam en vis forargelse og konspirationsteori over at strækningshastigheden ikke straks blev forøget. :-|

Det er sgu da også ufattelig ringe, når nu det var grunden til at man lukkede hele strækningen og smed passagererne med busser, at når man så åbner strækningen igen at forvente at netop de ting fungerer...

Bane Danmark sub-opdeler deres projekter så meget at intet bliver rigtig færdigt til forventet tid: "vi har opgarderet til fremtidens tog... med det samme et signal ved Næstved er fixet så skal I bare se løjer.... det ordner vi næste år ved en massiv tvangsnedlukning hele påsken.... bagefter skal vi lige rulle 1 kilometer ledning ud ved Vordingborg, det ordner vi i 2023 mens vi lukker strækningen hele sommeren, så bliver alt rigtig godt!"

Elektrificering Vordingborg St

af Danskjävlar, 24/8 2021, 12:05 (1279 dage siden) @ pjl

Det minder mig faktisk om, er der noget nyt info angående elektrificering til Vordingborg. Kommer der en nødløsning med elektrificering til Vordingborg station eller kommer der ikke elektriske tog dertil inden den nye storstrømsbro åbner for togtrafik engang i 2026?

Elektrificering Vordingborg St

af steenth, 24/8 2021, 12:36 (1279 dage siden) @ Danskjävlar

Det minder mig faktisk om, er der noget nyt info angående elektrificering til Vordingborg. Kommer der en nødløsning med elektrificering til Vordingborg station eller kommer der ikke elektriske tog dertil inden den nye storstrømsbro åbner for togtrafik engang i 2026?

Den sidste udgave af Banedanmarks anlægsplan er elektrificering til Vordingborg sat til at tages i brug i slutning af 2023... Det har været kendt stof længe. Men mere interessant om kommer andre tiltag pga. forsinkelsen.. For det er mere interessant om man at få frigivet de IC3 togsæt, som skal køre syd for Næstved indtil den nye bro åbner, som også er brug for andre steder...

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 16:29 (1279 dage siden) @ Danskjävlar

Det minder mig faktisk om, er der noget nyt info angående elektrificering til Vordingborg. Kommer der en nødløsning med elektrificering til Vordingborg station eller kommer der ikke elektriske tog dertil inden den nye storstrømsbro åbner for togtrafik engang i 2026?

Bane Danmark kommunikerer som idioter, på ders kort står: "Ringsted-Næstved-(Vordingborg) 2021"

...hvis det ikke gælder så opdatér kortet eller fjern det helt, det er åbenlyst ikke hvad der er sket/gjort. Men man læner sig åbenbart op af at man skal køre diseltog med 120 km/t under kablerne i årevis, fordi man er dårlig til at projektere og gøre ting færdige... stakkels Aarhus, når det projektcirkus rykker vestpå og skal pille ved Aarhus H.

Elektrificering Vordingborg St

af MadsVestkjær, Aarhus, 24/8 2021, 16:37 (1279 dage siden) @ pjl

...hvis det ikke gælder så opdatér kortet eller fjern det helt, det er åbenlyst ikke hvad der er sket/gjort. Men man læner sig åbenbart op af at man skal køre diseltog med 120 km/t under kablerne i årevis, fordi man er dårlig til at projektere og gøre ting færdige... stakkels Aarhus, når det projektcirkus rykker vestpå og skal pille ved Aarhus H.

Mig bekendt er der køreledningsanlæg ned til neutralsektionen kort før Vordingborg st. Parentesen betyder at selve stationen ikke er elektrificeret. Så tænker det er korrekt angivet fra Banedanmarks side.
Iøvrigt er strækningshastigheden 160 km/t. 200 km/t med nye signaler

--
Mvh. Mads Thomsen

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 17:09 (1279 dage siden) @ MadsVestkjær

Mig bekendt er der køreledningsanlæg ned til neutralsektionen kort før Vordingborg st. Parentesen betyder at selve stationen ikke er elektrificeret. Så tænker det er korrekt angivet fra Banedanmarks side.

Det fremgår ikke tydeligt nogen steder, men er da glad for at der er en erfaren tolk til stede, man kan spørge sig slv hvad er den brugbre strækning så, er det ikke Ringsted - Næstved, hvorfor så ikke skrive det? Er man så forhippet på at dække over noget at man laver direkte vildledende kort, eller sidder og laver sindrige systemer for hvordan man kommunikerer, så det ikke bliver opdaget af passagererne at man ikke er færdig.

