Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr (Jernbanen i dag)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/8 2021, 08:00 (1280 dage siden)
redigeret af Per Holm, 23/8 2021, 08:31

Arrivas operatørpunktlighed røg under 95,8% og nu afkræves firmaet bod.

Artiklen på TV2 Fyen

Det bliver interessant om Arriva har indsigelser. Strækn. 21 har stadig ATC-togstopanlæg på en FELB med akseltællere medens Arriva jo bød på at trafikere en strækning med ERTMS.

På langt sigt må en operatør regne med bøder ved kalkulationer af sine bud for ikke at gå fallit. Hvis ikke der er mindst en byder der føler sig sikker på at kunne løse opgaven uden at skulle betale bod ender det med at kunden i den sidste ende selv betaler "gildet".

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Vollensir, 23/8 2021, 08:51 (1280 dage siden) @ Per Holm

Det har vel ikke direkte noget at gøre med alle de aflysninger, om der er ATC eller ERTMS på strækningen. Aflysningerne skyldes nok snarere, manglende personale og nedslidt og ikke ordentligt vedligeholdt materiel...

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 23/8 2021, 09:01 (1280 dage siden) @ Vollensir
redigeret af Per Holm, 23/8 2021, 09:15

Det har vel ikke direkte noget at gøre med alle de aflysninger, om der er ATC eller ERTMS på strækningen. Aflysningerne skyldes nok snarere, manglende personale og nedslidt og ikke ordentligt vedligeholdt materiel...

Materiel og personale betyder selvfølgelig meget.

Men uden at vide det med sikkerhed kunne jeg forestille mig at FELB med længere togfølge end ERTMS er mindre egnet til at indhente forsinkelser.

Med ERTMS kunne "stoptogene" Od-Re afgå tidligere efter de gennemkørende tog fra Od og Re hvilket må gøre en forskel i forsinkelsesstatistikken fordi de måske ankommer tidligere til Re og Od i den anden ende og derved tidligere frigør strækningen for det gennemgående tog i modsatte retning.

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af nrk, 23/8 2021, 20:48 (1280 dage siden) @ Vollensir

Da DSB havde strækningen så var det aligevel ikke helt u-almindeligt at de kørte med ic3 og (jeg tror) muligvis også ic4 toge i stedet for Desiro i de sidste år frem mod at Arriva overtog Odense Svendborg.

Arriva har ikke samme muligheder hvis der er problemer med de desiro togsæt de overtog, hvilket nogle her på forum har skrevet at der er.

men at kaste det til side med at det nye signal system er forsinket og at der skal nye toge til er jo noget der kun løser problemerne om mange år og ikke i nær fremtid.

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af andersj, Aalborg, 23/8 2021, 10:15 (1280 dage siden) @ Per Holm

Forsinkelser og aflysninger deles op i tre kategorier. Dem der skyldes operatøren, dem der skyldes infrastrukturen og dem der skyldes eksterne forhold.

Arriva eller andre operatører skal altså ikke bøde for forhold de ikke er herre over. Det er også derfor de får bod for operatørpunktligheden og ikke kundepunktligheden.

Der er i artiklen også følgende infoboks omkring operatørpunktlighed:
Operatørpunktlighed er et udtryk for, hvor stor en andel af Arrivas tog, der ankommer rettidigt. I denne måling indgår de forsinkelser og aflysninger, som Arriva selv har ansvaret for.

--
Mvh Anders

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Niels Bak, 23/8 2021, 12:20 (1280 dage siden) @ Per Holm

Arrivas operatørpunktlighed røg under 95,8% og nu afkræves firmaet bod.

Artiklen på TV2 Fyen

Det bliver interessant om Arriva har indsigelser. Strækn. 21 har stadig ATC-togstopanlæg på en FELB med akseltællere medens Arriva jo bød på at trafikere en strækning med ERTMS.

På langt sigt må en operatør regne med bøder ved kalkulationer af sine bud for ikke at gå fallit. Hvis ikke der er mindst en byder der føler sig sikker på at kunne løse opgaven uden at skulle betale bod ender det med at kunden i den sidste ende selv betaler "gildet".

Det er sådan set korrekt, men det handler også om, hvad trafikkøberen/skatteborgerne får for deres penge.
Uden bøder får man måske nok et billigere bud, men også en økonomi, hvor operatøren kan tjene sine penge ved at skære længere ind end benet - og altså være ligeglad med servicekvaliteten.
Med bøder skulle det gerne bliver dyrere for operatøren at sjuske/spare for meget på mandskab og vedligehold end faktisk at gøre det minimalt ordentligt.
Så du kan også sige, at bøderne sikrer mod urealistisk billige bud.

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/8 2021, 12:40 (1280 dage siden) @ Niels Bak

Det er sådan set korrekt, men det handler også om, hvad trafikkøberen/skatteborgerne får for deres penge.
Uden bøder får man måske nok et billigere bud, men også en økonomi, hvor operatøren kan tjene sine penge ved at skære længere ind end benet - og altså være ligeglad med servicekvaliteten.
Med bøder skulle det gerne bliver dyrere for operatøren at sjuske/spare for meget på mandskab og vedligehold end faktisk at gøre det minimalt ordentligt.
Så du kan også sige, at bøderne sikrer mod urealistisk billige bud.

I det ideelle samfund ville det virke sådan, men virkeligheden fortæller noget andet.

Man kan lidt frækt sige, at så længe der uddeles 'bøder', så er det for operatøren billigere at betale 'bøden', end at levere den ydelse der er aftalt - ellers ville en seriøs operatør straks gøre alt for at undgå bøder = flere penge på bundlinjen.

Det kan diskuteres om 'bøderne' er rimelige set fra et samfundsmæssigt perspektiv, for åbenbart har 'bøderne' ikke været istand til at tvinge operatørerne til at leverer det aftalte. - Det er altså økonomisk mest fordelagtigt at betale 'bøden' og derved undgå at ansætte mere personale og optimerer vedligeholdelsen. Så må man tage sludren i Transportministeriet, når Transportministeren af politiske årsager ikke længere bare kan kigge på, men hans tålmodighed er nærmest uendelig - ministerbilen venter jo uden for hoveddøren i ministeriet når han skal hjem efter en lang dag...

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Jens Hansen, 23/8 2021, 15:27 (1280 dage siden) @ Henrik Hansen

Det har tidligere været nævnt, at når Arriva aflyser et tog, koster det også en bod?

Så de har måske allerede været "oppe med kalveskindet".

JH

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Vollensir, 24/8 2021, 08:04 (1279 dage siden) @ Jens Hansen

I juli måned aflyste Arriva over 600 togafgange. Midtjyske jernbaner omkring 85 afgange...

Strækn. 21, mangelfuld operatørpunktlighed: Bodskrav mod Arr

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/8 2021, 08:10 (1279 dage siden) @ Vollensir

I juli måned aflyste Arriva over 600 togafgange. Midtjyske jernbaner omkring 85 afgange...

Træls for de rejsende. :-(

Hvor stor en andel (i promille) er det af det samlede antal afgange og er det højere eller lavere end da DSB kørte på strækn. 21?

Svenska-lok

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak