Det er sådan set korrekt, men det handler også om, hvad trafikkøberen/skatteborgerne får for deres penge.
Uden bøder får man måske nok et billigere bud, men også en økonomi, hvor operatøren kan tjene sine penge ved at skære længere ind end benet - og altså være ligeglad med servicekvaliteten.
Med bøder skulle det gerne bliver dyrere for operatøren at sjuske/spare for meget på mandskab og vedligehold end faktisk at gøre det minimalt ordentligt.
Så du kan også sige, at bøderne sikrer mod urealistisk billige bud.
I det ideelle samfund ville det virke sådan, men virkeligheden fortæller noget andet.
Man kan lidt frækt sige, at så længe der uddeles 'bøder', så er det for operatøren billigere at betale 'bøden', end at levere den ydelse der er aftalt - ellers ville en seriøs operatør straks gøre alt for at undgå bøder = flere penge på bundlinjen.
Det kan diskuteres om 'bøderne' er rimelige set fra et samfundsmæssigt perspektiv, for åbenbart har 'bøderne' ikke været istand til at tvinge operatørerne til at leverer det aftalte. - Det er altså økonomisk mest fordelagtigt at betale 'bøden' og derved undgå at ansætte mere personale og optimerer vedligeholdelsen. Så må man tage sludren i Transportministeriet, når Transportministeren af politiske årsager ikke længere bare kan kigge på, men hans tålmodighed er nærmest uendelig - ministerbilen venter jo uden for hoveddøren i ministeriet når han skal hjem efter en lang dag...