Hvis det du beskriver er de faktiske forhold skulle man skrive "i nærheden af..."/"tæt på...", det er direkte utålelig kommunikation at man skal kigge på årstallet for næste strækning for at være sikker.

Iøvrigt er strækningshastigheden 160 km/t. 200 km/t med nye signaler

Selve tråden hér drejede sig om en hastighedopgardering, der træder i kraft i næste år.

Elektrificering Vordingborg St

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/8 2021, 17:51 (1279 dage siden) @ pjl

Mig bekendt er der køreledningsanlæg ned til neutralsektionen kort før Vordingborg st. Parentesen betyder at selve stationen ikke er elektrificeret. Så tænker det er korrekt angivet fra Banedanmarks side.


Det fremgår ikke tydeligt nogen steder, men er da glad for at der er en erfaren tolk til stede, man kan spørge sig slv hvad er den brugbre strækning så, er det ikke Ringsted - Næstved, hvorfor så ikke skrive det? Er man så forhippet på at dække over noget at man laver direkte vildledende kort, eller sidder og laver sindrige systemer for hvordan man kommunikerer, så det ikke bliver opdaget af passagererne at man ikke er færdig.

Hvis det du beskriver er de faktiske forhold skulle man skrive "i nærheden af..."/"tæt på...", det er direkte utålelig kommunikation at man skal kigge på årstallet for næste strækning for at være sikker.

Iøvrigt er strækningshastigheden 160 km/t. 200 km/t med nye signaler


Selve tråden hér drejede sig om en hastighedopgardering, der træder i kraft i næste år.

Når behovet i første omgang er at få adgang til det nye vedligeholdelsesværksted for elektriske tog ved Fladsågård er Vordingborg Neutralsektion et meget fornuftigt valg som foreløbig begrænsning for kørestrømsanlæget.

Før den nye bro over Storstrømmen er færdig kan man alligevel ikke køre ret meget længere med el. Og Vordingborg Standsningssted/Lokation med Sporskifter er nemmere (og billigere) at lave når der ikke står nogle ledninger midt i det hele med højspænding på.

DSB-værksted på Fladsågård

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 20:58 (1279 dage siden) @ Per Holm

Når behovet i første omgang er at få adgang til det nye vedligeholdelsesværksted for elektriske tog ved Fladsågård er Vordingborg Neutralsektion et meget fornuftigt valg som foreløbig begrænsning for kørestrømsanlæget.

Sjovt, hér gik jeg og troede at behovet var at transportere passagerer hurtigt og sikkert mellem hovedstaden og Vordingborg (og sydfor)

Men sådan ser man så forskelligt på "kunderne"...

Før den nye bro over Storstrømmen er færdig kan man alligevel ikke køre ret meget længere med el. Og Vordingborg Standsningssted/Lokation med Sporskifter er nemmere (og billigere) at lave når der ikke står nogle ledninger midt i det hele med højspænding på.

nemmere og billigere for hvem?

Elektrificering Vordingborg St

af krabsen, 24/8 2021, 21:41 (1279 dage siden) @ pjl

Når behovet i første omgang er at få adgang til det nye vedligeholdelsesværksted for elektriske tog ved Fladsågård er Vordingborg Neutralsektion et meget fornuftigt valg som foreløbig begrænsning for kørestrømsanlæget.


Sjovt, hér gik jeg og troede at behovet var at transportere passagerer hurtigt og sikkert mellem hovedstaden og Vordingborg (og sydfor)

"i første omgang" - jfr. næste afsnit.

Men sådan ser man så forskelligt på "kunderne"...

Før den nye bro over Storstrømmen er færdig kan man alligevel ikke køre ret meget længere med el. Og Vordingborg Standsningssted/Lokation med Sporskifter er nemmere (og billigere) at lave når der ikke står nogle ledninger midt i det hele med højspænding på.


nemmere og billigere for hvem?

For dem der i sidste ende skal betale - altså os allesammen.

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 22:49 (1279 dage siden) @ krabsen

Sjovt, hér gik jeg og troede at behovet var at transportere passagerer hurtigt og sikkert mellem hovedstaden og Vordingborg (og sydfor)


"i første omgang" - jfr. næste afsnit.

Vordingborg ville være en godt sted at skifte til IC3, men men men....

nemmere og billigere for hvem?


For dem der i sidste ende skal betale - altså os allesammen.

Er en stor del af dem så ikke kunder (Potentielle/nuværende)?

