Hector använde ett lok för utprovning av ETCS systemväxlingen till Peberholm, proven utfördes på västkustbanan, men jag minns inte vilket lok som användes. Min gissning är att ETCS-installationen med STM-DK inte var något som hade permanent godkännande, utan bara användes för just proven. Lösningen finns installerad på Peberholm och är godkänd, kanske sedan ett år eller så.
Grunden är att växlingen mellan svensk och dansk ATC är speciell och kräver en speciell (och dyr) hårdvara förutom de danska och svenska ATC-systemen. Något sådant vill man inte ha för ETCS, och ETCS saknar möjlighet att växla mellan två olika STM:er. Så det man gör med den nya installationen är att växla STM-DK -> ETCS -> STM-SE, loket kör alltså under ETCS en kort sträcka på Peberholm. Detta finns parallellt med det gamla. Det är ju givetvis omöjligt att installera ETCS i alla fordon över en natt, så till de är ombyggda så måste båda sätten för systemväxling fungera samtidigt.
Vad jag känner till finns ännu inga Vectron som är godkända för trafik Sverige-Danmark-Tyskland, och inga andra lok heller. Men Öresundstågen är väl på gång att få ETCS, vet inte hur långt det är kommet. Beställning på ETCS för EG är lagd, så kanske de blir de första med ETCS för trafik Sverige-Danmark-Tyskland. Jag har inte sett något om installation på de 185-lok som går i sådan trafik ännu, men det måste väl göras innan det blir krav på ETCS för att komma igenom Danmark.