Desuden er de penge allerede spildt i et trafikforlig for længe siden... projektet er finansieret, leveranddøren rager rundt...

Elektrificering Vordingborg St

af mikedk2100, 24/8 2021, 18:41 (1279 dage siden) @ pjl

Det fremgår ikke tydeligt nogen steder, men er da glad for at der er en erfaren tolk til stede, man kan spørge sig slv hvad er den brugbre strækning så, er det ikke Ringsted - Næstved, hvorfor så ikke skrive det? Er man så forhippet på at dække over noget at man laver direkte vildledende kort, eller sidder og laver sindrige systemer for hvordan man kommunikerer, så det ikke bliver opdaget af passagererne at man ikke er færdig.

Hvis det du beskriver er de faktiske forhold skulle man skrive "i nærheden af..."/"tæt på...", det er direkte utålelig kommunikation at man skal kigge på årstallet for næste strækning for at være sikker.

Banedanmarks kunder er jo operatørerne og ikke os passagerer. Det er slet ikke meningen, at vi passagerer skal forstå Banedanmarks information.

Men vi ville selvfølgelig undgå en del misforståelser og brokkerier, hvis Banedanmark skrev (og talte) på en måde, som passagererne også forstod. Mon ikke operatørerne ville forstå det alligevel. Selv DSB har jo misfortolket Banedanmarks information om længden af sporarbejder flere gange. :-D

Elektrificering Vordingborg St

af Lyntoget, 24/8 2021, 16:59 (1279 dage siden) @ pjl

Hvornår tror i de er færdige i Århus , jeg gætter på mellem 2035 og 2040

jeg forstår ikke at men ikke bygger en ny banegård udenfor byen , så men kan forsætte nord på uden og vende

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 17:19 (1279 dage siden) @ Lyntoget

Hvornår tror i de er færdige i Århus , jeg gætter på mellem 2035 og 2040

Hæve stationen: 2028
Elektrificering: 2030
Signaler: 2031
Sporet ud for Værkmestergade/Akersgade: 2033
Sikringsanlægget som driller: 2035
Ibrugtagning: 2040 ...der burde alle passagerer have forladt strækningen....

Elektrificering Vordingborg St

af Peter Linaa, 24/8 2021, 18:11 (1279 dage siden) @ Lyntoget

Hvornår tror i de er færdige i Århus , jeg gætter på mellem 2035 og 2040

jeg forstår ikke at men ikke bygger en ny banegård udenfor byen , så men kan forsætte nord på uden og vende

Hvor vil du placere den uden for Aarhus?

M v h
Peter L

Elektrificering Vordingborg St

af krabsen, 24/8 2021, 18:14 (1279 dage siden) @ Peter Linaa

Hvornår tror i de er færdige i Århus , jeg gætter på mellem 2035 og 2040

jeg forstår ikke at men ikke bygger en ny banegård udenfor byen , så men kan forsætte nord på uden og vende


Hvor vil du placere den uden for Aarhus?

Så langt væk fra Aarhus som muligt, så flest muligt bliver belemret med ekstra rejsetid, flere skift osv. Man skal jo fremtidssikre muligheden for at kunne brokke sig. ;-)

Det emne har vist været diskuteret til hudløshed, også i dette forum.

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 21:05 (1279 dage siden) @ Peter Linaa

Hvor vil du placere den uden for Aarhus?

i Hasselager, men egentlig ville jeg ikke lave en banegård ud af det, men lave en shunt syd/øst for Lemming på ca. 8 kilometer til syd for yderup, så kan man eventuelt driftskoble i Horsens så én halvdel fortsætter ad den gamle bane til Aarhus og terminerer dér, og den anden halvdel fortsætter til Aalborg med videre, man har den fordel at E45 skal udbygges så hvis man skal rode skal det være samtidig, løsningen virker også den anden vej, og med den ny bane omkring Hovedgård, da den er planlagt til at terminere syd/øst for Lemming.

Og jeg ved godt at DSB ikke kan driftkoble mere, men det kan Hollænderne med samme togsæt, så de kan sikkert lære DSB om det.

Elektrificering Vordingborg St

af andersj, Aalborg, 24/8 2021, 21:57 (1279 dage siden) @ pjl

Hvor vil du placere den uden for Aarhus?


i Hasselager, men egentlig ville jeg ikke lave en banegård ud af det, men lave en shunt syd/øst for Lemming på ca. 8 kilometer til syd for yderup, så kan man eventuelt driftskoble i Horsens så én halvdel fortsætter ad den gamle bane til Aarhus og terminerer dér, og den anden halvdel fortsætter til Aalborg med videre, man har den fordel at E45 skal udbygges så hvis man skal rode skal det være samtidig, løsningen virker også den anden vej, og med den ny bane omkring Hovedgård, da den er planlagt til at terminere syd/øst for Lemming.

Og jeg ved godt at DSB ikke kan driftkoble mere, men det kan Hollænderne med samme togsæt, så de kan sikkert lære DSB om det.

Men hvad så med de mange rejsende fra Aarhus mod Randers/Aalborg?

Jeg er med på at det kan give en stor rejsetidsbesparelse for en relativt lille pris, men når man ser på rejsemønstre så giver det ikke mening.

Der sker jo en stor udskiftning af rejsende i Aarhus, hvor der dog er flere der stiger af/på tog fra/mod København H end nordfra/mod nord. Hvis vi tager to Coradia Stream som eksempel, så vil man mangle en del kapacitet mellem Horsens-Aarhus H hvis man deler toget i Horsens. Desuden vil man køre to halvtomme tog fra Horsens og Aarhus til Aalborg samtidig med at man enten skal ned på timedrift Aarhus H-Aalborg eller køre tre tog i timen, hvilket med Coradia Stream vil være overkill.

Hvis vi snakker non-stop/timemodel tog så vil stoppet i Horsens jo også æde en stor del af køretidsbesparelsen. Især sydgående hvor der skal kobles.

--
Mvh Anders

Elektrificering Vordingborg St

af pjl, 24/8 2021, 22:43 (1279 dage siden) @ andersj

Men hvad så med de mange rejsende fra Aarhus mod Randers/Aalborg?

Man kan eventuelt benytte et lokalt togsystem (Regionaltog), som "Fremtidens Tog" også er bestilt som.

Jeg er med på at det kan give en stor rejsetidsbesparelse for en relativt lille pris, men når man ser på rejsemønstre så giver det ikke mening.

Lokale rejsende skal have en lokal løsning, det hjælper ikke noget at designe et landsdækkende lyntogssystem efter hvad 50 mennesker mellem Aarhus og Randers skal.

Der sker jo en stor udskiftning af rejsende i Aarhus, hvor der dog er flere der stiger af/på tog fra/mod København H end nordfra/mod nord. Hvis vi tager to Coradia Stream som eksempel, så vil man mangle en del kapacitet mellem Horsens-Aarhus H hvis man deler toget i Horsens. Desuden vil man køre to halvtomme tog fra Horsens og Aarhus til Aalborg samtidig med at man enten skal ned på timedrift Aarhus H-Aalborg eller køre tre tog i timen, hvilket med Coradia Stream vil være overkill.

Det vil sikkert være overkill med 3 togsæt, men 2 kan gøre det, der er nok kapacitet hvor et IC3 sæt for det meste klarer af København-Aarhus(-Ålborg). Man kunne bruge et af de nærværende regionaltog som ekstra sæt til Horsens, eller videre og eventuelt lade det fortsætte til Esbjerg.

Hvis vi snakker non-stop/timemodel tog så vil stoppet i Horsens jo også æde en stor del af køretidsbesparelsen. Især sydgående hvor der skal kobles.

Det er sådan det fungerer med (alle) Lyntog i Fredericia, hvor der kobles et ER sæt på. Og med ERTMS kan man køre tættere, så ventetiden bør kunne forkotes, mit eksempel er Holland hvor en tur fra Rotterdam til Amsterdam byder på et antal driftskoblinger, til stor glæde for passagererne.

Elektrificering Vordingborg St

af andersj, Aalborg, 25/8 2021, 00:24 (1279 dage siden) @ pjl

Men hvad så med de mange rejsende fra Aarhus mod Randers/Aalborg?


Man kan eventuelt benytte et lokalt togsystem (Regionaltog), som "Fremtidens Tog" også er bestilt som.

Jeg er med på at det kan give en stor rejsetidsbesparelse for en relativt lille pris, men når man ser på rejsemønstre så giver det ikke mening.


Lokale rejsende skal have en lokal løsning, det hjælper ikke noget at designe et landsdækkende lyntogssystem efter hvad 50 mennesker mellem Aarhus og Randers skal.

Der sker jo en stor udskiftning af rejsende i Aarhus, hvor der dog er flere der stiger af/på tog fra/mod København H end nordfra/mod nord. Hvis vi tager to Coradia Stream som eksempel, så vil man mangle en del kapacitet mellem Horsens-Aarhus H hvis man deler toget i Horsens. Desuden vil man køre to halvtomme tog fra Horsens og Aarhus til Aalborg samtidig med at man enten skal ned på timedrift Aarhus H-Aalborg eller køre tre tog i timen, hvilket med Coradia Stream vil være overkill.


Det vil sikkert være overkill med 3 togsæt, men 2 kan gøre det, der er nok kapacitet hvor et IC3 sæt for det meste klarer af København-Aarhus(-Ålborg). Man kunne bruge et af de nærværende regionaltog som ekstra sæt til Horsens, eller videre og eventuelt lade det fortsætte til Esbjerg.

Hvis vi snakker non-stop/timemodel tog så vil stoppet i Horsens jo også æde en stor del af køretidsbesparelsen. Især sydgående hvor der skal kobles.


Det er sådan det fungerer med (alle) Lyntog i Fredericia, hvor der kobles et ER sæt på. Og med ERTMS kan man køre tættere, så ventetiden bør kunne forkotes, mit eksempel er Holland hvor en tur fra Rotterdam til Amsterdam byder på et antal driftskoblinger, til stor glæde for passagererne.

ICL+ stopper ikke i Fredericia og heller ikke i Horsens. Et tog i Timemodellen vil jo heller ikke stoppe mellem Odense og Aarhus, så hvis det skal stoppe i Horsens så tager det måske 3 minutter ekstra for det forreste togsæt og 5 minutter ekstra for det bagerste.

Så hvis der både skal køre et tog i timen udenom Aarhus samt fortsat to tog i timen fra Aarhus til Aalborg, så er vi på 900 siddepladser i timen - det er for meget.
Men det er især også reduceringen af kapaciteten i toget mellem Horsens og Aarhus jeg er imod. For man har ikke 300 pas der skal til Aarhus og 300 der skal til Aalborg. Man har måske 400 der skal til Aarhus og 100 der skal igennem til Aalborg. Så stiger der måske 100 nye på i Aarhus.

Mellem Rotterdam og Amsterdam kobles der ikke på HSL-Zuid, da togene kun standser i Schiphol på vejen. Desuden køres der pt. med lokomotivtrukne tog på denne strækning. Om der driftskobles på den gamle strækning ved jeg ikke.
DSB vil i fremtiden ikke driftskoble af hensyn til regulariteten, da forsinkelser hurtigt kan sprede sig når to tog der ankommer fra forskellige strækninger. Op- og nedformeringer vil man stadig se og teknisk er der ingen forskel.

--
Mvh Anders

Elektrificering Vordingborg St

af My1202, 24/8 2021, 21:04 (1279 dage siden) @ Lyntoget

jeg forstår ikke at men ikke bygger en ny banegård udenfor byen , så men kan forsætte nord på uden og vende

Det viĺe også være det mest fornuftige.
Men fornuft er ikke hvad der mest kendetegner jernbanedriften- desværre!

--
[image]

Hastighedsopgradering på Køge-Næstved ibrugtages 2022

af steenth, 24/8 2021, 10:38 (1279 dage siden) @ Per Holm

Havde også undret mig over at hastigheden var 120 km/t på trækningsoversigten fra d. 2 august.


Der er vel en perronforlængelse i Haslev der først lige skal være færdig og så skal strækn. 6 omstilles til ERTMS før K23 gør det interessant at køre stærkt på Kjn-Næ delen af strækn. 4? Det skal også først være muligt at trække strøm fra køreledningsanlæget.

Perronforlængelsen sker først til påsken 2022. Så det sker først bagefter at hastigheden sættes op. Og de IC3 togsæt, som kører på strækningen, kan godt udnytte den højere hastighed.


Vil IC3 kunne nå at komme ret meget over de 120 km/h før der skal bremses ned for næste køreplansmæssige standsningssted? Og vi skal vel frem til K23 før der er en køreplan der kan udnytte højere strækningshastigheder?

Ved K23 skal køreplanen alligevel ændres. Men imellem Tureby og Haslev er der 9 kilometer og imellem Haslev og Holme-Olstrup 11 kilometer...

PS. Ikke for at jeg absolut vil føre mig frem som Banedanmark-apologet men jeg fornam en vis forargelse og konspirationsteori over at strækningshastigheden ikke straks blev forøget. :-|

Det kan godt være en forklaring... som jeg kunne prøve at grave frem...

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Odder Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak